درباره وبلاگ
با سلام خدمت شما دوستان گرامی ، در این وبلاگ قصد دارم تا در مورد مسائل دوران بارداری و نوزادی و کودکی بنویسم ، امیدوارم که بتوانم مطالب خوبی جمع آوری کنم و در اختیار قرار بدهم. با تشکر از شما
موضوعات
بارداري هفته به هفته (30) مخصوص مادران و پدران (10) عكس كودك (3) آموزش براي كودكان (0) شعر كودكانه (0) آموزش كاردستي (0) دوره كودكي (0) دوره نوزادي (0) نويسنده (0) مشكلات نوزادان و كودكان (0) غذاهاي مخصوص كودكان (0)
صفحه ها
آمار وبلاگ
تعداد بازديد :112728
تعداد نوشته ها : 43
تعداد نظرات : 1
فيدها
راهنمای بارداری هفته به هفته
آرشيو مطالب
خرداد 1393
سايت ها
تبيان
من يك ني ني ام
هفته سي و يكم بارداري
             هفته سي و يكم بارداري

9هفته باقي مانده است. استرس زايمان و ديدن نوزادتان هر روز صبح تا شب با شما همراه است. استرس اين روزهاي شما همانند روزهاي نخستيني است كه اميدواربوديد مادر شويد. اگر آن روزها را به ياد بياوريد ترس زايمان كاهش مي‌يابد. بايد اين هفته فقط به روزهايي فكر كنيد كه دوست و آشنا به شما تبريك مي‌گويند.

 

 

وضعيت جنين

آرامباشد. او خواب است. دراين دوران او بيشتر زمان را مي‌خوابد. پس ساكت باشيدو با صداهاي مختلف و شلوغ كاري او را بيدار نكنيد. علت تكان نخوردن او همين است و بيخودي خودتان را نگران نكنيد. اين كوچولو حالا دستهايش را زيرچونه‌‌اش گذاشته و پاهايش را داخل قفسه سينه جمع كرده و چرت مي‌زند. جايش كوچك شده و او ترجيح مي دهد بخوابد.

 

قدو قواره اش نزديك به 40 سانتي‌متر و وزنش يك كيلو و 600 گرم شده است. موهاي لانگو در حال محو شدن است و ابرو، مژه و موهاي سرش هم درآمده اند. اوفقط آماده جهش به بيرون از شكم شماست منتها دراين هفته‌ها چندان حال و حوصله ندارد.

 

 

وضعيت مادر

شكمشما آن‌قدر بزرگ شده كه دچار تنگي نفس شده‌ايد و احساس مي‌كنيد با چند قدمي كه بر مي‌داريد نفستان مي‌گيرد و مجبور هستيد بنشينيد و استراحت كنيد.رحم شما اكنون 11 سانت بالاتر از ناف قرارگرفته و در مقايسه با هفته دوازدهم رحم كل فضاي شكم شما را در برگرفته است. در اين هفته افزايش وزنتاندر حدود 5/9 تا 12 كيلو خواهد شد.

 

 

توصيه‌هاي پزشكي

افزايش فشار خون بارداري

دربرخي از زنان باردار فشار خون بالا مي‌رود و اين درحالي است كه فرد هيچ‌گونه سابقه فشار خوني نداشته و هميشه طبيعي بوده است.  هنگام اندازه‌گيري فشار خون دود عدد ثبت مي‌شود. عدداول «فشار سيستوليك» و عدد دوم «فشار دياستوليك» است كه اولي فشار خون شريان‌ها را در زمان انقباض قلبو دومي فشار خون شريان‌ها را در هنگام انبساط  قلب مي‌سنجد.

 

دريك فرد طبيعي فشار خون 120 به روي 70 ميلي‌متر جيوه است كه در اصطلاح به آن 12 روي 7 مي‌گويند. اگر فشار خون زن بارداري از 140 ميلي‌تر بيشتر باشد يا اينكه فشار سيستوليك (فشار خون پايين) نسبت به دوره قبل از بارداري 30 ميلمتر افزايش داشته باشد به معناي وجود مشكلي در بدن مادراست.

 

اگرزن باردار قبل از بارداري فشارخون 60 روي 100 داشت و حالا در دوران بارداري فشار خون 90 روي 130 است اين خانم باردار دچار افزايش فشارخون شده است. اگر بيمار بعد از هفته بيستم بارداري دچار افزايش فشار خون شد ولي بدون دفع پروتئين در ادرار باشد، افزايش فشار خون به علت بارداري است ولي اگر خانم‌ها بعد از طي نيمه اول بارداري دچار افزايش فشارخون مي‌شوند و در ادرار پروتئين دفع مي‌شود اين نشانه پره اكلامپسي است.ابتلا به افزايش فشارخون بارداري خطرات ديگري از‌ جمله عقب افتادن رشد در داخل رحم، زايمان زودرس، جداشدگي جفت و مرده‌زايي را به دنبال دارد.                                                      

             

مهم‌ترين نكته در فشار خون تشخيص به موقع آن است و اين كه جزء كدام گروه است به تشخيص به موقع بستگي دارد.اساسا معاينات دوران بارداري هر ماه تا 28 هفتگي سپس هر دو هفته تا 36 هفتگي و بعد از آن به صورت هفتگي تا زمان زايمان است. اين پيگيري‌ها كمك مي‌كند كه در اولين فرصت تشخيص افزايش فشار خون صورت گيرد.

 

  1. يكي از مهمترين اقدامات درماني استراحت است. استراحت مطلق لازم نيست.
  2.  مسكن و آرام بخش هم توصيه نمي‌شود.
  3.  كالري،پروتئين كافي، مايعات و نمك كنترل شده (بدون قطع آن ها) تاثيرات عمده‌اي دارد. خوشبختانه عمده موارد خفيف هستند يا نزديك به پايان حاملگي اتفاق مي‌افتند.
برچسب ها : هفته سی و یکم بارداری
(0) نظر
هفته سي‌ام بارداري
             هفته سي‌ام بارداري


شماره معكوس شروع شده؟ حالا فقط 10 هفته تا پايان بازي شما در فصل اول اين سريال مانده ، 10 هفته‌اي كه در يك چشم به هم زدن مي‌گذرد و شما مي‌توانيد نوزاد خود را در آغوش مي‌گيريد.


 

 

وضعيت جنين

بلهچيزي نمانده تا يك زلزله چند كيلويي زندگي شما را دگرگون ‌كند هرچند كه اين بازيگر كوچك تا همين حالا هم خوب توانسته در مقابل شما خودي نشان دهد. لگدها و شيطنت‌هايش كم نبود حالا روز به روز بزرگتر مي‌شود و شما سخت‌تر مي‌توانيد از پس او بربياييد. جنين الان يك كيلو و 400 گرم وزن و طول بدن او از سر تا نوك انگشتانش 38 سانتي‌متر است. به تدريج حركات او بيشتر مي‌شود و سرعتش هم بالاتر مي‌رود.

 

سرعت رشد او ديگر مثل هفته‌هاي گذشته زياد نيست منتها سلول‌هاي خاكستري مغزش با سرعت زيادي در حال رشد هستند تا اندازه جمجمه و دور سرش افزايش يابد. تقريبا همه چيز براي خروج آماده است منتها جنين بايد چند هفته ديگر در شكم شما بماند تا حسابي اعضاي بدنش در مايع آمنيون جا بيفتد.

 

 

وضعيت مادر

گريمشما هم حسابي تغيير كرده است رحمتان در حدود 10 سانتي‌متر بالاتر از ناف قرارگرفته و چهره‌اي پف كرده داريد. احتمالا تصور اينكه 10 هفته ديگر از بارداريتان باقي مانده هم استرس شما را افزايش مي‌دهد و هم خستگي‌يتان را. پوست شكمتان كشيده شده و شما تصور مي‌كنيد كه ديگر جايي براي بزرگتر شدن شكمتان باقي نمانده است.

 

اما اينطور نيست همچنان قرار است كه جفت، جنين و رحم شما بزرگتر شود. با اين حالت‌  بدنتان سنگين‌تر، بزرگتر و بي‌تناسب‌تر خواهد شد. بزرگ شدن رحم موجب مي‌شود كه احساس كنيد اعضاي داخلي بدنتان به بيرون فشرده مي‌شوند براي اينكه راحت‌تر باشيد بهتر است صحيح بنشنيد، بايستيد و هنگام بلند شدن از حالت خوابيده به نشسته به توصيه‌هاي بهداشتي عمل كنيد.

 

دراينزمان خلق و خوي شما هم دوباره دستخوش تحولاتي مي‌شود. حتي اگر شما اهل نشان‌دادن احساسات خود نباشيد اما در اين هفته با ديدن يك خبر يا داستان غمانگيز شروع مي‌كنيد به گريه كردن و خودتان هم نمي‌داديد چرا اين‌گونه احساساتي مي‌شويد. خوب اين زماني است كه ممكن است شما به افسردگي مبتلا شويد مشكلي كه 10 درصد از زنان باردار به آن گرفتار مي‌شوند.

 

 

توصيه‌هاي پزشكي

خون‌ريزي

لكه‌هايخون ممكن است علامتي از يك مشكل جدي باشد از جمله جفت سرراهي (يعني جفتي كه در پايين رشد كرده و دهانه رحم را كاملا مي‌پوشاند) پارگي جفت (يعني جداشدن بخشي از جفت از ديواره رحم) يا زايمان زودرس كه مي‌تواند سبب لكه بينييا خون‌ريزي شود.

 

زايمان زودرس معمولا بين هفته 22 و 37 باداري اتفاق مي‌افتد در صورت مشاهده علائم زير به سرعت به پزشك مراجعه كنيد:

  1. انقباضات منظم رحمي(4بار يا بيشتر در ساعت) اين انقباضات ممكن است بدون درد باشند
  2. دردهاي شكمي همانند دردهاي دوران قاعدگي
  3. احساس فشار در داخل لگن تناسلي معده يا درد در ناحيه روده‌ها
  4. پارگي كيسه آب ( دفع مايع از مهبل)
  5. احساس ناخوشاند جسمي
برچسب ها : هفته سی‌ام بارداری
(0) نظر
هفته بيست و نهم بارداري
             هفته بيست و نهم بارداري

گاهي فكر مي‌كنيد يك كيسه پلاستيك چند كيلويي از ميوه را با خودتان حمل مي‌كنيد اين حس شما را بيشتر زن‌هاي بارداري تجربه مي‌كنند. بيخود نيست كه قديمي مي‌گفتند طرف بارش را بايد بر زمين بگذارد. اين بار مادر بودن تا آخر عمر با شما خواهد بود منتها شكلهايش با هم فرق مي‌كند.

 

 

وضعيت جنين

گاهيفكر مي‌كنيد يك كيسه پلاستيك چند كيلويي از ميوه را با خودتان حمل مي‌كنيداين حس شما را بيشتر زن‌هاي بارداري تجربه مي‌كنند. بيخود نيست كه قديمي مي‌گفتند طرف بارش را بايد بر زمين بگذارد. اين بار مادر بودن تا آخر عمر با شما خواهد بود منتها شكلهايش با هم فرق مي‌كند.

 

 

وضعيت جنين

اينناقلا در اين هفته در حدود يك كيلو و 250 گرم است و قدش هم به 37 سانتي‌متر مي‌رسد. رشد او از اين هفته به بعد كمتر از يك سانتي‌متر است، اما وزنش 200 گرم در هفته افزايش مي‌يابد. سيستم تنفسي او همچنان در حال رشد است و مجاري هوايي او مثل درختي در حال گسترش در ريه‌هايش هستند.

 

سلول‌هايعصبي مغزي او با سرعت عجيبي در حال ساخته شدن هستند. موهاي لانگو را كه بهياد مي‌آورد در تمام سطح بدنش ديده مي شود به تدريج اين موها طي هفته هاي اخير در رحم از روي بدنش ناپديد مي‌شود. البته شايد بخشي از اين موها را شما در زمان تولد ببينيد كه چندان تعجبي ندارد و اين موها بعد از مدتي ناپديد مي‌شود.    

 

 

وضعيت مادر

بهتراست ديگر حلقه خود را از انگشت خارج كنيد چرا كه به‌ شدت سنگين شده‌ايد و تنها بخشي از اين سنگيني مربوط به اضافه وزن شماست و بخش ديگر آن به تورم دست‌ها و پاهاي شما بر مي‌گردد. دراين زمان پستان‌هاي شما سنگن و متورم شدهو رگ‌هاي  شما بيشتر نمايان مي‌شود. نوك پستان تيره‌تر خواهد شد.  همه اينتغييرات براي آماده‌سازي بدن شما براي شيردهي به نوزاد است.

