درباره وبلاگ
با سلام خدمت شما دوستان گرامی ، در این وبلاگ قصد دارم تا در مورد مسائل دوران بارداری و نوزادی و کودکی بنویسم ، امیدوارم که بتوانم مطالب خوبی جمع آوری کنم و در اختیار قرار بدهم. با تشکر از شما
موضوعات
بارداري هفته به هفته (30) مخصوص مادران و پدران (10) عكس كودك (3) آموزش براي كودكان (0) شعر كودكانه (0) آموزش كاردستي (0) دوره كودكي (0) دوره نوزادي (0) نويسنده (0) مشكلات نوزادان و كودكان (0) غذاهاي مخصوص كودكان (0)
صفحه ها
آمار وبلاگ
تعداد بازديد :112919
تعداد نوشته ها : 43
تعداد نظرات : 1
فيدها
راهنمای بارداری هفته به هفته
آرشيو مطالب
خرداد 1393
سايت ها
تبيان
من يك ني ني ام
هفته يازدهم بارداري
هفته يازدهم بارداري
يك حساب سرانگشتي بيندازيد ببينيد از زماني كه به فكر بارداري افتاده‌ايد چقدر گذشته؟ يك سال، دو سال و شايد هم اصلا به سال نمي‌كشد. اما شما الان خوشحاليد و فراموش كرده‌ايد روزهايي را كه در انتظار جنين روز و شب را به هم مي‌دوختيد. اما حالا با خيال راحت مي‌توانيد رويايتان را كه به حقيقت پيوسته دنبال كنيد.


وضعيت جنين

فعلا قرار نيست گريم جديدي براي او در نظر گرفته شود. همين اندامي كه اكنون دارد رشد مي‌كند و بزرگتر مي‌شود.  اندازه دقيق بازيگر رو به روي شما اكنون 44 تا 60 ملي‌متر است يعني به اندازه يك ليموترش است. استخوان‌هاي او در حال رشد است و دندان‌هايش درست زير لثه‌ها در حال تقسيم است. رگ‌ها زير پوست بدنش مثل نخ هاي ريزي مي‌ماند كه كل بدن او را پوشانده است.

 

برآمدگي پيشاني او صاف‌تر شده و سر جنين كوچولو اكنون با چرخش تدريجي به طرف چانه‌ها از قفسه سينه فاصله مي‌گيرد و بر طول گردنش افزوده مي‌شود. او گاهي خودش را لوس مي‌كند و لگدي مي‌زند تا وجودش را اعلام كند با اين حال بعيد به نظر مي‌رسد كه همه بتوانند در اين هفته لگدهاي اين سرتق كوچولوها را احساس كنند. هر چه بزرگ‌تر شود احتمالا داد و بيدادش را بيشتر با لگد نشان خواهد داد. اين شورشي كوچك اين روزها بيشتر در حال رشد و توسعه گوش‌ها، اندام تناسلي و پرده ديافراگم خود است.

 

كارتون آقاي سكسكه را به ياد مي‌آوريد با رشد همين پرده جنين هم شبيه به آقاي سكسكه مي‌شود و هرازگاهي بالا و پايين مي‌رود. خوب اين هفته مي‌توانيد ارتباط بهتري با هم برقرار كنيد شما حركات او را در رحم خود احساس نمي‌كنيد، اما او به راحتي حركات شما را زير نظر دارد و منتظر پاسخ مي‌ماند. اگر ضربه‌اي آرام به شكم خود بزنيد او به خودش تكاني مي‌دهد ممكن است كمي هم به او بر بخورد كه چرا مادرش چنين رفتاري با او دارد. 

 

وضعيت مادر

از اين هفته به بعد تغييرات فيزيكي شما منحصر به شكمتان نمي‌شود درحالي كه رحم شما روز به روز گسترش مي‌يابد وزنتان هم بيشتر مي‌شود. به هر حال اگر هنوز وزنتان اضافه نشده جاي تعجب ندارند شما با  تهوع و استفراغ در اين مدت چندان ميل به غذا نداشته‌ايد با رفع اين مشكلات وزنتان هم افزايش مي‌يابد. در اين هفته احتمالا حالت تهوع و استفراغ شما كمتر مي‌شود و علائم جديدتري را تجريه مي‌كنيد.

