درباره وبلاگ
با سلام خدمت شما دوستان گرامی ، در این وبلاگ قصد دارم تا در مورد مسائل دوران بارداری و نوزادی و کودکی بنویسم ، امیدوارم که بتوانم مطالب خوبی جمع آوری کنم و در اختیار قرار بدهم. با تشکر از شما
موضوعات
بارداري هفته به هفته (30) مخصوص مادران و پدران (10) عكس كودك (3) آموزش براي كودكان (0) شعر كودكانه (0) آموزش كاردستي (0) دوره كودكي (0) دوره نوزادي (0) نويسنده (0) مشكلات نوزادان و كودكان (0) غذاهاي مخصوص كودكان (0)
صفحه ها
آمار وبلاگ
تعداد بازديد :112834
تعداد نوشته ها : 43
تعداد نظرات : 1
فيدها
راهنمای بارداری هفته به هفته
آرشيو مطالب
خرداد 1393
سايت ها
تبيان
من يك ني ني ام
تهوع در بارداري

  اگر جز كساني هستيد كه در بارداري تهوع نداريد، بايد خوشحال باشيد؛ و اگر نه، خود را براي مقابله با آن آماده كنيد!


چرا با اين كه در طول روز حالت تهوع دارم، باز هم به آن تهوع صبحگاهي مي گويند؟

تهوع صبحگاهي نام اشتباهي است (در واقع اصطلاح فني پزشكي براي آن حالت تهوع يا استفراغ دوران بارداري است). در برخي از خانم‌هاي باردار، اين علائم هنگام صبح در شديد‌ترين حالت خود قرار دارد و در طول روز كم‌كم بهتر مي‌شود. اما در هر زماني ممكن است اين حالت به شما دست بدهد. در بسياري از خانم‌ها اين علائم در تمام طول روز ادامه دارد. شدت اين علائم در هر خانمي متفاوت است.

به طور كلي ¾ خانم‌هاي باردار در دوران ۳ ماههٔ اول بارداري دچار اين مشكلمي‌شوند. حدود نيمي از خانم‌هاي باردار هم از حالت تهوع و هم از استفراغ رنج مي‌برند، ¼ آن‌ها فقط حالت تهوع دارند و ¼ ديگر از خانم‌هاي خوش شانس هيچ كدام از اين حالت‌ها را ندارند. حالت تهوع از هفتهٔ ششم بارداري شروع مي‌شود، اما ممكن است از هفته چهارم نيز خود را نشان دهد و در ماه‌هاي بعد رو به وخامت بگذارد.

حدود نيمي از خانم‌هايي كه در دوران بارداري حالت تهوع دارند، در هفتهٔ چهاردهم كاملاً مشكلشان برطرف مي‌شود، و بقيه آن‌ها تا يك ماه يا بيشتر، اين حالت را خواهند داشت. حالت تهوع ممكن است در دوران بارداري هر از گاهي عود كند. متاسفانه در عده بسيار كمي از خانم‌ها حالت تهوع تقريباً تا زمان زايمان ادامه پيدا مي‌كند.

متداول بودن حالت تهوع در دوران بارداري امري عادي است، ولي اين به معناي آسان بودنش نيست. حتي موارد بسيار خفيف آن نيز مي‌تواند شما را به ستوه بياورد. حالت تهوع و استفراغ ۲۴ ساعته ممكن است شما را بسيار خسته و درمانده كند. دربارهٔ اين گونه مشكلات و نحوه برخورد با آن‌ها با پزشكتان مشورت كنيد.

علت حالت تهوع و استفراغ در دوران بارداري چيست؟

هيچ كس به طور قطع علت حالت تهوع در دوران بارداري را نمي‌داند، اما علت آن مي‌تواند تغييراتي باشد كه در اين دوران در بدن شما رخ مي‌دهد. برخي از دلايل احتمالي آن عبارتند از:

هورمون گونادوتروپين جفتي انساني (Human chorionic gonadotropin):

اين هورمون در دوران بارداري به سرعت افزايش مي‌يابد. هيچ كس نحوهٔ تاثير گذاري اين هورمون بر حالت تهوع را نمي‌داند. اما تصور مي‌شود كه اكثر حالت‌هاي تهوع به اين هورمون مربوط است، زيرا در اين زمان، حالت تهوع و ميزان اين هورمون با هم افزايش پيدا مي‌كنند. به علاوه در مواردي كه خانمي داراي ميزان HCG بالايي است، مانند خانم‌هايي كه داراي چند قلو هستند، حالتتهوع شديد‌تر مي‌باشد.

استروژن:

اين هورمون نيز كه در اوايل دوران بارداري به سرعت افزايش پيدا مي‌كند، مي‌تواند دليل ديگري براي تهوع باشد.

افزايش حس بويايي و حساسيت به بو:

در خانم‌هاي باردار شنيدن بوي ساندويچ از فاصله ۶ فرسخي مساله‌اي غير عادينيست. بعضي از عطر‌ها نيز باعث حالت تهوع مي‌شوند. برخي از محققان تصور مي‌كنند كه دليل آن افزايش هورمون استروژن باشد، اما در اين مورد مطمئن نيستند.

ناراحتي معده:

دستگاه گوارش برخي از خانم‌ها به خاطر تغييراتي كه در دوران بارداري در بدنشان ايجاد مي‌گردد، حساس مي‌شود. همچنين برخي از تحقيقات نشان مي‌دهند كه خانم‌هايي كه معدهٔ آن‌ها حاوي يك باكتري به نام «هليكوباكتر پيلوري» است، دچار حالت تهوع و استفراغ شديد و طولاني تري مي‌شوند. تمام مطالعات، ارتباط اين باكتري با اين مساله را تاييد نمي‌كنند. محققان معتقدند كه برخياز خانم‌ها به لحاظ روان‌شناختي، به دليل واكنش‌هاي غير عادي به استرس، زود‌تر از موعد دچار حالت تهوع مي‌شوند، اما شواهد محكمي براي حمايت از اينفرضيه ندارند (البته اگر دائماً حالت تهوع داشته باشيد و زياد استفراغ كنيد، مطمئناً استرس بيشتري هم خواهيد داشت).

برچسب ها : تهوع در بارداری
(0) نظر
عكس كودكان بامزه و ناز 3
برچسب ها : عکس کودکان بامزه و ناز 3
(0) نظر
عكس كودكان بامزه و ناز 2


برچسب ها : عکس کودکان بامزه و ناز 2
(0) نظر
عكس كودكان بامزه و ناز


برچسب ها : عکس کودکان بامزه و ناز
(0) نظر
هفته بيستم بارداري
هفته بيستم بارداري
تا اينجاي ماجرا كه خوب پيش آمده‌ايد و نيمي از زمان بارداري شما سپري شده است. شما بازيگر خوبي هستيد اين را اطرافيان هم تصديق مي‌كنند. 5 ماه باردار را شما در اين هفته تمام مي‌كنيد باورتان مي‌شود كه توانسته‌ باشيد حدود 20 هفته جنين را در شكم خودتان حمل كنيد. 20 هفته ديگر بيشتر از بازي در اين سريال باقي نمانده است. خوب شايد كمي احساس خستگي كنيد، اما به لحظه‌اي فكر كنيد كه روي فرش قرمز راه مي‌رويد و شما و نوزاد كوچكتان در آغوش هم به منزل مي‌رويد. اين صحنه‌ها را تا آخرين روز بارداري تجسم كنيد. باور كنيد كه معجزه مي‌كند.


 

 

وضعيت جنين

بله او الان 260 گرم است كه مي شود حول و حوش چند تخم مرغ. خوب! ديگر براي خودش قد كشيده  3 تا 4 سانت بلندتر شده است. عضلات او در اين هفته قدرت بيشتري يافته و به راحتي مي‌تواند حركات او را حس كنيد.

 

در اين هفته پوستش ضخيم‌تر از قبل مي‌شود. خوب او شكمو هم هست و اين روزها تمرين بلعيدن مي‌كند با اين كار دستگاه گوارش او را تقويت مي‌كند.

 

 

وضعيت مادر

رحم در اين هفته آنقدر بزرگ شده كه بيش از گذشته از لگن بالا آمده‌ است به طوري كه فشردگي رحم به طرف شكم (قفسه سينه) كاملا مشهود است. حالا بارداري شما به خوبي نمايان شده است. از تغييرات اين هفته ناف شماست كه كشيده شده يا به طرف بيرون مي‌آيد. اتفاق ناخوشايند اين هفته ترك‌هاي پوستي كه در اطراف ناف شما ظاهر مي‌شود.

 

بعد از هفته 20 رشد رحم هر هفته تقريبا يك سانتي متر بيشتر خواهد بود. بيش از آن بزرگ شدن شكم نامنظم بود، اما اكنون نظم بيشتري به خود مي‌گيرد. همچنان ممكن است درد كشش رباطي و كشاله ران را در ناحيه لگن تجربه كنيد.

 

 

توصيه هاي پزشكي

ترشحات مهبل هم از هفته 20 بارداري افزايش مي‌يابد. اين ترشحات معمولا غليظ، بي‌رنگ يا مايل به زرد هستند و وجود آنها دليل عفونت نيست. اين افزايش ترشحات، افزايش جريان خون در عضلات و پوست اطراف مهبل است. اما ممكن است در دوره حاملگي دچار عفونت شويد.

 

ترشحات مهبل را زماني مي‌توانيد قارچي بدانيد كه بدبود، زرد رنگ يا سبز باشند و تحريك و خارش را در ناحيه تناسلي در پي داشته باشد. اگر دچار اين مشكل شديد به پزشك مراجعه كنيد تا بيش از زايمان آن را درمان كنيد

برچسب ها : هفته بیستم بارداری
(0) نظر
هفته نوزدهم بارداري
هفته نوزدهم بارداري
او احتمالا در حال تمرين است گاهي لگد مي‌زند، گاهي دست هايش را تكان مي‌دهد و از آنجايي كه در مايعي آمنيوتيك شناور است حسابي براي خودش جولان مي‌دهد. اين آقا يا خانم بلا تصميمش را گرفته تا بناي ناسازگاري را بگذارد. هرزماني كه شما تصميم مي‌گيرد بخوابيد تازه لگدپراني‌هايش شروع مي‌شود خوب حق دارد حوصله‌اش سر مي‌رود او دوست دارد شما راه برويد و او بخوابد به همين دليل است كه نوزادان با تكان دادن در آغوش مادران آرام مي‌شوند.


وضعيت جنين

او اكنون در حدود 200 وزن و 13 تا 15 سانت قد دارد و به اندازه يك انبه يا سيب شده است. اگر چه در انبارغذايي او در كيسه آب هيچ ماده غذايي وجود ندارد اما حس چشايي او كار مي‌كند. اگرچه ساير حس مثل لامسه و بويايي نيز به كار افتاده‌اند اما فعلا هيچ تجربه اي براي استفاده از حس‌هايش ندارد.

 

در واقع سلول‌هاي عصبي او در حال فعاليت بر روي حس‌هاي پنج گانه جنين است تقريبا ديگر اعضاي بدنش به حد تعادل رسيده ديگر خبري از كله بزرگ و پاهاي كوچكش نيست همه اينها با هم رشد كرده‌اند. پوست جنين در اين هفته با ماده‌اي «ورنيكس» پوشانده  مي‌شود كه حالت لغزنده و سفيدي دارد بدن او را از خشكي محافظت مي كند. اين پوشش نرم و ليز حركت كودك در مجراي زايمان را نيز آسان تر مي‌كند.                                       

 

سيم پيچي‌هاي مغز او هم به‌تدريج شكل گرفته و حالا ارتباط بين رشته‌هاي عصبي عضلات و مغز به خوبي برقرارشده است. جنين شما مي‌تواند بر روي اعضاي بدنش كنترل داشته باشد. مايع مغزي-نخاعي كه اطراف مغز و نخاع او را احاطه كرده در شبكه عروقي مغز او تشكيل مي‌شود.

 

در اين هفته جوانه‌هاي دندان‌هاي دائمي او پشت دندان‌هاي شيري رشد مي‌كنند. جنين به راحتي مايع آمنيوتيكي را مي‌نوشيد. روده‌هاي جنين نيز كار را شروع مي‌كنند و با ترشح شيره روده  جذب مايع آمنيوتيك را افزايش مي‌دهند پس از آن كليه‌ها اين مايع را تصفيه و داخل آب آمينون ادرار مي‌كند. نگران نباشيد مايع آمنيون هر چند ساعت يكبار تصفيه مي‌شود.

 

دختركوچولوي شما الان 6 ميليون تخمك در دستگاه تناسلي خود انبار كرده كه كم‌كم در زمان تولد به 2 ميليون تخمك مي‌رسد. شايد از اين هفته به بعد ديگر نتوان خيلي خوب رگ‌هاي بدنش را ديد چرا كه رنگ دانه هاي پوستي به نام « ملانوسيت» كارشان را آغاز كرده‌اند.