 

نشستنو بلند شدن براي شما ديگر از اين هفته كار آساني نخواهد بود و شما به استراحت بيشتري نياز داريد.  بزرگ شدن شكمتان هم دليل ديگري است كه باعث مي‌شود نتوانيد تعادل خود را به خوبي حفظ كنيد و شايد مجبور شويد پاهايتان را با فاصله از هم قرار بدهيد و اردك وار راه برويد. سه ماه سوم بارداري زماني است كه شما تغييراتي را در دماي بدني خود احساس مي‌كنيد.

 

حركاتاو را بيشتر از قبل احساس مي‌كنيد و جنين هم دلش مي‌خواهد بدنش را كش و قوس دهد، اما فضاي رحم ديگر اجازه اين كار را به او نمي‌دهد آن‌قدر بزرگ شده كه كل فضاي رحم را پركرده است. با اين حال او به شيطنت خود ادامه مي‌دهد و حركاتش واضح تر شده است. به طوري كه اگر به استخر برويد به علت سبك بودن آب راحت‌تر حركاتش را درك خواهيد كرد.

 

تكرر ادرار كه مدتي بود از دست آن خلاص شده بوديد ممكن است با بزرگ شدن رحم و فشاري كه بر مثانه مي‌آورد دوباره به سراغ شما بيايد.

 

 

توصيه‌هاي پزشكي

«سندرم‌پايبيقرار» بيماري است كه در آن احساس ناخوشاندي و آزاردهنده‌اي مثل مور مور شدن يا حركت حشره روي پا تجربه مي‌كنيد احساسي كه شما را از خوابيدن باز مي‌دارد و همانند اسمش آرامش را از شما دور مي‌كند. اين مشكل باعث مي‌شود بخواهيد مدام پايتان را حركت دهيد. اين حالت‌ها اغلب به شكل احساس قلقلك، سوزن سوزن شدن، تير كشيدن، كشيدن پا يا حالت خزيدن توصيف مي‌شوند.

 

حركتدادن پا حداقل براي مدتي كوتاه باعث بهبودي اين احساس مي‌شود. اين مشكل معمولا هنگام شب و هنگامي كه سعي در شل كردن پا براي خواب داريد، پيش مي‌آيد. ماده اي به نام دوپامين از علت هاي اين مشكل شناخته مي‌شود كه با تجويز دارويي دوپامين حل مي‌شود. علت‌هاي اين بيماري :

  1. پايين بودن سطح آهن موجود در خون و اختلال جريان خون در پاها
  2. اختلال اعصاب ناحيه  نخاع يا پاها
  3. اختلالات عضلاني
  4.  اعتياد داشتن به الكل
  5. كمبود ويتامين‌ها يا مواد معدني خاص

  اين بيماري در زنان باردار معمولا بعد از زايمان از بين مي‌رود، اما اگر اين اتفاق نيفتاد بايد با پزشك مشورت شود.

برچسب ها : هفته بیست و نهم بارداری
(1) نظر
هفته بيست و هشتم بارداري
             هفته بيست و هشتم بارداري

ماهسوم بارداري. باور كردني نيست شما 7 ماه را پشت سر گذاشته‌ايد. زمان كمي نيست. شما ديگر حرفه اي شده ايد اگر چه گاهي عصبي و كلافه مي شود و دوست داريد اين فيلمبرداري 9 ماهه را به پايان برسانيد، اما يادتان باشد كه هنوزدو ماه باقي مانده و بايد براي مابقي نقشي كه ايفا مي‌كنيد، آماده باشيد. بيخودي نيست كه هفته‌هاي اين 9 ماه را مهم اعلام كرده‌اند. شما در هر هفته از بارداري با شيوه جديدي از زندگي رو به رو مي‌شويد.

 

وضعيت جنين

ازاين هفته به بعد جنين شما باهوش‌تر مي‌شود. مغز او كه تا حالا صاف بوده تغيير شكل مي‌دهد. شيارها و برجستگي‌هايي بر روي مخ پديد مي‌آيد كه اين شيارها در نهايت با تكامل در هفته هاي‌آينده چين‌خوردگي‌هاي مغز را ايجاد مي‌كنند. با اين تغييرات حجم بافت‌هاي مغز جنين هم افزايش مي‌يابد. مغز جنين تنفس‌هاي او را كنترل و او دماي بدنش را تنظيم مي‌كند.

 

اواحتمالا درون استخر آمنيون چيزي نمي‌بيند، اما چشم‌هايش را باز و بسته مي‌كند و اگر نور شديد در اطراف شكم شما باشد او احتمالا توجهش به اين نور جلب مي شود.

 

 او هم مثل من و شما وقتي پلك‌هايش بسته است چشمانش حركت مي‌كند به اين دليل است كه در حال ديدن خوابي شيريني است پس فكر نكنيد فقط شماييد كه خواب مي‌بيند او از وقتي مي خوابد، خواب هم مي‌بيند.

 

جنين‌هايي كه شيطان‌تر از بقيه هستند براي خروج از استخر پر آب خود صبر و تحملشان را اينهفته از دست مي‌دهند و خودشان را آماده مي‌كنند كه تا 12 هفته ديگر بيرون بيايند. بنابراين تا جايي‌كه بتوانند خودشان را در رحم مي‌چرخانند تا سرشانبه سمت دهانه رحم قرار گيرد.

 

همان‌طور كه گفتيم او مدت‌هاست كه مثل يك عروسك كوچك قشنگ شده. خوب طي سه هفته اخير رنگ ابرو و مژه‌هايش درآمده و زيرپوستش بافت چربي جمع شده و او را تپل‌تر از سابق كرده و ديگر پوستش چندان هم چروك نيست. وزن او نسبت به هفته 24 دو برابر شده و اكنون چيزي در حدود 110 گرم وزن دارد كه با 35 سانتي‌متر در وضعيت طبيعي قرار گرفته است.   

 

وضعيت مادر

شكمشما بزرگ شده و با آنكه انتظار آن را داشتيد با اين حال شايد كمي در راه رفتن احساس خستگي كنيد. اكنون شكم شما 8 سانتي‌متر بالاتر از ناف شما قرار گرفته است. خوب دراين هفته بيشترين ميزان اضافه وزن را تجربه خواهيد كرد. اگر آخر هفته احساس سنگيني داشتيد بدانيد كه به دليل وزن 5/7 تا 11 كيلويي است كه اين هفته به بدنتان اضافه شده است.

 

دراين هفته ممكن است سينه‌هاي شما شروع به توليد آغوز كند. آغوز مايع روشن وزردرنگي است كه از پستان‌هاي شما ترشح مي‌كند نشان مي‌دهد كه بدن شما خودشرا براي نوزاد آماده مي‌كند. آغوز نخستين مرحله از شيرمادر است كه تا چند روز بعد از زايمان ترشح مي‌شود و بهترين ماده غذايي است كه نوزاد مي‌تواند آن را دريافت كند. 

 

 

توصيههاي پزشكي

گاهياوقات بانوان باردار دچار سردردهاي مي‌شوند كه اين سردردها ويژه ماه سه ماهه اول و سوم بارداري است. اين سردرد براي آنهايي كه بيش از بارداري به ميگرن دچار بوده‌اند تقريبا كشنده مي‌شود، اما اين را بايد بدانيد كه تنها مي‌توانيد استامينوفن بخوريد.

 

در صورتي كه با اختلال ديد مواجه هستيد حتما با پزشك تماس بگيريد علت اين سردرها مي‌تواند بالارفتن فشار خون شما باشد. معمولا در سه ماه سوم بارداري علت سردرد يا فشار خون بالاست يا پروتئين زيادي از خون شما دفع مي‌شود.

 

البتهسردردها مي‌تواند دلايل ديگري هم داشته باشد( علت هاي سردرد بارداري)چند راهكار به شما براي كاهش سردردهاي اين دوران كمك مي‌كند:

  1. روش هاي شل‌سازي بدن (آموزش شل سازي بدن)
  2. دوش‌هاي متناوب با اب گرم و سرد
  3. ماساژ گيجگاهي، شانه و گردن
برچسب ها : هفته بیست و هشتم بارداری
(0) نظر
هفته بيست و هفتم بارداري
             هفته بيست و هفتم بارداري

شمادراين هفته وارد سومين ماه بارداري شده‌ايد. ديگر در اين هفته تنها 2 ماه تا تولد فرزندتان وقت داريد. شما در طول اين 7 ماه بازيگر خوبي بوده‌ايد كهحسابي درخشيده. حالا زمان آن رسيده تا خودتان را براي بازي در آخرين قسمت‌هاي سريال آماده كنيد. هرچند كه هنوز 13 هفته تا آخرين قسمت فصل اول سريال وقت داريد. بگذاريد ببينم در سه ماه سوم چه كارهايي را بايد انجام دهيد.

 

وضعيت جنين

خوباو اين آن‌قدر فضولي مي‌كند كه از لگدهايش در امان نخواهيد بود او مي‌خواهد دنياي اطرافش را تجربه كند. اگرچه داستان غم انگيزي است كه اطراف او تاريك است و نمي‌تواند چيزي را در درون رحم شما ببيند. بله او اين هفته چشم‌هايش را باز مي‌كند و پلك خواهد مي‌زند. چشم‌هايش هنوز خاكستري يا آبي يا تركيبي از اين دو است و شايد اين روند تا چند روز يا حتي چند ساعت بعد از تولد هم ادامه يابد. بگذارد يكبار ديگر داستان شكل‌گيري چشم‌هاي جنين رابا هم بررسي كنيم.

 

شروع پيدايش چشم‌ها در بدن جنين از روز 23 يا هفته پنجم حاملگي است. در ابتدا چشم‌ها به صورت دوشيار فرورفته در طرفين مغز در حال تكامل است. اين شيارها به تدريج تكامل مي‌يابد و تبديل به اعضاي كيسه مانندي مي‌شود اكتودرم عدسي چشم را تشكيل مي‌دهد. چشم ابتدا در طرفين سر قرار دارد كه به تدريج به سمت مكان اصلي خودحركت مي‌كند اين حركت در هفته هاي 7 تا 10 شروع مي‌شود.

 

ازهفته 11 تا 22 پلك‌ها تشكيل مي‌شود و به هم مي‌چسبد. در اين هفته پلك‌ها از هم جدا مي‌شود به هم مي‌چسبد. كل طول بدن او در اين هفته حدود 34 سانتي متر است. او حالا يك كيلوگرم وزن گرفته است.

 

سيستمدفاعي او در حال تدارك لازم است تا خودش را براي زندگي خارج از رحم آماده كند. اين كوچولو ديگر گريم جديدتري نخواهد داشت و فقط اندازه اش بزرگتر مي‌شود حالا حركاتش با شما هماهنگ‌تر شده. زمان‌هاي مشخصي مي‌خوابد و در ساعات معيني از روز بيدار مي‌شود.

 

 

وضعيت مادر

شب‌هاخوابيدن برايتان سخت خواهد شد احتمالا اين نقشي است كه بخشي از مادران ناخواسته در جريان آن قرار مي‌گيرند اين به علت بزرگ شدن رحم است. رحم حدود7 سانتي‌متر بالاي ناف قرار گرفته و قابل لمس است. در اين هفته ميزان كلسترول خون براي ساخت هورمون‌هاي زمان بارداري كه به ‌وسيله جفت توليد  مي‌شوند بالاتر مي‌رود.

 

اين هورمون كه پروژسترون است از ابتداي بارداري با شما همراه است با افزايش ترشح به تكاملسينه‌ها و شل‌سازي رحم مي‌پردازد. در اين هفته‌ها به دليل نزديك شدن به زمان زايمان تغييرات عمده‌اي را در بدن خود حس مي‌كنيد.

                                                                              

شمااحتمالا دردهاي عضلاني را تجربه خواهيد كه در ناحيه ساق پا احساس مي‌كنيد.علت اين مشكل رشد رحم است كه با افزايش حجم آن رگ‌هاي تحتاني كه به قلب منتهي مي‌شوند و به عصبي كه از بالاتنه به سمت پا مي‌رود فشار وارد مي‌كند اين فشار باعث گرفتگي عضلات پا مي‌شود.   

                              

دردهايبراكستون هيكس انقباضات رحمي خفيف بدون درد و پراكنده با فواصل نامنظم استكه به‌تدريج منظم مي‌شود. معمولا به اين دردها، دردهاي كاذب هم گفته مي‌شود. اين دردها را ممكن است در هنگام قدم زدن حس كنيد، قدم زدن از باز شدن دهانه رحم جلوگيري مي‌كند.