 

گاهي اين علائم خودش را روي موها و ناخن‌هاي شما نشان مي‌دهد مثلا ممكن است موهايتان زيادي رشد كند يا كم يا حتي ناخن‌هايتان هم همين وضعيت را داشته باشد. خيلي‌ها معتقدند كه اين تغييرات به دليل افزايش هورمون‌هاي موجود در بدن است و برخي ديگر مي‌گويند كه افزايش سطح خون عامل اين تغييرات است. به هر حال ممكن است موهاي خشك در اين زمان خشك‌تر و موهاي چرب چرب‌ترشود. اين تغييرات گاهي تا افزايش بزاق دهان شما پيش مي‌رود. پوست شما هم در اين دوران تحت تاثيرهورمون‌ها درخشان‌تر از قبل مي‌شود.

 

 

توصيه‌هاي پزشكي

  1. برخي از زناني كه از ميگرن رنج مي‌برند ممكن است كه در اين دوران بيشتر احساس سردرد كنند. تنها قرصي كه مي‌توانيد استفاده كنيد قرص‌ استامينوفن است. بهتر است به جاي مصرف قرص به فكر راه‌هاي جايگزين باشيد. براي كاهش سردرد مي‌توانيد از كمپرس آب سرد استفاده كنيد.
  2. در صورت سرماخوردگي حتما پيش از هر كاري با پزشك خود تماس بگيريد. در زمان سرماخوردگي شربت سينه و داروهاي آرام بخش‌ مي تواند براي جنين شما خطرناك باشد.  
  3. اگر در هنگام ورزش علائم زير را مشاهده كرديد حتما با پزشك خود تماس بگيريد. علائمي نظير خونريزي واژينال، تنگي نفس، سردرد، درد قفسه سينه ، ترشح واژن، سرگيجه و از هوش رفتن و ضعف عضلاني.
  4. سعي كنيد در اين دوران به پهلو بخوابيد تا جريان خون در بدنتان افزايش يابد.   در اين زمان شما به استراحت بيشتري نياز داريد. ممكن است دراين بخواهيد فعاليت‌هاي بيشتري انجام دهيد و اين فعاليت را كمتر نكنيد. اما يادتان باشد كه نياز به ساعات خواب بيشتر داريد.
برچسب ها : هفته یازدهم بارداری
(0) نظر
هفته دهم بارداري
             هفته دهم بارداري



هفتهدهم بارداري چگونه مي‌گذرد؟ به نظر مي‌رسد مسائل خيلي جدي‌تر از آن شده است كه شما انتظارش را داشتيد؟ هيچ وقت فكر نمي‌كرديد بازي‌كردن در اين نقشآن‌قدر سخت باشد. با آنكه مي‌توانيد از پس آن بر بياييد با اين حال بعضي از مواقع از دشواري‌هاي اين نقش خسته مي شويد؟ به هر حال تا چند هفته ديگر نشانه‌هاي بارداري كه با آن دست و پنجه نرم كنيد فروكش مي‌كند و شما دوران جديدي را آغاز مي‌كنيد.

 

وضعيت جنين

 ورودشما و رويان را به مرحله جديد تبريك مي‌گوييم. شما بايد او را از اين هفتهبا نام جديدش «جنين» صدا بزنيد. دختر يا پسركوچولوي شما اكنون تقريبا بيشتر اندام‌ها را دارد. در حقيقت دوران روياني دوراني است كه بيشتر اندام‌هاي بدن او شكل مي‌گيرد و به همين دليل در اين دوران عدم تماس با عوامل خارجي از اهميت زيادي برخوردار مي‌شود. ب

 

رخوردرويان با هر عامل خارجي كه وارد بدن مادر شود او را به سمت ناهنجاري‌هاي مادرزادي مي‌كشاند به همين دليل است كه بيشتر ناهنجاري جنين قبل از هفته دهم ايجاد مي‌شود. او در اين هفته حدود 5/2 سانتيمتر قد دارد و اگر بخواهيداو را وزن كنيد احتمالا بايد از وزنه‌هاي آشپزخانه كمك بگيريد چرا كه او در حدود 5 تا 8 گرم است. خوب نيروي عظيمي در بدن او در حال كار و فعاليت است.