 

وضعيت مادر

وزن اضافي شما در اين هفته در اطراف باسن و شكم جمع شده است. اين وزن اضافي حدود 3 تا 6 كيلوگرم است كه از اين ميزان فقط 200 گرم به جنين تعلق دارد.

 

وزن جفت 170 گرم است و مايع آمنيوتيك و رحم هر كدام حدود 320 گرم وزن دارند. وزن پستان‌هاي شما هم اضافه شده و بايد حدود 180 گرم شده باشد. ممكن است احساس كنيد كه شكم شما خيلي بزرگ شده. ولي بايد بدانيد كه شما تازه هفته 19 باردار هستيد و تا هفته چهلم زمان زيادي مانده است.

 

 

توصيه‌هاي پزشكي

هر زن بارداري ممكن است بخشي از علائم بارداري را داشته باشد كه شدت و ضعف اين علائم هم با هم متفاوت است. بنابراين فكر نكنيد شما به عنوان يك زن باردار بايد همه اين علامت‌ها را داشته باشيد.برخي از خانم‌ها داري حساسيت يا آلرژي هستيد اين مسئله ممكن است در دوران بارداري تشديد شود. البته برعكس آن هم صادق است ممكن است نسبت به ماده غذايي حساسايت داشته باشيد، اما در اين دوران اين حساسيت كمتر شود. براي اين كار نكات زير را رعايت كنيد.

  1. مقدار زيادي آب بنوشيد به ويژه اگر هوا گرم است.
  2. اگر براي آلرژي خود دارو مصرف مي‌كنيد آن را قطع  و با پزشك مشورت كنيد حتي اسپري‌ها نيز از اين قاعده مستثنا نيستند.
  3. از خوردن غذاهاي تند و حساسيت زا خودداري كنيد.
  4. از مواد محرك مثل دود سيگار و حيوانات هم دوري كنيد.
برچسب ها : هفته نوزدهم بارداری
(0) نظر
هفته هجدهم بارداري
هفته هجدهم بارداري
كاملاً در اين دو هفته اخير توانسته‌ايد با جنين هماهنگ شويد. ديگر واكنش‌هاي او را مي‌شناسيد و حركاتش شما را غافلگير نمي‌كند. در اينجا درست مي‌دانيد كه چگونه بايد با او رفتار كنيد. او دوست ندارد بر طبق فيلم‌نامه‌اي كه به او داده‌شده رفتار كند و به دنبال فرصت مناسبي است تا مي‌تواند شيطنت كند و صحنه فيلم‌برداري را به هم بريزد، اما او نمي‌داند كه در مقابل بازيگر حرفه‌اي قد علم كرده و كاري از پيش نمي‌برد.


 

وضعيت جنين

يك سيب زميني بزرگ را در نظر بگيريد. اين سيب زميني بزرگ را بگذاريد رو به روي خودتان. فقط وزن آن بايد در حدود 150 گرم باشد و طولش هم در حدود 12 تا 14 سانتي‌متر. تعجب نكنيد قرار نيست كه غذا درست كنيم فقط مي‌خواهيم به شما بگوييم نوزاد شما الان همين اندازه است.

 

باور كنيد اگر اين كار را بكنيد ديگر دلتان نمي‌آيد اين سيب زميني را بخوريد تا شب هم مي‌خواهيد قربان صدقه اش برويد. بگذاريد بررسي كنيم اين هفته چه گريمي براي او انتخاب شده. پوستش هنوز آنقدر ضخيم نشده كه نتوان رگ‌هاي بدنش را ديد.

 

گوش‌هايش بالاخره منزل اصلي خودشان را پيدا كرده‌اند و درجاي خود مستقر شده‌اند و حالا رويه كار در حال شكل‌گيري است منظورمان همان پيچ و خم‌هاي گوش است كه از اين هفته آغاز مي‌شود. او در هفته‌ها  صداي جاري شدن خون در رگ‌ها، تالاپ تلوپ قلب و غرغرهاي شكم شما را مي‌شنود.  

 

 قلبش آن‌قدر خوب كار مي‌كند كه مي توان ضربانش را از طريق گوشي‌هاي پزشكي شنيد. خوب به نظر مي‌رسد كه ديگر مثل هفته‌هاي گذشته زشت نيست موهايش درآمده و ابروهايش هم روي صورتش قرار گرفته است. چربي قهوه‌اي رنگي كه «ميلين» نام دارد پوست گردن، قفسه سينه و كشاله‌ران را محاصره مي‌كند و اين محاصره تا يك سال پس از تولد نيز ادامه مي‌يابد.

 

اين چربي از بدن جنين دربرابر عفونت‌ها محافظت مي‌كند كه از سلول‌هاي مرده، سلول هاي لانگو و چربي غددهاست. اندام داخلي دستگاه دختر شما از رحم و لوله‌هاي فالوپ د حال تشكيل شدن است. بيضه‌هاي پسران هم در پايين شكم در  حال رشد است.

 

 

وضعيت مادر

اضافه وزن شما در اين هفته به 4 تا 6 كيلوگرم مي‌رسد. اگر از اين مقدار بيشتر وزن اضافه كرده‌ايد بهتر است با پزشك خود صحبت كنيد. دراين زمان رحم شما به خوبي در زير ناف احساس مي‌شود همزمان كه رحم شما رشد مي‌كند نقطه تعادل در بدن شما تغيير مي‌كند و اين باعث كم تعادلي بدن شما مي‌شود.

 

ممكن است هورموني به نام «ريلكسن» در بدن شما ترشح كند كه بدن شما را سست و شل مي‌كند و حالت ايستادن در شما به همين دليل با مشكل روبه‌رو مي‌شود و احساس درد در ناحيه كمر مي‌كنيد. در سه ماه دوم بارداري فشار خون شما كاهش مي‌يابد. دراين زمان سعي كنيد هرگز به سرعت از جاي خود بلند نشويد. چرا كه ممكن است سرگيجه به همراه داشته باشد.

 

هنگام دراز كشيدن هم چون رحم به آئورت و رگ‌هاي اصلي ديگر فشار مي‌آورد، احتمال بروز سرگيجه وجود دارد. البته كم خوني هم ممكن است حالت سرگيجه به شما بدهد. حاملگي غلظت قند خون را تغيير مي‌دهد و بالا رفتن و پايين رفتن ميزان قند خون مي‌تواند احساس گيجي و ضعف را در پي داشته باشد.  

 

 

توصيه‌هاي پزشكي

بي‌خوابي يكي از عوارض دوران بارداري است كه نبايد نسبت به آن احساس نگراني داشته باشيد. گاه تحريكات، نگراني و حركت نوزاد و انقباضات رحمي مي‌تواند موجب ايجاد اين وضعيت شود.

  1.  براي رفع اين حالت نه از قرص‌هاي خواب‌آور استفاده كنيد نه از داروهاي گياهي. به جاي آن از دوش آب گرم، نوشيدن شيرگرم در هنگام خواب، خواندن كتاب و روش‌هاي شل و سبك‌سازي بدن استفاده كنيد.
  2. مصرف كافئين را كاهش دهيد. مايعات را بيشتر در طول روز و كمتر در شب بنوشيد.
  3. در وضعيت خواب خود نيز تغيير ايجاد كنيد. به پهلو دراز كشيده و بالشي زيرشكم و بالش ديگري را بين زانونتان قرار دهيد.

 

برچسب ها : هفته هجدهم بارداری
(0) نظر
هفته هفدهم بارداري
هفته هفدهم بارداري
در اين قسمت بايد كمي صحنه‌هاي اكشن ببينيد. او لگد مي‌زند خيلي هم ناگهاني و بدون هيچ اطلاعي. شما مي‌دانيد كه بايد گاهي منتظر لگدهايش باشيد با اين حال اين كار را آن‌قدر غيرمنتظره انجام مي‌دهد كه شما واكنش مناسب را فراموش مي‌كنيد. البته قدرت لگدهايش زياد نيست و بيشتر به نظر مي‌رسد كه او با اين كار مي‌خواهد اعلام وجود كند. از لگدهايش عصباني نشويد، او دوست دارد با شما بازي كند.


 

وضعيت جنين

حواستان به حرف‌هايي كه مي‌زنيد باشد او همه آنچه شما مي‌گوييد را مي‌شنود و حواسش به همه چيز جمع است. بنابراين يادتان باشد كه ديالوگ‌هايتان را درست بگوييد و سعي كنيد حرف‌هاي زشت از دهانتان خارج نشود. جنين شما اين هفته كمي چاق‌تر به نظر مي‌رسد به اين دليل كه بافت چربي زير پوستش را در اين هفته مي‌گيرد. بافت چربي در سوخت و ساز بدن و توليد حرارت نقش زيادي دارد.

 

در اين هفته 89 گرم از وزن كودك را آب و 5 گرم را چربي تشكيل مي‌دهد. مفصل‌هاي دستش شكل گرفته و به راحتي دست و پاهايش را تكان مي‌دهد. غضروف‌هايش در حال سفت شدن هستند و حالا آنها به استخوان تبديل‌شده‌اند. اين هفته قرار است كه مژه هم روي چشمانش گذاشته شود البته هنوز هم چشم‌هايش بسته است.

 

در اين هفته اگر جنين شما دختر باشد تخمك‌ها و اگر جنين پسر باشد اسپرم‌ها تكامل پيدا مي‌كنند. در جنين دختر پيش از تولد ميليون‌ها تخمك رشد مي‌كند و در جنين پسر در انتهاي شكم بيضه‌ها رشد پيدا مي‌كنند و در انتهاي حاملگي بيضه‌ها در كيسه بيضه قرار مي‌گيرند. قد و قواره‌اش كه اندازه يك پياز شده است. اين پياز كوچولوي شما الآن در حدود 100 گرم وزن و 12 تا 13 گرم وزن دارد.

 

وضعيت مادر

شكم شما بزرگ‌تر شده و حالا با پيشرفت حاملگي رحم گرد و مدور شده به تدريج شكل تخم‌مرغ را به خود مي‌گيرد كه دليل آن رشد طولي سريع رحم است. در اين مدت جفت ضخامت خود را به 54/2 سانتيمتر مي‌رساند. رحم شما در حدود 5 سانتي‌متر زير ناف است و به بقيه اجزاي شكم شما فشار مي‌آورد تا آنها را به قسمت‌هاي كناري براند.

 

در اين زمان احساس گرماي شديدي مي‌كنيد كه ناشي از افزايش خون شماست. ريزش مو در اين هفته كمتر مي‌شود و ممكن است موهايتان براق‌تر و جذاب‌تر به نظر برسيد. ناخن‌هاي شما شكننده‌تر مي‌شود. شما از اين هفته به بعد حدود نيم كيلو وزن تا هفته 20 به دست مي‌آوريد. شما همچنين ممكن است در حال تجربه كمردرد، گرفتگي عضلات، پاها متورم شده و مچ پا و رگ‌هاي واريسي باشيد.

 

 

توصيه‌هاي پزشكي

با بزرگ‌تر شدن شكم شما رحم به همه اجزاي داخلي شكم فشار وارد مي‌كند. رباط سر استخوان ران كه «رباط گرد» خوانده مي‌شود از طرفين رحم به ديواره لگن كشيده مي‌شود. در دوران بارداري با بزرگ شدن رحم اين رباط‌ها طويل‌تر و قطورتر مي‌شوند و دچار كشش مي‌شوند. در اين حالت حركات ناگهاني شما باعث كشيده‌شدن اين رباط‌ها مي‌شود كه اين كشش ايجاد درد مي‌كند. جاي نگراني نيست.

 

اگر درد شما آن‌قدر شديد بود كه ديگر قادر به تحمل آن نيستيد يا همراه با اين درد علائمي نظير خونريزي يا خروج مايع از مهبل و درد شديد داريد حتماً به پزشك مراجعه كنيد.

برچسب ها : هفته هفدهم بارداری
(0) نظر
هفته شانزدهم بارداري
هفته شانزدهم بارداري
شما 16 هفته است كه بارداريد و جنين هم 14 هفتگي خود را مي گذاراند. اين عالي است منتظر بمانيد تا تهوع‌هاي صبحگاهي خودشان را پنهان كنند.اگر هنوز اين اتفاق نيفتاده نگران نباشيد. در نهايت در همين هفته‌ها اين حالت از بين برود.


 

وضعيت جنين

جنين شما اين هفته بيشتر تلاش مي‌كند چيزهاي بگويد، اما هيچ كس چيزي از حرف‌هايش را نمي‌شنود. ماهيچه‌هاي صورتش حسابي رشد كرده‌اند بنابراين او لب‌هايش را باز و بسته مي‌كند. او اين هفته آن‌قدر رشد كرده كه دست به كارهاي خطرناك بزند. مي‌گوييد «محال است جنين تواناييش را ندارند.» خير به شما مي‌گوييم چگونه از همين حالا درحالي‌كه تازه به اندازه يك اواكادوست (گلابي) شيطنت مي‌كند.

