درباره وبلاگ
با سلام خدمت شما دوستان گرامی ، در این وبلاگ قصد دارم تا در مورد مسائل دوران بارداری و نوزادی و کودکی بنویسم ، امیدوارم که بتوانم مطالب خوبی جمع آوری کنم و در اختیار قرار بدهم. با تشکر از شما
موضوعات
بارداري هفته به هفته (30) مخصوص مادران و پدران (10) عكس كودك (3) آموزش براي كودكان (0) شعر كودكانه (0) آموزش كاردستي (0) دوره كودكي (0) دوره نوزادي (0) نويسنده (0) مشكلات نوزادان و كودكان (0) غذاهاي مخصوص كودكان (0)
صفحه ها
آمار وبلاگ
تعداد بازديد :112835
تعداد نوشته ها : 43
تعداد نظرات : 1
فيدها
راهنمای بارداری هفته به هفته
آرشيو مطالب
خرداد 1393
سايت ها
تبيان
من يك ني ني ام
فشار خون بالا در دوران بارداري

فشار خون بالا در دوران بارداري

مطالعات نشان داده است، ٥ درصد زنان با فشارخون بالا مواجه اند؛امااين مشكل پس از بارداري در ١٠ درصد زنان مشاهده مي شود.دكتر زهره شاهوردي،متخصص زنان و زايمان در اين باره به خبرنگار ايسنا علوم پزشكي ايران گفت: فشار خون زنان باردار بايد كمتر از ١٣ بر روي ٥/٨ باشد كه اگر اين رقم به ١٤ بر روي ٩ يا بيشتر افزايش يابد، فشارخون بالا محسوب مي شود.

وي افزود: هرچند اين مشكل بعد از زايمان برطرف مي شود، اما ممكن است خطر فشارخون بالايمزمن را در آينده افزايش دهد، به همين دليل كنترل بيماري در دوران بارداريتوسط پزشك ضروري است.وي به علائم فشارخون بالا در زنان باردار اشاره و اظهار كرد: ورم دست و صورت و افزايش وزن ناگهاني از عمده ترين پيامدهاي فشارخون بالاست كه با مراجعه مداوم به پزشك و در نتيجه شناسايي علل ايجاد فشارخون و تجويز داروهاي كم خطر، از روند بيماري كاسته مي شود.

گفتني است، با رعايت رژيم غذايي سالم و كم نمك، استراحت كافي، اجتناب از حضور در هواي آلوده و عدم استعمال سيگار، ميتوان از افزايش فشارخون در دوران حاملگي جلوگيري كرد.

برچسب ها : فشار خون بالا در دوران بارداري
(0) نظر
سرگيجه در دوران بارداري

سرگيجه دوران بارداري

نشانه هاي ناراحتي ناشي از حاملگي از هر زن به زن ديگر متفاوت است. موارد زير برخي ناراحتي هاي شايع هستند. به هر حال هر مادري ممكن است نشانه هاي متفاوتي پيدا كند و يا ممكن است هيچ نشانه اي نداشته باشد .

 تعدادي از زنان باردار دچار تنگي نفس و سرگيجه مي شوند و هميشه بايد مورد بررسي و معاينه كم خوني قرار گيرند.

دراغلبمادران مبتلا به كم خوبي دوران باداري كمبود گلبول قرمز مشاهده مي شود و اين نقص اغلب با رشد جنين و افزايش نيازش به مواد ساختي كه براي ساخت خون لازم است ايجاد مي شود.

تعدادي از زنان در دوران بارداري احساس سرگيجه مي كنند، اين احساس به علت تغييرات هورموني است كه منجر به افزايش جريان خون جنين مي‌شود اما ممكن است باعث آزار مادر شود.

انجمن بارداري امريكا توصيه هاي زير را براي رهايي از سرگيجه دوران بارداري ارائه كرده است:

* از ايستادن براي مدت طولاني خوددراي كنيد،اگر مجبور هستيد بايستيد براي كمك به برقراري جريان خون هر از چند گاهي پاهايتان را تكان دهيد.

* براي بلند شدن به آرامي از جاي خود برخيزيد.

* بدنتان را خنك نگاه داريد و از حمام هاي گرم بپرهيزيد.

*  سعي كنيد مدت طولاني را گرسنه نمانيد.

* لباس هاي آزاد و راحت بپوشيد و از پوشيدن لباس هاي تنگ كه جريان خون را كاهش مي‌دهند خوددراي كنيد.

*در مورد ساير موارد موثر بر ايجاد و تشديد سرگيجه با پزشكتان مشورت كنيد؛ خوابيدن به پشت به علت تحت فشار قرار دادن رگها مي‌تواند در بعضي از زنان موجب ايجاد سرگيجه شود.

 

به نقل از پزشكان بدون مرز

برچسب ها : سرگیجه در دوران بارداری
(0) نظر
بيماريهاي پوستي در دوران بارداري

بيماريهاي پوستي در دوران بارداري

آنژيوم عنكبوتي: اين عارضه به شكل يك برجستگي قرمز رنگ به اندازه سرسنجاق كه داراي يك قسمت مركزي است و از اطراف آن عروق خوني متسع به شكل شعاعي خارج مي‌شود. اين ضايعه در افراد طبيعي نيز ديده مي‌شود، اما شيوع آندر حاملگي افزايش مي‌يابد به گونه‌اي كه در 70 درصد زنان باردار بروز مي‌كند.
پيداست آنها بين ماههاي دوم تا پنجم حاملگي بوده و به طور عمده در نيمه فوقاني بدن ظاهر شده و بيشتر در زنان سفيدپوست مشهود است. اين ضايعات معمولاً در طي 3 ماه پس از زايمان از بين مي روند.
قرمزي كف دست
در 40 درصد زنان سفيدپوست و 30 درصد زنان تيره پوست باردار ديده مي‌شود كه ممكن است به صورت نقطه نقطه‌هاي منتشر در تمام كف دست باشد و يا فقط در برجستگي‌هاي كف دست ظاهر شود.
وريدهاي واريسي
اين وريدها در پاها و هموروئيد (بواسير) از عوارض شايع حاملگي است. بسياري از زنان حامله دچار تورم در صورت، پلك‌ها، دست‌ها و پاها مي‌شوند. اين تورمصبحها بيشتر است و بتدريج در طي روز از بين مي‌رود. با توجه به اين مورد مشكلات قلبي، كليوي و عوارض ناشي از حاملگي نيز مي‌توانند نماي مشابهي ايجاد كنند، مشورت با پزشك در اين خصوص الزامي است.
لثه‌ها
حدود 80 درصد زنان باردار دچار قرمزي و تورم در لثه‌ها مي‌شوند كه مخصوصا اگر بهداشت دهان خوب نباشد مي‌تواند به دردناك و زخمي شدن آنها منجر شود. گاها ضايعات عروقي كوچكي نيز ممكن است در لثه ايجاد شوند كه به دنبال تماس (مواد غذايي، مسواك و …) دچار خونريزي مي‌شوند. اين تغييرات بعد از زايمان از بين مي‌روند. توجه به بهداشت دهان يك ضرورت مهم است.
خطوط كشش يا استريا
پيدايش استريا يك يافته شايع و مشخص در اكثر حاملگي‌هاست. اين خطوط در 90 درصد زنان باردار در ماههاي ششم و هفتم حاملگي ابتدا در ديواره شكم ظاهر شده و بعدا به ميزان كمتري بر روي سينه‌ها نيز نمايان مي‌شوند و با شيوع و شدت كمتر ممكن است در ساير نواحي بدن نيز ديده شوند علت پيدايش اين خطوط رابه مجموعه‌اي از تغييرات هورموني، كشش بيش از اندازه پوست و پارگي برخي الياف بافت نگاهدارنده آن نسبت مي‌دهند. طول اين خطوط چند سانتيمتر بوده و پهناي آنها از 1 تا 10 ميليمتر متغير است و به رنگ صورتي تا ارغواني و گاهيهمراه با خارش مختصر ظاهر مي‌شوند و رنگ اين خطوط معمولا مدتي پس از خاتمهبارداري تبديل به رنگ پوست شده، مختصري فرو رفته و سرانجام چروكيده مي‌شوند.


استريا معمولاً يك مشكل ظاهري است وليكن در برخي موارد مخصوصاً اگر وسيع باشد ممكن است زخمي شده و يا در جريان حوادث به سادگي پاره شود. بايد به خاطر داشت كه استريا در دوران بلوغ و در ارتباط با افزايش سريعتر حجم بدن نسبت به رشد پوست، در هر دو جنس و بطور عمده در نواحي ران‌ها، باسن، كمر و سينه ممكن است ايجاد شود. همچنين احتمال دارد ضايعات مشابهي در جريان برخي از بيماريها و يا مصرف انواعي از داروهاي موضعي يا سيستميك، خصوصاً تركيبات كورتون دار، ايجاد شود كه شامل آويزه هاي پوستي مي گردد. آويزه‌هاي پوستي ضايعاتي هستند كه در ماههاي آخر حاملگي ظاهر شده و به طور نسبي يا كامل پس از زايمان ناپديد مي‌شوند. اندازه آنها از سر يك سوزن تا نخود متفاوت بوده وبه صورت زوايد برجسته به رنگ پوست يا كمي تيره‌تر در طرفين صورت، گردن، قسمت فوقاني سينه و زير پستانها ديده مي‌شوند. به خاطر شباهت آنها به بعضي از انواع زگيل گاهي بيماران اين زائده هاي پوستي را با زگيل اشتباه مي گيرند.
بيماريهاي شايع خاص دوران بارداري
يك خانم حامله علاوه بر احتمال گرفتاري به انواع بيماري هاي پوست نظير افراد ديگر، در معرض ابتلا به برخي بيماري ها نيز قرار دارد كه اختصاص به دوران بارداري دارند.
خارش حاملگي
حدود 20 درصد زنان باردار به درجاتي دچار خارش مي‌شوند كه در اكثر موارد ناشي از يك بيماري شناخته شده نظير كهير، اگزما، حساسيت‌هاي دارويي و يا ابتلا به عفونت‌هاي انگلي نظير گال است. اما گروه كوچكي از خانم هاي حاملهتنها مبتلا به يك خارش شديد هستند كه با هيچ ضايعه پوستي مشخص همراه نيست كه به اين حالت، خارش حاملگي اطلاق مي‌شود. اين حالت، كه در سه ماهه سوم حاملگي شروع شده و اغلب محدود به شكم است اگر چه ممكن است كاملاً منتشر باشد و ناشي از اختلال در ترشح صفرا در كبد است. اين خارش معمولا بعد از زايمان از بين مي‌رود وليكن در حاملگي‌هاي بعدي و يا هنگام مصرف قرصهاي ضدبارداري عود مي‌كند. اين حالت عموماً تأثيري بر سرنوشت حاملگي و يا سلامتجنين نداشته و تنها خطر بالقوه آن اين است كه احتمال بروز سنگ‌هاي صفراوي در زنان مبتلا به اين عارضه بيشتر است.
بثورات كهيري دوران حاملگي
اين اختلال كه در 5/0 درصد تمام حاملگي‌ها بروز مي‌كند، به صورت پيدايش ضايعات كهيري است كه در سه ماهه سوم حاملگي ظاهر مي‌شوند. اين بيماري عمومادر بارداري اول بروز مي‌كند و به ندرت در حاملگي‌هاي بعدي تكرار مي‌شود و چنانچه عود داشته باشد شدت آن كمتر است. علت بيماري دقيقا معلوم نيست و به افزايش غيرطبيعي وزن در مادر و جنين نسبت داده شده است.