 

اگر نگاهي به اندام داخلي اين كوچولوي 8 گرمي بيندازيد خواهيد ديد كه ريه‌ و روده‌ها، مغز و كليه‌ها در حال كار هستند. كيسه زرده كه از آن در هفته دوم سخن گفتيم به تدريج در حال نابودي است چرا كه وظيفه او را كه ساختن گلبول‌هاي قرمز است اكنون كبد برعهده گرفته است. كليه‌هايش هم البته عضو پرتلاشي هستند كه اكنون در حال فيلتر كردن خون و توليد ادرار است.

 

سرش را اگر نگاه كنيد از خنده روده‌بر مي‌شويد. جنين هنوز سر بزرگي دارد و تقريبا بقيه اندام‌هايش به اندازه سرش رشد نكرده اند. اگرچه غضروف‌هاي جلويسر به تدريج درحال تبديل شدن به استخوان هستند، اما هنوز هم نرم و حساس است و خيلي راحت مي‌توان تقسيمات مغزي او را ديد.   

 

انگشتاندست و پاهايش ديگر شبيه به دست‌هاي اردك نيست كه با پوستي به هم چسبيده باشد، حالا انگشتان از هم جدا شده‌اند. مچ‌هايش خم مي‌شود و ديگر آنقدر شكلو شمايل گرفته كه رو به روي قلبش قرار بگيرد. بازوهايش كمي منحني شده‌اند.ناخن هايش حالا در حال رشد است و انگشتانش را قشنگ تر از قبل كرده.

 

موهايشرا اگر ببينيد بيشتر قربان صدقه‌اش مي‌رويد كرك‌هاي نازك روي هلو را لمس كرده‌ايد موهاي جنين شما در اين هفته همان وضعيت را دارد. خوب قدش كه بلند بشود پاهايش هم بلندتر مي‌شود. حالا اين پاها بزرگتر شده و مي‌تواند تكان بخورد. خيالتان هم كه از غذا و اكسيژن كودك راحت است جفت كه هنوز خودش در حال رشد است آب و غذاي كودك شما را فراموش نمي‌كند و درست سر ساعت زماني كهشكم جنين شكموي شما سر و صدا به راه مي‌اندازد او مواد غذايي لازم را به بدن جنين مي‌رساند.

 

خوب! هنوز هم براي آنكه بفهميد دختر است يا پسر زود است اندام‌هاي جنسي او شكل گرفته، اما تشخيص آن با دستگاه‌هاي سونوگرافي كار دشواري است.

 

وضعيت مادر

دراين چند هفته اخير شكم شما به اندازه چند ميلي‌متر افزايش مي‌يابد. رباط‌ها و عضلات شما كش مي‌آيد و رحمتان بزرگ‌تر مي‌شود و در كنار اينها وضعيت جسمي و روحي شما هم چندان خوب نيست.

 

نگراننباشيد اين حالات موقتي است همه اينها زير سر هورمون‌هاي حاملگي استروژن وپروژسترون است. دغدغه و نگراني‌هاي شما از موضوع ساده‌اي مثل لباس‌هاي بارداري شروع مي‌شود تا مسائل مهمي مثل وضعيت آينده كودكتان پيش مي‌رود. ممكن است شما با ورود بازيگر اصلي ديگر يعني جنين هنوز هم كنار نيامده باشيد با اينكه مي‌دانيد بارداري هستيد و مادر شده‌ايد با اين حال هنوز هم نمي‌توانيد وجود او را باور كنيد.

 

بيشترزنان در اين زمان رفتارهاي متفاوتي از خود نشان مي‌دهند. برخي از آنها در اين دوران با شنيدن صداي قلب نوزاد او را ‌مي‌پذيرند و برخي ديگر با ديدن برگه آزمايش و البته دسته سومي هستند كه بعد از تكان خوردن‌هاي وروجكشان تازه مي‌توانند اين كوچولو را باور كنند.