 

از هفته پيش كه چنگ مي‌زد حالا هم بند ناف را مي‌گيرد، اما خوب خيالتان راحت باشد كاري از پيش نمي‌برد قدرتش به آنجا نمي‌رسد كه بخواهد به بند ناف آسيبي برساند. برخي از اعضاي بدن او مدت زيادي است كه كارشان را آغاز كرده‌اند و مشغول فعاليت هستند. اين اعضاي پركار يكي دستگاه گردش خون است و ديگري مجاري ادراري. قلب هم كه با سرعت باورنكردني در طول روز 25 ليتر خون را پمپاز مي‌كند.

 

چشم‌ها و گوش‌هايش به تدريج به دنبال محل مناسب خود مي‌گيرند و ديگر تا زمان پيدا كردن مكان مناسب چند وقتي باقي نمانده است. با اين حال چشم‌هايش به آرامي حركت مي‌كند و گوش‌هايش را مي‌توانيد در اطراف سرش ببنديد. اگرچه بند ناف فعلاً همه نيازهاي بدن او را تأمين مي‌كند و از اين وضع هم شكايتي ندارد با اين حال صفرا درون معده‌اش ترشح مي‌شود.

 

پاهايش بلندتر شده و حالا در حال شنا كردن در كيسه آب شماست و احتمالاً لبخندي هم از روي رضايت بر لب دارد. او از اين هفته به بعد به عنوان يك شخصت مستقل شناخته مي‌شود به دليل اينكه اثر انگشت‌ها خودشان را در سر انگشتان نشان مي‌دهد. سيستم دفاعي او در اين هفته شكل مي‌گيرد و مي‌تواند از خودش دفاع كند. كليه‌هايش هم مثل ساعت كار مي‌كند و ادرار را دفع مي‌كند.يادتان مي‌آيد گفتيم روي سر جنين كرك‌هايي شبيه كرك هلو در آمده است به اين كرك‌ها  «لانگو» مي‌گويند.

 

مي‌خواهيد بدانيد كه او چقدر قد كشيده و چند گرم به وزنش اضافه‌شده، او بايد در حدود 11 تا 14 سانتيمتر قد كشيده و چند گرم ناقابل به اندازه 20 تا 30 گرم هم از هفته پيش تاكنون وزن اضافه كرده باشد.

 

 

وضعيت مادر

در اين هفته احتمالاً حركات او را حس مي‌كنيد. اين حركات كوئيكينگ ناميده مي‌شود حركاتي مثل قلقلك، لرزش و حساسيت در شكم خود درك مي‌كنيد. البته اگر هنوز حركات جنين را حس نكرده‌ايد نگران نباشيد و فكر نكنيد كه جنين شما زنده نيست. احساس حركات جنين در هفته‌هاي 16 تا 20 شروع مي‌شود و گاهي ممكن است تا هفته 24 هم طول مي‌كشد.

 

زمان درك حركات او در زنان مختلف متفاوت است حتي در حاملگي‌هاي مختلف يك زن هم اين زمان فرق مي‌كند. فعاليت غده سازنده شير در سينه‌ها و افزايش جريان خون موجب مي شود كه وريدهاي سينه را ببينيد. پستان‌هاي شما سنگين و متورم شده‌اند وجريان خون شما حدود 40 تا 50 درصد افزايش يافته است.

 

رحم شما شش هفته قبل حدود 140 گرم وزن داشت ولي اكنون وزن آن به 250 تا 320گرم رسيده است. مايع آمنيون نيز در اين مرحله در حدود 250 گرم است. اگر تا به حال وزني اضافه نكرديد اين هفته اضافه‌وزن به سراغتان مي‌آيد.

 

 

توصيه‌هاي پزشكي

يكي از آزمايش‌هاي براي تشخصي بيماري‌هاي كروموزمومي از جمله سندروم داون، بيماري اسكلتي، عفونت‌ها، بيماري دستگاه‌هاي عصبي و اختلالات ساخت‌وساز بدن استفاده مي‌شود آزمايش آمنيوسنتز است.البته اين آزمايش براي كساني تجويز مي شود كه سن بالاي 35 سال دارند يا اينكه در خانواده از مشكلات ژنتيكي رنج مي‌برند. در اين آزمايش مقداري از مايع آمنيوتيك در اطراف بدن جنين توسط سوزني كه از راه شكم وارد رحم شده، خارج مي‌شود.

 

اين آزمايش معمولاً در حوالي هفته‌هاي 16 تا 18 بارداري انجام مي‌شود چرا كه در اين زمان رحم به اندازه كافي بزرگ‌شده و درعين‌حال اطراف جنين را مقدار كافي مايع آمنيوتيك احاطه كرده كه بدون صدمه زدن مي‌توان آن مايع را تخليه كرد.  اين آزمايش حدود 15 تا 30 دقيقه زمان مي‌برد پزشك بعد از ضدعفوني كردن و بي‌حس كردن پوست شكم با استفاده از سونوگرافي محل قرار گرفتن جفت و جنين را تعيين مي‌كند و با يك سوزن باريك و بلند از روي ديواره شكم وارد حفره آمنيون شده كه مسير سوزن همزمان در سونوگرافي دنبال مي‌شود و 30 سي‌سي از مايع را داخل سوزن مخصوص مي‌كشد و براي غربالگري به آزمايشگاه مي‌فرستد.

 

نتيجه آزمايش 2 تا 3 هفته بعد آماده مي‌شود. آمنيوسنتز با خطراتي همراه است. صدمه ديدن جفت و جنين و عفونت از جمله عوارضي هستند كه ممكن است ادامه بارداري را به مخاطره بيندازند. اگر مادرRH منفي (گروه خون منفي) باشد تزريق آمپول «روگام» لازم است. در طول آمنيوسنتز فرد كاملاً هوشيار است. نياز به بي‌هوشي يا بي‌حسي نيست.

 

درد و ناراحتي نيز وجود ندارد ولي گاهي اوقات هنگام استفاده از سوزن ممكن است درد اندكي ايجاد شود. بعد از پايان آمنيوسنتز مادر بايد حدود 20 دقيقه استراحت كند. آمنيوسنتز احتمال سقط‌ جنين را يك درصد افزايش مي‌دهد.         

                                                              

نتيجه آزمايش: اگر نتيجه آزمايش منفي باشد به معناي آن است جنين مشكل كروموزوم ندارد البته همه مشكلات ژنتيكي با اين آزمايش قابل تشخيص نيست. اگر جواب مثبت باشد پزشكي تست و آزمايش‌هاي ديگري را براي بررسي بيشتر تجويز مي‌كند.

برچسب ها : هفته شانزدهم بارداری
(0) نظر
هفته پانزدهم بارداري
هفته پانزدهم بارداري
شما تقريبا يك سوم راه را طي كرده‌ايد. دراين مدت گاهي نااميده شده‌ايد، گاهي از شدت خستگي حال و حوصله شوهر خودتان را هم نداشته‌ايد و گاهي هم دلتان مي‌خواسته‌ كه اصلا به دنيا نمي‌آمديد. اما حالا خوب مي‌دانيد در مقابل اين احساسات چگونه مقاومت كنيد؟ به هرحال برگرديد و به راهي كه آمده‌ايد نگاه كنيد. سه ماه و سه هفته است كه در اين راه قدم گذاشته‌ايد و اتفاقا مسير را هم درست آمده‌ايد. راه زيادي بود كه به لطف كارگردان هستي آن را طي كرده‌ايد.

 


 

وضعيت جنين

خوب بگذاريد ببينم چه خبر است اين كوچولو شيطان الان در چه وضعيتي است و كل هيكلش اندازه چه ميوه‌اي است. يك پرتغال متوسط را تصور كنيد او اكنون به اندازه اين پرتغال است. قدي به اندازه 9 تا 11 سانت و وزني در حدود 50 تا 80 گرم دارد. او هر روز مثل ما صبحش را با يك دم و بازدم شروع مي‌كند با اين كار او تمرين مي‌كند كه ريه‌هايش را قوي كند تا كيسه‌هاي هوا در ريه‌اش شكل بگيرد، او اين كار را در ميان مايع آمنيوتيك انجام مي‌دهد. به هر حال او سرگرم است و سه – چهار هفته‌اي مي‌شود كه دلش مي‌خواهد فضولي كند.

 

 

او اگرچه صداها را مي‌شنود، اما فعلا تصويري ندارد و انگار فقط مجهز به دستگاه راديوست. چشم‌هايش فقط مي‌تواند نورهاي روشن را از پشت پلك‌هاي بسته‌اش ببيند، پلك‌هايي كه تا هفته بيست و هفتم همين وضعيت را دارد. غضروف‌ها در حال تبديل به استخوان هستند. سه استخوان مربوط به گوش مياني جزوه اولين استخوان‌هايي كه شروع به سخت شدن مي‌كنند با آنكه مراكز شنوايي او كامل نشده با اين حال مي‌تواند صدا شما را بشنود. همان‌طور كه هفته گذشته گفتيم موهايش الان بيشتر شبيه كرك‌هاي روي ميوه هاست.

 

 

فكر نكنيد موهاي او الان سياه است و اگر جنين مي‌توانست براق كننده به موهاش مي زد، نه! هنوز رنگدانه‌ها موهايش را رنگي نكرده‌اند. خوب اين ناقلا مي‌خواهد اين هفته شما را لگد باران كند حق هم دارد تقريبا با وجود اينكه در حال استراحت است، اما گاهي نياز به شيطنت دارد. شما اين هفته هيجان زيادي را تجربه مي‌كنيد چرا كه براي اولين بار لگدهايش را حس مي‌كنيد.

 

 

وضعيت مادر

اين هفته غافلگير شده‌ايد هم وزنتان اضافه شده و همين كه يك يا چند بار دچار گرفتگي بيني و خونريزي از آن شده‌ايد. اضافه وزن كه امري طبيعي است.

 

شما بايد در هفته نيم كيلو وزن اضافه كنيد. گرفتگي بيني هم به دليل  افزايش مقدار خون و اكسيژن است كه قلب شما بزرگ‌تر مي‌شود و بازده قلبتان هم براي تامين نيازهاي مادر و جنين 20 درصد افزايش مي‌يابد. سه ماه دوم بارداري زماني است كه احساسات و خلق و خوي شما ثبات بيشتري پيدا كرده است.

 

اين هفته رباط ها و عضلات شما نسبت به هفته‌هاي گذشته نرم‌تر شده و شما راحت تر مي‌توانيد ورزش و تمرينات مناسب را انجام دهيد. رحم شما بزرگ‌تر مي‌شود در نتيجه به پرده ديافراگم كه درست در فاصله بين شكم و سينه‌هاي شما قرار دارد فشار مي‌رود و شما ممكن است احساس تنگي نفس ‌كنيد.

 

توصيه‌هاي پزشكي

  1. درصورتي كه احساس تنگ نفسي شديد داريد و ناخن‌هايتان در حال كبودشدن هستند يا احساس ناراحتي قلبي مي‌كنيد حتما به پزشك مراجعه كنيد.
  2.  در صورت مشاهده زگيل‌هايي در اطراف كانال زايماني يا معقد موضوع را با پزشك درميان بگذاريد اينها زگيل‌هاي تناسلي هستند. زگيل هاي تناسلي در زمان زايمان مشكلاتي را ايجاد مي كنند. علاوه بر اين ممكن است كه بعدها باعث ايجاد سرطان رحم شوند.
برچسب ها : هفته پانزدهم بارداری
(0) نظر
هفته چهاردهم بارداري
هفته چهاردهم بارداري
او اكنون 12 هفته سن دارد و شما هفته 14 بارداري را سپري مي‌كنيد. به عنوان يك بازيگر كه نقش مادري را به عهده گرفته ايد در اين چندماه با فوت و فن بازيگري در اين نقش حسابي آشنا شده‌ايد. به درستي مي‌دانيد كه چگونه بايد با مواجه شويد و بتوانيد بهترين بازي خود را به اعضاي خانواده‌يتان نشان دهيد.


وضعيت جنين

اين خانم يا آقاي وروجك در اين قسمت سريال به اندازه يك ليموشيرين شده است. اندازه قد او اكنون 9 سانتي‌متر و وزنش حدود 35 تا 45 گرم است. هر هفته گريم‌هاي جديدي به صورتش اضافه مي‌شود و در اين قسمت سريال هم قرار است گردن او درازتر شود و نگهداري از سر را خودش بر عهده بگيرد. در اين وضعيت ديگر چانه‌اش روي سينه قرار نمي‌گيرد.

 

يادآوري اين نكته مهم است كه از اين هفته اندام‌هاي كودك از نظر اندازه و عملكرد بيشتر رشد خواهند كرد. اعضاي تناسلي او بيشتر رشد كرده‌اند و تشخيص جنسيت را ساده‌تر مي‌كند. با آنكه دست‌هايش بلندتر شده، اما زمان نياز دارد تا پاهايش هم به اندازه‌اي  برسد كه متناسب با بدنش شود. كبدها توليد صفرا را شروع كرده‌اند و اين نشانه سلامت كبد كودك است.