 

 

توصيه هاي پزشكي

سوءهاضمه و سوز سر دل

 سوزسر دل از شايع‌ترين مشكلات اواخر سه ماه دوم بارداري و سه ماهه سوم بارداري است. اين مشكل به علت بزرگ شدن رحم و فشار آن بر معده است بر اثر ترشح پروژسترون بر دستگاه گوارش اين امر باعث كاهش روند تخليه غذا در معده مي‌شود و بنابراين غذاها در معده جمع مي‌شود و فشار معده بالا مي‌رود و ممكن است مقداري اسيد معده وارد مري شود كه اين فرايند احساس سوزش در ناحيهمري به نام سردل را موجب مي‌شود. اين ناراحتي گاهي احساس قلب درد را هم درشما ايجاد مي‌كند.

برچسب ها : هفته بیست و هفتم بارداری
(0) نظر
هفته بيست و پنجم بارداري
             هفته بيست و پنجم بارداري

احتمالادوباره هيجانات گذشته به سراغ شما آمده است حق داريد بيشتر از چند ماه تا بارداري شما باقي نمانده است. اما شما از همين حالا روز شمار را شروع كرده‌ايد. بهتر است فقط روي هفته‌هاي باقي مانده تمركز كنيد و از شمردن روزها صرف نظر كنيد، اين روز شمار حوصله‌يتان را سر مي برد. اين روزها به فكر طوفان روحي باشيد كه ممكن است گريبان شما را بگيرد. 

 

 

وضعيت جنين

او هر روز بيشتر از روز قبل ياد مي‌گيرد كه چگونه بايد شيطنت كند و دست و پاهايش را تكان دهد. او به خوبي ميشنود كه شما چه مي‌گويد و چه كار ميكنيد.موهايش كه تا هفته‌هاي بيش هيچ رنگ و نقشي نداشت. اين هفته حالارنگ گرفته وموهاي سر، ابروها و مژه هايش صورت لاغرش را بيشتر نشان مي‌دهد. اين كوچولوهنوز هم درحال ذخيره‌سازي بافت چربي در بدنش است. دستگاه تنفسي او همچنان در حال تكامل است. سوراخ هاي بيني او از هم باز شده‌اند و مي‌تواند نفس بكشد. او اكنون 700 گرم وزن  و 22 سانتي‌متر قد دارد.

 

 

وضعيت مادر

خودتاناين روزها با فراز و نشيب‌هاي زيادي دست و پنجه نرم مي‌كنيد. اضافه وزن شما در اين هفته روند صعودي به خود مي‌گيرد و ممكن است نتوانيد مثل گذشته تند و سريع حركت كنيد. امكان دارد پاي شما به علت بالا رفتن وزنتان ديگر درون كفش‌هايتان جا نگيريد. مشكلات ديگري هم گريبان شما را گرفته است. كمردردهاي بارداري جزئي از اين مشكلات است. از علت‌هاي اين بيماري اضافه وزن، تغيير مركز ثقل بدن (وقتي رحمتان بزرگ‌تر مي‌شود، مركز ثقل بدن شما بهسمت جلو تغيير مي‌كند.)، نرم شدن رباط‌هاي عضلاني جهت زايمان و افزايش ترشح هورمون‌هاي بارداري (پروژسترون و ريلاكسين ) است.

 

 

توصيه‌هاي پزشكي

چند راهكار در زنان بروز كمردردهاي بارداري مي تواند اين درد را كاهش دهد:

  1. تمام طول دوران بارداري خود از كفش‌هاي طبي و مناسب استفاده كنيد. كفش‌هايي با پاشنه‌هاي كوتاه به همراه حفظ قوس داخل پا (كفي مناسب) انتخاب كنند تا فشار وارد شده بر پاها و ستون فقرات حين راه رفتن كم شود و مشكلات ناشي از اضافه وزن مادر، به ستون فقرات او آسيبي نزند.
  2. بهتر است اشياء سنگين را از زمين بلند نكنيد يا اگر هنگام بلند كردن چيزي احساس سنگيني كرديد، فورا آنرا رها كنيد.
  3. درنشستن‌هاي طولاني لازم است يك صندلي انتخاب كنيد كه بدن شما را حمايت كند يا بالشي براي پشتيباني از كمر خود در ناحيه كمري صندلي قرار داده و ستون مهره‌هاي خود را كشيده و راست قرار دهيد.
  4. اگر كمردردتان شديد شد، سعي كنيد با استفاده از كمپرس سرد و گرم در قسمت كمر به طور متناوب به مدت 10 تا 15 دقيقه باعث كاهش فشار عضلاني و ورم شويد (در مورد استفاده از اين روش با پزشك خود مشورت كنيد). شما مي‌توانيد ببينيد كه آيا حرارت سبب بهبود كمردرد شما مي‌شود يا بسته‌هاي يخ
برچسب ها : هفته بیست و پنجم بارداری
(0) نظر
هفته بيست و چهارم بارداري
             هفته بيست و چهارم بارداري

16هفته آينده ، هفته‌هاي مهمي براي شما خواهد بود چرا كه بايد به فكر جور كردن اسباب و اثاثيه براي اين ني‌ني كوچولويتان باشيد كه زورش را به گونه‌اي عجيب و غريب با مشت و لگدهايش نشان مي‌دهد. او اين روزهاي حسابي عصباني است. به تدريج جايش كوچك مي‌شود و تلاشش براي خروجي از اين فضاي كوچك بيشتر.

 

 

وضعيت جنين

دراين هفته اگر او را ببينيد مي‌خنديد. گريم او بيشتر شبيه پيرمردها و پيرزن‌هاست علت اين شباهت هم پوست چروكيده اوست. اينكه چرا چنين گريمي براياو انتخاب شده به اين بر مي‌گردد كه ذخاير چربي به مقدار كافي زيرپوستش ذخيره نشده و رشد پوست او بيشتر از درازاست. خوب قرار است كه اين هفته چين‌هايي روي كف دست و بندهاي انگشتش ايجاد شود.

 

 اوبراي آنكه بتواند خودش را توي رحم شما جا كند به صورت خميده خوابيده است. با آنكه جايش حسابي تنگ است، اما ناقلا خوب بلد است كه چگونه خودش را توي دل شما جا كند. او الان ماكت يك نوزاد است و با آنكه  هنوز لاغر و استخوانياست، اما با افزايش ذخيره‌هاي چربي در بدنش وضعيت بهتري خواهد يافت.

 

كيسه‌هايهوايي او به‌تدريج در حال شكل‌گيري است و او مي‌تواند نفس بكشد. بله درخت تنفسي او كم‌كم شاخه و برگ‌هايش را توي ريه هايش پهن مي‌كند و ماده اي به نام «سورفاكتانت» توليد مي‌كند تا جنين بتواند در آينده از هوايي كه كيسه‌هاي ريه جمع و خالي مي‌كند لذت ببرد. حالا دايه پير او جنين اكسيژن رابه او مي‌رساند و جاي نگراني هم وجود ندارد.

 

مهمترينقسمت بدن او يعني مغزش شبانه‌روز در حال فعاليت است و چين‌خوردگي‌هاي مغز او ساختار اصلي خود را پيدا مي‌كند.  وزن او در اين هفته در حدود 580 گرم شده و قدي در حدود 8/22 سانتي‌متر است.

 

 

وضعيت مادر

 احتمالاشكمتان به اندازه يك توپ فوتبال بزرگ شده  و به اندازه 5 سانتيمتر بالاتر از ناف قرار گرفته است. چشمان شما در اين زمان حساسيت بيشتري نسبت به نور از خود بروز مي‌دهد و حتي ممكن است دچار عارضه خشكي چشم شود.

 

 

توصيه هاي پزشكي

آزمون‌هاي دوران بارداري مهم است، غربالگري گلوكز (GCT) معمولا در طول هفته 24 تا 28 انجام مي‌شود. اين تست نشان مي‌دهد كه آزمايش نشان مي‌دهد كه شما به دابت دوران بارداري مبتلا شده‌ايد يا نه؟

 

شمابراي انجام دادن تست گلوكز يك نوشيدني شيرين مي‌خوريد و سپس يك ساعت بعد50گرم گلوكز ميزان قند خون شما سنجيده مي‌شود اگر سطح قند خون شما بالاتر ازحد معمول 130 يعني ميلي گرم در دسيلي تر بود تست‌هاي ديگر انجام خواهيد داد. 

 

يكي از آزمايش‌ها تست تحمل گلوكز(GTT) بدهيد. ديابت بارداري با استفاده يك رژيم غذايي مناسب و ورزش قابل كنترل است. اما گاهي مصرف دارو هم مثل انسولين براي مادر تجويز مي شود.

برچسب ها : هفته بیست و چهارم بارداری
(0) نظر
هفته بيست و سوم بارداري
             هفته بيست و سوم بارداري

23هفته بارداري كار ساده‌اي نيست. مي‌دانيم كه لبخند بر لب داريد. 6 ماه استكه باردار هستيد. روزهاي اول بارداري را به ياد مي‌آوريد چه روزهاي سخت و پر استرسي بود. برگرديد و ياد روزهاي اول بارداريتان بيفتيد احتمالا به آن روزها مي‌خنديد. امروز احساس مي‌كنيد همه روزهاي سخت رفته و حالا شما در سراشيبي بارداري هستيد هرچند كه هنوز هم زايمان روزي كه شما روي فرش قرمز راه خواهيد رفت شما را مي‌ترساند.

 

 

وضعيت جنين

يكعروسك كوچك را در نظر بگيريد كه قدي معادل 20 سانتي‌متر و وزني حدود 450 گرم داشته باشد. خوب جنين شما هم اينك اين شكلي است. جنين نسبت به هفته‌هايگذشته حسابي شيطنت مي‌كند و دربرابر واكنش‌هايي كه مي‌بيند عكس العمل نشانمي‌دهد. ‌‌‌‌او اگر صداي بلندي بشنود يا اينكه احساس كند كسي شكم مادرش را لمس مي‌كند فوري واكنش نشان مي‌دهد.

 

خوب!اين كوچولوي حساس با شنيدن صداها بالا مي پرد يا لگد جانانه مي‌زد تا نشاندهد كه او هم توانايي اعمال قدرت دارد.  اگر چه او هر روز بخشي از مايع آمنيوتيك را مي‌خورد با اين حال ممكن است اولين مدفوعش را بعد از تولد دفع كند البته اين امكان هم وجود دارد كه مدفدع را در مايع آمنيون دفع كند. گاهي بلعيدن مايع آمينون براي شما و خودش هم دردسر ساز مي‌شود.

 

اوشروع مي‌كند به سكسكه، شما با هر بار سكسكه او انقباضاتي را حس خواهيد كرد. چشم هايش رشد كافي را داشته است، اما عنبيه او هنوز رنگدانه هاي خود را ندارد. با اين حال در اين هفته چشم هايش باز مي شود و او پلك مي‌زند. خوب اين هفته حس لامسه اش تكامل شده و منتظر شيطنت‌هاي بيشتري از او باشيد.جنين شما تقريبا يك نوزاد واقعي است از اين بعد رشد او هر روز تكامل بيشتري مي‌يابد.

 

 

وضعيت مادر

خوبشكم شما به طور كامل بزرگ شده اين را مي‌دانيد كه بيشتر از 3 ماه ديگر باقي نمانده است باور مي‌كنيد كه تنها يك سوم از بارداري شما باقي مانده است طبيعتا نه. ولي شكم بزرگتان شما را لو مي‌دهد و هر كجا برويد احتمالا مردم با محبت بيشتري با شما برخورد مي‌كنند. اما برويم سراغ تغييراتي كه دراين دوران خواهيد داشت.

 

آيا تاكنون خط تيره موسوم به نيگرا روي شكمتان ايجاد شده، اگر چنين اتفاقي نيفته ممكن استدر اين ماه‌ها شاهد آن باشيد. لكه‌هاي پوستي نيز شما را رها نخواهيد كرد وروي پوست صورتتان و شكمتان ممكن است اين لكه‌ها خودشان را نشان دهند. اما يادتان باشد در دوران بارداي ممكن است با علائم مختلفي رو به رو شويد در ماه ششم بارداري با علائمي مثل  قرمز شدن پوست كف دست، كبودي پا و جوش را در بدنتان ببيند كه جاي نگراني نيست.  

 

توصيه‌‌هاي پزشكي

بواسيريكي از مشكلات شايع در ميان زنان باردار است. اگرچه اين بيماري در ميان دختران مجرد و زناني كه باردار نيستند نيز شايع است با اين حال معمولا حاملگي موجب تشديد اين مشكل مي‌شود. علت ايجاد چنين مشكلي بزرگ شدن رگ‌هاي خوني در انتهاي روده بزرگ و معقد است. افزايش جريان خون در نواحي اطراف رحمو لگن به علت فشار رحم موجب گشاد شدن عروق مي‌شود. معمولا شدت اين عارضه در انتهاي دوره بارداري بيشتري مي‌شود و در حاملگي هاي بعد نيز افزايش مي‌يابد.