منبع: پارسي طب

برچسب ها : بيماريهاي پوستي در دوران بارداري
(0) نظر
تناسب اندام پس از بارداري

 تناسب اندام پس از بارداري

آيا دوران بارداريتان به پايان رسيده و به فكر برگرداندن تناسب اندامتان هستيد؟ بايد بدانيد كه بدن شما در اين دوران و پس از وضع حمل متحمل تغييرات قابل توجهي شده است. توصيه نمي شود كه در اولين روزهاي مادر شدن خودتان را درگير يك رژيم غذايي بسيار محدود كنيد. شما براي شيردهيو مراقبت از فرزندتان نيازمند انرژي و موادمغذي زيادي هستيد. بايد به تدريج وزنتان را پايين بياوريد و تناسب اندامتان را بازيابيد. عجله كردن دراين كار جز ضرر رساندن به بدنتان چيزي به همراه نخواهد داشت.

با دنبال كردن اين 6 راه آسان خواهيد توانست بدون ضرر رساندن به بدنتان، به تناسب اندام دست يابيد.

1.با يك رژيم غذايي مناسب شروع كنيد. حتماً به اندازه كافي از غذا و تنقلات در رژيمتان استفاده كنيد، البته در مصرف قنديجات نبايد زياده روي كنيد. مي توانيد با داشتن يك تغذيه صحيح به تناسب اندام قبل از بارداري خود دست پيداكنيد. براي اين منظور بايد يك رژيم غذايي كه شامل موادمغذي كافي ازجمله نان، پاستا، سيريال، برنج، سبزيجات، حبوبات، ميوه ها، پنير، شير، ماست، گوشت، مرغ، ماهي، تخم مرغ و آجيل باشد را دنبال كنيد.

2. از خوردن وعده هاي غذايي مخصوصاً صبحانه شانه خالي نكنيد. اگر تصور مي كنيد كه نخوردن وعده هاي غذايي به شما كمك مي كند وزنتان را پايين بياوريد، كاملاً در اشتباهيد. تحقيقات نشان مي دهد كه افراديكه صبحانه نمي خورند وزن بيشترينسبت به آنهايي دارند كه از يك صبحانه سالم استفاده مي كنند. شما براي سالم ماندن به ميزان كافي كالري و موادمغذي نياز داريد. در رفتن از وعده هاي غذايي فقط باعث مي شود براي جبران كالري هاي نخورده، به خوردن تنقلات رو بياوريد يا در وعده بعدي غذاي بيشتري بخوريد.

3. وعده هاي غذايي را بيشتر كنيد. به جاي نخوردن وعده هاي غذايي، يك رويكرد بهتر براي لاغر شدن اين است كه غذاهاي سبك اما در وعده هاي بيشتر ميل كنيد. دقت كنيد كه غذاهايي كه انتخاب مي كنيد حتماً موادمغذي لازم را داشته، در عين حال كم چرب و كم كالري باشند. با اين روش بدون احساس گرسنگي وزنتان پايين خواهد آمد.

4. به ميزان كافي آب بنوشيد. توصيه مي شود كه بايد حداقل 10 ليوان آب در روز بنوشيد. آب سموم را از بدنتان خالي كرده و باعث مي شود بينوعده هاي غذايي احساس سيري بيشتري كنيد. خيلي اوقات ما تشنگي را با گرسنگياشتباه مي گيريم. با نوشيدن آب كافي در طول روز كمتر به سراغ تنقلات و درنتيجه كالري هاي بيشتر خواهيد رفت.

5. تا زمانيكه مي توانيد به فرزندتان شير بدهيد. براي خيلي از مادرها پايين آوردن وزن در طول شيردهي خيلي ساده تر است. شيردهي چربي اضافه بدن را مي سوزاند. درواقع، مي توانيد تا 500 كالري در روز با شيردهي بسوزانيد. شيردهي به همان ميزان كه براي فرزندتان پرفايده است، براي شما نيز هست.

6. خواب كافي الزامي است. بااينكه نوازد تازه به دنيا آمده نياز به مراقبت بسيار دارد، اما سعي كنيد هر زمان كه كودكتان مي خوابد، شما هم چرتي بزنيد. كمبود خواب تنظيم هورمون هايي كه اشتها را كنترل مي كنند را برهم مي زند و به مغزتان پيغام گرسنگي مي فرستد. اين مسئله ممكن است موجب پرخوري و اضافه وزن شود. پس اگر مي خواهيد بعد از حاملگي تناسب اندامتان را برگردانيد بهتر است به اندازه كافيبخوابيد.

با اين شش تغيير ساده مي توانيد به تناسب اندام قبل از بارداريتان برگرديد. كم كم شروع كنيد و سعي كنيد اضطرابتان ر ا پايين بياوريد. با داشتن يك رژيم غذايي و سبك زندگي سالم دوباره خودتان را با هيكل قبل از حاملگيتان خواهيد ديد.

متخصصين توصيه مي كنند كه به جايرژيم گرفتن از انواع و اقسام موادغذايي تازه استفاده كنيد. اين يعني وقتي به خاطر گرسنگي مي خواهيد سراغ شيريني برويد، بهتر است كه سيب، هويج يا بيسكويت گندم كامل بخوريد. نكته مهم اين است كه اگر شير مي دهيد، بايد در روز حداقل 1800 كالري مصرف كنيد.

دركنار اهميت داشتن يك رژيم غذايي سالم، انجام تميرينات هوازي، ايروبيك، و قدرتي هم برايتان مفيد است. ورزش روزانه فوايد بسيار زيادي براي مادران تازه دارد. ورزش نه تنها از بروز افسردگي جلوگيري مي كند بلكه خوابتان را تنظيم كرده و استرستان را هم خالي مي كند.

اين به آن معنا نيست كه بايد براي فرزندتان پرستار بگيريد تا خودتان بتوانيد هر روز به باشگاه برويد. مي توانيد با كمي پياده روي تندهمراه نوزادتان در اطراف خانه ورزش هوازي داشته باشيد. متخصصيت توصيه مي كنند كه حداقل 150 دقيقه در هفته روي قلب و عروق و عضلاتتان كار كنيد. البته با وجود فرزند جديد پيدا كردن 30 دقيقه زمان بدون وقفه شايد غيرواقعبينانه باشد. اما لازم نيست همه ورزشتان را پشت سر هم انجام دهيد. مي توانيد زمانتان را به فواصل 10 دقيقه اي تقسيم كنيد.

و آخر اينكه، مادران مي توانند از تمرينات قدرتي و بدنسازي هم بهره گيرند. چند وزنه سبك براي خود خريداري كنيد يا در اطراف خانه از اشيائي مثل بطري ها ياظرف هاي موادشوينده بعنوان وزنه استفاده كنيد. بعد چند حركت روي عضلاتتان انجام دهيد.
نكته: قبل از شروع هر برنامه ورزشي جديد، تاييد پزشكتان را فراموش نكنيد.


منبع : پارسي طب

برچسب ها : تناسب اندام پس از بارداری
(0) نظر
راهكار هاي كاهش وزن پس از بارداري

چند راه كار ساده براي كاهش وزن پس از بارداري

در اين مقاله چند راه كار ساده ارائه شده كه به مادران كمك مي‌كند پس از بدنيا آوردن كودك خود تا حد قابل ملاحظه‌اي وزن خود را پايين بياورند و گرفتار چاقي نشوند.

 اين راه كار‌ها عبارتند از:

- شيردهي: شيرمادر نه تنها براي كودك بسيار مفيد است بلكه اين كار به مادري كه تازه صاحب فرزند شده كمك مي‌كند وزن خود را كاهش دهد. پزشكان معتقدند كه شيردهي موجب مي‌شود بدن مادر روزانه حدود ۵۰۰ كالريانرژي بسوزاند.

- نوشيدن آب زياد: روزانه حداقل ۱۰ تا ۱۲ ليوان آب بنوشيد اگر ادرارتان زرد رنگ شود به اين معني است كه بدنتان خشك و كم آب شده بنابراين توصيه مي‌شود كه با نوشيدن آب به تازه شدنبدنتان كمك كنيد.

- وعده‌هاي غذايي متعادل داشته باشيد:از آنجا كه شما تازه مادر شده‌ايد پس بي‌ترديد اجازه نداريد رژيم بگيريد اما مي‌توانيد مراقب باشيد كه تغذيه سالم داشته باشيد. يك وعده غذايي متعادل بايد شامل ميوه‌ها، سبزي‌ها، گوشت لخم، ماهي و محصولات لبني كم چرب باشد. سعي كنيد در طول روز تا حد امكان ميوه و سبزي را از خود دور نكنيد.

- با نوزاد خود بيرون برويد:شما مي‌توانيد براي پياده روي، كودك خود را در كالسه بگذاريد و يا از «آغوش بچه» استفاده كنيد و همراه كودكتان قدم بزنيد و از اين طريق به تحرك خود بيفزاييد. - فقط وقتي واقعا گرسنه هستيد، غذا بخوريد: هرگز از وعده‌هايغذايي خود صرف نظر نكنيد. به خاطر داشته باشيد كه شما به نوزادتان شير مي‌دهيد و بايد مواد مغذي مناسب را به مقدار كافي به او منتقل كنيد.

- اگر برنامه غذايي منظمي داشته باشيد، براي خوردن تنقلات و ميان وعده‌هاي چرب و سرخ شده و بي‌موقع وسوسه نخواهيد شد.

- در كلاس‌هاي تمرينات بدني پس از بارداري شركت كنيد:يكي از اين كلاس‌ها را در نزديكي محل زندگي خود پيدا كرده و به مادران ديگر ملحق شويد. اين اقدام براي كاهش وزن بسيار موثر است. اگر به نوزادتان شير مي‌دهيد سعي كنيد پس از شير دادن اين تمرينات را انجام دهيد.

درپايان نيز تاكيد مي‌كنيم كه هرگز اجازه ندهيد مساله وزن، خلق شما را تنگ كند پس از اين مرحله جديد از زندگي كه با كودك عزيزتان داريد لذت ببريد و فقط به ياد داشته باشيد كه پرخوري نكنيد.

به نقل از جوان آنلاين

برچسب ها : راهکار های کاهش وزن پس از بارداری
(0) نظر
از ديابت در بارداري بيشتر بدانيم

از ديابت بارداري چه مي دانيد؟

 

ديابت بارداري يك اختلال نيمه دوم حاملگي است و عموما" بعد از ختم حاملگي برطرف  مي شود. در حالي كه افزايش قند خون در سه ماهه اول معمولا" به معناي ديابت آشكار است. از عوامل خطر مرتبط با ايجادآن سن و وزن بارداري و سابقه خانوادگي ديابت مي باشد.ايــن ديابت مربوط به خانم هاي بارداري است كه قبلا" هيچ سابقه اي از ديابت نداشته اند .در اين اختلال احتمال تولد نــوزاد نــارس، درشت  ، افت قند خون در  نوزاد، مرده زايي و افزايش فشار خون (پره اكلامپسي) افزايش مي يابد. ساده ترين تست براي تشخيص ديابت حاملگي، GCT  مي باشد.

    براي خانم هايي كه ديابت بارداري در آنها تشخيص داده شده است بايد علاوه بر تاكيد بر تامين همه مواد مغذي مورد نياز؛

•    از افزايش قند خون شود(با كنترل شديد قند خون و انسولين درماني).