 

جنين در اين هفته مي‌تواند در كيسه آمونيوتيك ادرار كند. او قبلاً اين آب را مي‌خورد، اما حالا در آن ادرار هم مي‌كند. هورمون‌هاي تيروئيدي  در اين هفته كارشان را آغاز مي‌كنند و طحال هم كار توليد گلبول‌هاي قرمز خون را از سر گرفته است. طي هفته گذشته و اين هفته او مي‌تواند اجزاي صورتش را بيشتر تكان دهد و خودش را براي شما لوس كند آن هم به اين دليل است مغز او پالس‌هاي عصبي براي صورتش مي‌فرستد.

 

تازه چنگ انداختن را هم از همين هفته شروع كرده است. رشد موهاي او به سرش محدود نمي‌شود و كمي مو نيز روي ابروهايش قرار مي‌گيرد. پوششي از مو بدن او را مي‌پوشاند كه اين پوشش كرك‌دار بدن او را گرم مي‌كند و با چاق شدن كودك در بدن شما اين كرك هم مي ريزد با اين حال ممكن است كه اين كرك‌ها تا بعد از به دنيا آمدن بچه همراه او باشد. اما اين را بدانيد كه پس از مدتي از روي بدنش ناپديد خواهد شود.

 

وضعيت مادر

خوب منتظر عكس العملي هستيد كه او از خودش نشان دهد. شما 14 هفته بازي كرده‌ايد بدون اينكه بدانيد بازيگر روبه‌روي شما كه درون شكمتان قرار گرفته چه كاري انجام مي‌دهد. اين كار سختي است، اما زماني تا حس كردن او در شكمتان باقي نمانده است. البته خيلي از زنان باردار مي‌گويند كه حركات او را حس مي‌كنند، اما اين حركات بسيار ضعيف است با اين حال امكان دارد شما اين حركات را حس كنيد. عملا اين هفته شكم شما بزرگتر شده است.

 

ممكن است زنان باردار كه دچار چاقي هستند كمتر متوجه  بزرگ شدن شكم خود شوند. با قرار دادن پهناي دو انگشت دست بر روي لگن (قسمت تحتاني شكم) مي‌توانيد نوك رحم خود را لمس كند. اين هفته احتمالا آخرين هفته تهوع و استفراغ شماست با اين حال اين علائم مي‌تواند تا چند هفته ديگر ادامه يابد و جاي هيچ نگراني نيست. هاله‌هاي كمرنگ دور پستان شما احتمالا تيره تر مي‌شود. پوست اطراف ناف، زيربغل يا ران‌ها هم همين منوال را در پيش گرفته است.

 

اگر لكه‌هاي قهوه اي را در صورت خود حس مي‌كنيد، اين لكه‌ها طبيعي هستند و مي‌تواند با استفاده از چند ماسك طبيعي آنها را از بين ببريد و گاهي ممكن است كه اين لكه ها تا زمان زايمان با شما همراه باشند.  دراين هفته‌ها ممكن است گرماي بيشتر در بدن خود حس ‌كنيد و اين به دليل افزايش صعودي حجم خون شماست. گرفتگي عضلاني هم شايد به سراغتان بيايد از او نترسيد. علت اين گرفتگي كندشدن جريان خون است. كمبود كلسيم و پتاسيم در بدن اين جريان را به راه مي اندازد.

 

 

توصيه‌هاي پزشكي

  1. در اين دوران بلند كردن اجسام سنگين مي‌تواند براي شما خطرناك باشد و خونريزي بعدي را در پي داشته باشد. بنابراين اگر تصميم به برداشتن شي داريد ابتدا چمباتمه زده در اين حالت پشت خود را صاف نگه داريد و از عضلات پاي خود براي بلند شدن و برداشتن اجسام كمك بگيريد.
  2. بهتراست در اين دوران به صورت چهارزانو يا ضربدري بنشينيد به خاطر داشته باشيد در اين وضعيت هميشه پشت خود را صاف نگه‌داريد.
  3. ايستادن به مدت طولاني براي شما مناسب نيست ممكن است دچار واريس وريدي شويد. بهتر است بعد از ايستادن مدت طولاني استراحت كنيد و پاهايتان را بالاتر از قلب قراردهيد.
برچسب ها : هفته چهاردهم بارداری
(0) نظر
هفته سيزدهم بارداري
هفته سيزدهم بارداري
بايد به شما يك جام قهرماني داد شما توانسته‌ايد سه ماه اول بارداري را به خوبي پشت سر بگذاريد. خوب! حالا راه و چاه بازي‌كردن را حسابي آموخته‌ايد. با اين حال بايد بدانيد در راه بازيگر شدن سخت‌هاي زيادي را بايد متحمل شويد و هنوز هم بخشي از اين سختي‌ها باقي مانده است. ولي با اين بازي كه از خود در 12 هفته گذشته به نمايش گذاشته‌ايد به نظر مي‌رسد كه مي‌توانيد از پس بقيه مشكلات هم بر بياييد.

بايد به شما يك جام قهرماني داد شما توانسته‌ايد سه ماه اول بارداري را به خوبي پشت سر بگذاريد. خوب! حالا راه و چاه بازي‌كردن را حسابي آموخته‌ايد. با اين حال بايد بدانيد در راه بازيگر شدن سخت‌هاي زيادي را بايد متحمل شويد و هنوز هم بخشي از اين سختي‌ها باقي مانده است. ولي با اين بازي كه  از خود در 12 هفته گذشته به نمايش گذاشته‌ايد به نظر مي‌رسد كه مي‌توانيد از پس بقيه مشكلات هم بر بياييد.

 

وضعيت جنين

خوب بدن او يك پلاكارد نصب كرده كه پايان پروژه حاملگي شما را 6 ماه ديگر يا به عبارتي 180 روز تعيين كرده است. جنين شما وارد 4 ماهگي شده است. بياييد حدس بزنيد اندازه او الآن چقدر است. قد و قواره‌اش الآن به اندازه يك هلوي رسيده، اما فكر نكنيد به همان اندازه تپل است. وزنش در اين هفته 30 گرم و قدش حدود 5/7 سانتي‌متراست. خوب در اين هفته ديگر سرش بزرگ نيست و همه اعضاي بدن او به اندازه هم رشد كرده‌اند. اندام‌هاي او فعاليتشان را از هفته قبل شروع كرده‌اند. اعصاب و عضلات تشكيل‌شده‌اند و استخوان‌ها در حال  قوي شدن هستند.

 

پوست او هنوز هم  شبيه به كاغذ روغني شيريني است و رگ‌هايش پيداست. اعضاي شكمي او از روده گرفته تا معده و ... كه در بند ناف قرار داشته اكنون به داخل شكمش منتقل شده است. يادتان مي‌آيد به شما گفتيم براي ديدن جنين بهتر است صبر كنيد حالا به شما مي‌گوييم كه مي‌توانيد عكس‌هايش را نگاه كنيد. گوش‌ها و چشم‌ها در اين هفته تقريباً سر جاي خود قرارگرفته‌اند. سيستم گردش خون او كمك مي‌كند كه سموم بدنش را پاك كند.

 

خوب در اين هفته ممكن است با استفاده از سونوگرافي بتوانيد بفهميد اين وروجكي كه سه ماه است در بدن شما لانه كرده دختر است يا پسر. با اين حال ممكن است پزشك نتواند جنسيت او را تعيين كند و مجبور شويد چند هفته ديگر صبر كنيد.

 

وضعيت مادر

شما بازيگر خوبي هستيد. اين صدايي است كه از درون اعماق قلبتان مي‌شنويد. شما اكنون قهرماني هستيد كه خان اول مشكلات را پشت سر گذاشته و مي‌رود كه با خان دوم مشكلات بجنگد. احتمالاً خيلي از شما تاكنون تهوع صبحگاهي و استفراغ را پشت سر گذاشته‌ايد.

 

سرحال‌تر به نظر مي‌رسيد و خبري از كوفتگي‌هاي قبلي نيست. با اين حال بهتر است بدانيد كه تا هفته چهاردهم و گاهي تا هفته بيستم ممكن است اين علائم همراه شما باشد.

 

 رحم شما الآن در زير شكم به راحتي حس مي‌شود. رحم در هنگام لمس كردن مثل يك توپ گرد و نرم است. با كم شدن تهوع و استفراغ غذا خوردن شما بهتر مي‌شويد و رشد جنين هم بيشتر.

 

 

توصيه‌هاي پزشكي

فكر مي‌كنيد چرا پزشكان آن‌قدر اصرار دارند كه كافئين نخوريد دلايل زير را بخوانيد تا متوجه اين موضوع شويد:

كافئين يك تركيب شيميايي است كه باعث تحريك دستگاه اعصاب مركزي مي‌شود. اين ماده در انواع مختلف غذا و نوشيدني‌ مثل شكلات و نوشابه  و حتي در برخي از داروها يافت مي‌شود.

  1. مصرف چهار فنجان قهوه در روز مي‌تواند باعث اختلال رشد و در نتيجه پايين بودن وزن نوزاد هنگام تولد شود.
  2. كافئين از جفت رد مي‌شود و به جنين مي‌رسد و نيز وارد شير مادر مي‌شود و در زماني كه نوزاد شما شيرخوار است او را بي‌قرار و بي‌خوابي مي‌كند.
  3. موجب تشنگي و مصرف بيش از حد آب مي‌شود و دفع اين آب، دفع كلسيم را به همراه دارد در صورتي كه جنين براي رشد و داشتن استخوان‌هاي قوي به كلسيم زيادي نياز دارد.
برچسب ها : هفته سیزدهم بارداری
(0) نظر
هفته دوازدهم بارداري
هفته دوازدهم بارداري
اين هفته شما 3 ماه بارداري را تمام مي‌كنيد. به اين فكر كنيد كه يك سوم از بارداري گذشته و تا چشم بر هم بزنيد مابقي اين زمان هم تمام خواهد شد. اما به هر حال يادتان باشد سختي‌هاي فيلمي كه بازي مي‌كنيد همچنان وجود دارد و ممكن است شما را در اين راه كم طاقت كند، اما فراموش نكنيد كه بازيگر اصلي بودن در يك فيلم كار آساني نيست و اين شما هستيد كه تا به حال اين سختي‌ها را پشت سر گذاشته‌ايد.


وضعيت جنين

از اين هفته حركات او براي بازي افزايش مي‌يابد. با آنكه به اندازه يك آلوي سياه است، بيش از بيش شبيه به يك مبارز انقلابي مي‌شود‌. نخنديد او مي‌تواند دست‌هايش را گره كند، مچ‌هايش را بچرخاند و با پاهايش لگد بزند. مراقب رفتارتان باشيد او لب‌هايش را به هم فشار مي‌دهد و به شما اخم مي‌كند حتي ممكن است همين حالا در حال درآوردن شكلك برايتان باشد چون مي‌تواند صورت خود را به حالت‌هاي مختلف در بياورد.

 

بدن او 24 ساعته شبانه‌روز در حال فعاليت است تا بتواند در موقع مقرر كودكي سالم به شما تحويل بدهد. او تقريباً 5 سانتي‌متر قد و حدود 13 تا 15 گرم وزن دارد. چشم و گوش‌هايش تقريباً به دنبال مكان‌يابي هستند تا درست سر جاي خود قرار بگيرند. كليه‌هايش مسئوليت توليد ادرار را برعهده‌گرفته‌اند و اين روزها جنين مايع آمنيوتيك را مي‌نوشد.

 

دستگاه گوارش (روده كوچك) قادر به توليد انقباضات است كه از طريق آن مواد غذايي با فشار وارد روده بزرگ مي‌شود. در اين هفته دستگاه تناسلي اندام نشانه‌هاي كمي از خودش را بروز مي‌دهد. شش‌ها، گوش و ناخن‌ها در حال رشد است. الآن جنين كم‌كم داراي بزاق مي‌شود. قلبش مي‌تواند تا حدود 28 ليتر خون را در روز پمپاژ كند.

 

دوست داريد بدانيد او اكنون چه كاري انجام مي‌دهد او الان در حال مكيدن شصت خود است. تارهاي صوتي او در حال شكل‌گيري است. در اين هفته شما قادر خواهيد بود بالأخره از او صدايي بشنويد. بله شما صداي ضربان قلبش را بلند از طريق دستگاه اولتراسوند خواهيد شنيد. در قاعده مغز جنين شما غده هيپوفيز شروع به ساخت بسياري از هورمون‌ها مي‌كند.

 

وضعيت مادر

در اين دو هفته اخير وزن شما تغيير مي‌كند احتمالاً براي بازي تا آخر اين سريال مجبوريد كه حداقل 12 كيلوگرم وزن اضافه كنيد. اما وزن شما در 12 هفته اول در حدود 2 تا 5/3 كيلوگرم خواهد شد. در انتهاي هفته دوازدهم ديگر رحم در لگن جا نمي‌گيرد و مي‌توانيد آن را در پايين شكم خود احساس كنيد.