 

علايم بواسير عبارت اند از: احساس خارش، درد و زخم مقعد و گاهي خون ريزي بعد از دفع مدفوع. فشار آوردن وزور زدن به هنگام دفع مدفوع، فشار مضاعفي بر روي رگ‌هاي خوني مي‌آورد كه باعث بزرگ شدن و احتمالا بيرون زدن آنها از مقعد مي‌شود و بعد از اجابت مزاج ممكن است، موجب خون ريزي و خارش شود. اين خون ريزي، آسيبي به بارداري نمي‌رساند، اما در صورت تداوم مي‌تواند خطرناك باشد.

 

اگربواسير شما بسيار دردناك است بهتر است به يك متخصص روده و مقعد يا يك جراحعمومي مراجعه كنيد. زور زدن در مرحله دوم زايمان موجب تشديد بواسير يا به وجود آمدن آن مي شود؛ ولي در اكثر مواقع بواسير بعد از زايمان از بين مي‌رود.                                                 

نشستن در آب گرم: لگن يا وان را پر از آب گرم كرده و روزي چند بار در آن بنشينيد.             

                       

قطره گياهان قابض: يك تكه پنبه تميز را به قطره يكي از گياهان قابض مانند هامامليس يا MG آغشته كرده و به منطقه مقعد بماليد. مرتب پنبه را عوض كنيد . قطره MG و گاه هامامليس در غالب داروخانه ها موجود است و بدون نسخه عرضه مي‌شود.

 

استفاده از يخ:براي تسكين تورم ، روزي چند مرتبه كيسه يخ يا كمپرس سرد روي مقعد بگذاريد.                                                                                                      

منطقه مقعد را پاكيزه نگاه داريد: استفادهاز كاغذ توالت هاي مرطوب، راحت تر از كاغذ توالت هاي خشك است. از انواعي استفاده كنيد كه معطر نبوده يا داراي الكل نيستند يا از باندهاي طبي استفاده نمائيد كه اختصاصاً براي افراد دچار هموروئيد تهيه شده اند.                                                                             

پرهيز از نشستن به مدت طولاني: نشستنسبب وارد آمدن فشار بر وريدي‌هاي مقعد و راست روده مي‌گردد. اگر مي‌توانيدبه پهلو دراز بكشيد يا بايستيد. در صورتي كه بايد بنشينيد، مرتب بين فاصله‌هاي نشستن بايستيد.

برچسب ها : هفته بیست و سوم بارداری
(0) نظر
هفته بيست و دوم بارداري
             هفته بيست و دوم بارداري

بشماريدكه چند هفته تا پايان اين مسابقه طولاني باقي مانده. حتما خوشحاليد و هر روز هم بيشتر به غرولندهاي او عادت مي‌كنيد، اگر يك روز لگدپراني‌هايش را رها كند شما سكته مي‌كنيد. نگران اين مسئله نباشيد، اين بازيگر تنبل دوست دارد مدام بخوابد. پس نگران چيزي نباشيد و دستورات اين هفته را اجرا كنيد.

 

وضعيت جنين

خوبجنين اين هفته بيش از هفته‌هاي گذشته قصد شيطنت دارد. مي‌دانيد چرا براي اينكه حس لامسه او فعال مي شود و همه چيز را در ذهنش ثبت مي‌كند مغز و اعصاب او آن‌قدر توسعه پيدا كرده كه بتواند هر چيزي را در اطرافش پردازش كند. او شروع مي‌كند به فضولي در محيط اطرافش. احتمالا اين هفته حسابي هيجان زده خواهد بود.

 

لگدهاي بيشتري را به سمت شما حواله مي‌كند. مي‌خواهد هر چيزي را توي دستش بگيرد و آن را لمس كند و شما هم هيچ كاري نمي‌توانيد انجام دهيد. اين هفته او مثل موجودي مي‌ماند كه از فضا آمده و مي‌خواهد همه چيز را كشف كند. چشم‌ها و سيستم توليد مثلش همچنان در حال رشد است در يك جنين پسر بيضه در سر جاي خود قرار مي‌گيرند و در جنين دختر تخمدان‌ها و رحم هم در شكم در محل اصلي خود مستقر مي‌شوند و مهبل (واژن) هنوز هم در حال رشد است.

 

او ديگر شبيه يك انسان كامل است ولي كمي جثه كوچكتري دارد. اين فسقلي در اين هفته قدي حدود 19 سانت و وزني معادل 350 گرم دارد.

 

 

وضعيت مادر

اگرچهرحم شما در حال رشد است، اما خم شدن، رانندگي كردن و نشستن چندان سخت نيست. براي اينكه حجم ريه‌هاي شما افزايش پيدا كند قفسه سينه شما 2 تا 3 اينچ بزرگي مي‌شود و بعد از زايمان به حالت اول بر مي‌گردد. احتمالا شما الان دچار دردكمر، ترشح مهبل، گرفتگي بيني و خونريزي لثه هستيد.

 

رحمشما چند سانت بالاتر از ناف قرار گرفته است. دراين مرحله ممكن است كه پوستناحيه شكم، ران‌ها و باسن شما كشيدگي پيدا كرده و ترك بخورد، البته در برخي از خانم‌ها اين اتفاق نمي‌افتد، اما اين ترك‌ها بافت‌هاي جديدي از پوست هستند كه به رنگ صورتي يا قهوه اي بر روي پوست ظاهر مي‌شوند.  

 

  

توصيه‌هاي پزشكي

عفونت مثانه

حدود10 درصد از زنان دچار عفونت ادراري مي‌شوند كه در اكثر آنان اين عفونت مثانه است و خودش را با آزمايش‌ ادرار نشان مي‌دهد. نشانه‌هاي اين عفونت تكرر ادرار، سوزش ادرار، درد زير شكمي و درد هنگام خروج ادرار است. اين بيماري به راحتي با مصرف آنتي بيوتيك خوب مي‌شود و جاي نگراني وجود ندارد.

 

امااگر اين بيمار درمان نشود احتمال ابتلا به عفونت كليه‌اي نيز افزايش مي‌يابد. عفونت كليه‌هاي نيز علاوه بر عواقبي كه براي خود مادر دارد ممكن است موجب بروز زايمان زودرس در ماه‌هاي آخر بارداري شود. نشانه‌هاي ديگري كه ممكن است در عفونت مثانه بروز كند؛ تب ادرار خوني، تهوع و استفراغ و كمردرد شديد است.

برچسب ها : هفته بیست و دوم بارداری
(0) نظر
هفته بيست و يكم بارداري
             هفته بيست و يكم بارداري



شماوارد ششمين ماه بازي خود شده‌ايد. ديگر مي‌توان شما را يك بازيگر حرفه‌اي خواند. با اين حال مي‌دانيد ريزه كاري زيادي در بازي‌تان مانده و شما هنوز هم براي تبدل شدن به يك سوپراستار واقعي به زمان نياز داريد. كودك شما هم اكنون 19 هفته است كه با شما در اين راه سخت همراه است. اگرچه او بدون آنكهبخواهد يا بداند دراين سريال بازي مي‌كند، اما تا به حال كه از پس نقش خودبا گريم‌هاي سخت اوليه برآمده است. شريك زندگي‌تان كه نقش مكمل را بازي مي‌كند در همه اين راه بدون آنكه نقشش ديده شود در كنار شما بوده تا بتوانيد در اين سريال بدرخشيد.

 

 

وضعيت جنين

دراين هفته ديگر خبري از آن پوست كاغذي مانند نيست، مهمترين سلول‌هاي دفاعي او يعني گلبول‌هاي سفيد در حال توليدشدن هستند. اين سلول‌هاي در برابر بيماري و عفونت‌ها قد علم مي‌كنند اجازه نفوذ عفونت را در بدن جنين شما نمي‌دهند. او از اين هفته در شكم شما مدام حرف مي‌زند و غرغر مي‌كند خوب زبانش در اين هفته كامل درآمده است دنبال بهانه‌اي است تا از اين عضو جديد استفاده كند.

 

يادتان باشد شما هر چه بخوريد او هم مزه مزه مي‌كند بيخود نيست كه محققان مي‌گويند چشايي كودكان از دوران جنيني شروع مي‌شود. اين حس چشايي به دليل غددي است كه روي زبانش قرار گرفته است.

 

سيستم گوارش اين جنين ناقلا كارش را با سرعت آغاز كرده و جنين هم مايع آمينون را مي‌بلعد و اسيد معده و آنزيم‌هاي سيستم گوارشي آب و قند موجود در اين مايع را جذب كرده و مواد زائد را از طريق سيستم روده دفع مي‌كند. اين شيطان كوچولو الان قدي به اندازه 18 سانت و وزني در حدود 300 گرم دارد.

 

اينآقا يا خانم خوشگل الان هم ابرو دارد. تا پيش از اين كبد و طحال جنين مسئوليت توليد سلول‌هاي خوني را بودند، اما با رشد فضاي بين مغز استخواني وظيفه را اين عضو برعهده مي‌گيرد تا سلول‌هاي خوني را توليد كند. مواظب صداهاي اطراف خود باشيد جنين كوچولوي شما به هر صدايي واكنش نشان مي‌دهد و ممكن است او را اذيت كند. او خيلي خوب بلد است چگونه بايد دست و پاهايش را تكان دهد. به نظر مي‌رسد كه او هم به عنوان بازيگر در اين هفته‌هاي اخير بيش از بيش در نقش خود مهارت كسب كرده است.

 

وضعيت مادر

اينهفته بهتر است اضافه وزني معادل 5/4 تا 3/6 كيلوگرم داشته باشيد. دراين هفته تقريبا همه متوجه مي‌شوند كه شما باردار هستيد چرا كه خط كمرتان محو مي‌شود. با بزرگ شدن رحم احتمالا ساير اعضاي بدن شما نيز متورم مي‌شود. تورم پاها در طول بارداري به دليل مايع اضافي بدن، فشار رحم در حال رشد و ايستادن‌ها طولاني ايجاد شود.

 

در بيشتر زنان اين دوران با احساس بهتري همراه است چرا كه فشارهاي اوايل بارداري كاهش يافته و در اين زمان بيشتر مي‌توانيد از زندگي دو نفره با همسرتان و جنين در راه لذت بريد. با اين حال مشكلات بارداري در زنان مختلف متفاوت استو ممكن است هنوز هم برخي از شما طي اين ماه‌ها مشكلات بارداري را با خود داشته باشيد.

 

توصيه‌هاي پزشكي

براي اينكه بتوانيد با مشكلات تورم پا بجنگيد بهتر است موارد زير را رعايت كنيد:

  1. درطول روز از ايستادن‌هاي طولاني مدت اجتناب كنيد.
  2. حركات كششي را در زمان نشستن فراموش نكنيد.
  3. هنگام نشستن پاها را روي هم نيندازيد.
  4. در معرض هواي گرم قرار نگيريد و خودتان را در هواي خنك و مرطوب قرار دهيد.
  5. از كمپرس آب سرد روي بخش‌هايي كه ورم كرده استفاده كنيد.
برچسب ها : هفته بیست و یکم بارداری
(0) نظر
هفته بيستم بارداري
هفته بيستم بارداري
تا اينجاي ماجرا كه خوب پيش آمده‌ايد و نيمي از زمان بارداري شما سپري شده است. شما بازيگر خوبي هستيد اين را اطرافيان هم تصديق مي‌كنند. 5 ماه باردار را شما در اين هفته تمام مي‌كنيد باورتان مي‌شود كه توانسته‌ باشيد حدود 20 هفته جنين را در شكم خودتان حمل كنيد. 20 هفته ديگر بيشتر از بازي در اين سريال باقي نمانده است. خوب شايد كمي احساس خستگي كنيد، اما به لحظه‌اي فكر كنيد كه روي فرش قرمز راه مي‌رويد و شما و نوزاد كوچكتان در آغوش هم به منزل مي‌رويد. اين صحنه‌ها را تا آخرين روز بارداري تجسم كنيد. باور كنيد كه معجزه مي‌كند.


 

 

وضعيت جنين

بله او الان 260 گرم است كه مي شود حول و حوش چند تخم مرغ. خوب! ديگر براي خودش قد كشيده  3 تا 4 سانت بلندتر شده است. عضلات او در اين هفته قدرت بيشتري يافته و به راحتي مي‌تواند حركات او را حس كنيد.

 

در اين هفته پوستش ضخيم‌تر از قبل مي‌شود. خوب او شكمو هم هست و اين روزها تمرين بلعيدن مي‌كند با اين كار دستگاه گوارش او را تقويت مي‌كند.