•    از وزن گيري مناسب آن ها اطمينان حاصل شود.

به خانم هاي باردار مبتلا به ديابت توصيه  مي شود:

1-    حتما" غذا را در حجم كم و به دفعات بيشتر (5 وعده در روز) ميل كنند.

2-    در هيچ وعده اي بيش از حد غذا نخورند.

3-    در برنامه غذايي خود از همه گروه هاي غذايي به شكل متنوع و متعادل استفاده كنند.

4-    مصرف غذاهاي چرب و سرخ كرده را كاهش دهند.

5-    مصرف نمك را كاهش دهند.

6-    روزانه از مواد غذايــي فيبــردار مانند حبوبات، سبزي،  ميوه و نان هاي سبوس دار مانند  سنگك كه در كاهش قندخون موثر است استفاده كنند.

7-    مصرف قندهاي ساده (مانند قند ،شكر و تنقلات شيرين) را كاهش دهند.

8-    مواد غذايي با نمايه گليسمي پايين (نان بربري، نان تافتون، سنگك ،چغندر، لپه، عدسي، لوبيا قرمز، لوبيا چيتي وماش) را جايگزين مواد غذايي با نمايه گليسمي بالا (لواش ماشيني، باقلا بدون پوست، هويج، سيب زميني و پوره سيب زميني) نمايند.

در خانم هاي باردار مبتلا به ديابت با نمايه توده بدني بالاتر از 26 توصيه مي شود در طول بارداري وزن گيري تا حدود 9 كيلوگرم داشته باشند. علاوه بر توصيه هاي فوق، بر رعايت نكات ذيل تاكيد  مي شود:

•    از مصرف ميان وعده هاي متعدد خودداري كنند.

•    بعد از وعده هاي غذايي كمي پياده روي داشته باشند.

برچسب ها : از دیابت در بارداری بیشتر بدانیم-از دیابت بارداری چه می دانید؟
(0) نظر
غذاهاي ممنوعه براي خانم هاي باردار

غذاهاي ممنوعه براي خانم هاي باردار

 : بارداريتان مبارك! بدون شكاولين آرزويتان اين است كه يك فرزند سالم به دنيا بياوريد. براي همين حتماً كلي مراقب خودتان و فرزند در راهتان هستيد. احتمالا توصيه‌هاي غذايي مختلفي از اطرافيانتان دريافت مي‌كنيد و حتماً مي‌دانيد كه علاوه بر مصرف مواد غذايي مفيد و سرشار از ويتامين كه براي رشد جنين و سلامت خودتان مفيدند، بايد حواستان باشد كه در مصرف بعضي از خوردني‌ها احتياط كنيد.به خاطر اينكه به جنين آسيب مي‌زنند. توجه داشته باشيد كه مصرف بعضي از مواد غذايي با وجود اينكه به مادر آسيبي نمي‌زند اما مي‌تواند خطر سقط‌جنين را بالا ببرد و براي رشد جنين مشكل ايجاد كند. با ما باشيد تا با مواد غذايي ممنوعه در دوره بارداري بيشتر آشنا شويد.

 

سوسيس و كالباس

كلاً دور و بر فرآورده‌هاي گوشتي مانند سوسيس و كالباس و غيره را خط بكشيد به خاطر اينكه حاوي نيترات هستند. اين ماده نگه‌دارنده كه باعث پيشگيري از رشد باكتري‌ها مي‌شود خطر ابتلا به سرطان كولون را بالا مي‌برد. وجود باكتري ليستريا در اين فراورده‌هاي گوشتيبزرگ‌ترين تهديد براي خانم‌هاي باردار محسوب مي‌شود. بايد بدانيد كه خانم‌هاي باردار به دليل تغييرات هورموني به ميزان 13 تا 15 مرتبه بيشتر درمعرض آسيب اين قبيل باكتري‌ها هستند. البته توجه داشته باشيد كه وجود اين باكتري براي هيچ كس خوب نيست اما در اين ميان، خانم‌هاي باردار به دليل شرايط ويژه‌شان بيشتر از بقيه آسيب مي‌بينند. توصيه مي‌كنيم براي سلامت جنينتان از مصرف اين مواد غذايي به شدت بپرهيزيد.

 

تخم‌مرغ، گوشت و ماهي خام

در دوره بارداري با تخم‌مرغ، گوشت و ماهي خام خداحافظي كنيد. به خاطر اينكه اين مواد غذايي به صورت خام حاوي باكتري‌هايي به نام‌هاي سالمونلا، توكسوپلاسموز و كاليفرم‌ها هستند. سالمونلا مي‌تواند باعث بروز عوارضي در سلامت نوزادان بشود. درست است كه مي‌شود به راحتي از مصرف گوشت و ماهي خام پرهيز كرد اما در مورد تخم‌مرغ خام كمي دشوارتر است. چون از اين ماده غذايي به صورت خام در تهيه سس‌ها و بستني‌هاي غيرپاستوريزه و برخي از شيرينيجات مانند شيريني پفكي و غيره استفاده مي‌شود. حواستان باشد كه قبل از مصرف اين مواد غذايي آن‌ها را به طور كامل بپزيد.

 

چاي به اندازه

اگر عادت داريد و تمام روز در حال چاي خوردن هستيد بدانيد كه امكان دارد دچار كم‌خوني شويد. به خاطر اينكه چاي مانع از جذب كامل آهن مواد غذايي مي‌شود. از اين گذشته چاي نيز همانند قهوهيك نوشيدني تحريك‌كننده مغز است. براي همين توصيه مي‌كنيم در نوشيدن آن زياده‌روي نكنيد. درست است كه انواع دمنوش‌ها مفيد هستند اما نبايد در مصرفآن‌ها دچار افراط شويد. به عنوان مثال گياه جينسنگ چيني خاصيت محركي دارد ومي‌تواند اثر داروها را تغيير دهد و بابونه باعث تحريك رحم مي‌شود. توجه داشته باشيد كه نوشيدن جوشانده پوست مركبات، زنجبيل، بادرنجبويه اگر به ميزان دو تا سه فنجان باشد اشكالي ندارد.

 

كافئين به ميزان كم

نتايج پژوهش‌ها نشان مي‌دهند كه مصرف 600 ميلي‌گرم كافئين در روز مي‌تواند باعث شود كه نوزاد كم وزني به دنيا بياوريد. اگر اين ميزان به 800 ميلي‌گرم در روز برسد خطر آسيب به جنين جدي مي‌شود. توصيه مي‌كنيم در

مصرف قهوه و نوشيدني‌هاي كافئينه زياده‌روي نكنيد. از نوشيدن قهوه غليظ بپرهيزيد. مصرف نوشابه‌ها كه حاوي كافئين هستند را محدود كنيد. كلاً در اين دوره هر چه طبيعي‌تر غذا بخوريد بيشتر به نفعتان خواهد بود.

 

شيرين‌كننده‌ها با احتياط

نتايج پژوهش‌ها نشان مي‌دهند كه خطر آسپارتام در طول بارداري جدي است. آسپارتام نوعي شيرين‌كننده است كه در تهيه نوشيدني‌هاي گازدار استفاده مي‌شود. نتايج يك پژوهش دانماركي كه در اواخر سال 2010 انجام

شده است نشان مي‌دهد كه با مصرف روزانه نوشيدني‌هاي گازدار كه حاوي اين شيرين‌كننده هستند خطر زايمان زودتر از موعد به ميزان 78 درصد افزايش مي‌يابد. توصيه مي‌كنيم از مصرف اين قبيل نوشيدني‌ها بپرهيزيد.

 

مغز و جگر

مغز حيوانات نيز حاوي باكتري لستريا هستندكه روي خانم‌هاي باردار تأثير منفي مي‌گذارند و بايد از مصرف آن بپرهيزيد.جگر حاوي ميزان زيادي ويتامين A مي‌باشد كه حتي بيش از نياز روزانه خانم‌هاي باردار است. جذب ميزان زياد ويتامين A مي‌تواند به رشد جنين آسيب بزند. براي جذب ويتامين A مي‌توانيد از سبزيجاتي مانند هويج يا ميوه‌ها و سبزيجات رنگي ديگر، شير، ماهي‌هاي چرب و تخم‌مرغ (البته پخته‌شده) استفاده كنيد.

 

شير غيرپاستوريزه

توجه داشته باشيد كه نبايد در دوره بارداري لبنيات را از برنامه غذاييتان حذف كنيد. فقط بايد از مصرف محصولاتيمانند پنير بز و همچنين محصولات لبني غيرپاستوريزه مانند شير خام بپرهيزيد. اين محصولات حاوي باكتري ليستريا هستند كه براي سلامت جنين خوب نيست.

 

 

به نقل از آرمان 

برچسب ها : غذاهای ممنوعه برای خانم های باردار
(0) نظر
توصيه هاي مخصوص دوران بارداري
توصيه هايي كه مخصوص هر ماه بيان شده

ماه اول : روزهاي پنج شنبه و جمعه سوره يس و الصالف بخواند وبه شكم بدمد .وروزهاي جمعه از قبل از صبحانه انار ميل كند و قبل از طلوع آفتاب ، اندكي از تبت سيدالشهدا بخورد. و هر روز بر 2 عدد خرما سوره قدر بخواند و آن را ناشتا بخورد .

ماه دوم : : روزهاي پنج شنبه و جمعه سوره الملك بخواند. روز پنجشنبه 140 مرتبه و روز جمعه صد مرتبه صلوات با عجل فرجهم بگويد .هر روز 2 عدد عناب سوره توحيد بخواند و آن را ناشتا بخورد.


ماه سوم : روزهاي پنج شنبه و جمعه سوره آل عمران بخواند. هر روز بعد از نمازها 140 مرتبه صلوات بفرستد. هر روز بر 1 عدد سيب آيه الكرسي بخواند و آن را ناشتا بخورد .


ماه چهارم : : روزهاي پنج شنبه و جمعه سوره الدهر بخواند در تمام نمازها دريك ركعت سوره قدر تلاوت كند و هر روز بر دو انجير سوره والتين بخواند و آنرا ناشتا بخورد.


ماه پنجم : : روزهاي پنج شنبه و جمعه سوره الفتح را تلاوت كند . و در يك نماز سوره النصر بخواند
و هر روز يك عدد تخم مرغ سوره حمد بخواندو آن را ناشتا بخورد


ماه ششم : : روزهاي پنج شنبه و جمعه سوره واقعه بخواند . شبها در يك نماز سوره التين تلاوت كند
و هر روز بر يك انار را پس از خواندن سوره فتح ناشتا بخورد


ماه هفتم : : روزهاي پنج شنبه و جمعه سوره يس و تبارك بخواند. روزي 140 مرتبه صلوات بفرستد.
و هر روز بر يكعدد به سوره يس بخواند و آن را ناشتا بخورد.


ماه هشتم:
روزهاي شنبه بعد از نماز صبح سوره قدر ، ده مرتبه
روزهاي يك شنبه بعد از نماز صبح سوره والتين ، دو مرتبه
روزهاي دوشنبه سوره يس
روزهاي سه شنبه سوره فرقان
روزهاي چهار شنبه سوره دهر
روزهاي پنجشنبه سوره محمد
روزهاي دوشنبه سوره الصافات
از خوردن ماست شيرين و عسل كوتاهي نكند . هر روز جمعه ناشتا انار شيرين ميلكند . در صورتي كه ضرر ناشته باشد ، هفته اي يك بار سركه بخورد.