 

خوب در اين هفته احتمالاً دردي را در بالاي شكم درست زير استخوان جناق احساس مي‌كنيد كه از شايع‌ترين شكايت خانم‌هاي باردار است. اين مشكل به علت ورود اسيد معده مري است ورود محتويات معده به مري به دو علت عمده است دليل اول كاهش حركات روده و دليل دوم فشار رحم بر معده است.

 

در اين هفته احتمالاً فشار رحم از روي مثانه كم مي‌شود و مشكل تكرر ادرار شما هم رفع خواهد شد.

حتماً ديده‌اي كه روي شكم زنان باردار از ناف تا زير شكم يك خطر تيره رنگي كشيده شده ممكن است اين خط را در اين هفته ‌ببينيد. نگران نباشيد اين خط پس از زايمان از بين خواهد رفت. البته ممكن است اين خط بر روي بدن همه ايجاد نشود.

 

 

توصيه‌هاي پزشكي

  1. همان‌قدر كه ممكن است پوست شما به دليل افزايش هورمون‌ها سفيد و درخشان شود، ممكن است كه آكنه‌ها هم به سراغ پوست صورتتان بيايند. سعي كنيد قبل از آنكه به فكر استفاده از محلول‌ها و كرم‌هاي آرايشي و بهداشتي باشيد از پزشكتان كمك بگيريد.
  2. سعي كنيد مواد غذايي را كاملاً پخته‌شده مصرف كنيد تا عفونت‌ها از اين طريق وارد بدن شما نشود. يكي از اين موارد كه بايد حتما حواستان به آن باشد استفاده از گوشت نيم پز است كه از پخت كامل آن مطمئن شويد.
  3. اين هفته مي‌توانيد آرامش بيشتري داشته باشيد چرا كه خطر سقط‌جنين تا سه ماه اول بارداري زياد است و بعد از آن اين خطر كاهش مي‌يابد.
برچسب ها : هفته دوازدهم بارداری
(0) نظر
هفته يازدهم بارداري
هفته يازدهم بارداري
يك حساب سرانگشتي بيندازيد ببينيد از زماني كه به فكر بارداري افتاده‌ايد چقدر گذشته؟ يك سال، دو سال و شايد هم اصلا به سال نمي‌كشد. اما شما الان خوشحاليد و فراموش كرده‌ايد روزهايي را كه در انتظار جنين روز و شب را به هم مي‌دوختيد. اما حالا با خيال راحت مي‌توانيد رويايتان را كه به حقيقت پيوسته دنبال كنيد.


وضعيت جنين

فعلا قرار نيست گريم جديدي براي او در نظر گرفته شود. همين اندامي كه اكنون دارد رشد مي‌كند و بزرگتر مي‌شود.  اندازه دقيق بازيگر رو به روي شما اكنون 44 تا 60 ملي‌متر است يعني به اندازه يك ليموترش است. استخوان‌هاي او در حال رشد است و دندان‌هايش درست زير لثه‌ها در حال تقسيم است. رگ‌ها زير پوست بدنش مثل نخ هاي ريزي مي‌ماند كه كل بدن او را پوشانده است.

 

برآمدگي پيشاني او صاف‌تر شده و سر جنين كوچولو اكنون با چرخش تدريجي به طرف چانه‌ها از قفسه سينه فاصله مي‌گيرد و بر طول گردنش افزوده مي‌شود. او گاهي خودش را لوس مي‌كند و لگدي مي‌زند تا وجودش را اعلام كند با اين حال بعيد به نظر مي‌رسد كه همه بتوانند در اين هفته لگدهاي اين سرتق كوچولوها را احساس كنند. هر چه بزرگ‌تر شود احتمالا داد و بيدادش را بيشتر با لگد نشان خواهد داد. اين شورشي كوچك اين روزها بيشتر در حال رشد و توسعه گوش‌ها، اندام تناسلي و پرده ديافراگم خود است.

 

كارتون آقاي سكسكه را به ياد مي‌آوريد با رشد همين پرده جنين هم شبيه به آقاي سكسكه مي‌شود و هرازگاهي بالا و پايين مي‌رود. خوب اين هفته مي‌توانيد ارتباط بهتري با هم برقرار كنيد شما حركات او را در رحم خود احساس نمي‌كنيد، اما او به راحتي حركات شما را زير نظر دارد و منتظر پاسخ مي‌ماند. اگر ضربه‌اي آرام به شكم خود بزنيد او به خودش تكاني مي‌دهد ممكن است كمي هم به او بر بخورد كه چرا مادرش چنين رفتاري با او دارد. 

 

وضعيت مادر

از اين هفته به بعد تغييرات فيزيكي شما منحصر به شكمتان نمي‌شود درحالي كه رحم شما روز به روز گسترش مي‌يابد وزنتان هم بيشتر مي‌شود. به هر حال اگر هنوز وزنتان اضافه نشده جاي تعجب ندارند شما با  تهوع و استفراغ در اين مدت چندان ميل به غذا نداشته‌ايد با رفع اين مشكلات وزنتان هم افزايش مي‌يابد. در اين هفته احتمالا حالت تهوع و استفراغ شما كمتر مي‌شود و علائم جديدتري را تجريه مي‌كنيد.

 

گاهي اين علائم خودش را روي موها و ناخن‌هاي شما نشان مي‌دهد مثلا ممكن است موهايتان زيادي رشد كند يا كم يا حتي ناخن‌هايتان هم همين وضعيت را داشته باشد. خيلي‌ها معتقدند كه اين تغييرات به دليل افزايش هورمون‌هاي موجود در بدن است و برخي ديگر مي‌گويند كه افزايش سطح خون عامل اين تغييرات است. به هر حال ممكن است موهاي خشك در اين زمان خشك‌تر و موهاي چرب چرب‌ترشود. اين تغييرات گاهي تا افزايش بزاق دهان شما پيش مي‌رود. پوست شما هم در اين دوران تحت تاثيرهورمون‌ها درخشان‌تر از قبل مي‌شود.

 

 

توصيه‌هاي پزشكي

  1. برخي از زناني كه از ميگرن رنج مي‌برند ممكن است كه در اين دوران بيشتر احساس سردرد كنند. تنها قرصي كه مي‌توانيد استفاده كنيد قرص‌ استامينوفن است. بهتر است به جاي مصرف قرص به فكر راه‌هاي جايگزين باشيد. براي كاهش سردرد مي‌توانيد از كمپرس آب سرد استفاده كنيد.
  2. در صورت سرماخوردگي حتما پيش از هر كاري با پزشك خود تماس بگيريد. در زمان سرماخوردگي شربت سينه و داروهاي آرام بخش‌ مي تواند براي جنين شما خطرناك باشد.  
  3. اگر در هنگام ورزش علائم زير را مشاهده كرديد حتما با پزشك خود تماس بگيريد. علائمي نظير خونريزي واژينال، تنگي نفس، سردرد، درد قفسه سينه ، ترشح واژن، سرگيجه و از هوش رفتن و ضعف عضلاني.
  4. سعي كنيد در اين دوران به پهلو بخوابيد تا جريان خون در بدنتان افزايش يابد.   در اين زمان شما به استراحت بيشتري نياز داريد. ممكن است دراين بخواهيد فعاليت‌هاي بيشتري انجام دهيد و اين فعاليت را كمتر نكنيد. اما يادتان باشد كه نياز به ساعات خواب بيشتر داريد.
برچسب ها : هفته یازدهم بارداری
(0) نظر
هفته دهم بارداري
             هفته دهم بارداري



هفتهدهم بارداري چگونه مي‌گذرد؟ به نظر مي‌رسد مسائل خيلي جدي‌تر از آن شده است كه شما انتظارش را داشتيد؟ هيچ وقت فكر نمي‌كرديد بازي‌كردن در اين نقشآن‌قدر سخت باشد. با آنكه مي‌توانيد از پس آن بر بياييد با اين حال بعضي از مواقع از دشواري‌هاي اين نقش خسته مي شويد؟ به هر حال تا چند هفته ديگر نشانه‌هاي بارداري كه با آن دست و پنجه نرم كنيد فروكش مي‌كند و شما دوران جديدي را آغاز مي‌كنيد.

 

وضعيت جنين

 ورودشما و رويان را به مرحله جديد تبريك مي‌گوييم. شما بايد او را از اين هفتهبا نام جديدش «جنين» صدا بزنيد. دختر يا پسركوچولوي شما اكنون تقريبا بيشتر اندام‌ها را دارد. در حقيقت دوران روياني دوراني است كه بيشتر اندام‌هاي بدن او شكل مي‌گيرد و به همين دليل در اين دوران عدم تماس با عوامل خارجي از اهميت زيادي برخوردار مي‌شود. ب

 

رخوردرويان با هر عامل خارجي كه وارد بدن مادر شود او را به سمت ناهنجاري‌هاي مادرزادي مي‌كشاند به همين دليل است كه بيشتر ناهنجاري جنين قبل از هفته دهم ايجاد مي‌شود. او در اين هفته حدود 5/2 سانتيمتر قد دارد و اگر بخواهيداو را وزن كنيد احتمالا بايد از وزنه‌هاي آشپزخانه كمك بگيريد چرا كه او در حدود 5 تا 8 گرم است. خوب نيروي عظيمي در بدن او در حال كار و فعاليت است.

 

اگر نگاهي به اندام داخلي اين كوچولوي 8 گرمي بيندازيد خواهيد ديد كه ريه‌ و روده‌ها، مغز و كليه‌ها در حال كار هستند. كيسه زرده كه از آن در هفته دوم سخن گفتيم به تدريج در حال نابودي است چرا كه وظيفه او را كه ساختن گلبول‌هاي قرمز است اكنون كبد برعهده گرفته است. كليه‌هايش هم البته عضو پرتلاشي هستند كه اكنون در حال فيلتر كردن خون و توليد ادرار است.

 

سرش را اگر نگاه كنيد از خنده روده‌بر مي‌شويد. جنين هنوز سر بزرگي دارد و تقريبا بقيه اندام‌هايش به اندازه سرش رشد نكرده اند. اگرچه غضروف‌هاي جلويسر به تدريج درحال تبديل شدن به استخوان هستند، اما هنوز هم نرم و حساس است و خيلي راحت مي‌توان تقسيمات مغزي او را ديد.   

 

انگشتاندست و پاهايش ديگر شبيه به دست‌هاي اردك نيست كه با پوستي به هم چسبيده باشد، حالا انگشتان از هم جدا شده‌اند. مچ‌هايش خم مي‌شود و ديگر آنقدر شكلو شمايل گرفته كه رو به روي قلبش قرار بگيرد. بازوهايش كمي منحني شده‌اند.ناخن هايش حالا در حال رشد است و انگشتانش را قشنگ تر از قبل كرده.

 

موهايشرا اگر ببينيد بيشتر قربان صدقه‌اش مي‌رويد كرك‌هاي نازك روي هلو را لمس كرده‌ايد موهاي جنين شما در اين هفته همان وضعيت را دارد. خوب قدش كه بلند بشود پاهايش هم بلندتر مي‌شود. حالا اين پاها بزرگتر شده و مي‌تواند تكان بخورد. خيالتان هم كه از غذا و اكسيژن كودك راحت است جفت كه هنوز خودش در حال رشد است آب و غذاي كودك شما را فراموش نمي‌كند و درست سر ساعت زماني كهشكم جنين شكموي شما سر و صدا به راه مي‌اندازد او مواد غذايي لازم را به بدن جنين مي‌رساند.

 

خوب! هنوز هم براي آنكه بفهميد دختر است يا پسر زود است اندام‌هاي جنسي او شكل گرفته، اما تشخيص آن با دستگاه‌هاي سونوگرافي كار دشواري است.

 

وضعيت مادر

دراين چند هفته اخير شكم شما به اندازه چند ميلي‌متر افزايش مي‌يابد. رباط‌ها و عضلات شما كش مي‌آيد و رحمتان بزرگ‌تر مي‌شود و در كنار اينها وضعيت جسمي و روحي شما هم چندان خوب نيست.

 

نگراننباشيد اين حالات موقتي است همه اينها زير سر هورمون‌هاي حاملگي استروژن وپروژسترون است. دغدغه و نگراني‌هاي شما از موضوع ساده‌اي مثل لباس‌هاي بارداري شروع مي‌شود تا مسائل مهمي مثل وضعيت آينده كودكتان پيش مي‌رود. ممكن است شما با ورود بازيگر اصلي ديگر يعني جنين هنوز هم كنار نيامده باشيد با اينكه مي‌دانيد بارداري هستيد و مادر شده‌ايد با اين حال هنوز هم نمي‌توانيد وجود او را باور كنيد.