 

 

وضعيت مادر

رحم در اين هفته آنقدر بزرگ شده كه بيش از گذشته از لگن بالا آمده‌ است به طوري كه فشردگي رحم به طرف شكم (قفسه سينه) كاملا مشهود است. حالا بارداري شما به خوبي نمايان شده است. از تغييرات اين هفته ناف شماست كه كشيده شده يا به طرف بيرون مي‌آيد. اتفاق ناخوشايند اين هفته ترك‌هاي پوستي كه در اطراف ناف شما ظاهر مي‌شود.

 

بعد از هفته 20 رشد رحم هر هفته تقريبا يك سانتي متر بيشتر خواهد بود. بيش از آن بزرگ شدن شكم نامنظم بود، اما اكنون نظم بيشتري به خود مي‌گيرد. همچنان ممكن است درد كشش رباطي و كشاله ران را در ناحيه لگن تجربه كنيد.

 

 

توصيه هاي پزشكي

ترشحات مهبل هم از هفته 20 بارداري افزايش مي‌يابد. اين ترشحات معمولا غليظ، بي‌رنگ يا مايل به زرد هستند و وجود آنها دليل عفونت نيست. اين افزايش ترشحات، افزايش جريان خون در عضلات و پوست اطراف مهبل است. اما ممكن است در دوره حاملگي دچار عفونت شويد.

 

ترشحات مهبل را زماني مي‌توانيد قارچي بدانيد كه بدبود، زرد رنگ يا سبز باشند و تحريك و خارش را در ناحيه تناسلي در پي داشته باشد. اگر دچار اين مشكل شديد به پزشك مراجعه كنيد تا بيش از زايمان آن را درمان كنيد

برچسب ها : هفته بیستم بارداری
(0) نظر
هفته نوزدهم بارداري
هفته نوزدهم بارداري
او احتمالا در حال تمرين است گاهي لگد مي‌زند، گاهي دست هايش را تكان مي‌دهد و از آنجايي كه در مايعي آمنيوتيك شناور است حسابي براي خودش جولان مي‌دهد. اين آقا يا خانم بلا تصميمش را گرفته تا بناي ناسازگاري را بگذارد. هرزماني كه شما تصميم مي‌گيرد بخوابيد تازه لگدپراني‌هايش شروع مي‌شود خوب حق دارد حوصله‌اش سر مي‌رود او دوست دارد شما راه برويد و او بخوابد به همين دليل است كه نوزادان با تكان دادن در آغوش مادران آرام مي‌شوند.


وضعيت جنين

او اكنون در حدود 200 وزن و 13 تا 15 سانت قد دارد و به اندازه يك انبه يا سيب شده است. اگر چه در انبارغذايي او در كيسه آب هيچ ماده غذايي وجود ندارد اما حس چشايي او كار مي‌كند. اگرچه ساير حس مثل لامسه و بويايي نيز به كار افتاده‌اند اما فعلا هيچ تجربه اي براي استفاده از حس‌هايش ندارد.

 

در واقع سلول‌هاي عصبي او در حال فعاليت بر روي حس‌هاي پنج گانه جنين است تقريبا ديگر اعضاي بدنش به حد تعادل رسيده ديگر خبري از كله بزرگ و پاهاي كوچكش نيست همه اينها با هم رشد كرده‌اند. پوست جنين در اين هفته با ماده‌اي «ورنيكس» پوشانده  مي‌شود كه حالت لغزنده و سفيدي دارد بدن او را از خشكي محافظت مي كند. اين پوشش نرم و ليز حركت كودك در مجراي زايمان را نيز آسان تر مي‌كند.                                       

 

سيم پيچي‌هاي مغز او هم به‌تدريج شكل گرفته و حالا ارتباط بين رشته‌هاي عصبي عضلات و مغز به خوبي برقرارشده است. جنين شما مي‌تواند بر روي اعضاي بدنش كنترل داشته باشد. مايع مغزي-نخاعي كه اطراف مغز و نخاع او را احاطه كرده در شبكه عروقي مغز او تشكيل مي‌شود.

 

در اين هفته جوانه‌هاي دندان‌هاي دائمي او پشت دندان‌هاي شيري رشد مي‌كنند. جنين به راحتي مايع آمنيوتيكي را مي‌نوشيد. روده‌هاي جنين نيز كار را شروع مي‌كنند و با ترشح شيره روده  جذب مايع آمنيوتيك را افزايش مي‌دهند پس از آن كليه‌ها اين مايع را تصفيه و داخل آب آمينون ادرار مي‌كند. نگران نباشيد مايع آمنيون هر چند ساعت يكبار تصفيه مي‌شود.

 

دختركوچولوي شما الان 6 ميليون تخمك در دستگاه تناسلي خود انبار كرده كه كم‌كم در زمان تولد به 2 ميليون تخمك مي‌رسد. شايد از اين هفته به بعد ديگر نتوان خيلي خوب رگ‌هاي بدنش را ديد چرا كه رنگ دانه هاي پوستي به نام « ملانوسيت» كارشان را آغاز كرده‌اند.

 

وضعيت مادر

وزن اضافي شما در اين هفته در اطراف باسن و شكم جمع شده است. اين وزن اضافي حدود 3 تا 6 كيلوگرم است كه از اين ميزان فقط 200 گرم به جنين تعلق دارد.

 

وزن جفت 170 گرم است و مايع آمنيوتيك و رحم هر كدام حدود 320 گرم وزن دارند. وزن پستان‌هاي شما هم اضافه شده و بايد حدود 180 گرم شده باشد. ممكن است احساس كنيد كه شكم شما خيلي بزرگ شده. ولي بايد بدانيد كه شما تازه هفته 19 باردار هستيد و تا هفته چهلم زمان زيادي مانده است.

 

 

توصيه‌هاي پزشكي

هر زن بارداري ممكن است بخشي از علائم بارداري را داشته باشد كه شدت و ضعف اين علائم هم با هم متفاوت است. بنابراين فكر نكنيد شما به عنوان يك زن باردار بايد همه اين علامت‌ها را داشته باشيد.برخي از خانم‌ها داري حساسيت يا آلرژي هستيد اين مسئله ممكن است در دوران بارداري تشديد شود. البته برعكس آن هم صادق است ممكن است نسبت به ماده غذايي حساسايت داشته باشيد، اما در اين دوران اين حساسيت كمتر شود. براي اين كار نكات زير را رعايت كنيد.

  1. مقدار زيادي آب بنوشيد به ويژه اگر هوا گرم است.
  2. اگر براي آلرژي خود دارو مصرف مي‌كنيد آن را قطع  و با پزشك مشورت كنيد حتي اسپري‌ها نيز از اين قاعده مستثنا نيستند.
  3. از خوردن غذاهاي تند و حساسيت زا خودداري كنيد.
  4. از مواد محرك مثل دود سيگار و حيوانات هم دوري كنيد.
برچسب ها : هفته نوزدهم بارداری
(0) نظر
هفته هجدهم بارداري
هفته هجدهم بارداري
كاملاً در اين دو هفته اخير توانسته‌ايد با جنين هماهنگ شويد. ديگر واكنش‌هاي او را مي‌شناسيد و حركاتش شما را غافلگير نمي‌كند. در اينجا درست مي‌دانيد كه چگونه بايد با او رفتار كنيد. او دوست ندارد بر طبق فيلم‌نامه‌اي كه به او داده‌شده رفتار كند و به دنبال فرصت مناسبي است تا مي‌تواند شيطنت كند و صحنه فيلم‌برداري را به هم بريزد، اما او نمي‌داند كه در مقابل بازيگر حرفه‌اي قد علم كرده و كاري از پيش نمي‌برد.


 

وضعيت جنين

يك سيب زميني بزرگ را در نظر بگيريد. اين سيب زميني بزرگ را بگذاريد رو به روي خودتان. فقط وزن آن بايد در حدود 150 گرم باشد و طولش هم در حدود 12 تا 14 سانتي‌متر. تعجب نكنيد قرار نيست كه غذا درست كنيم فقط مي‌خواهيم به شما بگوييم نوزاد شما الان همين اندازه است.

 

باور كنيد اگر اين كار را بكنيد ديگر دلتان نمي‌آيد اين سيب زميني را بخوريد تا شب هم مي‌خواهيد قربان صدقه اش برويد. بگذاريد بررسي كنيم اين هفته چه گريمي براي او انتخاب شده. پوستش هنوز آنقدر ضخيم نشده كه نتوان رگ‌هاي بدنش را ديد.

 

گوش‌هايش بالاخره منزل اصلي خودشان را پيدا كرده‌اند و درجاي خود مستقر شده‌اند و حالا رويه كار در حال شكل‌گيري است منظورمان همان پيچ و خم‌هاي گوش است كه از اين هفته آغاز مي‌شود. او در هفته‌ها  صداي جاري شدن خون در رگ‌ها، تالاپ تلوپ قلب و غرغرهاي شكم شما را مي‌شنود.  

 

 قلبش آن‌قدر خوب كار مي‌كند كه مي توان ضربانش را از طريق گوشي‌هاي پزشكي شنيد. خوب به نظر مي‌رسد كه ديگر مثل هفته‌هاي گذشته زشت نيست موهايش درآمده و ابروهايش هم روي صورتش قرار گرفته است. چربي قهوه‌اي رنگي كه «ميلين» نام دارد پوست گردن، قفسه سينه و كشاله‌ران را محاصره مي‌كند و اين محاصره تا يك سال پس از تولد نيز ادامه مي‌يابد.

 

اين چربي از بدن جنين دربرابر عفونت‌ها محافظت مي‌كند كه از سلول‌هاي مرده، سلول هاي لانگو و چربي غددهاست. اندام داخلي دستگاه دختر شما از رحم و لوله‌هاي فالوپ د حال تشكيل شدن است. بيضه‌هاي پسران هم در پايين شكم در  حال رشد است.

 

 

وضعيت مادر

اضافه وزن شما در اين هفته به 4 تا 6 كيلوگرم مي‌رسد. اگر از اين مقدار بيشتر وزن اضافه كرده‌ايد بهتر است با پزشك خود صحبت كنيد. دراين زمان رحم شما به خوبي در زير ناف احساس مي‌شود همزمان كه رحم شما رشد مي‌كند نقطه تعادل در بدن شما تغيير مي‌كند و اين باعث كم تعادلي بدن شما مي‌شود.

 

ممكن است هورموني به نام «ريلكسن» در بدن شما ترشح كند كه بدن شما را سست و شل مي‌كند و حالت ايستادن در شما به همين دليل با مشكل روبه‌رو مي‌شود و احساس درد در ناحيه كمر مي‌كنيد. در سه ماه دوم بارداري فشار خون شما كاهش مي‌يابد. دراين زمان سعي كنيد هرگز به سرعت از جاي خود بلند نشويد. چرا كه ممكن است سرگيجه به همراه داشته باشد.

 

هنگام دراز كشيدن هم چون رحم به آئورت و رگ‌هاي اصلي ديگر فشار مي‌آورد، احتمال بروز سرگيجه وجود دارد. البته كم خوني هم ممكن است حالت سرگيجه به شما بدهد. حاملگي غلظت قند خون را تغيير مي‌دهد و بالا رفتن و پايين رفتن ميزان قند خون مي‌تواند احساس گيجي و ضعف را در پي داشته باشد.  

 

 

توصيه‌هاي پزشكي

بي‌خوابي يكي از عوارض دوران بارداري است كه نبايد نسبت به آن احساس نگراني داشته باشيد. گاه تحريكات، نگراني و حركت نوزاد و انقباضات رحمي مي‌تواند موجب ايجاد اين وضعيت شود.

  1.  براي رفع اين حالت نه از قرص‌هاي خواب‌آور استفاده كنيد نه از داروهاي گياهي. به جاي آن از دوش آب گرم، نوشيدن شيرگرم در هنگام خواب، خواندن كتاب و روش‌هاي شل و سبك‌سازي بدن استفاده كنيد.
  2. مصرف كافئين را كاهش دهيد. مايعات را بيشتر در طول روز و كمتر در شب بنوشيد.
  3. در وضعيت خواب خود نيز تغيير ايجاد كنيد. به پهلو دراز كشيده و بالشي زيرشكم و بالش ديگري را بين زانونتان قرار دهيد.

 

برچسب ها : هفته هجدهم بارداری
(0) نظر
هفته هفدهم بارداري
هفته هفدهم بارداري
در اين قسمت بايد كمي صحنه‌هاي اكشن ببينيد. او لگد مي‌زند خيلي هم ناگهاني و بدون هيچ اطلاعي. شما مي‌دانيد كه بايد گاهي منتظر لگدهايش باشيد با اين حال اين كار را آن‌قدر غيرمنتظره انجام مي‌دهد كه شما واكنش مناسب را فراموش مي‌كنيد. البته قدرت لگدهايش زياد نيست و بيشتر به نظر مي‌رسد كه او با اين كار مي‌خواهد اعلام وجود كند. از لگدهايش عصباني نشويد، او دوست دارد با شما بازي كند.