 

 

توصيه‌هاي پزشكي

  1. درهنگام بارداري لثه‌هاي برخي از زنان حالت شكننده پيدا مي‌كند و دچار خونريزي مي‌شوند و زمينه را براي ابتلا به آلودگي‌ها  فراهم مي‌كند. براي جلوگيري از اين مشكل در روز حداقل 2 بار به مدت 3 دقيقه مسواك بزنيد و از نخ دندان نيز به طور مرتب استفاده كنيد. مسواك مورد استفاده شما بايد كوچك ونرم باشد. دقت كنيد كه غرغره كردن آب نمك التهاب لثه‌ها را كمتر مي‌كند. براي كاهش اين مشكل از خوردن شيريني و غذاهاي چسبنده خودداري كنيد.
  2. اگر در خانواده‌يتان فردي مشكل ژنتيكي داشته حتماً از پزشك خودتان درباره تست CVSپرسو جو كنيد. اين تست براي افرادي تجويز مي‌شود كه مشكلات ژنتيكي در خانوادهخود دارند و در هفته‌هاي 10 تا 12 اين آزمايش براي بررسي جنين انجام مي‌شود. البته اين تست براي افراد باردار بالاي 35 سال سن نيز توصيه مي‌شود.
برچسب ها : هفته دهم بارداری
(0) نظر
هفته نهم بارداري
هفته نهم بارداري




اولينهفته از سومين ماه بارداري هستيد. ديگر به خوبي با شرايط كنار آمده‌ايد، همچون ستاره‌هاي بزرگ تلويزيون به خوبي مي‌دانيد چگونه بايد نقش‌آفريني كنيد. شما مادر قابل‌ستايشي هستيد كه توانسته‌ايد سه ماه دوام بياوريد. خيلي‌ها زود خسته مي‌شوند و بناي غر زدن را مي‌گذارند و دلشان مي‌خواهد برگردند به همان دوران قبل از بارداري. با اين حال شما همچنان قرص و محك درجايگاهتان ايستاده‌ايد و مي‌دانيد كه چگونه بايد اين نقش را حفظ كنيد.

 

وضعيت جنين

اندازهاو اكنون در حدود 45/2 سانتيمتر است. استخوان‌هاي او در حال سفت شدن هستندو به تدريج غضروف‌ها هم خودي نشان خواهند داد. سر جنين از نظر ظاهري شروع به بلوغ بيشتري كرده ولي هنوز هم بر روي سينه‌اش خم است. تكامل چشم‌ها كاملنشده و هر چشم هنوز يك پلك غشايي است.

 

طياين هفته حفره مربوط به قفسه سينه جنين توسط يك دسته از عضلات كه در نهايتساختمان عضله ديافراگم را خواهند ساخت از ساختار حفره شكمي جدا مي‌شود. نخاع در حال شكل‌گيري است و او اين هفته احساس آزادي بيشتري مي‌كند چرا كه مي‌تواند حركات ظريف و عضلاني را همانند لگدزدن و جمع و بازكردن اندام‌ها انجام دهد، البته شما هنوز قادر به حس اين حركات نخواهيد بود. اندام‌هاي تناسلي او شكل مي‌گيرند، اما هنوز هم براي براي اينكه بفهميد بالاخره او دختر است يا پسر زود است حداقل بايد تا ماه‌هاي بعدي صبر كنيد.

 

ازهمين حالا احتمالا دلتان ضعف مي‌رود وقتي بشنويد با آنكه بيشتر از 3 سانت قد ندارد، اما سيستم معده، روده و لوزم المعده اش در حال توسعه است، ممكن است بپرسيد كه دقيقا با اين جثه كوچك چگونه اين امعاء و احشا درون شكم او جاي گرفته است. اين سوالي است كه پاسخ به آن ساده نيست.

 

امادر اين روند تكامل روده كوچك داراي چين‌خوردگي‌هايي مي‌شود كه در آن پرزهايي شكل مي‌گيرند كه بعد از تولد كمك به جذب غذا مي‌كنند. ان هفته دستگاه گوارش او شروع به كار مي‌كند.

 

 

وضعيت مادر

 ازاول بارداري تا الآن هورمون‌ها تأثيرگذارترين نقش را در بدن شما داشته‌اند. در اين هفته ميزان هورمون حاملگي به بالاترين زمان خود مي‌رسد وترشحات مهبلي كمي افزايش مي‌يابد. سينه‌هايتان پرتر و حساس‌تر مي‌شوند و به علت ازدياد چربي در زير پوست نياز بيشتري به شست و شوي موهاي خود پيدا مي‌كنيد. حجم خون شما همچنان در حال افزايش است و اين اتفاق در سه ماه دوم به حداكثر خود مي‌رسد و در سه ماه سوم بارداري كاهش مي‌يابد.