 

بيشترزنان در اين زمان رفتارهاي متفاوتي از خود نشان مي‌دهند. برخي از آنها در اين دوران با شنيدن صداي قلب نوزاد او را ‌مي‌پذيرند و برخي ديگر با ديدن برگه آزمايش و البته دسته سومي هستند كه بعد از تكان خوردن‌هاي وروجكشان تازه مي‌توانند اين كوچولو را باور كنند.

 

 

توصيه‌هاي پزشكي

  1. درهنگام بارداري لثه‌هاي برخي از زنان حالت شكننده پيدا مي‌كند و دچار خونريزي مي‌شوند و زمينه را براي ابتلا به آلودگي‌ها  فراهم مي‌كند. براي جلوگيري از اين مشكل در روز حداقل 2 بار به مدت 3 دقيقه مسواك بزنيد و از نخ دندان نيز به طور مرتب استفاده كنيد. مسواك مورد استفاده شما بايد كوچك ونرم باشد. دقت كنيد كه غرغره كردن آب نمك التهاب لثه‌ها را كمتر مي‌كند. براي كاهش اين مشكل از خوردن شيريني و غذاهاي چسبنده خودداري كنيد.
  2. اگر در خانواده‌يتان فردي مشكل ژنتيكي داشته حتماً از پزشك خودتان درباره تست CVSپرسو جو كنيد. اين تست براي افرادي تجويز مي‌شود كه مشكلات ژنتيكي در خانوادهخود دارند و در هفته‌هاي 10 تا 12 اين آزمايش براي بررسي جنين انجام مي‌شود. البته اين تست براي افراد باردار بالاي 35 سال سن نيز توصيه مي‌شود.
برچسب ها : هفته دهم بارداری
(0) نظر
هفته نهم بارداري
هفته نهم بارداري




اولينهفته از سومين ماه بارداري هستيد. ديگر به خوبي با شرايط كنار آمده‌ايد، همچون ستاره‌هاي بزرگ تلويزيون به خوبي مي‌دانيد چگونه بايد نقش‌آفريني كنيد. شما مادر قابل‌ستايشي هستيد كه توانسته‌ايد سه ماه دوام بياوريد. خيلي‌ها زود خسته مي‌شوند و بناي غر زدن را مي‌گذارند و دلشان مي‌خواهد برگردند به همان دوران قبل از بارداري. با اين حال شما همچنان قرص و محك درجايگاهتان ايستاده‌ايد و مي‌دانيد كه چگونه بايد اين نقش را حفظ كنيد.

 

وضعيت جنين

اندازهاو اكنون در حدود 45/2 سانتيمتر است. استخوان‌هاي او در حال سفت شدن هستندو به تدريج غضروف‌ها هم خودي نشان خواهند داد. سر جنين از نظر ظاهري شروع به بلوغ بيشتري كرده ولي هنوز هم بر روي سينه‌اش خم است. تكامل چشم‌ها كاملنشده و هر چشم هنوز يك پلك غشايي است.

 

طياين هفته حفره مربوط به قفسه سينه جنين توسط يك دسته از عضلات كه در نهايتساختمان عضله ديافراگم را خواهند ساخت از ساختار حفره شكمي جدا مي‌شود. نخاع در حال شكل‌گيري است و او اين هفته احساس آزادي بيشتري مي‌كند چرا كه مي‌تواند حركات ظريف و عضلاني را همانند لگدزدن و جمع و بازكردن اندام‌ها انجام دهد، البته شما هنوز قادر به حس اين حركات نخواهيد بود. اندام‌هاي تناسلي او شكل مي‌گيرند، اما هنوز هم براي براي اينكه بفهميد بالاخره او دختر است يا پسر زود است حداقل بايد تا ماه‌هاي بعدي صبر كنيد.

 

ازهمين حالا احتمالا دلتان ضعف مي‌رود وقتي بشنويد با آنكه بيشتر از 3 سانت قد ندارد، اما سيستم معده، روده و لوزم المعده اش در حال توسعه است، ممكن است بپرسيد كه دقيقا با اين جثه كوچك چگونه اين امعاء و احشا درون شكم او جاي گرفته است. اين سوالي است كه پاسخ به آن ساده نيست.

 

امادر اين روند تكامل روده كوچك داراي چين‌خوردگي‌هايي مي‌شود كه در آن پرزهايي شكل مي‌گيرند كه بعد از تولد كمك به جذب غذا مي‌كنند. ان هفته دستگاه گوارش او شروع به كار مي‌كند.

 

 

وضعيت مادر

 ازاول بارداري تا الآن هورمون‌ها تأثيرگذارترين نقش را در بدن شما داشته‌اند. در اين هفته ميزان هورمون حاملگي به بالاترين زمان خود مي‌رسد وترشحات مهبلي كمي افزايش مي‌يابد. سينه‌هايتان پرتر و حساس‌تر مي‌شوند و به علت ازدياد چربي در زير پوست نياز بيشتري به شست و شوي موهاي خود پيدا مي‌كنيد. حجم خون شما همچنان در حال افزايش است و اين اتفاق در سه ماه دوم به حداكثر خود مي‌رسد و در سه ماه سوم بارداري كاهش مي‌يابد.

 

شماممكن است در اين زمان دچار نفخ يا باد معده شويد كه اين امر هم كاملاً طبيعي است. ترشح هورمون پروژسترون در اين زمان ماهيچه‌ها و عضلات شما را شلمي‌كند و اين علتي است كه باعث كندتر هضم شدن غذا در بدن شما مي‌شود و در نتيجه مشكلاتي نظير باد معده و آروغ زدن را افزايش مي‌دهد. البته شل‌شدن عضلات عوارض ديگري مثل عفونت و برفك واژن را هم ايجاد مي‌كند.

 

اينروزها حسابي بدخلق شده‌ايد و حوصله هيچ كسي را نداريد. از كوچكترين مشكلي كوهي بزرگ مي‌سازيد. اين حالات طبيعي است. خودتان را اصلا سرزنش نكنيد. نوسات خلقي تا پايان بارداري با شما خواهد بود.  در اين هفته مي‌توانيد با استفاده از دستگاه سونوگرافي حركات كودك خودتان را ببينيد و با استفاده از دستگاه اولتراسوند  صداي نوزاد را بشنويد.

 

 

توصيه‌هاي پزشكي

  1. اگر خونريزي همراه با درد داشتيد حتماً به پزشك مراجعه كنيد.
  2. اجسامسنگين را بلند نكنيد. با سرعت از پله‌ها بالا نرويد چرا كه ممكن است موجب خونريزي شود. هنگام بالا رفتن از پله آرام اين كار را انجام دهيد و بعد از بالا رفتن از چند پله حتماً چند دقيقه‌اي استراحت كنيد.
  3. در هنگام نشستن براي آنكه فشار زيادي به بدنتان نيايد يك زير پايي يا صندلي قرار دهيد تا مشكلي پيش نيايد.
  4. پيشاز بارداري مي‌توانيد كارهاي مربوط به رنگ كردن منزل را انجام دهيد. اما اگر قصد داريد اين كار اكنون انجام دهيد سعي كنيد زياد در معرض بوي رنگ قرار نگيريد. بهتر است از رنگ‌هاي بي‌بو استفاده كنيد.
برچسب ها : هفته نهم بارداری
(0) نظر
هفته هشتم بارداري
هفته هشتم بارداري

رسماًشما 2 ماه است كه باردار هستيد. سن جنين شما اكنون 6 هفته است. اين هفته توانايي شما براي بازي بيشتر شده و با وجود مشكلاتي كه داريد با اين حال بهتر نقش خودتان را ايفا مي‌كنيد. رويان هم حسابي در نقش خودش جاافتاده و با سرعت بيشتري در حال ايجاد تغييرات در نوع بازي خودش است. گريم رويان اينهفته بيشتر تغيير مي‌كند و شما مي‌توانيد چهره بهتري از او در هنگام فيلم‌برداري در هشتمين قسمت سريال ببينيد.

 

وضعيت جنين

لوكيشناين هفته رويان در كنار يك استخر پر آب است. او با آنكه قدي حدود 14 تا 20ميلي‌متر دارد مثل يك شناگر ماهر داخل رحم حركت مي‌كند. منتها شما چيزي ازاين حركت را درك نمي‌كنيد. در گريم جديد او دمش آن‌قدر كوچك‌شده كه به نظرمي‌رسد تا هفته آينده خبري از آن نباشد. حالا خيالتان راحت‌تر شده بازي كردن در مقابل بازيگري كه يك دوم بلند داشته باشد اصلاً خوشايند نيست.

 

اينهفته بيشتر شبيه يك انسان مي‌شود او مثل يك مجسمه كوچك مينياتوري از انساناست كه قرار است در اين هفته دست و پاهايش بيشتر شكل بگيرد و انگشتانش خودشان را نشان مي‌دهد. بازوها و مچ‌هاي او بيشتر رشد كرده و به سمت قلبش حركت مي‌كند. خوب پلك‌هايش هم از راه رسيده‌اند و چشم‌هايش را مي‌پوشانند، چشم‌هايش را به خوبي مي‌توان ديد، اما ساختمان آن به صورت كامل تشكيل نشده است. استخوان پاهايش سخت‌تر و درازتر مي‌شوند و هاله‌اي از لب‌هاي كوچك در صورت او نمايان است.

 

وضعيت مادر

خوببا تغيير چهره او، شما هم بايد كمي تغيير كنيد. اكنون گودي كمرتان پر شده ونوك سينه‌هايتان حساس‌تر و بزرگ‌تر شده است. اندازه رحم شده به اندازه يك انار درشت افزايش‌يافته با بزرگ‌شدن تدريجي رحم شما ممكن است احساس درد در ناحيه شكم يا پهلو داشته باشيد. برخي خانم‌ها در اين دوران انقباضاتي را دررحم احساس مي‌كنند اگر شما هم اين انقباضات را حس مي‌كنيد نگران نباشيد.

 

همچنانمشكلاتي مثل خستگي و تنبلي با شما همراه است بنابراين بهتر است كه 9 تا 10ساعت استراحت در طول روز داشته باشيد. افزايش ميزان حجم خود در دوران بارداري طبيعي است، اما اين را بداند كه با عارضه‌هاي همراه است از جمله واريس، خونريزي لثه و خفقان بيني.                                                                                                 

عقل حكم مي‌كند كه تا پايان سه ماه اول (12هفتگي. صبر كنيد و بعد از آن بارداري خودتان را اعلام كنيد چرا كه اين زمان بيش‌ترين زمان احتمال سقط‌جنين وجود دارد. اگر درد شكم همراه با خونريزي شديد در بدن داريد اين ممكن است نشانه‌اي از  سقط‌جنين باشد.

 

 

توصيه‌هاي پزشكي

  1. اگرتاكنون حيوانات خانگي داشته‌ايد سعي كنيد آنها را از محيط خانه‌تان دور كنيد. حيوانات داراي انگل‌هايي هستند كه براي جنين بسيار خطرناك است. برخي از حيوانات عفونت‌هايي را با خود همراه مي‌آورند كه ممكن است باعث سقط جنينشود.
  2.  گوشت را به خوبي بپزيد. گوشت خام ممكن است داراي عفونت‌هايي باشد كه به جنين شما آسيب برساند. حتي بعد از دست‌زدن به گوشت خام حتما دستان خود را بشوييد.
  3.  برخي از خانم‌ها عادت دارند كه براي جوش‌هاي صورت خود از محلول‌هايي برطرف كننده جوش استفاده مي‌كنند. حتما به ياد داشته باشيد كه ممكن است كه اين محلول‌ها براي جنين شما خطرناك باشند؛ بنابراين حتما با پزشك خود در اين زمينه مشورت كنيد.
  4.  يك حمام داغ مي‌تواند حسابي آرام‌بخش باشد با اين حال حواستان باشد كه آب زياد داغ نباشد چرا كه آب‌داغ براي جنين مناسب نيست.
  5. نزديك‌شدنبه مواد و سموم شيميايي در اين دوران چندان ضروري نيست بنابراين بهتر است از اين مواد دوري كنيد. مواد شيميايي در سه ماه نخست بارداري براي جنين خطرآفرين است.

 

برچسب ها : هفته هشتم بارداری
(0) نظر
هفته هفتم بارداري
             هفته هفتم بارداري


خوبچه حسي دارد؟ بازيگر شدن را مي‌گويم؟ هنوز هم به درستي با وجود آنكه هفته هفتم بارداري را سپري مي‌كنيد در نقش خود جا نيفتاده‌ايد. ايرادي ندارند، طول مي‌كشد تا بتوانيد با زندگي جديدتان خود را وقف دهيد. رويان كوچولو با آنكه هنوز قد نكشيده و شما را اذيت نمي‌كند با اين حال تطبيق دادن خودتان با اين شرايط راحت نيست. بهتر است در اين هفته بيشتر روي نمايشنامه تمركز كنيد تا بهتر بتوانيد در نقش خود فرو برويد.