 

وضعيت جنين

حواستان به حرف‌هايي كه مي‌زنيد باشد او همه آنچه شما مي‌گوييد را مي‌شنود و حواسش به همه چيز جمع است. بنابراين يادتان باشد كه ديالوگ‌هايتان را درست بگوييد و سعي كنيد حرف‌هاي زشت از دهانتان خارج نشود. جنين شما اين هفته كمي چاق‌تر به نظر مي‌رسد به اين دليل كه بافت چربي زير پوستش را در اين هفته مي‌گيرد. بافت چربي در سوخت و ساز بدن و توليد حرارت نقش زيادي دارد.

 

در اين هفته 89 گرم از وزن كودك را آب و 5 گرم را چربي تشكيل مي‌دهد. مفصل‌هاي دستش شكل گرفته و به راحتي دست و پاهايش را تكان مي‌دهد. غضروف‌هايش در حال سفت شدن هستند و حالا آنها به استخوان تبديل‌شده‌اند. اين هفته قرار است كه مژه هم روي چشمانش گذاشته شود البته هنوز هم چشم‌هايش بسته است.

 

در اين هفته اگر جنين شما دختر باشد تخمك‌ها و اگر جنين پسر باشد اسپرم‌ها تكامل پيدا مي‌كنند. در جنين دختر پيش از تولد ميليون‌ها تخمك رشد مي‌كند و در جنين پسر در انتهاي شكم بيضه‌ها رشد پيدا مي‌كنند و در انتهاي حاملگي بيضه‌ها در كيسه بيضه قرار مي‌گيرند. قد و قواره‌اش كه اندازه يك پياز شده است. اين پياز كوچولوي شما الآن در حدود 100 گرم وزن و 12 تا 13 گرم وزن دارد.

 

وضعيت مادر

شكم شما بزرگ‌تر شده و حالا با پيشرفت حاملگي رحم گرد و مدور شده به تدريج شكل تخم‌مرغ را به خود مي‌گيرد كه دليل آن رشد طولي سريع رحم است. در اين مدت جفت ضخامت خود را به 54/2 سانتيمتر مي‌رساند. رحم شما در حدود 5 سانتي‌متر زير ناف است و به بقيه اجزاي شكم شما فشار مي‌آورد تا آنها را به قسمت‌هاي كناري براند.

 

در اين زمان احساس گرماي شديدي مي‌كنيد كه ناشي از افزايش خون شماست. ريزش مو در اين هفته كمتر مي‌شود و ممكن است موهايتان براق‌تر و جذاب‌تر به نظر برسيد. ناخن‌هاي شما شكننده‌تر مي‌شود. شما از اين هفته به بعد حدود نيم كيلو وزن تا هفته 20 به دست مي‌آوريد. شما همچنين ممكن است در حال تجربه كمردرد، گرفتگي عضلات، پاها متورم شده و مچ پا و رگ‌هاي واريسي باشيد.

 

 

توصيه‌هاي پزشكي

با بزرگ‌تر شدن شكم شما رحم به همه اجزاي داخلي شكم فشار وارد مي‌كند. رباط سر استخوان ران كه «رباط گرد» خوانده مي‌شود از طرفين رحم به ديواره لگن كشيده مي‌شود. در دوران بارداري با بزرگ شدن رحم اين رباط‌ها طويل‌تر و قطورتر مي‌شوند و دچار كشش مي‌شوند. در اين حالت حركات ناگهاني شما باعث كشيده‌شدن اين رباط‌ها مي‌شود كه اين كشش ايجاد درد مي‌كند. جاي نگراني نيست.

 

اگر درد شما آن‌قدر شديد بود كه ديگر قادر به تحمل آن نيستيد يا همراه با اين درد علائمي نظير خونريزي يا خروج مايع از مهبل و درد شديد داريد حتماً به پزشك مراجعه كنيد.

برچسب ها : هفته هفدهم بارداری
(0) نظر
هفته شانزدهم بارداري
هفته شانزدهم بارداري
شما 16 هفته است كه بارداريد و جنين هم 14 هفتگي خود را مي گذاراند. اين عالي است منتظر بمانيد تا تهوع‌هاي صبحگاهي خودشان را پنهان كنند.اگر هنوز اين اتفاق نيفتاده نگران نباشيد. در نهايت در همين هفته‌ها اين حالت از بين برود.


 

وضعيت جنين

جنين شما اين هفته بيشتر تلاش مي‌كند چيزهاي بگويد، اما هيچ كس چيزي از حرف‌هايش را نمي‌شنود. ماهيچه‌هاي صورتش حسابي رشد كرده‌اند بنابراين او لب‌هايش را باز و بسته مي‌كند. او اين هفته آن‌قدر رشد كرده كه دست به كارهاي خطرناك بزند. مي‌گوييد «محال است جنين تواناييش را ندارند.» خير به شما مي‌گوييم چگونه از همين حالا درحالي‌كه تازه به اندازه يك اواكادوست (گلابي) شيطنت مي‌كند.

 

از هفته پيش كه چنگ مي‌زد حالا هم بند ناف را مي‌گيرد، اما خوب خيالتان راحت باشد كاري از پيش نمي‌برد قدرتش به آنجا نمي‌رسد كه بخواهد به بند ناف آسيبي برساند. برخي از اعضاي بدن او مدت زيادي است كه كارشان را آغاز كرده‌اند و مشغول فعاليت هستند. اين اعضاي پركار يكي دستگاه گردش خون است و ديگري مجاري ادراري. قلب هم كه با سرعت باورنكردني در طول روز 25 ليتر خون را پمپاز مي‌كند.

 

چشم‌ها و گوش‌هايش به تدريج به دنبال محل مناسب خود مي‌گيرند و ديگر تا زمان پيدا كردن مكان مناسب چند وقتي باقي نمانده است. با اين حال چشم‌هايش به آرامي حركت مي‌كند و گوش‌هايش را مي‌توانيد در اطراف سرش ببنديد. اگرچه بند ناف فعلاً همه نيازهاي بدن او را تأمين مي‌كند و از اين وضع هم شكايتي ندارد با اين حال صفرا درون معده‌اش ترشح مي‌شود.

 

پاهايش بلندتر شده و حالا در حال شنا كردن در كيسه آب شماست و احتمالاً لبخندي هم از روي رضايت بر لب دارد. او از اين هفته به بعد به عنوان يك شخصت مستقل شناخته مي‌شود به دليل اينكه اثر انگشت‌ها خودشان را در سر انگشتان نشان مي‌دهد. سيستم دفاعي او در اين هفته شكل مي‌گيرد و مي‌تواند از خودش دفاع كند. كليه‌هايش هم مثل ساعت كار مي‌كند و ادرار را دفع مي‌كند.يادتان مي‌آيد گفتيم روي سر جنين كرك‌هايي شبيه كرك هلو در آمده است به اين كرك‌ها  «لانگو» مي‌گويند.

 

مي‌خواهيد بدانيد كه او چقدر قد كشيده و چند گرم به وزنش اضافه‌شده، او بايد در حدود 11 تا 14 سانتيمتر قد كشيده و چند گرم ناقابل به اندازه 20 تا 30 گرم هم از هفته پيش تاكنون وزن اضافه كرده باشد.

 

 

وضعيت مادر

در اين هفته احتمالاً حركات او را حس مي‌كنيد. اين حركات كوئيكينگ ناميده مي‌شود حركاتي مثل قلقلك، لرزش و حساسيت در شكم خود درك مي‌كنيد. البته اگر هنوز حركات جنين را حس نكرده‌ايد نگران نباشيد و فكر نكنيد كه جنين شما زنده نيست. احساس حركات جنين در هفته‌هاي 16 تا 20 شروع مي‌شود و گاهي ممكن است تا هفته 24 هم طول مي‌كشد.

 

زمان درك حركات او در زنان مختلف متفاوت است حتي در حاملگي‌هاي مختلف يك زن هم اين زمان فرق مي‌كند. فعاليت غده سازنده شير در سينه‌ها و افزايش جريان خون موجب مي شود كه وريدهاي سينه را ببينيد. پستان‌هاي شما سنگين و متورم شده‌اند وجريان خون شما حدود 40 تا 50 درصد افزايش يافته است.

 

رحم شما شش هفته قبل حدود 140 گرم وزن داشت ولي اكنون وزن آن به 250 تا 320گرم رسيده است. مايع آمنيون نيز در اين مرحله در حدود 250 گرم است. اگر تا به حال وزني اضافه نكرديد اين هفته اضافه‌وزن به سراغتان مي‌آيد.

 

 

توصيه‌هاي پزشكي

يكي از آزمايش‌هاي براي تشخصي بيماري‌هاي كروموزمومي از جمله سندروم داون، بيماري اسكلتي، عفونت‌ها، بيماري دستگاه‌هاي عصبي و اختلالات ساخت‌وساز بدن استفاده مي‌شود آزمايش آمنيوسنتز است.البته اين آزمايش براي كساني تجويز مي شود كه سن بالاي 35 سال دارند يا اينكه در خانواده از مشكلات ژنتيكي رنج مي‌برند. در اين آزمايش مقداري از مايع آمنيوتيك در اطراف بدن جنين توسط سوزني كه از راه شكم وارد رحم شده، خارج مي‌شود.

 

اين آزمايش معمولاً در حوالي هفته‌هاي 16 تا 18 بارداري انجام مي‌شود چرا كه در اين زمان رحم به اندازه كافي بزرگ‌شده و درعين‌حال اطراف جنين را مقدار كافي مايع آمنيوتيك احاطه كرده كه بدون صدمه زدن مي‌توان آن مايع را تخليه كرد.  اين آزمايش حدود 15 تا 30 دقيقه زمان مي‌برد پزشك بعد از ضدعفوني كردن و بي‌حس كردن پوست شكم با استفاده از سونوگرافي محل قرار گرفتن جفت و جنين را تعيين مي‌كند و با يك سوزن باريك و بلند از روي ديواره شكم وارد حفره آمنيون شده كه مسير سوزن همزمان در سونوگرافي دنبال مي‌شود و 30 سي‌سي از مايع را داخل سوزن مخصوص مي‌كشد و براي غربالگري به آزمايشگاه مي‌فرستد.

 

نتيجه آزمايش 2 تا 3 هفته بعد آماده مي‌شود. آمنيوسنتز با خطراتي همراه است. صدمه ديدن جفت و جنين و عفونت از جمله عوارضي هستند كه ممكن است ادامه بارداري را به مخاطره بيندازند. اگر مادرRH منفي (گروه خون منفي) باشد تزريق آمپول «روگام» لازم است. در طول آمنيوسنتز فرد كاملاً هوشيار است. نياز به بي‌هوشي يا بي‌حسي نيست.

 

درد و ناراحتي نيز وجود ندارد ولي گاهي اوقات هنگام استفاده از سوزن ممكن است درد اندكي ايجاد شود. بعد از پايان آمنيوسنتز مادر بايد حدود 20 دقيقه استراحت كند. آمنيوسنتز احتمال سقط‌ جنين را يك درصد افزايش مي‌دهد.         

                                                              

نتيجه آزمايش: اگر نتيجه آزمايش منفي باشد به معناي آن است جنين مشكل كروموزوم ندارد البته همه مشكلات ژنتيكي با اين آزمايش قابل تشخيص نيست. اگر جواب مثبت باشد پزشكي تست و آزمايش‌هاي ديگري را براي بررسي بيشتر تجويز مي‌كند.

برچسب ها : هفته شانزدهم بارداری
(0) نظر
هفته پانزدهم بارداري
هفته پانزدهم بارداري
شما تقريبا يك سوم راه را طي كرده‌ايد. دراين مدت گاهي نااميده شده‌ايد، گاهي از شدت خستگي حال و حوصله شوهر خودتان را هم نداشته‌ايد و گاهي هم دلتان مي‌خواسته‌ كه اصلا به دنيا نمي‌آمديد. اما حالا خوب مي‌دانيد در مقابل اين احساسات چگونه مقاومت كنيد؟ به هرحال برگرديد و به راهي كه آمده‌ايد نگاه كنيد. سه ماه و سه هفته است كه در اين راه قدم گذاشته‌ايد و اتفاقا مسير را هم درست آمده‌ايد. راه زيادي بود كه به لطف كارگردان هستي آن را طي كرده‌ايد.

 


 

وضعيت جنين

خوب بگذاريد ببينم چه خبر است اين كوچولو شيطان الان در چه وضعيتي است و كل هيكلش اندازه چه ميوه‌اي است. يك پرتغال متوسط را تصور كنيد او اكنون به اندازه اين پرتغال است. قدي به اندازه 9 تا 11 سانت و وزني در حدود 50 تا 80 گرم دارد. او هر روز مثل ما صبحش را با يك دم و بازدم شروع مي‌كند با اين كار او تمرين مي‌كند كه ريه‌هايش را قوي كند تا كيسه‌هاي هوا در ريه‌اش شكل بگيرد، او اين كار را در ميان مايع آمنيوتيك انجام مي‌دهد. به هر حال او سرگرم است و سه – چهار هفته‌اي مي‌شود كه دلش مي‌خواهد فضولي كند.