ماه نهم : بهتر است غذاي او كباب باشد . ادويه نخورد . خرما ميل كند . برايسلامتي امام زمان (ع) گوسفندي را ذبح كرده از آن بخورد . در نماز ظهر يا عصر سوره والعصر و الذاريات بخواند . در روزهاي پنجشنبه سوره حج و در روزهاي جمعه سوره فاطر را تلاوت كند . هر روز مقداري را برود . به عكس و آينه كمتر نگاه كند . هر روز بر مقداري شير و خرما سوره دهر بخواند و آن راناشتا بخورد
برچسب ها : توصیه های مخصوص دوران بارداری
(0) نظر
نامگذاري ماه هاي جنيني
ماههاي جنيني عبارتند از :

1- ماه اول : ماه قلب است 2- ماه دوم : ماه چهره خوب است مادر هميشه با وضوباشد . با كوشش تمام گناهان بپرهيزد . آرامش خود را حفظ كند و عصباني نشود. از خوردن غذاهاي حرام پرهيز كند 3- ماه سوم : ماه تارهاي صوتي است 4- ماه چهارم : ماه رويش مو است 5- ماه پنجم : ماه حركت است 6- ماه ششم : ماه عظلات است 7- ماه هفتم : ماه اعصاب است . ماه هشتم : ماه زيبايي است 9- ماهتهم : ماه تولد است.

بيشتر كودكان مبتلا به امراض روحي ، بيماري خود را از مادرشان به ارث برده اند ، پس از آنجا كه تمام خصوصيات مادر در فرزند اثر خوب و بد خود را مي گذارد و خوشبختي يا بد بختي كودك را در رحم پي ريزي مي كند ضرورت دارد مادران بيشتر مراقب رفتار و كردار خود باشند تا بتوانند فرزنداني صالح و نيكو داشته باشند . در اين زمينه پيامبر(ع) نيز نقل شده كه فرموده اند ك سعدت و شقاوت انسان در شكم مادر پايه ريزي مي شود .

نامگذاري كودك: بهتراست قبل از تولد يعني قبل از چهار ماه و ده روز انتخاب شود. از زمان حاملگي دو نام براي جنين بايد انتخاب شود كه اگر دختر بود يكياز نام ها و اگر پسر بود نام ديگر به وي داده شود.
پيامبر فرمود : بچه ها را در شكم نامگذاري كنيد اگر نمي دانيد پسر است يا دختر دو نام براي او بگزادريد اگر سقط شود و نامي نداشته باشد در قيامت از پدر مواخذه كند پيامبر جنين حضرت فاطمه را پيش از تولد محسن ناميد.

مشكلات دوران بار داري

خداوند در سوره لقمان مي فرمايد : و ما به هر انساني سفارش كرديم كه در حق پدر و مادر خود نيكي كن چون با حمل فرزند برداشته ، سستي بروي سستي ..
زن بعد از باردار شدن ، با مسائلي از قبيل افسردگي ، تنبلي و تن سنگين ، تنگي نفس ، دل به هم آمدن ، آروغ ترش ، سردرد ، سر گيجه ، تاريكي در چشم و تپش قلب روبرو مي شود . ممكن است بعد از يك ماه يا دو ماه ويار داشته ويارشچيزهاي غير طبيعي باشد.


برچسب ها : نامگذاری ماه های جنینی
(0) نظر
هفته سي و يكم بارداري
             هفته سي و يكم بارداري

9هفته باقي مانده است. استرس زايمان و ديدن نوزادتان هر روز صبح تا شب با شما همراه است. استرس اين روزهاي شما همانند روزهاي نخستيني است كه اميدواربوديد مادر شويد. اگر آن روزها را به ياد بياوريد ترس زايمان كاهش مي‌يابد. بايد اين هفته فقط به روزهايي فكر كنيد كه دوست و آشنا به شما تبريك مي‌گويند.

 

 

وضعيت جنين

آرامباشد. او خواب است. دراين دوران او بيشتر زمان را مي‌خوابد. پس ساكت باشيدو با صداهاي مختلف و شلوغ كاري او را بيدار نكنيد. علت تكان نخوردن او همين است و بيخودي خودتان را نگران نكنيد. اين كوچولو حالا دستهايش را زيرچونه‌‌اش گذاشته و پاهايش را داخل قفسه سينه جمع كرده و چرت مي‌زند. جايش كوچك شده و او ترجيح مي دهد بخوابد.

 

قدو قواره اش نزديك به 40 سانتي‌متر و وزنش يك كيلو و 600 گرم شده است. موهاي لانگو در حال محو شدن است و ابرو، مژه و موهاي سرش هم درآمده اند. اوفقط آماده جهش به بيرون از شكم شماست منتها دراين هفته‌ها چندان حال و حوصله ندارد.

 

 

وضعيت مادر

شكمشما آن‌قدر بزرگ شده كه دچار تنگي نفس شده‌ايد و احساس مي‌كنيد با چند قدمي كه بر مي‌داريد نفستان مي‌گيرد و مجبور هستيد بنشينيد و استراحت كنيد.رحم شما اكنون 11 سانت بالاتر از ناف قرارگرفته و در مقايسه با هفته دوازدهم رحم كل فضاي شكم شما را در برگرفته است. در اين هفته افزايش وزنتاندر حدود 5/9 تا 12 كيلو خواهد شد.

 

 

توصيه‌هاي پزشكي

افزايش فشار خون بارداري

دربرخي از زنان باردار فشار خون بالا مي‌رود و اين درحالي است كه فرد هيچ‌گونه سابقه فشار خوني نداشته و هميشه طبيعي بوده است.  هنگام اندازه‌گيري فشار خون دود عدد ثبت مي‌شود. عدداول «فشار سيستوليك» و عدد دوم «فشار دياستوليك» است كه اولي فشار خون شريان‌ها را در زمان انقباض قلبو دومي فشار خون شريان‌ها را در هنگام انبساط  قلب مي‌سنجد.

 

دريك فرد طبيعي فشار خون 120 به روي 70 ميلي‌متر جيوه است كه در اصطلاح به آن 12 روي 7 مي‌گويند. اگر فشار خون زن بارداري از 140 ميلي‌تر بيشتر باشد يا اينكه فشار سيستوليك (فشار خون پايين) نسبت به دوره قبل از بارداري 30 ميلمتر افزايش داشته باشد به معناي وجود مشكلي در بدن مادراست.

 

اگرزن باردار قبل از بارداري فشارخون 60 روي 100 داشت و حالا در دوران بارداري فشار خون 90 روي 130 است اين خانم باردار دچار افزايش فشارخون شده است. اگر بيمار بعد از هفته بيستم بارداري دچار افزايش فشار خون شد ولي بدون دفع پروتئين در ادرار باشد، افزايش فشار خون به علت بارداري است ولي اگر خانم‌ها بعد از طي نيمه اول بارداري دچار افزايش فشارخون مي‌شوند و در ادرار پروتئين دفع مي‌شود اين نشانه پره اكلامپسي است.ابتلا به افزايش فشارخون بارداري خطرات ديگري از‌ جمله عقب افتادن رشد در داخل رحم، زايمان زودرس، جداشدگي جفت و مرده‌زايي را به دنبال دارد.                                                      

             

مهم‌ترين نكته در فشار خون تشخيص به موقع آن است و اين كه جزء كدام گروه است به تشخيص به موقع بستگي دارد.اساسا معاينات دوران بارداري هر ماه تا 28 هفتگي سپس هر دو هفته تا 36 هفتگي و بعد از آن به صورت هفتگي تا زمان زايمان است. اين پيگيري‌ها كمك مي‌كند كه در اولين فرصت تشخيص افزايش فشار خون صورت گيرد.

 

  1. يكي از مهمترين اقدامات درماني استراحت است. استراحت مطلق لازم نيست.
  2.  مسكن و آرام بخش هم توصيه نمي‌شود.
  3.  كالري،پروتئين كافي، مايعات و نمك كنترل شده (بدون قطع آن ها) تاثيرات عمده‌اي دارد. خوشبختانه عمده موارد خفيف هستند يا نزديك به پايان حاملگي اتفاق مي‌افتند.
برچسب ها : هفته سی و یکم بارداری
(0) نظر
هفته سي‌ام بارداري
             هفته سي‌ام بارداري


شماره معكوس شروع شده؟ حالا فقط 10 هفته تا پايان بازي شما در فصل اول اين سريال مانده ، 10 هفته‌اي كه در يك چشم به هم زدن مي‌گذرد و شما مي‌توانيد نوزاد خود را در آغوش مي‌گيريد.


 

 

وضعيت جنين

بلهچيزي نمانده تا يك زلزله چند كيلويي زندگي شما را دگرگون ‌كند هرچند كه اين بازيگر كوچك تا همين حالا هم خوب توانسته در مقابل شما خودي نشان دهد. لگدها و شيطنت‌هايش كم نبود حالا روز به روز بزرگتر مي‌شود و شما سخت‌تر مي‌توانيد از پس او بربياييد. جنين الان يك كيلو و 400 گرم وزن و طول بدن او از سر تا نوك انگشتانش 38 سانتي‌متر است. به تدريج حركات او بيشتر مي‌شود و سرعتش هم بالاتر مي‌رود.

 

سرعت رشد او ديگر مثل هفته‌هاي گذشته زياد نيست منتها سلول‌هاي خاكستري مغزش با سرعت زيادي در حال رشد هستند تا اندازه جمجمه و دور سرش افزايش يابد. تقريبا همه چيز براي خروج آماده است منتها جنين بايد چند هفته ديگر در شكم شما بماند تا حسابي اعضاي بدنش در مايع آمنيون جا بيفتد.

 

 

وضعيت مادر

گريمشما هم حسابي تغيير كرده است رحمتان در حدود 10 سانتي‌متر بالاتر از ناف قرارگرفته و چهره‌اي پف كرده داريد. احتمالا تصور اينكه 10 هفته ديگر از بارداريتان باقي مانده هم استرس شما را افزايش مي‌دهد و هم خستگي‌يتان را. پوست شكمتان كشيده شده و شما تصور مي‌كنيد كه ديگر جايي براي بزرگتر شدن شكمتان باقي نمانده است.

 

اما اينطور نيست همچنان قرار است كه جفت، جنين و رحم شما بزرگتر شود. با اين حالت‌  بدنتان سنگين‌تر، بزرگتر و بي‌تناسب‌تر خواهد شد. بزرگ شدن رحم موجب مي‌شود كه احساس كنيد اعضاي داخلي بدنتان به بيرون فشرده مي‌شوند براي اينكه راحت‌تر باشيد بهتر است صحيح بنشنيد، بايستيد و هنگام بلند شدن از حالت خوابيده به نشسته به توصيه‌هاي بهداشتي عمل كنيد.

 

دراينزمان خلق و خوي شما هم دوباره دستخوش تحولاتي مي‌شود. حتي اگر شما اهل نشان‌دادن احساسات خود نباشيد اما در اين هفته با ديدن يك خبر يا داستان غمانگيز شروع مي‌كنيد به گريه كردن و خودتان هم نمي‌داديد چرا اين‌گونه احساساتي مي‌شويد. خوب اين زماني است كه ممكن است شما به افسردگي مبتلا شويد مشكلي كه 10 درصد از زنان باردار به آن گرفتار مي‌شوند.