 

وضعيت جنين

وروجكشما اين هفته سريع‌تر رشد خواهد كرد. اندازه سر تا دم كوچولو در ابتداي هفته 4-5 ميلي‌متر است كه در انتها هفته به 7- 11 ميلي‌متر مي‌رسد. برجستگي‌هاي دست و پا كه در هفته ششم جوانه‌زده بودند حالا بيشتر رشد كرده‌اند و قسمت‌هاي مختلف دست و پا در حالي شكل‌گيري است. سايه‌اي از آرنجو مفصل‌هاي او را مي‌توانيد ببينيد. حالا دست او از مچ تا انگشتان به هم چسبيده تا در هفته‌هاي آينده از هم جدا شود.

 

سرشاكنون بزرگ‌تر از بدن اوست و مي‌توانيد خوشحال باشيد كه روزهاي اين هفته زمان تشكيل نيمكره‌هاي چپ و راست مغز اوست. پوستش را اگر ببينيد وحشت مي‌كنيد آنقدر نازك است كه مي‌توان آن را به يك برگه كاغذ تشبيه كرد و رگ‌هايش به راحتي قابل ديدن است. دندان‌ها و فضاي داخلي دهانش هم به تدريج در گريم اين هفته گذاشته مي‌شود و ظاهراً گوش‌هايش هم بيشتر رشد خواهند كرد.

 

اين هفته رويان قشنگ‌تر خواهد شد پلك‌ها روي چشمانش را مي‌پوشاند و بيني قلمي او هم توي صورت عجيب و غريبش پيدا مي‌شود. روده‌ها و آپانديس هم در راه هستند و تا پايان اين هفته در بدن رويان جا خوش مي‌كنند.

 

البته ديگر اعضاي او براي آنكه عقب نمانند به سرعت در حال رشد هستند. كبدهاي او هم بيكار ننشسته‌اند و كارخانه توليد گلبول‌هاي قرمز را به راه انداخته‌اند. روده‌هاي نوزاد آينده شما در اطراف بند ناف در حال به هم پيچيده شدن است و بندناف هم با رگ‌هاي خوني كه ديدن آنها چندان سخت نيست مشغول سرويس‌دهي به كودك شماست. خوب روي سر او لكه  يا حفره‌هاي تيره رنگي هست كه بعداً به چشم‌ها و گوش‌هايش تبديل مي‌شود.

 

وضعيت مادر

رحمشما به تدريج در حال بزرگ‌تر شدن است و اندازه‌اش از يك مشت گره كرده به يك گرويپ فروت رسيده  و ممكن است شما دردهاي خفيف يا شديدي را در شكم خود احساس كنيد كه اين تغييرات ناشي از همان رشد تدريجي رحم است.              

 

حالتتهوع‌هايي كه از چند هفته پيش شروع شده همچنان ادامه دارد و تا هفته 14 بارداري هم با شماست. البته ممكن است اين زمان بيشتر طول بكشد. بنابراين براي مقابله با آن حتماً در كنار تخت خود بيسكويت داشته باشيد و مايعات زيادي بنوشيد تا اين مشكل كمتر شما را دچار دردسر كند. گرماي شديد و احساس گرگرفتن شما را در اين هفته آزار خواهد داد، سعي كنيد لباس‌هاي كمتري بپوشيد.                                                                                                                                 

احتمالاًبا خوردن هر وعده غذايي احساس مي‌كنيد كه كوهي از غذاخورده‌ايد اين طبيعي است چرا كه هضم غذا روند كندتري پيدا مي‌كند. با كندتر شدن اين روند بدن مواد غذايي مفيدتر را مي‌گيرد و اين غذاي مفيد هم به رويان مي‌رسد. يبوست اين هفته مچ شما را خواهد گرفت و مسلماً علاوه بر اينكه مجبوريد تهوع‌هاي صبحگاهي را تحمل كنيد، يبوست را نيز بايد كنارش قرار دهيد.

 

يبوستبه دليل وجود هورمونس پروژسترون عملكرد روده‌هاي شما را مختل مي‌كند. البته ممكن است كه بانوان بارداري هر كدام اين علائم را در هفته‌هاي مختلف تجربه كنند. همه اين اتفاقات روند طبيعي بارداري است و مشكل چنداني محسوب نمي‌شود.

 

 

توصيه‌هاي پزشكي

  1. اگرتا اين هفته به پزشك مراجعه نكرده‌ايد بايد ديگر خودتان را به يك متخصص نشان دهيد. پزشك سؤالات متعددي از جمله سابقه بيماري، عوارض ژنتيكي، سابقه بارداري قبلي و ... را مي‌پرسد و جدول اضافه‌وزن را به شما مي‌دهد كه بدانيد در هر هفته چه مقدار بايد وزن اضافه كنيد.
  2. دنبال يك راه حل مي‌گرديد كه تهوع صبحگاهي خود را برطرف كنيد ما به شما چند روش را آموزش مي‌دهيم:

 

  • حداقل ۸ ساعت در طول شب بخوابيد و هر زمان كه خسته شديد استراحت كنيد. هر زمان بدنتان به دليل خستگي ضعيف شود تسليم حالت تهوع مي‌شود.
  • ويتامين‌هايدوران بارداري را همراه غذا و مقدار زيادي آب بخوريد. مواد مغذي موجود در ويتامين‌ها ممكن است سيستم دستگاه گوارش را به هم ريخته و حالت تهوع را بدتر كند. اگر با وجود خوردن ويتامين‌ها به همراه غدا، هنوزهم معده‌يتان اذيت مي‌شود از دكترتان بخواهيد ويتاميني حاوي مواد مغذي كمتري براي شما تجويز كند.
  • هر زمان بر محيط خود كنترل داشتيد عواملي كه باعث حالت تهوع مي‌شوند را رفع كنيد. از عطر، شمع وپاك كننده‌هاي خانگي كه باعث تهوع مي‌شوند اجتناب كنيد. ديگر عوامل محيطي كه ممكن است نياز به تنظيم شدن داشته باشند عبارتند از درجه حرارت اتاق، نور و كيفيت هوا
برچسب ها : هفته هفتم بارداری
(0) نظر
هفته ششم بارداري
             هفته ششم بارداري

اگرچهشما 6 هفته‌اي مي‌شود كه در ساخت اين سريال درگيريد، اما كوچولوي شما 4 هفته است كه به داستان سريال اضافه‌شده، البته تاكنون نقش او در سايه بوده،اما در اين دو هفته اخير ديگر به صورت جدي به بازي در مقابل شما مي‌پردازدو نشانه‌هاي آن هم بروز علائم بارداري است كه شما با بخشي از آن‌ها اين روزها دست و پنجه نرم مي‌كنيد.  

 

وضعيت جنين

رويانكوچولوي شما اين روزها در حال رشد است و شرايط حساسي را سپري مي‌كند بنابراين عوامل خارجي بر روي او بسيار تأثير دارد. بيشتر ناهنجاري‌هاي مادرزادي در اين دوران در رويان شكل مي‌گيرد. يواش‌يواش بيشتر شبيه انسان مي‌شود. با اين حال كه لباس قورباغه‌ها را برتن كرده، اما در اين هفته برايتغيير قيافه چند نقطه تير رنگ در صورت او ايجادشده كه چشم‌ها و بيني او هستند.

 

در اطراف سر او حفره‌هايي كار گذاشته‌شده كه در آينده‌هاي گوش‌هاي او خواهند بود. دست و پاهاي او از اين هفته قابل ديدن هستند با اين تفاوت كه فعلاً چهار برجستگي در اطراف بدن او است. بالاي چين‌خوردگي‌هايي كه گردن و بدنه رويان را تشكيل مي‌دهند سوراخي است كه دهان وروجك شما را نشان مي‌دهد.

 

اندام‌هاياو با سرعت بيشتري در حال تغيير است. بافت بدني پشت رويان زودتر از بافت جلويي او رشد كرده و حالت خميده‌اي به اندام او داده است. اگر اندام يك اسبدريايي را پيش چشم خود تصور كنيد شيطان كوچولوي شما الآن خودش را به اين صورت درآورده است.

 

وضعيت مادر

خوب!حالتان خوب نيست تهوع‌هاي صبحگاهي حسابي شما را  به ريخته حتي دلتان نمي‌خواهد غذا بخوريد همان غذايي كه هم مي‌خوريد معلوم نيست چقدر در معده‌تان باقي مي‌ماند. حالتان خوب نيست احساس خستگي مي‌كنيد و حوصله هيچ‌كسي را هم نداريد. اين‌ها تنها بخشي از نشانه‌هاي بارداري است بايد منتظر بروز مشكلات بيشتر باشيد.

 

ممكن است بگوييد كه چقدر حرف‌هاي منفي مي‌زنيم. نه مي‌خواهيم براي اين شرايط آماده‌باشيد. ديده‌ايد كه گاهي بازيگرها مجبور مي‌شوند در شرايط سختي بازي كنند. خوب به نظر مي‌رسد كه شرايط سخت شما هم شروع‌شده و بازي كردن در نقش مادر باردار اصلاً كار راحتي نيست. اين هفته با مشكلاتي رو به رو مي‌شويد كه چندان براي شما خوشايند نيست.

 

ممكن است با يك سرفه ساده، خنده يا عطسه‌كردن احساس كنيد كه قدري ادرار از شما ترشح كرده، مسلماً اين وضعيت با روحيه حساس اين روزها، شما را كلافه مي‌كنداين طبيعي است رحم در حال بزرگ‌تر شدن است و به مثانه فشار وارد مي‌كند. بنابراين براي رفتن به توالت تنبلي نكنيد و به سرعت و در فاصله زماني كمتر به توالت برويد. در صورتي كه پزشك به شما استراحت مطلق داده مي‌توانيد از نوار بهداشتي استفاده كنيد. براي بهبود بي‌اختياري ادراري در اين دوران مي‌توانيد از ورزش‌هاي كف لگني يا تقويت‌كننده عضلات واژن استفاده كنيد.

 

دراين روش بايد ماهيچه‌هاي اطراف واژن و معقد خود را به حالت فشرده نگه داريد به گونه كه انگار نمي‌خواهيد به توالت برويد. سپس اين ماهيچه‌ها را منقبض كنيد و به تنفس خودتان ادامه دهيد. بعد آن‌ها را رها كنيد. ممكن است طي اين هفته بعد از ادرار لكه‌هايي را روي لباس خود ببينيد و ترس شما را بردارد كه نكند اتفاقي براي رويان افتاده، اين امر كاملاً طبيعي است با اينحال  با پزشك خود مشورت كنيد چرا ممكن است اين علائم مربوط به سقط‌جنين باشد. اين هفته ممكن است دچار يبوست شويد.

 

 

توصيه‌هاي پزشكي

در اين هفته سرتان شلوغ خواهد بود. اين هفته بايد آزمايش بدهيد. نمونه خون و ادرار براي چند علت مورد نياز است.

نمونه ادرار: اين آزمايش براي تعيين ميزان قند خون و عفونت‌هاي موجود در بدن آزمايش مي‌شود.

 

نمونه خون:نمونه خون شما نيز آزمايش مي‌شود تا سطح هورمون‌هاي بارداري و كم خوني بررسي شود. البته مواد ديگري مثل سرخجه، آبله‌مرغان و بيماري‌هاي مقاربتي مانند سفليس و هپاتيت B، سوزاك و كلاميديا مورد بررسي قرار مي‌گيرد. اين آزمايش‌ها قرار نيست هر بار تكرار شود اين فقط براي بررسي‌هاي اوليه است.

 

معاينه فيزيكي:تقريباً هر بار كه شما به پزشك متخصص مراجعه كنيد فشارخون را مي‌گيرد. براي اولين بار ممكن است كه پزشك پستان‌ها شما را معاينه بكند و حتي اگر تست پاپ اسمير نداده‌ايد اين كار را براي شما انجام دهد. سپس لگن شما را معاينه مي‌كند. پزشك يا ماما ممكنه فقط براي بررسي وضعيت رحم شكم شما را معاينه كند. برخي از پزشكان ترجيح مي‌دهند از روي شكم اين كار را انجام دهند و برخي ديگر از داخل رحم را بررسي كنند.   

 

رعايت بهداشت:در اين دوران بيشتر مراقب سلامتي خود باشيد. مدام دست‌هايتان را بشوييد تااز ورود آلودگي به بدنتان جلوگيري كند. از ديدار با افراد بيمار خودداري كنيد. ترجيحاً به زباله‌ها هم نزديك نشويد. مواد غذايي را خام مصرف نكنيد تا مي‌توانيد همه آن‌ها را بپزيد. از مصرف مواد غذايي باز جدا خودداري كنيدچرا كه آلودگي هوا بر روي اين مواد غذايي مي‌نشيند. لبنياتي كه پاستوريزه نيستند هم را نخوريد. همه اين توصيه هاي از ايجاد عفونت جلوگيري مي‌كند.