 

 

او اگرچه صداها را مي‌شنود، اما فعلا تصويري ندارد و انگار فقط مجهز به دستگاه راديوست. چشم‌هايش فقط مي‌تواند نورهاي روشن را از پشت پلك‌هاي بسته‌اش ببيند، پلك‌هايي كه تا هفته بيست و هفتم همين وضعيت را دارد. غضروف‌ها در حال تبديل به استخوان هستند. سه استخوان مربوط به گوش مياني جزوه اولين استخوان‌هايي كه شروع به سخت شدن مي‌كنند با آنكه مراكز شنوايي او كامل نشده با اين حال مي‌تواند صدا شما را بشنود. همان‌طور كه هفته گذشته گفتيم موهايش الان بيشتر شبيه كرك‌هاي روي ميوه هاست.

 

 

فكر نكنيد موهاي او الان سياه است و اگر جنين مي‌توانست براق كننده به موهاش مي زد، نه! هنوز رنگدانه‌ها موهايش را رنگي نكرده‌اند. خوب اين ناقلا مي‌خواهد اين هفته شما را لگد باران كند حق هم دارد تقريبا با وجود اينكه در حال استراحت است، اما گاهي نياز به شيطنت دارد. شما اين هفته هيجان زيادي را تجربه مي‌كنيد چرا كه براي اولين بار لگدهايش را حس مي‌كنيد.

 

 

وضعيت مادر

اين هفته غافلگير شده‌ايد هم وزنتان اضافه شده و همين كه يك يا چند بار دچار گرفتگي بيني و خونريزي از آن شده‌ايد. اضافه وزن كه امري طبيعي است.

 

شما بايد در هفته نيم كيلو وزن اضافه كنيد. گرفتگي بيني هم به دليل  افزايش مقدار خون و اكسيژن است كه قلب شما بزرگ‌تر مي‌شود و بازده قلبتان هم براي تامين نيازهاي مادر و جنين 20 درصد افزايش مي‌يابد. سه ماه دوم بارداري زماني است كه احساسات و خلق و خوي شما ثبات بيشتري پيدا كرده است.

 

اين هفته رباط ها و عضلات شما نسبت به هفته‌هاي گذشته نرم‌تر شده و شما راحت تر مي‌توانيد ورزش و تمرينات مناسب را انجام دهيد. رحم شما بزرگ‌تر مي‌شود در نتيجه به پرده ديافراگم كه درست در فاصله بين شكم و سينه‌هاي شما قرار دارد فشار مي‌رود و شما ممكن است احساس تنگي نفس ‌كنيد.

 

توصيه‌هاي پزشكي

  1. درصورتي كه احساس تنگ نفسي شديد داريد و ناخن‌هايتان در حال كبودشدن هستند يا احساس ناراحتي قلبي مي‌كنيد حتما به پزشك مراجعه كنيد.
  2.  در صورت مشاهده زگيل‌هايي در اطراف كانال زايماني يا معقد موضوع را با پزشك درميان بگذاريد اينها زگيل‌هاي تناسلي هستند. زگيل هاي تناسلي در زمان زايمان مشكلاتي را ايجاد مي كنند. علاوه بر اين ممكن است كه بعدها باعث ايجاد سرطان رحم شوند.
برچسب ها : هفته پانزدهم بارداری
(0) نظر
هفته چهاردهم بارداري
هفته چهاردهم بارداري
او اكنون 12 هفته سن دارد و شما هفته 14 بارداري را سپري مي‌كنيد. به عنوان يك بازيگر كه نقش مادري را به عهده گرفته ايد در اين چندماه با فوت و فن بازيگري در اين نقش حسابي آشنا شده‌ايد. به درستي مي‌دانيد كه چگونه بايد با مواجه شويد و بتوانيد بهترين بازي خود را به اعضاي خانواده‌يتان نشان دهيد.


وضعيت جنين

اين خانم يا آقاي وروجك در اين قسمت سريال به اندازه يك ليموشيرين شده است. اندازه قد او اكنون 9 سانتي‌متر و وزنش حدود 35 تا 45 گرم است. هر هفته گريم‌هاي جديدي به صورتش اضافه مي‌شود و در اين قسمت سريال هم قرار است گردن او درازتر شود و نگهداري از سر را خودش بر عهده بگيرد. در اين وضعيت ديگر چانه‌اش روي سينه قرار نمي‌گيرد.

 

يادآوري اين نكته مهم است كه از اين هفته اندام‌هاي كودك از نظر اندازه و عملكرد بيشتر رشد خواهند كرد. اعضاي تناسلي او بيشتر رشد كرده‌اند و تشخيص جنسيت را ساده‌تر مي‌كند. با آنكه دست‌هايش بلندتر شده، اما زمان نياز دارد تا پاهايش هم به اندازه‌اي  برسد كه متناسب با بدنش شود. كبدها توليد صفرا را شروع كرده‌اند و اين نشانه سلامت كبد كودك است.

 

جنين در اين هفته مي‌تواند در كيسه آمونيوتيك ادرار كند. او قبلاً اين آب را مي‌خورد، اما حالا در آن ادرار هم مي‌كند. هورمون‌هاي تيروئيدي  در اين هفته كارشان را آغاز مي‌كنند و طحال هم كار توليد گلبول‌هاي قرمز خون را از سر گرفته است. طي هفته گذشته و اين هفته او مي‌تواند اجزاي صورتش را بيشتر تكان دهد و خودش را براي شما لوس كند آن هم به اين دليل است مغز او پالس‌هاي عصبي براي صورتش مي‌فرستد.

 

تازه چنگ انداختن را هم از همين هفته شروع كرده است. رشد موهاي او به سرش محدود نمي‌شود و كمي مو نيز روي ابروهايش قرار مي‌گيرد. پوششي از مو بدن او را مي‌پوشاند كه اين پوشش كرك‌دار بدن او را گرم مي‌كند و با چاق شدن كودك در بدن شما اين كرك هم مي ريزد با اين حال ممكن است كه اين كرك‌ها تا بعد از به دنيا آمدن بچه همراه او باشد. اما اين را بدانيد كه پس از مدتي از روي بدنش ناپديد خواهد شود.

 

وضعيت مادر

خوب منتظر عكس العملي هستيد كه او از خودش نشان دهد. شما 14 هفته بازي كرده‌ايد بدون اينكه بدانيد بازيگر روبه‌روي شما كه درون شكمتان قرار گرفته چه كاري انجام مي‌دهد. اين كار سختي است، اما زماني تا حس كردن او در شكمتان باقي نمانده است. البته خيلي از زنان باردار مي‌گويند كه حركات او را حس مي‌كنند، اما اين حركات بسيار ضعيف است با اين حال امكان دارد شما اين حركات را حس كنيد. عملا اين هفته شكم شما بزرگتر شده است.

 

ممكن است زنان باردار كه دچار چاقي هستند كمتر متوجه  بزرگ شدن شكم خود شوند. با قرار دادن پهناي دو انگشت دست بر روي لگن (قسمت تحتاني شكم) مي‌توانيد نوك رحم خود را لمس كند. اين هفته احتمالا آخرين هفته تهوع و استفراغ شماست با اين حال اين علائم مي‌تواند تا چند هفته ديگر ادامه يابد و جاي هيچ نگراني نيست. هاله‌هاي كمرنگ دور پستان شما احتمالا تيره تر مي‌شود. پوست اطراف ناف، زيربغل يا ران‌ها هم همين منوال را در پيش گرفته است.

 

اگر لكه‌هاي قهوه اي را در صورت خود حس مي‌كنيد، اين لكه‌ها طبيعي هستند و مي‌تواند با استفاده از چند ماسك طبيعي آنها را از بين ببريد و گاهي ممكن است كه اين لكه ها تا زمان زايمان با شما همراه باشند.  دراين هفته‌ها ممكن است گرماي بيشتر در بدن خود حس ‌كنيد و اين به دليل افزايش صعودي حجم خون شماست. گرفتگي عضلاني هم شايد به سراغتان بيايد از او نترسيد. علت اين گرفتگي كندشدن جريان خون است. كمبود كلسيم و پتاسيم در بدن اين جريان را به راه مي اندازد.

 

 

توصيه‌هاي پزشكي

  1. در اين دوران بلند كردن اجسام سنگين مي‌تواند براي شما خطرناك باشد و خونريزي بعدي را در پي داشته باشد. بنابراين اگر تصميم به برداشتن شي داريد ابتدا چمباتمه زده در اين حالت پشت خود را صاف نگه داريد و از عضلات پاي خود براي بلند شدن و برداشتن اجسام كمك بگيريد.
  2. بهتراست در اين دوران به صورت چهارزانو يا ضربدري بنشينيد به خاطر داشته باشيد در اين وضعيت هميشه پشت خود را صاف نگه‌داريد.
  3. ايستادن به مدت طولاني براي شما مناسب نيست ممكن است دچار واريس وريدي شويد. بهتر است بعد از ايستادن مدت طولاني استراحت كنيد و پاهايتان را بالاتر از قلب قراردهيد.
برچسب ها : هفته چهاردهم بارداری
(0) نظر
هفته سيزدهم بارداري
هفته سيزدهم بارداري
بايد به شما يك جام قهرماني داد شما توانسته‌ايد سه ماه اول بارداري را به خوبي پشت سر بگذاريد. خوب! حالا راه و چاه بازي‌كردن را حسابي آموخته‌ايد. با اين حال بايد بدانيد در راه بازيگر شدن سخت‌هاي زيادي را بايد متحمل شويد و هنوز هم بخشي از اين سختي‌ها باقي مانده است. ولي با اين بازي كه از خود در 12 هفته گذشته به نمايش گذاشته‌ايد به نظر مي‌رسد كه مي‌توانيد از پس بقيه مشكلات هم بر بياييد.

بايد به شما يك جام قهرماني داد شما توانسته‌ايد سه ماه اول بارداري را به خوبي پشت سر بگذاريد. خوب! حالا راه و چاه بازي‌كردن را حسابي آموخته‌ايد. با اين حال بايد بدانيد در راه بازيگر شدن سخت‌هاي زيادي را بايد متحمل شويد و هنوز هم بخشي از اين سختي‌ها باقي مانده است. ولي با اين بازي كه  از خود در 12 هفته گذشته به نمايش گذاشته‌ايد به نظر مي‌رسد كه مي‌توانيد از پس بقيه مشكلات هم بر بياييد.

 

وضعيت جنين

خوب بدن او يك پلاكارد نصب كرده كه پايان پروژه حاملگي شما را 6 ماه ديگر يا به عبارتي 180 روز تعيين كرده است. جنين شما وارد 4 ماهگي شده است. بياييد حدس بزنيد اندازه او الآن چقدر است. قد و قواره‌اش الآن به اندازه يك هلوي رسيده، اما فكر نكنيد به همان اندازه تپل است. وزنش در اين هفته 30 گرم و قدش حدود 5/7 سانتي‌متراست. خوب در اين هفته ديگر سرش بزرگ نيست و همه اعضاي بدن او به اندازه هم رشد كرده‌اند. اندام‌هاي او فعاليتشان را از هفته قبل شروع كرده‌اند. اعصاب و عضلات تشكيل‌شده‌اند و استخوان‌ها در حال  قوي شدن هستند.

 

پوست او هنوز هم  شبيه به كاغذ روغني شيريني است و رگ‌هايش پيداست. اعضاي شكمي او از روده گرفته تا معده و ... كه در بند ناف قرار داشته اكنون به داخل شكمش منتقل شده است. يادتان مي‌آيد به شما گفتيم براي ديدن جنين بهتر است صبر كنيد حالا به شما مي‌گوييم كه مي‌توانيد عكس‌هايش را نگاه كنيد. گوش‌ها و چشم‌ها در اين هفته تقريباً سر جاي خود قرارگرفته‌اند. سيستم گردش خون او كمك مي‌كند كه سموم بدنش را پاك كند.

 

خوب در اين هفته ممكن است با استفاده از سونوگرافي بتوانيد بفهميد اين وروجكي كه سه ماه است در بدن شما لانه كرده دختر است يا پسر. با اين حال ممكن است پزشك نتواند جنسيت او را تعيين كند و مجبور شويد چند هفته ديگر صبر كنيد.

