درباره وبلاگ
با سلام خدمت شما دوستان گرامی ، در این وبلاگ قصد دارم تا در مورد مسائل دوران بارداری و نوزادی و کودکی بنویسم ، امیدوارم که بتوانم مطالب خوبی جمع آوری کنم و در اختیار قرار بدهم. با تشکر از شما
موضوعات
بارداري هفته به هفته (30) مخصوص مادران و پدران (10) عكس كودك (3) آموزش براي كودكان (0) شعر كودكانه (0) آموزش كاردستي (0) دوره كودكي (0) دوره نوزادي (0) نويسنده (0) مشكلات نوزادان و كودكان (0) غذاهاي مخصوص كودكان (0)
صفحه ها
آمار وبلاگ
تعداد بازديد :112894
تعداد نوشته ها : 43
تعداد نظرات : 1
فيدها
راهنمای بارداری هفته به هفته
آرشيو مطالب
خرداد 1393
سايت ها
تبيان
من يك ني ني ام
فشار خون بالا در دوران بارداري

فشار خون بالا در دوران بارداري

مطالعات نشان داده است، ٥ درصد زنان با فشارخون بالا مواجه اند؛امااين مشكل پس از بارداري در ١٠ درصد زنان مشاهده مي شود.دكتر زهره شاهوردي،متخصص زنان و زايمان در اين باره به خبرنگار ايسنا علوم پزشكي ايران گفت: فشار خون زنان باردار بايد كمتر از ١٣ بر روي ٥/٨ باشد كه اگر اين رقم به ١٤ بر روي ٩ يا بيشتر افزايش يابد، فشارخون بالا محسوب مي شود.

وي افزود: هرچند اين مشكل بعد از زايمان برطرف مي شود، اما ممكن است خطر فشارخون بالايمزمن را در آينده افزايش دهد، به همين دليل كنترل بيماري در دوران بارداريتوسط پزشك ضروري است.وي به علائم فشارخون بالا در زنان باردار اشاره و اظهار كرد: ورم دست و صورت و افزايش وزن ناگهاني از عمده ترين پيامدهاي فشارخون بالاست كه با مراجعه مداوم به پزشك و در نتيجه شناسايي علل ايجاد فشارخون و تجويز داروهاي كم خطر، از روند بيماري كاسته مي شود.

گفتني است، با رعايت رژيم غذايي سالم و كم نمك، استراحت كافي، اجتناب از حضور در هواي آلوده و عدم استعمال سيگار، ميتوان از افزايش فشارخون در دوران حاملگي جلوگيري كرد.

برچسب ها : فشار خون بالا در دوران بارداري
(0) نظر
سرگيجه در دوران بارداري

سرگيجه دوران بارداري

نشانه هاي ناراحتي ناشي از حاملگي از هر زن به زن ديگر متفاوت است. موارد زير برخي ناراحتي هاي شايع هستند. به هر حال هر مادري ممكن است نشانه هاي متفاوتي پيدا كند و يا ممكن است هيچ نشانه اي نداشته باشد .

 تعدادي از زنان باردار دچار تنگي نفس و سرگيجه مي شوند و هميشه بايد مورد بررسي و معاينه كم خوني قرار گيرند.

دراغلبمادران مبتلا به كم خوبي دوران باداري كمبود گلبول قرمز مشاهده مي شود و اين نقص اغلب با رشد جنين و افزايش نيازش به مواد ساختي كه براي ساخت خون لازم است ايجاد مي شود.

تعدادي از زنان در دوران بارداري احساس سرگيجه مي كنند، اين احساس به علت تغييرات هورموني است كه منجر به افزايش جريان خون جنين مي‌شود اما ممكن است باعث آزار مادر شود.

انجمن بارداري امريكا توصيه هاي زير را براي رهايي از سرگيجه دوران بارداري ارائه كرده است:

* از ايستادن براي مدت طولاني خوددراي كنيد،اگر مجبور هستيد بايستيد براي كمك به برقراري جريان خون هر از چند گاهي پاهايتان را تكان دهيد.

* براي بلند شدن به آرامي از جاي خود برخيزيد.

* بدنتان را خنك نگاه داريد و از حمام هاي گرم بپرهيزيد.

*  سعي كنيد مدت طولاني را گرسنه نمانيد.

* لباس هاي آزاد و راحت بپوشيد و از پوشيدن لباس هاي تنگ كه جريان خون را كاهش مي‌دهند خوددراي كنيد.

*در مورد ساير موارد موثر بر ايجاد و تشديد سرگيجه با پزشكتان مشورت كنيد؛ خوابيدن به پشت به علت تحت فشار قرار دادن رگها مي‌تواند در بعضي از زنان موجب ايجاد سرگيجه شود.