برچسب ها : هفته ششم بارداری
(0) نظر
هفته پنجم بارداري
هفته پنجم بارداري

ايندومين هفته از پذيرش رسمي نقش شما و پنجمين هفته بارداري است. به گمانم حسابي در تلاشيد تا نمايشنامه‌اي را كه خودتان نوشته‌ايد‌ حفظ كنيد. اين روزها احتمالاً درگير جا افتادن در نقشتان هستيد. مي‌خواهيد خوب خودتان را با اين شرايط وفق دهيد. هنوز زمان زيادي تا ورود مشكلات جدي‌تر در اجراي نقش باقي‌مانده،  بهتر است دست از نگراني از آينده برداريد و كارهاي هفته پنجم را بخوانيد.

 

وضعيت جنين

هرچندكه دوست داريد در اين هفته كودكتان را ببينيد اما پيشنهاد مي‌كنم فعلاً ازديدن عكس بازيگر رو به رويتان خودداري كنيد. او اين روزها در حال گريم است. به شما پيشنهاد مي‌كنم از ديدن او صرف‌نظر كنيد و بگذاريد تا كمي بيشتر رشد كند. او الان شبيه يك بچه قورباغه است. ناراحت شديد.

 

خوب ناراحتي ندارد حرف C  انگليسيرا در نظر بگيريد دقيقاً همين شكلي است با يك سر، دم و يك بدنه شبيه به اين حرف. مي‌خنديد؟  اما اگر نگاهي به نان بيندازيد بيشتر هم خنده‌يتان مي‌گيرد؛ او همين حالا به اندازه يك دانه كنجد است و اندازه‌اش حدود 2 ميلي‌متر است. ضربان قلب اين دانه كنجد را مي‌توانيد در اين هفته يا هفته بعد بشنويد.

 

بگذاريد ببينيم او تا چه اندازه رشد كرده است. رويان اكنون از سه لايه تشكيل شده كه لايه خارجي؛ مغز، نخاع،  پوست و مو را تشكيل ميدهد، لايه مياني؛ قلب، سيستم گردش خون، استخوان، عضله، كليه و سيستم تناسلي را تشكيل ميدهد و لايه داخلي روده‌ها، كبد، پانكراس و مثانه را مي‌سازد.

 

بنابرايندر اين هفته اين موجود كوچك در حال تغيير قيافه است و سلول‌هاي بدن او در حال ساخت اندام‌هاي مهم او مثل كبد، كليه و سيستم عصبي هستند. به تدريج با رشد اين سيستم قسمت‌هاي نخاع، مغز و ستون فقرات هم شكل مي‌گيرد. خوب به نظرمي‌رسد كه رويان در اين دو هفته اخير گريم زيادي داشته حالا اين توده سلولي داراي پوست، مو، ناخن و غده‌هاي سينه است.

 

قلباو همراه با دستگاه گردش هم به تدريج شكل مي‌گيرد. جنين شما سالم و سلامت است. غذا و اكسيژنش را دوست مهربانش، جفت به او مي‌رساند و جاي نگراني نيست. البته به شما بگوييم اين فرايندي است كه طي 2 يا 3 هفته به تدريج شكلمي‌گيرد و اين‌گونه نيست كه شما تصور كنيد رويان در آخر هفته لزوماً يك مرحله را به پايان رسانده و وارد مرحله بعد شده است. بلكه اين مراحل به هم پيوسته است و براي هر كدام نمي‌توان زمان دقيقي مطرح كرد.

 

وضعيت مادر

اگردر هفته گذشته نشاني از علائم بارداري در شما نبوده اين هفته حتماً منتظرشباشيد. اگر پستان شما درد مي‌كند، زود خسته مي‌شويد يا مدام مجبوريد به دست‌شويي برويد اين علائم را جدي بگيريد. بدن شما در اين هفته خون بيشتري توليد مي‌كند تا بتواند اكسيژن و غذا را به كودك برساند. ضربان قلب براي حفظ تعادل خود افزايش مي‌يابد و اين افزايش خستگي، گيجي و سردرد را به همراه دارد. 

 

در اين هفته درد پستان‌ها يا حسي شبيه به سوزن‌سوزن‌شدن شما را آزار مي‌دهد. احتمال بزرگ شدن پستان‌ها و تيره شدن هاله رنگي دور آن نيز وجود دارد.

 

ويارهم در اين زمان بروز مي‌كند و احتمالاً حسابي شما را حساس مي‌كند. هر مادهغذايي كه شما مي‌بينيد وسوسه مي‌شويد كه آن را بخوريد. ويار به دليل به همخوردن تعادل بين انتقال‌دهنده‌هاي عصبي بدن مادر، حالت روحي و رواني خاص وهمچنين نيازهاي تغذيه‌اي او به وجود مي‌آيد.

 

ممكناست وقتي دلتان پنير مي‌خواهد ناشي از كمبود سديم باشد يا هنگامي كه حساب هوس بستني بزرگ كرده‌ايد نشان از نياز بدن شما به كلسيم و چربي باشد.

 

 

توصيه‌هاي پزشكي

  1. اولينملاقات‌هاي شما با پزشك آغاز شده است. در اين زمان پزشك با استفاده از يك فرمول مي‌تواند زمان زايمان شما را حدس بزند. براي اين كار لازم است اولين روز از آخرين دوره قاعدگي خود را دقيق يادداشت كنيد.
  2. مصرفداروها را كنار بگذاريد. هر دارويي مي‌تواند بر روي رويان تأثير مستقيم بگذارد. اگر نمي‌دانستيد باردار هستيد و دارو مصرف كرده‌ايد حتماً اين مسئله را با پزشك متخصص در ميان بگذاريد. سرخود و بر اساس توصيه‌هاي بزرگترها داروهاي گياهي مصرف نكنيد.
برچسب ها : هفته پنجم بارداری
(0) نظر
هفته چهارم بارداري
هفته چهارم بارداري



تبريكمي‌گوييم، شما رسما اين هفته در نقش يك مادر پذيرفته شده‌ايد. اين هفته بهترين هفته زندگي‌تان خواهد بود و البته وظيفه‌تان سنگين‌تر مي‌شود. از اين هفته بايد حسابي روي نقشي كه قرار است 9 بازي كنيد تمركز كنيد و اين كار آساني نيست. بهتر است براي اجراي بهتر نقش مطالب هفته پهارم را پيگيري كنيد.  

 

وضعيت جنين

مي‌خواهيدبدانيد اكنون اين مهمان كوچولو در چه شكلي است؟ دلتان را صابون نزنيد، حالا حالا بايد صبر كنيد تا بتوانيد او را ببنيد. حق هم داريد از همين حالامي‌خواهيد بدانيد كودكتان شبيه كيست؟ اما اكنون زود است، او تازه در مرحلهروياني است. در واقع از زمان بسته شدن نطفه تا هفته هشتم يا دهم بارداري فرزند كوچك شما «رويان» ناميده مي‌شود.

 

بگذاريدبگوييم كوچولوي شما الان چه شكلي است. او همچنان در حال استقرار در خانه جديد است. اين ريزه ميزه الان از دو لايه داخلي و خارجي تشكيل شده كه دو لايه داخلي را «اپي‌پلاست» مي‌نامند و لايه خارجي، غشايي است به نام «هايپوبلاست» كه بعدها اعضاي بدن جنين را در آينده تشكيل مي‌دهد.

 

ازاين هفته، دو باديگارد رويان شما را همراهي مي‌كنند. اين هفته زمان تشكيل وتوسعه كيسه آمنيوتيك و كيسه زرده است. كيسه آمنيوتيك با احاطه رويان علاوهبر اينكه او را از گزند حوادث داخل رحم محافظت مي‌كند مثل يك تخت گرم و نرم هم مي‌ماند كه جنين در آن مدام در حال چرت زدن است.

 

كيسهزرده هم كيسه‌اي چسبيده به رويان است كه رگ‌هاي خوني و گلبول‌هاي سرخ اوليه در آن تشكيل مي‌شود. نگران غذاي اين توده كوچك نباشيد. جفت همان وظيفه‌اي را ايفا مي‌كند كه شما در آينده بر عهده خواهيد داشت. جفت مثل دايه‌اي مي‌ماند كه به جاي شما غذاي كودكتان را در رحم توي دهانش مي‌گذارد.

 

اينتوده گوشتي كه مسئول تامين اكسيژن جنين شما هم هست به خوبي مي‌داند چه زماني بايد به فرزند شما غذا و اكسيژن برساند. او اكنون مشغول كندن تونل درداخل رحم براي اتصال محل دريافت غذا و جنين است تا بتواند به درستي ماموريت خود را به انجام برساند. اما تا زماني كه جفت در حال رشد است وظيفهتغذيه رويان با همين كيسه زرده است. پيشرفت‌هاي اين هفته به اينجا ختم نمي‌شود و پيشرفت‌هاي ديگري در راه است.


وضعيت مادر

درحالي كه رويان تلاش مي‌كند خودش را به ديواره رحم بچسباند، بسياري از زناندرد خفيفي را در ناحيه شكم خود تجريه مي‌كنند. اين دردها طبيعي است چرا كهبدن خودش را با هورمون‌هاي جديد بارداري هماهنگ مي‌كند و رحم شما تبديل بهخونه جديد رويان كوچولو مي‌شود.

 

برخي از زنان هم خونريزي را تجربه مي‌كنند، اما يادتان باشد به رنگ آن توجه كنيد. خوني كه از شما دفع مي‌شود نبايد قرمز پررنگ يا روشن مثل دوران قاعدگي باشد بلكه بايد به رنگ صورتي يا قهوه‌اي باشد. ناراحتي لانه گزيني يا خونريزي معمولاً پنج تا 12روز پس از تخمك‌گذاري اتفاق خواهد افتاد. درد شما نبايد شديد باشد و اگر درد شديد، تب، لرز يا خونريزي واژينال سنگين داريد حتما با پزشك تماس بگيريد.       

                

 ازآنجا كه از اين هفته علائم بارداري خودشان را نشان مي‌دهند، بايد منتظر حملات بارداري باشيد. البته هنوز هم احتمال اينكه تست‌هاي بارداري جواب منفي به شما بدهد وجود دارد چرا كه شايد هورمون گنادوتروپين به صورت كامل ترشح نشده و همين هم عاملي است كه شما با تست‌هاي بارداري متوجه حاملگي نشويد. اما با افزايش ميزان هورمون‌ها بالاخره نشانه‌هاي حاملگي بروز مي‌كند.

 

شما نمي‌خواهيد در نقش بازيگر، بازي كليشه‌اي بيشتر سريال‌ها را ارائه دهيد و حالت تهوع داشته باشيد، اما اين اجتناب ناپذيراست كه كارگردان اصلي اين ماجرا به هرحال به صورت طبيعي اين نشانه را در تغييرات بارداري قرار داده و شما هم نمي‌توانيد كاري كنيد.در مواقع استفراغ و تهوع به اين فكر كنيد كه شما تنها نيستند و اين اتفاق ممكن است هر روز صبح، ظهر و شب براي36 ميليون زن باردار مثل شما در جهان رخدهد. اين اولين نشانه حاملگي در شما است.          

 

 علائمديگري هم شما را تا مرز پشيماني پيش مي‌برد سفت و دردناك شدن پستان، حساس شدن شكم و نفخ، كمر درد و نرم شدن دهانه رحم از علائم اين دوره است. اما شايد بيشترين مسئله‌اي كه شما را آزار دهد تغييرات ناگهاني روحي باشد. يك روز، خوب و سرحال هستيد و روز بعد بداخلاق و بي‌حوصله.

 

نگراناين موضوع نباشيد. اين تغييرات كاملاً طبيعي هستند و جاي نگراني نيست. فقطبه خودتان فرصت دهيد تا با اين تغييرات كه ممكن است ماه‌ها با آن درگير باشيد، آرام كنار بياييد.

 

 

توصيه‌هاي پزشكي

  1. پزشكبايد كليه شرايط جسمي و روحي شما را بررسي كند. احتمالاً اگر بارداري اول را تجربه مي‌كنيد شايد رفتن پيش پزشك خلق شما را تنگ كند اما  اگر در تمام اين مدت به كودكتان فكر كنيد معاينه دقيق پزشك متخصص كه شايد براي شما خوشايند هم نباشد، آسان‌تر خواهد شد.
  2. براي بار سوم به مادران باردار مي‌گوئيم كه به محض اطمينان از بارداري از كشيدن سيگار خودداري كنيد. دود ناشي از آن رسيدن اكسيژن به رويان كوچك شما را دشوار مي‌كند، لذت بردن شما از كشيدن سيگار او را آزارده خاطر مي‌كند.
  3. خوردن ويتامين‌ها را شروع كنيد. خوردن ويتامين‌هاي A ,B , D در دوران بارداري ضروري است. ويتامين A يك ويتامين محلول در چربي است كه در كبد ذخيره مي‌شود. مقدار روزانه 200 واحد ويتامين در بارداري و قبل از آن توصيه مي‌شود
برچسب ها : هفته چهارم بارداری
(0) نظر
X