 

 

توصيه‌هاي پزشكي

خون‌ريزي

لكه‌هايخون ممكن است علامتي از يك مشكل جدي باشد از جمله جفت سرراهي (يعني جفتي كه در پايين رشد كرده و دهانه رحم را كاملا مي‌پوشاند) پارگي جفت (يعني جداشدن بخشي از جفت از ديواره رحم) يا زايمان زودرس كه مي‌تواند سبب لكه بينييا خون‌ريزي شود.

 

زايمان زودرس معمولا بين هفته 22 و 37 باداري اتفاق مي‌افتد در صورت مشاهده علائم زير به سرعت به پزشك مراجعه كنيد:

  1. انقباضات منظم رحمي(4بار يا بيشتر در ساعت) اين انقباضات ممكن است بدون درد باشند
  2. دردهاي شكمي همانند دردهاي دوران قاعدگي
  3. احساس فشار در داخل لگن تناسلي معده يا درد در ناحيه روده‌ها
  4. پارگي كيسه آب ( دفع مايع از مهبل)
  5. احساس ناخوشاند جسمي
برچسب ها : هفته سی‌ام بارداری
(0) نظر
هفته بيست و نهم بارداري
             هفته بيست و نهم بارداري

گاهي فكر مي‌كنيد يك كيسه پلاستيك چند كيلويي از ميوه را با خودتان حمل مي‌كنيد اين حس شما را بيشتر زن‌هاي بارداري تجربه مي‌كنند. بيخود نيست كه قديمي مي‌گفتند طرف بارش را بايد بر زمين بگذارد. اين بار مادر بودن تا آخر عمر با شما خواهد بود منتها شكلهايش با هم فرق مي‌كند.

 

 

وضعيت جنين

گاهيفكر مي‌كنيد يك كيسه پلاستيك چند كيلويي از ميوه را با خودتان حمل مي‌كنيداين حس شما را بيشتر زن‌هاي بارداري تجربه مي‌كنند. بيخود نيست كه قديمي مي‌گفتند طرف بارش را بايد بر زمين بگذارد. اين بار مادر بودن تا آخر عمر با شما خواهد بود منتها شكلهايش با هم فرق مي‌كند.

 

 

وضعيت جنين

اينناقلا در اين هفته در حدود يك كيلو و 250 گرم است و قدش هم به 37 سانتي‌متر مي‌رسد. رشد او از اين هفته به بعد كمتر از يك سانتي‌متر است، اما وزنش 200 گرم در هفته افزايش مي‌يابد. سيستم تنفسي او همچنان در حال رشد است و مجاري هوايي او مثل درختي در حال گسترش در ريه‌هايش هستند.

 

سلول‌هايعصبي مغزي او با سرعت عجيبي در حال ساخته شدن هستند. موهاي لانگو را كه بهياد مي‌آورد در تمام سطح بدنش ديده مي شود به تدريج اين موها طي هفته هاي اخير در رحم از روي بدنش ناپديد مي‌شود. البته شايد بخشي از اين موها را شما در زمان تولد ببينيد كه چندان تعجبي ندارد و اين موها بعد از مدتي ناپديد مي‌شود.    

 

 

وضعيت مادر

بهتراست ديگر حلقه خود را از انگشت خارج كنيد چرا كه به‌ شدت سنگين شده‌ايد و تنها بخشي از اين سنگيني مربوط به اضافه وزن شماست و بخش ديگر آن به تورم دست‌ها و پاهاي شما بر مي‌گردد. دراين زمان پستان‌هاي شما سنگن و متورم شدهو رگ‌هاي  شما بيشتر نمايان مي‌شود. نوك پستان تيره‌تر خواهد شد.  همه اينتغييرات براي آماده‌سازي بدن شما براي شيردهي به نوزاد است.

 

نشستنو بلند شدن براي شما ديگر از اين هفته كار آساني نخواهد بود و شما به استراحت بيشتري نياز داريد.  بزرگ شدن شكمتان هم دليل ديگري است كه باعث مي‌شود نتوانيد تعادل خود را به خوبي حفظ كنيد و شايد مجبور شويد پاهايتان را با فاصله از هم قرار بدهيد و اردك وار راه برويد. سه ماه سوم بارداري زماني است كه شما تغييراتي را در دماي بدني خود احساس مي‌كنيد.

 

حركاتاو را بيشتر از قبل احساس مي‌كنيد و جنين هم دلش مي‌خواهد بدنش را كش و قوس دهد، اما فضاي رحم ديگر اجازه اين كار را به او نمي‌دهد آن‌قدر بزرگ شده كه كل فضاي رحم را پركرده است. با اين حال او به شيطنت خود ادامه مي‌دهد و حركاتش واضح تر شده است. به طوري كه اگر به استخر برويد به علت سبك بودن آب راحت‌تر حركاتش را درك خواهيد كرد.

 

تكرر ادرار كه مدتي بود از دست آن خلاص شده بوديد ممكن است با بزرگ شدن رحم و فشاري كه بر مثانه مي‌آورد دوباره به سراغ شما بيايد.

 

 

توصيه‌هاي پزشكي

«سندرم‌پايبيقرار» بيماري است كه در آن احساس ناخوشاندي و آزاردهنده‌اي مثل مور مور شدن يا حركت حشره روي پا تجربه مي‌كنيد احساسي كه شما را از خوابيدن باز مي‌دارد و همانند اسمش آرامش را از شما دور مي‌كند. اين مشكل باعث مي‌شود بخواهيد مدام پايتان را حركت دهيد. اين حالت‌ها اغلب به شكل احساس قلقلك، سوزن سوزن شدن، تير كشيدن، كشيدن پا يا حالت خزيدن توصيف مي‌شوند.

 

حركتدادن پا حداقل براي مدتي كوتاه باعث بهبودي اين احساس مي‌شود. اين مشكل معمولا هنگام شب و هنگامي كه سعي در شل كردن پا براي خواب داريد، پيش مي‌آيد. ماده اي به نام دوپامين از علت هاي اين مشكل شناخته مي‌شود كه با تجويز دارويي دوپامين حل مي‌شود. علت‌هاي اين بيماري :

  1. پايين بودن سطح آهن موجود در خون و اختلال جريان خون در پاها
  2. اختلال اعصاب ناحيه  نخاع يا پاها
  3. اختلالات عضلاني
  4.  اعتياد داشتن به الكل
  5. كمبود ويتامين‌ها يا مواد معدني خاص

  اين بيماري در زنان باردار معمولا بعد از زايمان از بين مي‌رود، اما اگر اين اتفاق نيفتاد بايد با پزشك مشورت شود.

برچسب ها : هفته بیست و نهم بارداری
(1) نظر
هفته بيست و هشتم بارداري
             هفته بيست و هشتم بارداري

ماهسوم بارداري. باور كردني نيست شما 7 ماه را پشت سر گذاشته‌ايد. زمان كمي نيست. شما ديگر حرفه اي شده ايد اگر چه گاهي عصبي و كلافه مي شود و دوست داريد اين فيلمبرداري 9 ماهه را به پايان برسانيد، اما يادتان باشد كه هنوزدو ماه باقي مانده و بايد براي مابقي نقشي كه ايفا مي‌كنيد، آماده باشيد. بيخودي نيست كه هفته‌هاي اين 9 ماه را مهم اعلام كرده‌اند. شما در هر هفته از بارداري با شيوه جديدي از زندگي رو به رو مي‌شويد.

 

وضعيت جنين

ازاين هفته به بعد جنين شما باهوش‌تر مي‌شود. مغز او كه تا حالا صاف بوده تغيير شكل مي‌دهد. شيارها و برجستگي‌هايي بر روي مخ پديد مي‌آيد كه اين شيارها در نهايت با تكامل در هفته هاي‌آينده چين‌خوردگي‌هاي مغز را ايجاد مي‌كنند. با اين تغييرات حجم بافت‌هاي مغز جنين هم افزايش مي‌يابد. مغز جنين تنفس‌هاي او را كنترل و او دماي بدنش را تنظيم مي‌كند.

 

اواحتمالا درون استخر آمنيون چيزي نمي‌بيند، اما چشم‌هايش را باز و بسته مي‌كند و اگر نور شديد در اطراف شكم شما باشد او احتمالا توجهش به اين نور جلب مي شود.

 

 او هم مثل من و شما وقتي پلك‌هايش بسته است چشمانش حركت مي‌كند به اين دليل است كه در حال ديدن خوابي شيريني است پس فكر نكنيد فقط شماييد كه خواب مي‌بيند او از وقتي مي خوابد، خواب هم مي‌بيند.

 

جنين‌هايي كه شيطان‌تر از بقيه هستند براي خروج از استخر پر آب خود صبر و تحملشان را اينهفته از دست مي‌دهند و خودشان را آماده مي‌كنند كه تا 12 هفته ديگر بيرون بيايند. بنابراين تا جايي‌كه بتوانند خودشان را در رحم مي‌چرخانند تا سرشانبه سمت دهانه رحم قرار گيرد.

 

همان‌طور كه گفتيم او مدت‌هاست كه مثل يك عروسك كوچك قشنگ شده. خوب طي سه هفته اخير رنگ ابرو و مژه‌هايش درآمده و زيرپوستش بافت چربي جمع شده و او را تپل‌تر از سابق كرده و ديگر پوستش چندان هم چروك نيست. وزن او نسبت به هفته 24 دو برابر شده و اكنون چيزي در حدود 110 گرم وزن دارد كه با 35 سانتي‌متر در وضعيت طبيعي قرار گرفته است.   

 

وضعيت مادر

شكمشما بزرگ شده و با آنكه انتظار آن را داشتيد با اين حال شايد كمي در راه رفتن احساس خستگي كنيد. اكنون شكم شما 8 سانتي‌متر بالاتر از ناف شما قرار گرفته است. خوب دراين هفته بيشترين ميزان اضافه وزن را تجربه خواهيد كرد. اگر آخر هفته احساس سنگيني داشتيد بدانيد كه به دليل وزن 5/7 تا 11 كيلويي است كه اين هفته به بدنتان اضافه شده است.

 

دراين هفته ممكن است سينه‌هاي شما شروع به توليد آغوز كند. آغوز مايع روشن وزردرنگي است كه از پستان‌هاي شما ترشح مي‌كند نشان مي‌دهد كه بدن شما خودشرا براي نوزاد آماده مي‌كند. آغوز نخستين مرحله از شيرمادر است كه تا چند روز بعد از زايمان ترشح مي‌شود و بهترين ماده غذايي است كه نوزاد مي‌تواند آن را دريافت كند. 

 

 

توصيههاي پزشكي

گاهياوقات بانوان باردار دچار سردردهاي مي‌شوند كه اين سردردها ويژه ماه سه ماهه اول و سوم بارداري است. اين سردرد براي آنهايي كه بيش از بارداري به ميگرن دچار بوده‌اند تقريبا كشنده مي‌شود، اما اين را بايد بدانيد كه تنها مي‌توانيد استامينوفن بخوريد.

 

در صورتي كه با اختلال ديد مواجه هستيد حتما با پزشك تماس بگيريد علت اين سردرها مي‌تواند بالارفتن فشار خون شما باشد. معمولا در سه ماه سوم بارداري علت سردرد يا فشار خون بالاست يا پروتئين زيادي از خون شما دفع مي‌شود.