 

به نقل از پزشكان بدون مرز

برچسب ها : سرگیجه در دوران بارداری
(0) نظر
بيماريهاي پوستي در دوران بارداري

بيماريهاي پوستي در دوران بارداري

آنژيوم عنكبوتي: اين عارضه به شكل يك برجستگي قرمز رنگ به اندازه سرسنجاق كه داراي يك قسمت مركزي است و از اطراف آن عروق خوني متسع به شكل شعاعي خارج مي‌شود. اين ضايعه در افراد طبيعي نيز ديده مي‌شود، اما شيوع آندر حاملگي افزايش مي‌يابد به گونه‌اي كه در 70 درصد زنان باردار بروز مي‌كند.
پيداست آنها بين ماههاي دوم تا پنجم حاملگي بوده و به طور عمده در نيمه فوقاني بدن ظاهر شده و بيشتر در زنان سفيدپوست مشهود است. اين ضايعات معمولاً در طي 3 ماه پس از زايمان از بين مي روند.
قرمزي كف دست
در 40 درصد زنان سفيدپوست و 30 درصد زنان تيره پوست باردار ديده مي‌شود كه ممكن است به صورت نقطه نقطه‌هاي منتشر در تمام كف دست باشد و يا فقط در برجستگي‌هاي كف دست ظاهر شود.
وريدهاي واريسي
اين وريدها در پاها و هموروئيد (بواسير) از عوارض شايع حاملگي است. بسياري از زنان حامله دچار تورم در صورت، پلك‌ها، دست‌ها و پاها مي‌شوند. اين تورمصبحها بيشتر است و بتدريج در طي روز از بين مي‌رود. با توجه به اين مورد مشكلات قلبي، كليوي و عوارض ناشي از حاملگي نيز مي‌توانند نماي مشابهي ايجاد كنند، مشورت با پزشك در اين خصوص الزامي است.
لثه‌ها
حدود 80 درصد زنان باردار دچار قرمزي و تورم در لثه‌ها مي‌شوند كه مخصوصا اگر بهداشت دهان خوب نباشد مي‌تواند به دردناك و زخمي شدن آنها منجر شود. گاها ضايعات عروقي كوچكي نيز ممكن است در لثه ايجاد شوند كه به دنبال تماس (مواد غذايي، مسواك و …) دچار خونريزي مي‌شوند. اين تغييرات بعد از زايمان از بين مي‌روند. توجه به بهداشت دهان يك ضرورت مهم است.
خطوط كشش يا استريا
پيدايش استريا يك يافته شايع و مشخص در اكثر حاملگي‌هاست. اين خطوط در 90 درصد زنان باردار در ماههاي ششم و هفتم حاملگي ابتدا در ديواره شكم ظاهر شده و بعدا به ميزان كمتري بر روي سينه‌ها نيز نمايان مي‌شوند و با شيوع و شدت كمتر ممكن است در ساير نواحي بدن نيز ديده شوند علت پيدايش اين خطوط رابه مجموعه‌اي از تغييرات هورموني، كشش بيش از اندازه پوست و پارگي برخي الياف بافت نگاهدارنده آن نسبت مي‌دهند. طول اين خطوط چند سانتيمتر بوده و پهناي آنها از 1 تا 10 ميليمتر متغير است و به رنگ صورتي تا ارغواني و گاهيهمراه با خارش مختصر ظاهر مي‌شوند و رنگ اين خطوط معمولا مدتي پس از خاتمهبارداري تبديل به رنگ پوست شده، مختصري فرو رفته و سرانجام چروكيده مي‌شوند.


استريا معمولاً يك مشكل ظاهري است وليكن در برخي موارد مخصوصاً اگر وسيع باشد ممكن است زخمي شده و يا در جريان حوادث به سادگي پاره شود. بايد به خاطر داشت كه استريا در دوران بلوغ و در ارتباط با افزايش سريعتر حجم بدن نسبت به رشد پوست، در هر دو جنس و بطور عمده در نواحي ران‌ها، باسن، كمر و سينه ممكن است ايجاد شود. همچنين احتمال دارد ضايعات مشابهي در جريان برخي از بيماريها و يا مصرف انواعي از داروهاي موضعي يا سيستميك، خصوصاً تركيبات كورتون دار، ايجاد شود كه شامل آويزه هاي پوستي مي گردد. آويزه‌هاي پوستي ضايعاتي هستند كه در ماههاي آخر حاملگي ظاهر شده و به طور نسبي يا كامل پس از زايمان ناپديد مي‌شوند. اندازه آنها از سر يك سوزن تا نخود متفاوت بوده وبه صورت زوايد برجسته به رنگ پوست يا كمي تيره‌تر در طرفين صورت، گردن، قسمت فوقاني سينه و زير پستانها ديده مي‌شوند. به خاطر شباهت آنها به بعضي از انواع زگيل گاهي بيماران اين زائده هاي پوستي را با زگيل اشتباه مي گيرند.
بيماريهاي شايع خاص دوران بارداري
يك خانم حامله علاوه بر احتمال گرفتاري به انواع بيماري هاي پوست نظير افراد ديگر، در معرض ابتلا به برخي بيماري ها نيز قرار دارد كه اختصاص به دوران بارداري دارند.
خارش حاملگي
حدود 20 درصد زنان باردار به درجاتي دچار خارش مي‌شوند كه در اكثر موارد ناشي از يك بيماري شناخته شده نظير كهير، اگزما، حساسيت‌هاي دارويي و يا ابتلا به عفونت‌هاي انگلي نظير گال است. اما گروه كوچكي از خانم هاي حاملهتنها مبتلا به يك خارش شديد هستند كه با هيچ ضايعه پوستي مشخص همراه نيست كه به اين حالت، خارش حاملگي اطلاق مي‌شود. اين حالت، كه در سه ماهه سوم حاملگي شروع شده و اغلب محدود به شكم است اگر چه ممكن است كاملاً منتشر باشد و ناشي از اختلال در ترشح صفرا در كبد است. اين خارش معمولا بعد از زايمان از بين مي‌رود وليكن در حاملگي‌هاي بعدي و يا هنگام مصرف قرصهاي ضدبارداري عود مي‌كند. اين حالت عموماً تأثيري بر سرنوشت حاملگي و يا سلامتجنين نداشته و تنها خطر بالقوه آن اين است كه احتمال بروز سنگ‌هاي صفراوي در زنان مبتلا به اين عارضه بيشتر است.
بثورات كهيري دوران حاملگي
اين اختلال كه در 5/0 درصد تمام حاملگي‌ها بروز مي‌كند، به صورت پيدايش ضايعات كهيري است كه در سه ماهه سوم حاملگي ظاهر مي‌شوند. اين بيماري عمومادر بارداري اول بروز مي‌كند و به ندرت در حاملگي‌هاي بعدي تكرار مي‌شود و چنانچه عود داشته باشد شدت آن كمتر است. علت بيماري دقيقا معلوم نيست و به افزايش غيرطبيعي وزن در مادر و جنين نسبت داده شده است.