 

شماممكن است در اين زمان دچار نفخ يا باد معده شويد كه اين امر هم كاملاً طبيعي است. ترشح هورمون پروژسترون در اين زمان ماهيچه‌ها و عضلات شما را شلمي‌كند و اين علتي است كه باعث كندتر هضم شدن غذا در بدن شما مي‌شود و در نتيجه مشكلاتي نظير باد معده و آروغ زدن را افزايش مي‌دهد. البته شل‌شدن عضلات عوارض ديگري مثل عفونت و برفك واژن را هم ايجاد مي‌كند.

 

اينروزها حسابي بدخلق شده‌ايد و حوصله هيچ كسي را نداريد. از كوچكترين مشكلي كوهي بزرگ مي‌سازيد. اين حالات طبيعي است. خودتان را اصلا سرزنش نكنيد. نوسات خلقي تا پايان بارداري با شما خواهد بود.  در اين هفته مي‌توانيد با استفاده از دستگاه سونوگرافي حركات كودك خودتان را ببينيد و با استفاده از دستگاه اولتراسوند  صداي نوزاد را بشنويد.

 

 

توصيه‌هاي پزشكي

  1. اگر خونريزي همراه با درد داشتيد حتماً به پزشك مراجعه كنيد.
  2. اجسامسنگين را بلند نكنيد. با سرعت از پله‌ها بالا نرويد چرا كه ممكن است موجب خونريزي شود. هنگام بالا رفتن از پله آرام اين كار را انجام دهيد و بعد از بالا رفتن از چند پله حتماً چند دقيقه‌اي استراحت كنيد.
  3. در هنگام نشستن براي آنكه فشار زيادي به بدنتان نيايد يك زير پايي يا صندلي قرار دهيد تا مشكلي پيش نيايد.
  4. پيشاز بارداري مي‌توانيد كارهاي مربوط به رنگ كردن منزل را انجام دهيد. اما اگر قصد داريد اين كار اكنون انجام دهيد سعي كنيد زياد در معرض بوي رنگ قرار نگيريد. بهتر است از رنگ‌هاي بي‌بو استفاده كنيد.
برچسب ها : هفته نهم بارداری
(0) نظر
هفته هشتم بارداري
هفته هشتم بارداري

رسماًشما 2 ماه است كه باردار هستيد. سن جنين شما اكنون 6 هفته است. اين هفته توانايي شما براي بازي بيشتر شده و با وجود مشكلاتي كه داريد با اين حال بهتر نقش خودتان را ايفا مي‌كنيد. رويان هم حسابي در نقش خودش جاافتاده و با سرعت بيشتري در حال ايجاد تغييرات در نوع بازي خودش است. گريم رويان اينهفته بيشتر تغيير مي‌كند و شما مي‌توانيد چهره بهتري از او در هنگام فيلم‌برداري در هشتمين قسمت سريال ببينيد.

 

وضعيت جنين

لوكيشناين هفته رويان در كنار يك استخر پر آب است. او با آنكه قدي حدود 14 تا 20ميلي‌متر دارد مثل يك شناگر ماهر داخل رحم حركت مي‌كند. منتها شما چيزي ازاين حركت را درك نمي‌كنيد. در گريم جديد او دمش آن‌قدر كوچك‌شده كه به نظرمي‌رسد تا هفته آينده خبري از آن نباشد. حالا خيالتان راحت‌تر شده بازي كردن در مقابل بازيگري كه يك دوم بلند داشته باشد اصلاً خوشايند نيست.

 

اينهفته بيشتر شبيه يك انسان مي‌شود او مثل يك مجسمه كوچك مينياتوري از انساناست كه قرار است در اين هفته دست و پاهايش بيشتر شكل بگيرد و انگشتانش خودشان را نشان مي‌دهد. بازوها و مچ‌هاي او بيشتر رشد كرده و به سمت قلبش حركت مي‌كند. خوب پلك‌هايش هم از راه رسيده‌اند و چشم‌هايش را مي‌پوشانند، چشم‌هايش را به خوبي مي‌توان ديد، اما ساختمان آن به صورت كامل تشكيل نشده است. استخوان پاهايش سخت‌تر و درازتر مي‌شوند و هاله‌اي از لب‌هاي كوچك در صورت او نمايان است.