 

البتهسردردها مي‌تواند دلايل ديگري هم داشته باشد( علت هاي سردرد بارداري)چند راهكار به شما براي كاهش سردردهاي اين دوران كمك مي‌كند:

  1. روش هاي شل‌سازي بدن (آموزش شل سازي بدن)
  2. دوش‌هاي متناوب با اب گرم و سرد
  3. ماساژ گيجگاهي، شانه و گردن
برچسب ها : هفته بیست و هشتم بارداری
(0) نظر
هفته بيست و هفتم بارداري
             هفته بيست و هفتم بارداري

شمادراين هفته وارد سومين ماه بارداري شده‌ايد. ديگر در اين هفته تنها 2 ماه تا تولد فرزندتان وقت داريد. شما در طول اين 7 ماه بازيگر خوبي بوده‌ايد كهحسابي درخشيده. حالا زمان آن رسيده تا خودتان را براي بازي در آخرين قسمت‌هاي سريال آماده كنيد. هرچند كه هنوز 13 هفته تا آخرين قسمت فصل اول سريال وقت داريد. بگذاريد ببينم در سه ماه سوم چه كارهايي را بايد انجام دهيد.

 

وضعيت جنين

خوباو اين آن‌قدر فضولي مي‌كند كه از لگدهايش در امان نخواهيد بود او مي‌خواهد دنياي اطرافش را تجربه كند. اگرچه داستان غم انگيزي است كه اطراف او تاريك است و نمي‌تواند چيزي را در درون رحم شما ببيند. بله او اين هفته چشم‌هايش را باز مي‌كند و پلك خواهد مي‌زند. چشم‌هايش هنوز خاكستري يا آبي يا تركيبي از اين دو است و شايد اين روند تا چند روز يا حتي چند ساعت بعد از تولد هم ادامه يابد. بگذارد يكبار ديگر داستان شكل‌گيري چشم‌هاي جنين رابا هم بررسي كنيم.

 

شروع پيدايش چشم‌ها در بدن جنين از روز 23 يا هفته پنجم حاملگي است. در ابتدا چشم‌ها به صورت دوشيار فرورفته در طرفين مغز در حال تكامل است. اين شيارها به تدريج تكامل مي‌يابد و تبديل به اعضاي كيسه مانندي مي‌شود اكتودرم عدسي چشم را تشكيل مي‌دهد. چشم ابتدا در طرفين سر قرار دارد كه به تدريج به سمت مكان اصلي خودحركت مي‌كند اين حركت در هفته هاي 7 تا 10 شروع مي‌شود.

 

ازهفته 11 تا 22 پلك‌ها تشكيل مي‌شود و به هم مي‌چسبد. در اين هفته پلك‌ها از هم جدا مي‌شود به هم مي‌چسبد. كل طول بدن او در اين هفته حدود 34 سانتي متر است. او حالا يك كيلوگرم وزن گرفته است.

 

سيستمدفاعي او در حال تدارك لازم است تا خودش را براي زندگي خارج از رحم آماده كند. اين كوچولو ديگر گريم جديدتري نخواهد داشت و فقط اندازه اش بزرگتر مي‌شود حالا حركاتش با شما هماهنگ‌تر شده. زمان‌هاي مشخصي مي‌خوابد و در ساعات معيني از روز بيدار مي‌شود.

 

 

وضعيت مادر

شب‌هاخوابيدن برايتان سخت خواهد شد احتمالا اين نقشي است كه بخشي از مادران ناخواسته در جريان آن قرار مي‌گيرند اين به علت بزرگ شدن رحم است. رحم حدود7 سانتي‌متر بالاي ناف قرار گرفته و قابل لمس است. در اين هفته ميزان كلسترول خون براي ساخت هورمون‌هاي زمان بارداري كه به ‌وسيله جفت توليد  مي‌شوند بالاتر مي‌رود.

 

اين هورمون كه پروژسترون است از ابتداي بارداري با شما همراه است با افزايش ترشح به تكاملسينه‌ها و شل‌سازي رحم مي‌پردازد. در اين هفته‌ها به دليل نزديك شدن به زمان زايمان تغييرات عمده‌اي را در بدن خود حس مي‌كنيد.

                                                                              

شمااحتمالا دردهاي عضلاني را تجربه خواهيد كه در ناحيه ساق پا احساس مي‌كنيد.علت اين مشكل رشد رحم است كه با افزايش حجم آن رگ‌هاي تحتاني كه به قلب منتهي مي‌شوند و به عصبي كه از بالاتنه به سمت پا مي‌رود فشار وارد مي‌كند اين فشار باعث گرفتگي عضلات پا مي‌شود.   

                              

دردهايبراكستون هيكس انقباضات رحمي خفيف بدون درد و پراكنده با فواصل نامنظم استكه به‌تدريج منظم مي‌شود. معمولا به اين دردها، دردهاي كاذب هم گفته مي‌شود. اين دردها را ممكن است در هنگام قدم زدن حس كنيد، قدم زدن از باز شدن دهانه رحم جلوگيري مي‌كند.

 

 

توصيه هاي پزشكي

سوءهاضمه و سوز سر دل

 سوزسر دل از شايع‌ترين مشكلات اواخر سه ماه دوم بارداري و سه ماهه سوم بارداري است. اين مشكل به علت بزرگ شدن رحم و فشار آن بر معده است بر اثر ترشح پروژسترون بر دستگاه گوارش اين امر باعث كاهش روند تخليه غذا در معده مي‌شود و بنابراين غذاها در معده جمع مي‌شود و فشار معده بالا مي‌رود و ممكن است مقداري اسيد معده وارد مري شود كه اين فرايند احساس سوزش در ناحيهمري به نام سردل را موجب مي‌شود. اين ناراحتي گاهي احساس قلب درد را هم درشما ايجاد مي‌كند.

برچسب ها : هفته بیست و هفتم بارداری
(0) نظر
هفته بيست و پنجم بارداري
             هفته بيست و پنجم بارداري

احتمالادوباره هيجانات گذشته به سراغ شما آمده است حق داريد بيشتر از چند ماه تا بارداري شما باقي نمانده است. اما شما از همين حالا روز شمار را شروع كرده‌ايد. بهتر است فقط روي هفته‌هاي باقي مانده تمركز كنيد و از شمردن روزها صرف نظر كنيد، اين روز شمار حوصله‌يتان را سر مي برد. اين روزها به فكر طوفان روحي باشيد كه ممكن است گريبان شما را بگيرد. 

 

 

وضعيت جنين

او هر روز بيشتر از روز قبل ياد مي‌گيرد كه چگونه بايد شيطنت كند و دست و پاهايش را تكان دهد. او به خوبي ميشنود كه شما چه مي‌گويد و چه كار ميكنيد.موهايش كه تا هفته‌هاي بيش هيچ رنگ و نقشي نداشت. اين هفته حالارنگ گرفته وموهاي سر، ابروها و مژه هايش صورت لاغرش را بيشتر نشان مي‌دهد. اين كوچولوهنوز هم درحال ذخيره‌سازي بافت چربي در بدنش است. دستگاه تنفسي او همچنان در حال تكامل است. سوراخ هاي بيني او از هم باز شده‌اند و مي‌تواند نفس بكشد. او اكنون 700 گرم وزن  و 22 سانتي‌متر قد دارد.

 

 

وضعيت مادر

خودتاناين روزها با فراز و نشيب‌هاي زيادي دست و پنجه نرم مي‌كنيد. اضافه وزن شما در اين هفته روند صعودي به خود مي‌گيرد و ممكن است نتوانيد مثل گذشته تند و سريع حركت كنيد. امكان دارد پاي شما به علت بالا رفتن وزنتان ديگر درون كفش‌هايتان جا نگيريد. مشكلات ديگري هم گريبان شما را گرفته است. كمردردهاي بارداري جزئي از اين مشكلات است. از علت‌هاي اين بيماري اضافه وزن، تغيير مركز ثقل بدن (وقتي رحمتان بزرگ‌تر مي‌شود، مركز ثقل بدن شما بهسمت جلو تغيير مي‌كند.)، نرم شدن رباط‌هاي عضلاني جهت زايمان و افزايش ترشح هورمون‌هاي بارداري (پروژسترون و ريلاكسين ) است.

 

 

توصيه‌هاي پزشكي

چند راهكار در زنان بروز كمردردهاي بارداري مي تواند اين درد را كاهش دهد:

  1. تمام طول دوران بارداري خود از كفش‌هاي طبي و مناسب استفاده كنيد. كفش‌هايي با پاشنه‌هاي كوتاه به همراه حفظ قوس داخل پا (كفي مناسب) انتخاب كنند تا فشار وارد شده بر پاها و ستون فقرات حين راه رفتن كم شود و مشكلات ناشي از اضافه وزن مادر، به ستون فقرات او آسيبي نزند.
  2. بهتر است اشياء سنگين را از زمين بلند نكنيد يا اگر هنگام بلند كردن چيزي احساس سنگيني كرديد، فورا آنرا رها كنيد.
  3. درنشستن‌هاي طولاني لازم است يك صندلي انتخاب كنيد كه بدن شما را حمايت كند يا بالشي براي پشتيباني از كمر خود در ناحيه كمري صندلي قرار داده و ستون مهره‌هاي خود را كشيده و راست قرار دهيد.
  4. اگر كمردردتان شديد شد، سعي كنيد با استفاده از كمپرس سرد و گرم در قسمت كمر به طور متناوب به مدت 10 تا 15 دقيقه باعث كاهش فشار عضلاني و ورم شويد (در مورد استفاده از اين روش با پزشك خود مشورت كنيد). شما مي‌توانيد ببينيد كه آيا حرارت سبب بهبود كمردرد شما مي‌شود يا بسته‌هاي يخ
برچسب ها : هفته بیست و پنجم بارداری
(0) نظر
هفته بيست و چهارم بارداري
             هفته بيست و چهارم بارداري

16هفته آينده ، هفته‌هاي مهمي براي شما خواهد بود چرا كه بايد به فكر جور كردن اسباب و اثاثيه براي اين ني‌ني كوچولويتان باشيد كه زورش را به گونه‌اي عجيب و غريب با مشت و لگدهايش نشان مي‌دهد. او اين روزهاي حسابي عصباني است. به تدريج جايش كوچك مي‌شود و تلاشش براي خروجي از اين فضاي كوچك بيشتر.

 

 

وضعيت جنين

دراين هفته اگر او را ببينيد مي‌خنديد. گريم او بيشتر شبيه پيرمردها و پيرزن‌هاست علت اين شباهت هم پوست چروكيده اوست. اينكه چرا چنين گريمي براياو انتخاب شده به اين بر مي‌گردد كه ذخاير چربي به مقدار كافي زيرپوستش ذخيره نشده و رشد پوست او بيشتر از درازاست. خوب قرار است كه اين هفته چين‌هايي روي كف دست و بندهاي انگشتش ايجاد شود.

 

 اوبراي آنكه بتواند خودش را توي رحم شما جا كند به صورت خميده خوابيده است. با آنكه جايش حسابي تنگ است، اما ناقلا خوب بلد است كه چگونه خودش را توي دل شما جا كند. او الان ماكت يك نوزاد است و با آنكه  هنوز لاغر و استخوانياست، اما با افزايش ذخيره‌هاي چربي در بدنش وضعيت بهتري خواهد يافت.