منبع: پارسي طب

برچسب ها : بيماريهاي پوستي در دوران بارداري
(0) نظر
تناسب اندام پس از بارداري

 تناسب اندام پس از بارداري

آيا دوران بارداريتان به پايان رسيده و به فكر برگرداندن تناسب اندامتان هستيد؟ بايد بدانيد كه بدن شما در اين دوران و پس از وضع حمل متحمل تغييرات قابل توجهي شده است. توصيه نمي شود كه در اولين روزهاي مادر شدن خودتان را درگير يك رژيم غذايي بسيار محدود كنيد. شما براي شيردهيو مراقبت از فرزندتان نيازمند انرژي و موادمغذي زيادي هستيد. بايد به تدريج وزنتان را پايين بياوريد و تناسب اندامتان را بازيابيد. عجله كردن دراين كار جز ضرر رساندن به بدنتان چيزي به همراه نخواهد داشت.

با دنبال كردن اين 6 راه آسان خواهيد توانست بدون ضرر رساندن به بدنتان، به تناسب اندام دست يابيد.

1.با يك رژيم غذايي مناسب شروع كنيد. حتماً به اندازه كافي از غذا و تنقلات در رژيمتان استفاده كنيد، البته در مصرف قنديجات نبايد زياده روي كنيد. مي توانيد با داشتن يك تغذيه صحيح به تناسب اندام قبل از بارداري خود دست پيداكنيد. براي اين منظور بايد يك رژيم غذايي كه شامل موادمغذي كافي ازجمله نان، پاستا، سيريال، برنج، سبزيجات، حبوبات، ميوه ها، پنير، شير، ماست، گوشت، مرغ، ماهي، تخم مرغ و آجيل باشد را دنبال كنيد.

2. از خوردن وعده هاي غذايي مخصوصاً صبحانه شانه خالي نكنيد. اگر تصور مي كنيد كه نخوردن وعده هاي غذايي به شما كمك مي كند وزنتان را پايين بياوريد، كاملاً در اشتباهيد. تحقيقات نشان مي دهد كه افراديكه صبحانه نمي خورند وزن بيشترينسبت به آنهايي دارند كه از يك صبحانه سالم استفاده مي كنند. شما براي سالم ماندن به ميزان كافي كالري و موادمغذي نياز داريد. در رفتن از وعده هاي غذايي فقط باعث مي شود براي جبران كالري هاي نخورده، به خوردن تنقلات رو بياوريد يا در وعده بعدي غذاي بيشتري بخوريد.

3. وعده هاي غذايي را بيشتر كنيد. به جاي نخوردن وعده هاي غذايي، يك رويكرد بهتر براي لاغر شدن اين است كه غذاهاي سبك اما در وعده هاي بيشتر ميل كنيد. دقت كنيد كه غذاهايي كه انتخاب مي كنيد حتماً موادمغذي لازم را داشته، در عين حال كم چرب و كم كالري باشند. با اين روش بدون احساس گرسنگي وزنتان پايين خواهد آمد.

4. به ميزان كافي آب بنوشيد. توصيه مي شود كه بايد حداقل 10 ليوان آب در روز بنوشيد. آب سموم را از بدنتان خالي كرده و باعث مي شود بينوعده هاي غذايي احساس سيري بيشتري كنيد. خيلي اوقات ما تشنگي را با گرسنگياشتباه مي گيريم. با نوشيدن آب كافي در طول روز كمتر به سراغ تنقلات و درنتيجه كالري هاي بيشتر خواهيد رفت.

5. تا زمانيكه مي توانيد به فرزندتان شير بدهيد. براي خيلي از مادرها پايين آوردن وزن در طول شيردهي خيلي ساده تر است. شيردهي چربي اضافه بدن را مي سوزاند. درواقع، مي توانيد تا 500 كالري در روز با شيردهي بسوزانيد. شيردهي به همان ميزان كه براي فرزندتان پرفايده است، براي شما نيز هست.

6. خواب كافي الزامي است. بااينكه نوازد تازه به دنيا آمده نياز به مراقبت بسيار دارد، اما سعي كنيد هر زمان كه كودكتان مي خوابد، شما هم چرتي بزنيد. كمبود خواب تنظيم هورمون هايي كه اشتها را كنترل مي كنند را برهم مي زند و به مغزتان پيغام گرسنگي مي فرستد. اين مسئله ممكن است موجب پرخوري و اضافه وزن شود. پس اگر مي خواهيد بعد از حاملگي تناسب اندامتان را برگردانيد بهتر است به اندازه كافيبخوابيد.