 

وضعيت مادر

خوببا تغيير چهره او، شما هم بايد كمي تغيير كنيد. اكنون گودي كمرتان پر شده ونوك سينه‌هايتان حساس‌تر و بزرگ‌تر شده است. اندازه رحم شده به اندازه يك انار درشت افزايش‌يافته با بزرگ‌شدن تدريجي رحم شما ممكن است احساس درد در ناحيه شكم يا پهلو داشته باشيد. برخي خانم‌ها در اين دوران انقباضاتي را دررحم احساس مي‌كنند اگر شما هم اين انقباضات را حس مي‌كنيد نگران نباشيد.

 

همچنانمشكلاتي مثل خستگي و تنبلي با شما همراه است بنابراين بهتر است كه 9 تا 10ساعت استراحت در طول روز داشته باشيد. افزايش ميزان حجم خود در دوران بارداري طبيعي است، اما اين را بداند كه با عارضه‌هاي همراه است از جمله واريس، خونريزي لثه و خفقان بيني.                                                                                                 

عقل حكم مي‌كند كه تا پايان سه ماه اول (12هفتگي. صبر كنيد و بعد از آن بارداري خودتان را اعلام كنيد چرا كه اين زمان بيش‌ترين زمان احتمال سقط‌جنين وجود دارد. اگر درد شكم همراه با خونريزي شديد در بدن داريد اين ممكن است نشانه‌اي از  سقط‌جنين باشد.

 

 

توصيه‌هاي پزشكي

  1. اگرتاكنون حيوانات خانگي داشته‌ايد سعي كنيد آنها را از محيط خانه‌تان دور كنيد. حيوانات داراي انگل‌هايي هستند كه براي جنين بسيار خطرناك است. برخي از حيوانات عفونت‌هايي را با خود همراه مي‌آورند كه ممكن است باعث سقط جنينشود.
  2.  گوشت را به خوبي بپزيد. گوشت خام ممكن است داراي عفونت‌هايي باشد كه به جنين شما آسيب برساند. حتي بعد از دست‌زدن به گوشت خام حتما دستان خود را بشوييد.
  3.  برخي از خانم‌ها عادت دارند كه براي جوش‌هاي صورت خود از محلول‌هايي برطرف كننده جوش استفاده مي‌كنند. حتما به ياد داشته باشيد كه ممكن است كه اين محلول‌ها براي جنين شما خطرناك باشند؛ بنابراين حتما با پزشك خود در اين زمينه مشورت كنيد.
  4.  يك حمام داغ مي‌تواند حسابي آرام‌بخش باشد با اين حال حواستان باشد كه آب زياد داغ نباشد چرا كه آب‌داغ براي جنين مناسب نيست.
  5. نزديك‌شدنبه مواد و سموم شيميايي در اين دوران چندان ضروري نيست بنابراين بهتر است از اين مواد دوري كنيد. مواد شيميايي در سه ماه نخست بارداري براي جنين خطرآفرين است.

 

برچسب ها : هفته هشتم بارداری
(0) نظر
هفته هفتم بارداري
             هفته هفتم بارداري


خوبچه حسي دارد؟ بازيگر شدن را مي‌گويم؟ هنوز هم به درستي با وجود آنكه هفته هفتم بارداري را سپري مي‌كنيد در نقش خود جا نيفتاده‌ايد. ايرادي ندارند، طول مي‌كشد تا بتوانيد با زندگي جديدتان خود را وقف دهيد. رويان كوچولو با آنكه هنوز قد نكشيده و شما را اذيت نمي‌كند با اين حال تطبيق دادن خودتان با اين شرايط راحت نيست. بهتر است در اين هفته بيشتر روي نمايشنامه تمركز كنيد تا بهتر بتوانيد در نقش خود فرو برويد.