 

كيسه‌هايهوايي او به‌تدريج در حال شكل‌گيري است و او مي‌تواند نفس بكشد. بله درخت تنفسي او كم‌كم شاخه و برگ‌هايش را توي ريه هايش پهن مي‌كند و ماده اي به نام «سورفاكتانت» توليد مي‌كند تا جنين بتواند در آينده از هوايي كه كيسه‌هاي ريه جمع و خالي مي‌كند لذت ببرد. حالا دايه پير او جنين اكسيژن رابه او مي‌رساند و جاي نگراني هم وجود ندارد.

 

مهمترينقسمت بدن او يعني مغزش شبانه‌روز در حال فعاليت است و چين‌خوردگي‌هاي مغز او ساختار اصلي خود را پيدا مي‌كند.  وزن او در اين هفته در حدود 580 گرم شده و قدي در حدود 8/22 سانتي‌متر است.

 

 

وضعيت مادر

 احتمالاشكمتان به اندازه يك توپ فوتبال بزرگ شده  و به اندازه 5 سانتيمتر بالاتر از ناف قرار گرفته است. چشمان شما در اين زمان حساسيت بيشتري نسبت به نور از خود بروز مي‌دهد و حتي ممكن است دچار عارضه خشكي چشم شود.

 

 

توصيه هاي پزشكي

آزمون‌هاي دوران بارداري مهم است، غربالگري گلوكز (GCT) معمولا در طول هفته 24 تا 28 انجام مي‌شود. اين تست نشان مي‌دهد كه آزمايش نشان مي‌دهد كه شما به دابت دوران بارداري مبتلا شده‌ايد يا نه؟

 

شمابراي انجام دادن تست گلوكز يك نوشيدني شيرين مي‌خوريد و سپس يك ساعت بعد50گرم گلوكز ميزان قند خون شما سنجيده مي‌شود اگر سطح قند خون شما بالاتر ازحد معمول 130 يعني ميلي گرم در دسيلي تر بود تست‌هاي ديگر انجام خواهيد داد. 

 

يكي از آزمايش‌ها تست تحمل گلوكز(GTT) بدهيد. ديابت بارداري با استفاده يك رژيم غذايي مناسب و ورزش قابل كنترل است. اما گاهي مصرف دارو هم مثل انسولين براي مادر تجويز مي شود.

برچسب ها : هفته بیست و چهارم بارداری
(0) نظر
هفته بيست و سوم بارداري
             هفته بيست و سوم بارداري

23هفته بارداري كار ساده‌اي نيست. مي‌دانيم كه لبخند بر لب داريد. 6 ماه استكه باردار هستيد. روزهاي اول بارداري را به ياد مي‌آوريد چه روزهاي سخت و پر استرسي بود. برگرديد و ياد روزهاي اول بارداريتان بيفتيد احتمالا به آن روزها مي‌خنديد. امروز احساس مي‌كنيد همه روزهاي سخت رفته و حالا شما در سراشيبي بارداري هستيد هرچند كه هنوز هم زايمان روزي كه شما روي فرش قرمز راه خواهيد رفت شما را مي‌ترساند.

 

 

وضعيت جنين

يكعروسك كوچك را در نظر بگيريد كه قدي معادل 20 سانتي‌متر و وزني حدود 450 گرم داشته باشد. خوب جنين شما هم اينك اين شكلي است. جنين نسبت به هفته‌هايگذشته حسابي شيطنت مي‌كند و دربرابر واكنش‌هايي كه مي‌بيند عكس العمل نشانمي‌دهد. ‌‌‌‌او اگر صداي بلندي بشنود يا اينكه احساس كند كسي شكم مادرش را لمس مي‌كند فوري واكنش نشان مي‌دهد.

 

خوب!اين كوچولوي حساس با شنيدن صداها بالا مي پرد يا لگد جانانه مي‌زد تا نشاندهد كه او هم توانايي اعمال قدرت دارد.  اگر چه او هر روز بخشي از مايع آمنيوتيك را مي‌خورد با اين حال ممكن است اولين مدفوعش را بعد از تولد دفع كند البته اين امكان هم وجود دارد كه مدفدع را در مايع آمنيون دفع كند. گاهي بلعيدن مايع آمينون براي شما و خودش هم دردسر ساز مي‌شود.

 

اوشروع مي‌كند به سكسكه، شما با هر بار سكسكه او انقباضاتي را حس خواهيد كرد. چشم هايش رشد كافي را داشته است، اما عنبيه او هنوز رنگدانه هاي خود را ندارد. با اين حال در اين هفته چشم هايش باز مي شود و او پلك مي‌زند. خوب اين هفته حس لامسه اش تكامل شده و منتظر شيطنت‌هاي بيشتري از او باشيد.جنين شما تقريبا يك نوزاد واقعي است از اين بعد رشد او هر روز تكامل بيشتري مي‌يابد.

 

 

وضعيت مادر

خوبشكم شما به طور كامل بزرگ شده اين را مي‌دانيد كه بيشتر از 3 ماه ديگر باقي نمانده است باور مي‌كنيد كه تنها يك سوم از بارداري شما باقي مانده است طبيعتا نه. ولي شكم بزرگتان شما را لو مي‌دهد و هر كجا برويد احتمالا مردم با محبت بيشتري با شما برخورد مي‌كنند. اما برويم سراغ تغييراتي كه دراين دوران خواهيد داشت.

 

آيا تاكنون خط تيره موسوم به نيگرا روي شكمتان ايجاد شده، اگر چنين اتفاقي نيفته ممكن استدر اين ماه‌ها شاهد آن باشيد. لكه‌هاي پوستي نيز شما را رها نخواهيد كرد وروي پوست صورتتان و شكمتان ممكن است اين لكه‌ها خودشان را نشان دهند. اما يادتان باشد در دوران بارداي ممكن است با علائم مختلفي رو به رو شويد در ماه ششم بارداري با علائمي مثل  قرمز شدن پوست كف دست، كبودي پا و جوش را در بدنتان ببيند كه جاي نگراني نيست.  

 

توصيه‌‌هاي پزشكي

بواسيريكي از مشكلات شايع در ميان زنان باردار است. اگرچه اين بيماري در ميان دختران مجرد و زناني كه باردار نيستند نيز شايع است با اين حال معمولا حاملگي موجب تشديد اين مشكل مي‌شود. علت ايجاد چنين مشكلي بزرگ شدن رگ‌هاي خوني در انتهاي روده بزرگ و معقد است. افزايش جريان خون در نواحي اطراف رحمو لگن به علت فشار رحم موجب گشاد شدن عروق مي‌شود. معمولا شدت اين عارضه در انتهاي دوره بارداري بيشتري مي‌شود و در حاملگي هاي بعد نيز افزايش مي‌يابد.

 

علايم بواسير عبارت اند از: احساس خارش، درد و زخم مقعد و گاهي خون ريزي بعد از دفع مدفوع. فشار آوردن وزور زدن به هنگام دفع مدفوع، فشار مضاعفي بر روي رگ‌هاي خوني مي‌آورد كه باعث بزرگ شدن و احتمالا بيرون زدن آنها از مقعد مي‌شود و بعد از اجابت مزاج ممكن است، موجب خون ريزي و خارش شود. اين خون ريزي، آسيبي به بارداري نمي‌رساند، اما در صورت تداوم مي‌تواند خطرناك باشد.

 

اگربواسير شما بسيار دردناك است بهتر است به يك متخصص روده و مقعد يا يك جراحعمومي مراجعه كنيد. زور زدن در مرحله دوم زايمان موجب تشديد بواسير يا به وجود آمدن آن مي شود؛ ولي در اكثر مواقع بواسير بعد از زايمان از بين مي‌رود.                                                 

نشستن در آب گرم: لگن يا وان را پر از آب گرم كرده و روزي چند بار در آن بنشينيد.             

                       

قطره گياهان قابض: يك تكه پنبه تميز را به قطره يكي از گياهان قابض مانند هامامليس يا MG آغشته كرده و به منطقه مقعد بماليد. مرتب پنبه را عوض كنيد . قطره MG و گاه هامامليس در غالب داروخانه ها موجود است و بدون نسخه عرضه مي‌شود.

 

استفاده از يخ:براي تسكين تورم ، روزي چند مرتبه كيسه يخ يا كمپرس سرد روي مقعد بگذاريد.                                                                                                      

منطقه مقعد را پاكيزه نگاه داريد: استفادهاز كاغذ توالت هاي مرطوب، راحت تر از كاغذ توالت هاي خشك است. از انواعي استفاده كنيد كه معطر نبوده يا داراي الكل نيستند يا از باندهاي طبي استفاده نمائيد كه اختصاصاً براي افراد دچار هموروئيد تهيه شده اند.                                                                             

پرهيز از نشستن به مدت طولاني: نشستنسبب وارد آمدن فشار بر وريدي‌هاي مقعد و راست روده مي‌گردد. اگر مي‌توانيدبه پهلو دراز بكشيد يا بايستيد. در صورتي كه بايد بنشينيد، مرتب بين فاصله‌هاي نشستن بايستيد.

برچسب ها : هفته بیست و سوم بارداری
(0) نظر
هفته بيست و دوم بارداري
             هفته بيست و دوم بارداري

بشماريدكه چند هفته تا پايان اين مسابقه طولاني باقي مانده. حتما خوشحاليد و هر روز هم بيشتر به غرولندهاي او عادت مي‌كنيد، اگر يك روز لگدپراني‌هايش را رها كند شما سكته مي‌كنيد. نگران اين مسئله نباشيد، اين بازيگر تنبل دوست دارد مدام بخوابد. پس نگران چيزي نباشيد و دستورات اين هفته را اجرا كنيد.

 

وضعيت جنين

خوبجنين اين هفته بيش از هفته‌هاي گذشته قصد شيطنت دارد. مي‌دانيد چرا براي اينكه حس لامسه او فعال مي شود و همه چيز را در ذهنش ثبت مي‌كند مغز و اعصاب او آن‌قدر توسعه پيدا كرده كه بتواند هر چيزي را در اطرافش پردازش كند. او شروع مي‌كند به فضولي در محيط اطرافش. احتمالا اين هفته حسابي هيجان زده خواهد بود.

 

لگدهاي بيشتري را به سمت شما حواله مي‌كند. مي‌خواهد هر چيزي را توي دستش بگيرد و آن را لمس كند و شما هم هيچ كاري نمي‌توانيد انجام دهيد. اين هفته او مثل موجودي مي‌ماند كه از فضا آمده و مي‌خواهد همه چيز را كشف كند. چشم‌ها و سيستم توليد مثلش همچنان در حال رشد است در يك جنين پسر بيضه در سر جاي خود قرار مي‌گيرند و در جنين دختر تخمدان‌ها و رحم هم در شكم در محل اصلي خود مستقر مي‌شوند و مهبل (واژن) هنوز هم در حال رشد است.

 

او ديگر شبيه يك انسان كامل است ولي كمي جثه كوچكتري دارد. اين فسقلي در اين هفته قدي حدود 19 سانت و وزني معادل 350 گرم دارد.

 

 

وضعيت مادر

اگرچهرحم شما در حال رشد است، اما خم شدن، رانندگي كردن و نشستن چندان سخت نيست. براي اينكه حجم ريه‌هاي شما افزايش پيدا كند قفسه سينه شما 2 تا 3 اينچ بزرگي مي‌شود و بعد از زايمان به حالت اول بر مي‌گردد. احتمالا شما الان دچار دردكمر، ترشح مهبل، گرفتگي بيني و خونريزي لثه هستيد.