با اين شش تغيير ساده مي توانيد به تناسب اندام قبل از بارداريتان برگرديد. كم كم شروع كنيد و سعي كنيد اضطرابتان ر ا پايين بياوريد. با داشتن يك رژيم غذايي و سبك زندگي سالم دوباره خودتان را با هيكل قبل از حاملگيتان خواهيد ديد.

متخصصين توصيه مي كنند كه به جايرژيم گرفتن از انواع و اقسام موادغذايي تازه استفاده كنيد. اين يعني وقتي به خاطر گرسنگي مي خواهيد سراغ شيريني برويد، بهتر است كه سيب، هويج يا بيسكويت گندم كامل بخوريد. نكته مهم اين است كه اگر شير مي دهيد، بايد در روز حداقل 1800 كالري مصرف كنيد.

دركنار اهميت داشتن يك رژيم غذايي سالم، انجام تميرينات هوازي، ايروبيك، و قدرتي هم برايتان مفيد است. ورزش روزانه فوايد بسيار زيادي براي مادران تازه دارد. ورزش نه تنها از بروز افسردگي جلوگيري مي كند بلكه خوابتان را تنظيم كرده و استرستان را هم خالي مي كند.

اين به آن معنا نيست كه بايد براي فرزندتان پرستار بگيريد تا خودتان بتوانيد هر روز به باشگاه برويد. مي توانيد با كمي پياده روي تندهمراه نوزادتان در اطراف خانه ورزش هوازي داشته باشيد. متخصصيت توصيه مي كنند كه حداقل 150 دقيقه در هفته روي قلب و عروق و عضلاتتان كار كنيد. البته با وجود فرزند جديد پيدا كردن 30 دقيقه زمان بدون وقفه شايد غيرواقعبينانه باشد. اما لازم نيست همه ورزشتان را پشت سر هم انجام دهيد. مي توانيد زمانتان را به فواصل 10 دقيقه اي تقسيم كنيد.

و آخر اينكه، مادران مي توانند از تمرينات قدرتي و بدنسازي هم بهره گيرند. چند وزنه سبك براي خود خريداري كنيد يا در اطراف خانه از اشيائي مثل بطري ها ياظرف هاي موادشوينده بعنوان وزنه استفاده كنيد. بعد چند حركت روي عضلاتتان انجام دهيد.
نكته: قبل از شروع هر برنامه ورزشي جديد، تاييد پزشكتان را فراموش نكنيد.


منبع : پارسي طب

برچسب ها : تناسب اندام پس از بارداری
(0) نظر
راهكار هاي كاهش وزن پس از بارداري

چند راه كار ساده براي كاهش وزن پس از بارداري

در اين مقاله چند راه كار ساده ارائه شده كه به مادران كمك مي‌كند پس از بدنيا آوردن كودك خود تا حد قابل ملاحظه‌اي وزن خود را پايين بياورند و گرفتار چاقي نشوند.

 اين راه كار‌ها عبارتند از:

- شيردهي: شيرمادر نه تنها براي كودك بسيار مفيد است بلكه اين كار به مادري كه تازه صاحب فرزند شده كمك مي‌كند وزن خود را كاهش دهد. پزشكان معتقدند كه شيردهي موجب مي‌شود بدن مادر روزانه حدود ۵۰۰ كالريانرژي بسوزاند.

- نوشيدن آب زياد: روزانه حداقل ۱۰ تا ۱۲ ليوان آب بنوشيد اگر ادرارتان زرد رنگ شود به اين معني است كه بدنتان خشك و كم آب شده بنابراين توصيه مي‌شود كه با نوشيدن آب به تازه شدنبدنتان كمك كنيد.

- وعده‌هاي غذايي متعادل داشته باشيد:از آنجا كه شما تازه مادر شده‌ايد پس بي‌ترديد اجازه نداريد رژيم بگيريد اما مي‌توانيد مراقب باشيد كه تغذيه سالم داشته باشيد. يك وعده غذايي متعادل بايد شامل ميوه‌ها، سبزي‌ها، گوشت لخم، ماهي و محصولات لبني كم چرب باشد. سعي كنيد در طول روز تا حد امكان ميوه و سبزي را از خود دور نكنيد.

- با نوزاد خود بيرون برويد:شما مي‌توانيد براي پياده روي، كودك خود را در كالسه بگذاريد و يا از «آغوش بچه» استفاده كنيد و همراه كودكتان قدم بزنيد و از اين طريق به تحرك خود بيفزاييد. - فقط وقتي واقعا گرسنه هستيد، غذا بخوريد: هرگز از وعده‌هايغذايي خود صرف نظر نكنيد. به خاطر داشته باشيد كه شما به نوزادتان شير مي‌دهيد و بايد مواد مغذي مناسب را به مقدار كافي به او منتقل كنيد.

- اگر برنامه غذايي منظمي داشته باشيد، براي خوردن تنقلات و ميان وعده‌هاي چرب و سرخ شده و بي‌موقع وسوسه نخواهيد شد.

- در كلاس‌هاي تمرينات بدني پس از بارداري شركت كنيد:يكي از اين كلاس‌ها را در نزديكي محل زندگي خود پيدا كرده و به مادران ديگر ملحق شويد. اين اقدام براي كاهش وزن بسيار موثر است. اگر به نوزادتان شير مي‌دهيد سعي كنيد پس از شير دادن اين تمرينات را انجام دهيد.