 

وضعيت جنين

وروجكشما اين هفته سريع‌تر رشد خواهد كرد. اندازه سر تا دم كوچولو در ابتداي هفته 4-5 ميلي‌متر است كه در انتها هفته به 7- 11 ميلي‌متر مي‌رسد. برجستگي‌هاي دست و پا كه در هفته ششم جوانه‌زده بودند حالا بيشتر رشد كرده‌اند و قسمت‌هاي مختلف دست و پا در حالي شكل‌گيري است. سايه‌اي از آرنجو مفصل‌هاي او را مي‌توانيد ببينيد. حالا دست او از مچ تا انگشتان به هم چسبيده تا در هفته‌هاي آينده از هم جدا شود.

 

سرشاكنون بزرگ‌تر از بدن اوست و مي‌توانيد خوشحال باشيد كه روزهاي اين هفته زمان تشكيل نيمكره‌هاي چپ و راست مغز اوست. پوستش را اگر ببينيد وحشت مي‌كنيد آنقدر نازك است كه مي‌توان آن را به يك برگه كاغذ تشبيه كرد و رگ‌هايش به راحتي قابل ديدن است. دندان‌ها و فضاي داخلي دهانش هم به تدريج در گريم اين هفته گذاشته مي‌شود و ظاهراً گوش‌هايش هم بيشتر رشد خواهند كرد.

 

اين هفته رويان قشنگ‌تر خواهد شد پلك‌ها روي چشمانش را مي‌پوشاند و بيني قلمي او هم توي صورت عجيب و غريبش پيدا مي‌شود. روده‌ها و آپانديس هم در راه هستند و تا پايان اين هفته در بدن رويان جا خوش مي‌كنند.

 

البته ديگر اعضاي او براي آنكه عقب نمانند به سرعت در حال رشد هستند. كبدهاي او هم بيكار ننشسته‌اند و كارخانه توليد گلبول‌هاي قرمز را به راه انداخته‌اند. روده‌هاي نوزاد آينده شما در اطراف بند ناف در حال به هم پيچيده شدن است و بندناف هم با رگ‌هاي خوني كه ديدن آنها چندان سخت نيست مشغول سرويس‌دهي به كودك شماست. خوب روي سر او لكه  يا حفره‌هاي تيره رنگي هست كه بعداً به چشم‌ها و گوش‌هايش تبديل مي‌شود.

 

وضعيت مادر

رحمشما به تدريج در حال بزرگ‌تر شدن است و اندازه‌اش از يك مشت گره كرده به يك گرويپ فروت رسيده  و ممكن است شما دردهاي خفيف يا شديدي را در شكم خود احساس كنيد كه اين تغييرات ناشي از همان رشد تدريجي رحم است.              

 

حالتتهوع‌هايي كه از چند هفته پيش شروع شده همچنان ادامه دارد و تا هفته 14 بارداري هم با شماست. البته ممكن است اين زمان بيشتر طول بكشد. بنابراين براي مقابله با آن حتماً در كنار تخت خود بيسكويت داشته باشيد و مايعات زيادي بنوشيد تا اين مشكل كمتر شما را دچار دردسر كند. گرماي شديد و احساس گرگرفتن شما را در اين هفته آزار خواهد داد، سعي كنيد لباس‌هاي كمتري بپوشيد.                                                                                                                                 

احتمالاًبا خوردن هر وعده غذايي احساس مي‌كنيد كه كوهي از غذاخورده‌ايد اين طبيعي است چرا كه هضم غذا روند كندتري پيدا مي‌كند. با كندتر شدن اين روند بدن مواد غذايي مفيدتر را مي‌گيرد و اين غذاي مفيد هم به رويان مي‌رسد. يبوست اين هفته مچ شما را خواهد گرفت و مسلماً علاوه بر اينكه مجبوريد تهوع‌هاي صبحگاهي را تحمل كنيد، يبوست را نيز بايد كنارش قرار دهيد.

 

يبوستبه دليل وجود هورمونس پروژسترون عملكرد روده‌هاي شما را مختل مي‌كند. البته ممكن است كه بانوان بارداري هر كدام اين علائم را در هفته‌هاي مختلف تجربه كنند. همه اين اتفاقات روند طبيعي بارداري است و مشكل چنداني محسوب نمي‌شود.