 

رحمشما چند سانت بالاتر از ناف قرار گرفته است. دراين مرحله ممكن است كه پوستناحيه شكم، ران‌ها و باسن شما كشيدگي پيدا كرده و ترك بخورد، البته در برخي از خانم‌ها اين اتفاق نمي‌افتد، اما اين ترك‌ها بافت‌هاي جديدي از پوست هستند كه به رنگ صورتي يا قهوه اي بر روي پوست ظاهر مي‌شوند.  

 

  

توصيه‌هاي پزشكي

عفونت مثانه

حدود10 درصد از زنان دچار عفونت ادراري مي‌شوند كه در اكثر آنان اين عفونت مثانه است و خودش را با آزمايش‌ ادرار نشان مي‌دهد. نشانه‌هاي اين عفونت تكرر ادرار، سوزش ادرار، درد زير شكمي و درد هنگام خروج ادرار است. اين بيماري به راحتي با مصرف آنتي بيوتيك خوب مي‌شود و جاي نگراني وجود ندارد.

 

امااگر اين بيمار درمان نشود احتمال ابتلا به عفونت كليه‌اي نيز افزايش مي‌يابد. عفونت كليه‌هاي نيز علاوه بر عواقبي كه براي خود مادر دارد ممكن است موجب بروز زايمان زودرس در ماه‌هاي آخر بارداري شود. نشانه‌هاي ديگري كه ممكن است در عفونت مثانه بروز كند؛ تب ادرار خوني، تهوع و استفراغ و كمردرد شديد است.

برچسب ها : هفته بیست و دوم بارداری
(0) نظر
هفته بيست و يكم بارداري
             هفته بيست و يكم بارداري



شماوارد ششمين ماه بازي خود شده‌ايد. ديگر مي‌توان شما را يك بازيگر حرفه‌اي خواند. با اين حال مي‌دانيد ريزه كاري زيادي در بازي‌تان مانده و شما هنوز هم براي تبدل شدن به يك سوپراستار واقعي به زمان نياز داريد. كودك شما هم اكنون 19 هفته است كه با شما در اين راه سخت همراه است. اگرچه او بدون آنكهبخواهد يا بداند دراين سريال بازي مي‌كند، اما تا به حال كه از پس نقش خودبا گريم‌هاي سخت اوليه برآمده است. شريك زندگي‌تان كه نقش مكمل را بازي مي‌كند در همه اين راه بدون آنكه نقشش ديده شود در كنار شما بوده تا بتوانيد در اين سريال بدرخشيد.

 

 

وضعيت جنين

دراين هفته ديگر خبري از آن پوست كاغذي مانند نيست، مهمترين سلول‌هاي دفاعي او يعني گلبول‌هاي سفيد در حال توليدشدن هستند. اين سلول‌هاي در برابر بيماري و عفونت‌ها قد علم مي‌كنند اجازه نفوذ عفونت را در بدن جنين شما نمي‌دهند. او از اين هفته در شكم شما مدام حرف مي‌زند و غرغر مي‌كند خوب زبانش در اين هفته كامل درآمده است دنبال بهانه‌اي است تا از اين عضو جديد استفاده كند.

 

يادتان باشد شما هر چه بخوريد او هم مزه مزه مي‌كند بيخود نيست كه محققان مي‌گويند چشايي كودكان از دوران جنيني شروع مي‌شود. اين حس چشايي به دليل غددي است كه روي زبانش قرار گرفته است.

 

سيستم گوارش اين جنين ناقلا كارش را با سرعت آغاز كرده و جنين هم مايع آمينون را مي‌بلعد و اسيد معده و آنزيم‌هاي سيستم گوارشي آب و قند موجود در اين مايع را جذب كرده و مواد زائد را از طريق سيستم روده دفع مي‌كند. اين شيطان كوچولو الان قدي به اندازه 18 سانت و وزني در حدود 300 گرم دارد.

 

اينآقا يا خانم خوشگل الان هم ابرو دارد. تا پيش از اين كبد و طحال جنين مسئوليت توليد سلول‌هاي خوني را بودند، اما با رشد فضاي بين مغز استخواني وظيفه را اين عضو برعهده مي‌گيرد تا سلول‌هاي خوني را توليد كند. مواظب صداهاي اطراف خود باشيد جنين كوچولوي شما به هر صدايي واكنش نشان مي‌دهد و ممكن است او را اذيت كند. او خيلي خوب بلد است چگونه بايد دست و پاهايش را تكان دهد. به نظر مي‌رسد كه او هم به عنوان بازيگر در اين هفته‌هاي اخير بيش از بيش در نقش خود مهارت كسب كرده است.

 

وضعيت مادر

اينهفته بهتر است اضافه وزني معادل 5/4 تا 3/6 كيلوگرم داشته باشيد. دراين هفته تقريبا همه متوجه مي‌شوند كه شما باردار هستيد چرا كه خط كمرتان محو مي‌شود. با بزرگ شدن رحم احتمالا ساير اعضاي بدن شما نيز متورم مي‌شود. تورم پاها در طول بارداري به دليل مايع اضافي بدن، فشار رحم در حال رشد و ايستادن‌ها طولاني ايجاد شود.

 

در بيشتر زنان اين دوران با احساس بهتري همراه است چرا كه فشارهاي اوايل بارداري كاهش يافته و در اين زمان بيشتر مي‌توانيد از زندگي دو نفره با همسرتان و جنين در راه لذت بريد. با اين حال مشكلات بارداري در زنان مختلف متفاوت استو ممكن است هنوز هم برخي از شما طي اين ماه‌ها مشكلات بارداري را با خود داشته باشيد.

 

توصيه‌هاي پزشكي

براي اينكه بتوانيد با مشكلات تورم پا بجنگيد بهتر است موارد زير را رعايت كنيد:

  1. درطول روز از ايستادن‌هاي طولاني مدت اجتناب كنيد.
  2. حركات كششي را در زمان نشستن فراموش نكنيد.
  3. هنگام نشستن پاها را روي هم نيندازيد.
  4. در معرض هواي گرم قرار نگيريد و خودتان را در هواي خنك و مرطوب قرار دهيد.
  5. از كمپرس آب سرد روي بخش‌هايي كه ورم كرده استفاده كنيد.
برچسب ها : هفته بیست و یکم بارداری
(0) نظر
تهوع در بارداري

  اگر جز كساني هستيد كه در بارداري تهوع نداريد، بايد خوشحال باشيد؛ و اگر نه، خود را براي مقابله با آن آماده كنيد!


چرا با اين كه در طول روز حالت تهوع دارم، باز هم به آن تهوع صبحگاهي مي گويند؟

تهوع صبحگاهي نام اشتباهي است (در واقع اصطلاح فني پزشكي براي آن حالت تهوع يا استفراغ دوران بارداري است). در برخي از خانم‌هاي باردار، اين علائم هنگام صبح در شديد‌ترين حالت خود قرار دارد و در طول روز كم‌كم بهتر مي‌شود. اما در هر زماني ممكن است اين حالت به شما دست بدهد. در بسياري از خانم‌ها اين علائم در تمام طول روز ادامه دارد. شدت اين علائم در هر خانمي متفاوت است.

به طور كلي ¾ خانم‌هاي باردار در دوران ۳ ماههٔ اول بارداري دچار اين مشكلمي‌شوند. حدود نيمي از خانم‌هاي باردار هم از حالت تهوع و هم از استفراغ رنج مي‌برند، ¼ آن‌ها فقط حالت تهوع دارند و ¼ ديگر از خانم‌هاي خوش شانس هيچ كدام از اين حالت‌ها را ندارند. حالت تهوع از هفتهٔ ششم بارداري شروع مي‌شود، اما ممكن است از هفته چهارم نيز خود را نشان دهد و در ماه‌هاي بعد رو به وخامت بگذارد.

حدود نيمي از خانم‌هايي كه در دوران بارداري حالت تهوع دارند، در هفتهٔ چهاردهم كاملاً مشكلشان برطرف مي‌شود، و بقيه آن‌ها تا يك ماه يا بيشتر، اين حالت را خواهند داشت. حالت تهوع ممكن است در دوران بارداري هر از گاهي عود كند. متاسفانه در عده بسيار كمي از خانم‌ها حالت تهوع تقريباً تا زمان زايمان ادامه پيدا مي‌كند.

متداول بودن حالت تهوع در دوران بارداري امري عادي است، ولي اين به معناي آسان بودنش نيست. حتي موارد بسيار خفيف آن نيز مي‌تواند شما را به ستوه بياورد. حالت تهوع و استفراغ ۲۴ ساعته ممكن است شما را بسيار خسته و درمانده كند. دربارهٔ اين گونه مشكلات و نحوه برخورد با آن‌ها با پزشكتان مشورت كنيد.

علت حالت تهوع و استفراغ در دوران بارداري چيست؟

هيچ كس به طور قطع علت حالت تهوع در دوران بارداري را نمي‌داند، اما علت آن مي‌تواند تغييراتي باشد كه در اين دوران در بدن شما رخ مي‌دهد. برخي از دلايل احتمالي آن عبارتند از:

هورمون گونادوتروپين جفتي انساني (Human chorionic gonadotropin):

اين هورمون در دوران بارداري به سرعت افزايش مي‌يابد. هيچ كس نحوهٔ تاثير گذاري اين هورمون بر حالت تهوع را نمي‌داند. اما تصور مي‌شود كه اكثر حالت‌هاي تهوع به اين هورمون مربوط است، زيرا در اين زمان، حالت تهوع و ميزان اين هورمون با هم افزايش پيدا مي‌كنند. به علاوه در مواردي كه خانمي داراي ميزان HCG بالايي است، مانند خانم‌هايي كه داراي چند قلو هستند، حالتتهوع شديد‌تر مي‌باشد.

استروژن:

اين هورمون نيز كه در اوايل دوران بارداري به سرعت افزايش پيدا مي‌كند، مي‌تواند دليل ديگري براي تهوع باشد.

افزايش حس بويايي و حساسيت به بو:

در خانم‌هاي باردار شنيدن بوي ساندويچ از فاصله ۶ فرسخي مساله‌اي غير عادينيست. بعضي از عطر‌ها نيز باعث حالت تهوع مي‌شوند. برخي از محققان تصور مي‌كنند كه دليل آن افزايش هورمون استروژن باشد، اما در اين مورد مطمئن نيستند.

ناراحتي معده:

دستگاه گوارش برخي از خانم‌ها به خاطر تغييراتي كه در دوران بارداري در بدنشان ايجاد مي‌گردد، حساس مي‌شود. همچنين برخي از تحقيقات نشان مي‌دهند كه خانم‌هايي كه معدهٔ آن‌ها حاوي يك باكتري به نام «هليكوباكتر پيلوري» است، دچار حالت تهوع و استفراغ شديد و طولاني تري مي‌شوند. تمام مطالعات، ارتباط اين باكتري با اين مساله را تاييد نمي‌كنند. محققان معتقدند كه برخياز خانم‌ها به لحاظ روان‌شناختي، به دليل واكنش‌هاي غير عادي به استرس، زود‌تر از موعد دچار حالت تهوع مي‌شوند، اما شواهد محكمي براي حمايت از اينفرضيه ندارند (البته اگر دائماً حالت تهوع داشته باشيد و زياد استفراغ كنيد، مطمئناً استرس بيشتري هم خواهيد داشت).

برچسب ها : تهوع در بارداری
(0) نظر
X