درپايان نيز تاكيد مي‌كنيم كه هرگز اجازه ندهيد مساله وزن، خلق شما را تنگ كند پس از اين مرحله جديد از زندگي كه با كودك عزيزتان داريد لذت ببريد و فقط به ياد داشته باشيد كه پرخوري نكنيد.

به نقل از جوان آنلاين

برچسب ها : راهکار های کاهش وزن پس از بارداری
(0) نظر
از ديابت در بارداري بيشتر بدانيم

از ديابت بارداري چه مي دانيد؟

 

ديابت بارداري يك اختلال نيمه دوم حاملگي است و عموما" بعد از ختم حاملگي برطرف  مي شود. در حالي كه افزايش قند خون در سه ماهه اول معمولا" به معناي ديابت آشكار است. از عوامل خطر مرتبط با ايجادآن سن و وزن بارداري و سابقه خانوادگي ديابت مي باشد.ايــن ديابت مربوط به خانم هاي بارداري است كه قبلا" هيچ سابقه اي از ديابت نداشته اند .در اين اختلال احتمال تولد نــوزاد نــارس، درشت  ، افت قند خون در  نوزاد، مرده زايي و افزايش فشار خون (پره اكلامپسي) افزايش مي يابد. ساده ترين تست براي تشخيص ديابت حاملگي، GCT  مي باشد.

    براي خانم هايي كه ديابت بارداري در آنها تشخيص داده شده است بايد علاوه بر تاكيد بر تامين همه مواد مغذي مورد نياز؛

•    از افزايش قند خون شود(با كنترل شديد قند خون و انسولين درماني).

•    از وزن گيري مناسب آن ها اطمينان حاصل شود.

به خانم هاي باردار مبتلا به ديابت توصيه  مي شود:

1-    حتما" غذا را در حجم كم و به دفعات بيشتر (5 وعده در روز) ميل كنند.

2-    در هيچ وعده اي بيش از حد غذا نخورند.

3-    در برنامه غذايي خود از همه گروه هاي غذايي به شكل متنوع و متعادل استفاده كنند.

4-    مصرف غذاهاي چرب و سرخ كرده را كاهش دهند.

5-    مصرف نمك را كاهش دهند.

6-    روزانه از مواد غذايــي فيبــردار مانند حبوبات، سبزي،  ميوه و نان هاي سبوس دار مانند  سنگك كه در كاهش قندخون موثر است استفاده كنند.

7-    مصرف قندهاي ساده (مانند قند ،شكر و تنقلات شيرين) را كاهش دهند.

8-    مواد غذايي با نمايه گليسمي پايين (نان بربري، نان تافتون، سنگك ،چغندر، لپه، عدسي، لوبيا قرمز، لوبيا چيتي وماش) را جايگزين مواد غذايي با نمايه گليسمي بالا (لواش ماشيني، باقلا بدون پوست، هويج، سيب زميني و پوره سيب زميني) نمايند.

در خانم هاي باردار مبتلا به ديابت با نمايه توده بدني بالاتر از 26 توصيه مي شود در طول بارداري وزن گيري تا حدود 9 كيلوگرم داشته باشند. علاوه بر توصيه هاي فوق، بر رعايت نكات ذيل تاكيد  مي شود:

•    از مصرف ميان وعده هاي متعدد خودداري كنند.

•    بعد از وعده هاي غذايي كمي پياده روي داشته باشند.

برچسب ها : از دیابت در بارداری بیشتر بدانیم-از دیابت بارداری چه می دانید؟
(0) نظر
غذاهاي ممنوعه براي خانم هاي باردار

غذاهاي ممنوعه براي خانم هاي باردار

 : بارداريتان مبارك! بدون شكاولين آرزويتان اين است كه يك فرزند سالم به دنيا بياوريد. براي همين حتماً كلي مراقب خودتان و فرزند در راهتان هستيد. احتمالا توصيه‌هاي غذايي مختلفي از اطرافيانتان دريافت مي‌كنيد و حتماً مي‌دانيد كه علاوه بر مصرف مواد غذايي مفيد و سرشار از ويتامين كه براي رشد جنين و سلامت خودتان مفيدند، بايد حواستان باشد كه در مصرف بعضي از خوردني‌ها احتياط كنيد.به خاطر اينكه به جنين آسيب مي‌زنند. توجه داشته باشيد كه مصرف بعضي از مواد غذايي با وجود اينكه به مادر آسيبي نمي‌زند اما مي‌تواند خطر سقط‌جنين را بالا ببرد و براي رشد جنين مشكل ايجاد كند. با ما باشيد تا با مواد غذايي ممنوعه در دوره بارداري بيشتر آشنا شويد.

 

سوسيس و كالباس

كلاً دور و بر فرآورده‌هاي گوشتي مانند سوسيس و كالباس و غيره را خط بكشيد به خاطر اينكه حاوي نيترات هستند. اين ماده نگه‌دارنده كه باعث پيشگيري از رشد باكتري‌ها مي‌شود خطر ابتلا به سرطان كولون را بالا مي‌برد. وجود باكتري ليستريا در اين فراورده‌هاي گوشتيبزرگ‌ترين تهديد براي خانم‌هاي باردار محسوب مي‌شود. بايد بدانيد كه خانم‌هاي باردار به دليل تغييرات هورموني به ميزان 13 تا 15 مرتبه بيشتر درمعرض آسيب اين قبيل باكتري‌ها هستند. البته توجه داشته باشيد كه وجود اين باكتري براي هيچ كس خوب نيست اما در اين ميان، خانم‌هاي باردار به دليل شرايط ويژه‌شان بيشتر از بقيه آسيب مي‌بينند. توصيه مي‌كنيم براي سلامت جنينتان از مصرف اين مواد غذايي به شدت بپرهيزيد.