 

وضعيت مادر

شما بازيگر خوبي هستيد. اين صدايي است كه از درون اعماق قلبتان مي‌شنويد. شما اكنون قهرماني هستيد كه خان اول مشكلات را پشت سر گذاشته و مي‌رود كه با خان دوم مشكلات بجنگد. احتمالاً خيلي از شما تاكنون تهوع صبحگاهي و استفراغ را پشت سر گذاشته‌ايد.

 

سرحال‌تر به نظر مي‌رسيد و خبري از كوفتگي‌هاي قبلي نيست. با اين حال بهتر است بدانيد كه تا هفته چهاردهم و گاهي تا هفته بيستم ممكن است اين علائم همراه شما باشد.

 

 رحم شما الآن در زير شكم به راحتي حس مي‌شود. رحم در هنگام لمس كردن مثل يك توپ گرد و نرم است. با كم شدن تهوع و استفراغ غذا خوردن شما بهتر مي‌شويد و رشد جنين هم بيشتر.

 

 

توصيه‌هاي پزشكي

فكر مي‌كنيد چرا پزشكان آن‌قدر اصرار دارند كه كافئين نخوريد دلايل زير را بخوانيد تا متوجه اين موضوع شويد:

كافئين يك تركيب شيميايي است كه باعث تحريك دستگاه اعصاب مركزي مي‌شود. اين ماده در انواع مختلف غذا و نوشيدني‌ مثل شكلات و نوشابه  و حتي در برخي از داروها يافت مي‌شود.

  1. مصرف چهار فنجان قهوه در روز مي‌تواند باعث اختلال رشد و در نتيجه پايين بودن وزن نوزاد هنگام تولد شود.
  2. كافئين از جفت رد مي‌شود و به جنين مي‌رسد و نيز وارد شير مادر مي‌شود و در زماني كه نوزاد شما شيرخوار است او را بي‌قرار و بي‌خوابي مي‌كند.
  3. موجب تشنگي و مصرف بيش از حد آب مي‌شود و دفع اين آب، دفع كلسيم را به همراه دارد در صورتي كه جنين براي رشد و داشتن استخوان‌هاي قوي به كلسيم زيادي نياز دارد.
برچسب ها : هفته سیزدهم بارداری
(0) نظر
هفته دوازدهم بارداري
هفته دوازدهم بارداري
اين هفته شما 3 ماه بارداري را تمام مي‌كنيد. به اين فكر كنيد كه يك سوم از بارداري گذشته و تا چشم بر هم بزنيد مابقي اين زمان هم تمام خواهد شد. اما به هر حال يادتان باشد سختي‌هاي فيلمي كه بازي مي‌كنيد همچنان وجود دارد و ممكن است شما را در اين راه كم طاقت كند، اما فراموش نكنيد كه بازيگر اصلي بودن در يك فيلم كار آساني نيست و اين شما هستيد كه تا به حال اين سختي‌ها را پشت سر گذاشته‌ايد.


وضعيت جنين

از اين هفته حركات او براي بازي افزايش مي‌يابد. با آنكه به اندازه يك آلوي سياه است، بيش از بيش شبيه به يك مبارز انقلابي مي‌شود‌. نخنديد او مي‌تواند دست‌هايش را گره كند، مچ‌هايش را بچرخاند و با پاهايش لگد بزند. مراقب رفتارتان باشيد او لب‌هايش را به هم فشار مي‌دهد و به شما اخم مي‌كند حتي ممكن است همين حالا در حال درآوردن شكلك برايتان باشد چون مي‌تواند صورت خود را به حالت‌هاي مختلف در بياورد.

 

بدن او 24 ساعته شبانه‌روز در حال فعاليت است تا بتواند در موقع مقرر كودكي سالم به شما تحويل بدهد. او تقريباً 5 سانتي‌متر قد و حدود 13 تا 15 گرم وزن دارد. چشم و گوش‌هايش تقريباً به دنبال مكان‌يابي هستند تا درست سر جاي خود قرار بگيرند. كليه‌هايش مسئوليت توليد ادرار را برعهده‌گرفته‌اند و اين روزها جنين مايع آمنيوتيك را مي‌نوشد.

 

دستگاه گوارش (روده كوچك) قادر به توليد انقباضات است كه از طريق آن مواد غذايي با فشار وارد روده بزرگ مي‌شود. در اين هفته دستگاه تناسلي اندام نشانه‌هاي كمي از خودش را بروز مي‌دهد. شش‌ها، گوش و ناخن‌ها در حال رشد است. الآن جنين كم‌كم داراي بزاق مي‌شود. قلبش مي‌تواند تا حدود 28 ليتر خون را در روز پمپاژ كند.

 

دوست داريد بدانيد او اكنون چه كاري انجام مي‌دهد او الان در حال مكيدن شصت خود است. تارهاي صوتي او در حال شكل‌گيري است. در اين هفته شما قادر خواهيد بود بالأخره از او صدايي بشنويد. بله شما صداي ضربان قلبش را بلند از طريق دستگاه اولتراسوند خواهيد شنيد. در قاعده مغز جنين شما غده هيپوفيز شروع به ساخت بسياري از هورمون‌ها مي‌كند.

 

وضعيت مادر

در اين دو هفته اخير وزن شما تغيير مي‌كند احتمالاً براي بازي تا آخر اين سريال مجبوريد كه حداقل 12 كيلوگرم وزن اضافه كنيد. اما وزن شما در 12 هفته اول در حدود 2 تا 5/3 كيلوگرم خواهد شد. در انتهاي هفته دوازدهم ديگر رحم در لگن جا نمي‌گيرد و مي‌توانيد آن را در پايين شكم خود احساس كنيد.

 

خوب در اين هفته احتمالاً دردي را در بالاي شكم درست زير استخوان جناق احساس مي‌كنيد كه از شايع‌ترين شكايت خانم‌هاي باردار است. اين مشكل به علت ورود اسيد معده مري است ورود محتويات معده به مري به دو علت عمده است دليل اول كاهش حركات روده و دليل دوم فشار رحم بر معده است.

 

در اين هفته احتمالاً فشار رحم از روي مثانه كم مي‌شود و مشكل تكرر ادرار شما هم رفع خواهد شد.

حتماً ديده‌اي كه روي شكم زنان باردار از ناف تا زير شكم يك خطر تيره رنگي كشيده شده ممكن است اين خط را در اين هفته ‌ببينيد. نگران نباشيد اين خط پس از زايمان از بين خواهد رفت. البته ممكن است اين خط بر روي بدن همه ايجاد نشود.

 

 

توصيه‌هاي پزشكي

  1. همان‌قدر كه ممكن است پوست شما به دليل افزايش هورمون‌ها سفيد و درخشان شود، ممكن است كه آكنه‌ها هم به سراغ پوست صورتتان بيايند. سعي كنيد قبل از آنكه به فكر استفاده از محلول‌ها و كرم‌هاي آرايشي و بهداشتي باشيد از پزشكتان كمك بگيريد.
  2. سعي كنيد مواد غذايي را كاملاً پخته‌شده مصرف كنيد تا عفونت‌ها از اين طريق وارد بدن شما نشود. يكي از اين موارد كه بايد حتما حواستان به آن باشد استفاده از گوشت نيم پز است كه از پخت كامل آن مطمئن شويد.
  3. اين هفته مي‌توانيد آرامش بيشتري داشته باشيد چرا كه خطر سقط‌جنين تا سه ماه اول بارداري زياد است و بعد از آن اين خطر كاهش مي‌يابد.
برچسب ها : هفته دوازدهم بارداری
(0) نظر
هفته يازدهم بارداري
هفته يازدهم بارداري
يك حساب سرانگشتي بيندازيد ببينيد از زماني كه به فكر بارداري افتاده‌ايد چقدر گذشته؟ يك سال، دو سال و شايد هم اصلا به سال نمي‌كشد. اما شما الان خوشحاليد و فراموش كرده‌ايد روزهايي را كه در انتظار جنين روز و شب را به هم مي‌دوختيد. اما حالا با خيال راحت مي‌توانيد رويايتان را كه به حقيقت پيوسته دنبال كنيد.


وضعيت جنين

فعلا قرار نيست گريم جديدي براي او در نظر گرفته شود. همين اندامي كه اكنون دارد رشد مي‌كند و بزرگتر مي‌شود.  اندازه دقيق بازيگر رو به روي شما اكنون 44 تا 60 ملي‌متر است يعني به اندازه يك ليموترش است. استخوان‌هاي او در حال رشد است و دندان‌هايش درست زير لثه‌ها در حال تقسيم است. رگ‌ها زير پوست بدنش مثل نخ هاي ريزي مي‌ماند كه كل بدن او را پوشانده است.

 

برآمدگي پيشاني او صاف‌تر شده و سر جنين كوچولو اكنون با چرخش تدريجي به طرف چانه‌ها از قفسه سينه فاصله مي‌گيرد و بر طول گردنش افزوده مي‌شود. او گاهي خودش را لوس مي‌كند و لگدي مي‌زند تا وجودش را اعلام كند با اين حال بعيد به نظر مي‌رسد كه همه بتوانند در اين هفته لگدهاي اين سرتق كوچولوها را احساس كنند. هر چه بزرگ‌تر شود احتمالا داد و بيدادش را بيشتر با لگد نشان خواهد داد. اين شورشي كوچك اين روزها بيشتر در حال رشد و توسعه گوش‌ها، اندام تناسلي و پرده ديافراگم خود است.

 

كارتون آقاي سكسكه را به ياد مي‌آوريد با رشد همين پرده جنين هم شبيه به آقاي سكسكه مي‌شود و هرازگاهي بالا و پايين مي‌رود. خوب اين هفته مي‌توانيد ارتباط بهتري با هم برقرار كنيد شما حركات او را در رحم خود احساس نمي‌كنيد، اما او به راحتي حركات شما را زير نظر دارد و منتظر پاسخ مي‌ماند. اگر ضربه‌اي آرام به شكم خود بزنيد او به خودش تكاني مي‌دهد ممكن است كمي هم به او بر بخورد كه چرا مادرش چنين رفتاري با او دارد. 

 

وضعيت مادر

از اين هفته به بعد تغييرات فيزيكي شما منحصر به شكمتان نمي‌شود درحالي كه رحم شما روز به روز گسترش مي‌يابد وزنتان هم بيشتر مي‌شود. به هر حال اگر هنوز وزنتان اضافه نشده جاي تعجب ندارند شما با  تهوع و استفراغ در اين مدت چندان ميل به غذا نداشته‌ايد با رفع اين مشكلات وزنتان هم افزايش مي‌يابد. در اين هفته احتمالا حالت تهوع و استفراغ شما كمتر مي‌شود و علائم جديدتري را تجريه مي‌كنيد.

 

گاهي اين علائم خودش را روي موها و ناخن‌هاي شما نشان مي‌دهد مثلا ممكن است موهايتان زيادي رشد كند يا كم يا حتي ناخن‌هايتان هم همين وضعيت را داشته باشد. خيلي‌ها معتقدند كه اين تغييرات به دليل افزايش هورمون‌هاي موجود در بدن است و برخي ديگر مي‌گويند كه افزايش سطح خون عامل اين تغييرات است. به هر حال ممكن است موهاي خشك در اين زمان خشك‌تر و موهاي چرب چرب‌ترشود. اين تغييرات گاهي تا افزايش بزاق دهان شما پيش مي‌رود. پوست شما هم در اين دوران تحت تاثيرهورمون‌ها درخشان‌تر از قبل مي‌شود.

 

 

توصيه‌هاي پزشكي

  1. برخي از زناني كه از ميگرن رنج مي‌برند ممكن است كه در اين دوران بيشتر احساس سردرد كنند. تنها قرصي كه مي‌توانيد استفاده كنيد قرص‌ استامينوفن است. بهتر است به جاي مصرف قرص به فكر راه‌هاي جايگزين باشيد. براي كاهش سردرد مي‌توانيد از كمپرس آب سرد استفاده كنيد.
  2. در صورت سرماخوردگي حتما پيش از هر كاري با پزشك خود تماس بگيريد. در زمان سرماخوردگي شربت سينه و داروهاي آرام بخش‌ مي تواند براي جنين شما خطرناك باشد.  
  3. اگر در هنگام ورزش علائم زير را مشاهده كرديد حتما با پزشك خود تماس بگيريد. علائمي نظير خونريزي واژينال، تنگي نفس، سردرد، درد قفسه سينه ، ترشح واژن، سرگيجه و از هوش رفتن و ضعف عضلاني.
  4. سعي كنيد در اين دوران به پهلو بخوابيد تا جريان خون در بدنتان افزايش يابد.   در اين زمان شما به استراحت بيشتري نياز داريد. ممكن است دراين بخواهيد فعاليت‌هاي بيشتري انجام دهيد و اين فعاليت را كمتر نكنيد. اما يادتان باشد كه نياز به ساعات خواب بيشتر داريد.
برچسب ها : هفته یازدهم بارداری
(0) نظر
X