 

تخم‌مرغ، گوشت و ماهي خام

در دوره بارداري با تخم‌مرغ، گوشت و ماهي خام خداحافظي كنيد. به خاطر اينكه اين مواد غذايي به صورت خام حاوي باكتري‌هايي به نام‌هاي سالمونلا، توكسوپلاسموز و كاليفرم‌ها هستند. سالمونلا مي‌تواند باعث بروز عوارضي در سلامت نوزادان بشود. درست است كه مي‌شود به راحتي از مصرف گوشت و ماهي خام پرهيز كرد اما در مورد تخم‌مرغ خام كمي دشوارتر است. چون از اين ماده غذايي به صورت خام در تهيه سس‌ها و بستني‌هاي غيرپاستوريزه و برخي از شيرينيجات مانند شيريني پفكي و غيره استفاده مي‌شود. حواستان باشد كه قبل از مصرف اين مواد غذايي آن‌ها را به طور كامل بپزيد.

 

چاي به اندازه

اگر عادت داريد و تمام روز در حال چاي خوردن هستيد بدانيد كه امكان دارد دچار كم‌خوني شويد. به خاطر اينكه چاي مانع از جذب كامل آهن مواد غذايي مي‌شود. از اين گذشته چاي نيز همانند قهوهيك نوشيدني تحريك‌كننده مغز است. براي همين توصيه مي‌كنيم در نوشيدن آن زياده‌روي نكنيد. درست است كه انواع دمنوش‌ها مفيد هستند اما نبايد در مصرفآن‌ها دچار افراط شويد. به عنوان مثال گياه جينسنگ چيني خاصيت محركي دارد ومي‌تواند اثر داروها را تغيير دهد و بابونه باعث تحريك رحم مي‌شود. توجه داشته باشيد كه نوشيدن جوشانده پوست مركبات، زنجبيل، بادرنجبويه اگر به ميزان دو تا سه فنجان باشد اشكالي ندارد.

 

كافئين به ميزان كم

نتايج پژوهش‌ها نشان مي‌دهند كه مصرف 600 ميلي‌گرم كافئين در روز مي‌تواند باعث شود كه نوزاد كم وزني به دنيا بياوريد. اگر اين ميزان به 800 ميلي‌گرم در روز برسد خطر آسيب به جنين جدي مي‌شود. توصيه مي‌كنيم در

مصرف قهوه و نوشيدني‌هاي كافئينه زياده‌روي نكنيد. از نوشيدن قهوه غليظ بپرهيزيد. مصرف نوشابه‌ها كه حاوي كافئين هستند را محدود كنيد. كلاً در اين دوره هر چه طبيعي‌تر غذا بخوريد بيشتر به نفعتان خواهد بود.

 

شيرين‌كننده‌ها با احتياط

نتايج پژوهش‌ها نشان مي‌دهند كه خطر آسپارتام در طول بارداري جدي است. آسپارتام نوعي شيرين‌كننده است كه در تهيه نوشيدني‌هاي گازدار استفاده مي‌شود. نتايج يك پژوهش دانماركي كه در اواخر سال 2010 انجام

شده است نشان مي‌دهد كه با مصرف روزانه نوشيدني‌هاي گازدار كه حاوي اين شيرين‌كننده هستند خطر زايمان زودتر از موعد به ميزان 78 درصد افزايش مي‌يابد. توصيه مي‌كنيم از مصرف اين قبيل نوشيدني‌ها بپرهيزيد.

 

مغز و جگر

مغز حيوانات نيز حاوي باكتري لستريا هستندكه روي خانم‌هاي باردار تأثير منفي مي‌گذارند و بايد از مصرف آن بپرهيزيد.جگر حاوي ميزان زيادي ويتامين A مي‌باشد كه حتي بيش از نياز روزانه خانم‌هاي باردار است. جذب ميزان زياد ويتامين A مي‌تواند به رشد جنين آسيب بزند. براي جذب ويتامين A مي‌توانيد از سبزيجاتي مانند هويج يا ميوه‌ها و سبزيجات رنگي ديگر، شير، ماهي‌هاي چرب و تخم‌مرغ (البته پخته‌شده) استفاده كنيد.

 

شير غيرپاستوريزه

توجه داشته باشيد كه نبايد در دوره بارداري لبنيات را از برنامه غذاييتان حذف كنيد. فقط بايد از مصرف محصولاتيمانند پنير بز و همچنين محصولات لبني غيرپاستوريزه مانند شير خام بپرهيزيد. اين محصولات حاوي باكتري ليستريا هستند كه براي سلامت جنين خوب نيست.

 

 

به نقل از آرمان 

برچسب ها : غذاهای ممنوعه برای خانم های باردار
(0) نظر
توصيه هاي مخصوص دوران بارداري
توصيه هايي كه مخصوص هر ماه بيان شده

ماه اول : روزهاي پنج شنبه و جمعه سوره يس و الصالف بخواند وبه شكم بدمد .وروزهاي جمعه از قبل از صبحانه انار ميل كند و قبل از طلوع آفتاب ، اندكي از تبت سيدالشهدا بخورد. و هر روز بر 2 عدد خرما سوره قدر بخواند و آن را ناشتا بخورد .

ماه دوم : : روزهاي پنج شنبه و جمعه سوره الملك بخواند. روز پنجشنبه 140 مرتبه و روز جمعه صد مرتبه صلوات با عجل فرجهم بگويد .هر روز 2 عدد عناب سوره توحيد بخواند و آن را ناشتا بخورد.


ماه سوم : روزهاي پنج شنبه و جمعه سوره آل عمران بخواند. هر روز بعد از نمازها 140 مرتبه صلوات بفرستد. هر روز بر 1 عدد سيب آيه الكرسي بخواند و آن را ناشتا بخورد .


ماه چهارم : : روزهاي پنج شنبه و جمعه سوره الدهر بخواند در تمام نمازها دريك ركعت سوره قدر تلاوت كند و هر روز بر دو انجير سوره والتين بخواند و آنرا ناشتا بخورد.


ماه پنجم : : روزهاي پنج شنبه و جمعه سوره الفتح را تلاوت كند . و در يك نماز سوره النصر بخواند
و هر روز يك عدد تخم مرغ سوره حمد بخواندو آن را ناشتا بخورد


ماه ششم : : روزهاي پنج شنبه و جمعه سوره واقعه بخواند . شبها در يك نماز سوره التين تلاوت كند
و هر روز بر يك انار را پس از خواندن سوره فتح ناشتا بخورد


ماه هفتم : : روزهاي پنج شنبه و جمعه سوره يس و تبارك بخواند. روزي 140 مرتبه صلوات بفرستد.
و هر روز بر يكعدد به سوره يس بخواند و آن را ناشتا بخورد.


ماه هشتم:
روزهاي شنبه بعد از نماز صبح سوره قدر ، ده مرتبه
روزهاي يك شنبه بعد از نماز صبح سوره والتين ، دو مرتبه
روزهاي دوشنبه سوره يس
روزهاي سه شنبه سوره فرقان
روزهاي چهار شنبه سوره دهر
روزهاي پنجشنبه سوره محمد
روزهاي دوشنبه سوره الصافات
از خوردن ماست شيرين و عسل كوتاهي نكند . هر روز جمعه ناشتا انار شيرين ميلكند . در صورتي كه ضرر ناشته باشد ، هفته اي يك بار سركه بخورد.


ماه نهم : بهتر است غذاي او كباب باشد . ادويه نخورد . خرما ميل كند . برايسلامتي امام زمان (ع) گوسفندي را ذبح كرده از آن بخورد . در نماز ظهر يا عصر سوره والعصر و الذاريات بخواند . در روزهاي پنجشنبه سوره حج و در روزهاي جمعه سوره فاطر را تلاوت كند . هر روز مقداري را برود . به عكس و آينه كمتر نگاه كند . هر روز بر مقداري شير و خرما سوره دهر بخواند و آن راناشتا بخورد
برچسب ها : توصیه های مخصوص دوران بارداری
(0) نظر
نامگذاري ماه هاي جنيني
ماههاي جنيني عبارتند از :

1- ماه اول : ماه قلب است 2- ماه دوم : ماه چهره خوب است مادر هميشه با وضوباشد . با كوشش تمام گناهان بپرهيزد . آرامش خود را حفظ كند و عصباني نشود. از خوردن غذاهاي حرام پرهيز كند 3- ماه سوم : ماه تارهاي صوتي است 4- ماه چهارم : ماه رويش مو است 5- ماه پنجم : ماه حركت است 6- ماه ششم : ماه عظلات است 7- ماه هفتم : ماه اعصاب است . ماه هشتم : ماه زيبايي است 9- ماهتهم : ماه تولد است.

بيشتر كودكان مبتلا به امراض روحي ، بيماري خود را از مادرشان به ارث برده اند ، پس از آنجا كه تمام خصوصيات مادر در فرزند اثر خوب و بد خود را مي گذارد و خوشبختي يا بد بختي كودك را در رحم پي ريزي مي كند ضرورت دارد مادران بيشتر مراقب رفتار و كردار خود باشند تا بتوانند فرزنداني صالح و نيكو داشته باشند . در اين زمينه پيامبر(ع) نيز نقل شده كه فرموده اند ك سعدت و شقاوت انسان در شكم مادر پايه ريزي مي شود .

نامگذاري كودك: بهتراست قبل از تولد يعني قبل از چهار ماه و ده روز انتخاب شود. از زمان حاملگي دو نام براي جنين بايد انتخاب شود كه اگر دختر بود يكياز نام ها و اگر پسر بود نام ديگر به وي داده شود.
پيامبر فرمود : بچه ها را در شكم نامگذاري كنيد اگر نمي دانيد پسر است يا دختر دو نام براي او بگزادريد اگر سقط شود و نامي نداشته باشد در قيامت از پدر مواخذه كند پيامبر جنين حضرت فاطمه را پيش از تولد محسن ناميد.

مشكلات دوران بار داري

خداوند در سوره لقمان مي فرمايد : و ما به هر انساني سفارش كرديم كه در حق پدر و مادر خود نيكي كن چون با حمل فرزند برداشته ، سستي بروي سستي ..
زن بعد از باردار شدن ، با مسائلي از قبيل افسردگي ، تنبلي و تن سنگين ، تنگي نفس ، دل به هم آمدن ، آروغ ترش ، سردرد ، سر گيجه ، تاريكي در چشم و تپش قلب روبرو مي شود . ممكن است بعد از يك ماه يا دو ماه ويار داشته ويارشچيزهاي غير طبيعي باشد.


برچسب ها : نامگذاری ماه های جنینی
(0) نظر
تهوع در بارداري

  اگر جز كساني هستيد كه در بارداري تهوع نداريد، بايد خوشحال باشيد؛ و اگر نه، خود را براي مقابله با آن آماده كنيد!


چرا با اين كه در طول روز حالت تهوع دارم، باز هم به آن تهوع صبحگاهي مي گويند؟

تهوع صبحگاهي نام اشتباهي است (در واقع اصطلاح فني پزشكي براي آن حالت تهوع يا استفراغ دوران بارداري است). در برخي از خانم‌هاي باردار، اين علائم هنگام صبح در شديد‌ترين حالت خود قرار دارد و در طول روز كم‌كم بهتر مي‌شود. اما در هر زماني ممكن است اين حالت به شما دست بدهد. در بسياري از خانم‌ها اين علائم در تمام طول روز ادامه دارد. شدت اين علائم در هر خانمي متفاوت است.

به طور كلي ¾ خانم‌هاي باردار در دوران ۳ ماههٔ اول بارداري دچار اين مشكلمي‌شوند. حدود نيمي از خانم‌هاي باردار هم از حالت تهوع و هم از استفراغ رنج مي‌برند، ¼ آن‌ها فقط حالت تهوع دارند و ¼ ديگر از خانم‌هاي خوش شانس هيچ كدام از اين حالت‌ها را ندارند. حالت تهوع از هفتهٔ ششم بارداري شروع مي‌شود، اما ممكن است از هفته چهارم نيز خود را نشان دهد و در ماه‌هاي بعد رو به وخامت بگذارد.

حدود نيمي از خانم‌هايي كه در دوران بارداري حالت تهوع دارند، در هفتهٔ چهاردهم كاملاً مشكلشان برطرف مي‌شود، و بقيه آن‌ها تا يك ماه يا بيشتر، اين حالت را خواهند داشت. حالت تهوع ممكن است در دوران بارداري هر از گاهي عود كند. متاسفانه در عده بسيار كمي از خانم‌ها حالت تهوع تقريباً تا زمان زايمان ادامه پيدا مي‌كند.

متداول بودن حالت تهوع در دوران بارداري امري عادي است، ولي اين به معناي آسان بودنش نيست. حتي موارد بسيار خفيف آن نيز مي‌تواند شما را به ستوه بياورد. حالت تهوع و استفراغ ۲۴ ساعته ممكن است شما را بسيار خسته و درمانده كند. دربارهٔ اين گونه مشكلات و نحوه برخورد با آن‌ها با پزشكتان مشورت كنيد.

علت حالت تهوع و استفراغ در دوران بارداري چيست؟

هيچ كس به طور قطع علت حالت تهوع در دوران بارداري را نمي‌داند، اما علت آن مي‌تواند تغييراتي باشد كه در اين دوران در بدن شما رخ مي‌دهد. برخي از دلايل احتمالي آن عبارتند از:

هورمون گونادوتروپين جفتي انساني (Human chorionic gonadotropin):

اين هورمون در دوران بارداري به سرعت افزايش مي‌يابد. هيچ كس نحوهٔ تاثير گذاري اين هورمون بر حالت تهوع را نمي‌داند. اما تصور مي‌شود كه اكثر حالت‌هاي تهوع به اين هورمون مربوط است، زيرا در اين زمان، حالت تهوع و ميزان اين هورمون با هم افزايش پيدا مي‌كنند. به علاوه در مواردي كه خانمي داراي ميزان HCG بالايي است، مانند خانم‌هايي كه داراي چند قلو هستند، حالتتهوع شديد‌تر مي‌باشد.

استروژن:

اين هورمون نيز كه در اوايل دوران بارداري به سرعت افزايش پيدا مي‌كند، مي‌تواند دليل ديگري براي تهوع باشد.

افزايش حس بويايي و حساسيت به بو:

در خانم‌هاي باردار شنيدن بوي ساندويچ از فاصله ۶ فرسخي مساله‌اي غير عادينيست. بعضي از عطر‌ها نيز باعث حالت تهوع مي‌شوند. برخي از محققان تصور مي‌كنند كه دليل آن افزايش هورمون استروژن باشد، اما در اين مورد مطمئن نيستند.

ناراحتي معده:

دستگاه گوارش برخي از خانم‌ها به خاطر تغييراتي كه در دوران بارداري در بدنشان ايجاد مي‌گردد، حساس مي‌شود. همچنين برخي از تحقيقات نشان مي‌دهند كه خانم‌هايي كه معدهٔ آن‌ها حاوي يك باكتري به نام «هليكوباكتر پيلوري» است، دچار حالت تهوع و استفراغ شديد و طولاني تري مي‌شوند. تمام مطالعات، ارتباط اين باكتري با اين مساله را تاييد نمي‌كنند. محققان معتقدند كه برخياز خانم‌ها به لحاظ روان‌شناختي، به دليل واكنش‌هاي غير عادي به استرس، زود‌تر از موعد دچار حالت تهوع مي‌شوند، اما شواهد محكمي براي حمايت از اينفرضيه ندارند (البته اگر دائماً حالت تهوع داشته باشيد و زياد استفراغ كنيد، مطمئناً استرس بيشتري هم خواهيد داشت).

برچسب ها : تهوع در بارداری
(0) نظر
X