 

 

توصيه‌هاي پزشكي

  1. اگرتا اين هفته به پزشك مراجعه نكرده‌ايد بايد ديگر خودتان را به يك متخصص نشان دهيد. پزشك سؤالات متعددي از جمله سابقه بيماري، عوارض ژنتيكي، سابقه بارداري قبلي و ... را مي‌پرسد و جدول اضافه‌وزن را به شما مي‌دهد كه بدانيد در هر هفته چه مقدار بايد وزن اضافه كنيد.
  2. دنبال يك راه حل مي‌گرديد كه تهوع صبحگاهي خود را برطرف كنيد ما به شما چند روش را آموزش مي‌دهيم:

 

  • حداقل ۸ ساعت در طول شب بخوابيد و هر زمان كه خسته شديد استراحت كنيد. هر زمان بدنتان به دليل خستگي ضعيف شود تسليم حالت تهوع مي‌شود.
  • ويتامين‌هايدوران بارداري را همراه غذا و مقدار زيادي آب بخوريد. مواد مغذي موجود در ويتامين‌ها ممكن است سيستم دستگاه گوارش را به هم ريخته و حالت تهوع را بدتر كند. اگر با وجود خوردن ويتامين‌ها به همراه غدا، هنوزهم معده‌يتان اذيت مي‌شود از دكترتان بخواهيد ويتاميني حاوي مواد مغذي كمتري براي شما تجويز كند.
  • هر زمان بر محيط خود كنترل داشتيد عواملي كه باعث حالت تهوع مي‌شوند را رفع كنيد. از عطر، شمع وپاك كننده‌هاي خانگي كه باعث تهوع مي‌شوند اجتناب كنيد. ديگر عوامل محيطي كه ممكن است نياز به تنظيم شدن داشته باشند عبارتند از درجه حرارت اتاق، نور و كيفيت هوا
برچسب ها : هفته هفتم بارداری
(0) نظر
هفته ششم بارداري
             هفته ششم بارداري

اگرچهشما 6 هفته‌اي مي‌شود كه در ساخت اين سريال درگيريد، اما كوچولوي شما 4 هفته است كه به داستان سريال اضافه‌شده، البته تاكنون نقش او در سايه بوده،اما در اين دو هفته اخير ديگر به صورت جدي به بازي در مقابل شما مي‌پردازدو نشانه‌هاي آن هم بروز علائم بارداري است كه شما با بخشي از آن‌ها اين روزها دست و پنجه نرم مي‌كنيد.  

 

وضعيت جنين

رويانكوچولوي شما اين روزها در حال رشد است و شرايط حساسي را سپري مي‌كند بنابراين عوامل خارجي بر روي او بسيار تأثير دارد. بيشتر ناهنجاري‌هاي مادرزادي در اين دوران در رويان شكل مي‌گيرد. يواش‌يواش بيشتر شبيه انسان مي‌شود. با اين حال كه لباس قورباغه‌ها را برتن كرده، اما در اين هفته برايتغيير قيافه چند نقطه تير رنگ در صورت او ايجادشده كه چشم‌ها و بيني او هستند.

 

در اطراف سر او حفره‌هايي كار گذاشته‌شده كه در آينده‌هاي گوش‌هاي او خواهند بود. دست و پاهاي او از اين هفته قابل ديدن هستند با اين تفاوت كه فعلاً چهار برجستگي در اطراف بدن او است. بالاي چين‌خوردگي‌هايي كه گردن و بدنه رويان را تشكيل مي‌دهند سوراخي است كه دهان وروجك شما را نشان مي‌دهد.

 

اندام‌هاياو با سرعت بيشتري در حال تغيير است. بافت بدني پشت رويان زودتر از بافت جلويي او رشد كرده و حالت خميده‌اي به اندام او داده است. اگر اندام يك اسبدريايي را پيش چشم خود تصور كنيد شيطان كوچولوي شما الآن خودش را به اين صورت درآورده است.

 

وضعيت مادر

خوب!حالتان خوب نيست تهوع‌هاي صبحگاهي حسابي شما را  به ريخته حتي دلتان نمي‌خواهد غذا بخوريد همان غذايي كه هم مي‌خوريد معلوم نيست چقدر در معده‌تان باقي مي‌ماند. حالتان خوب نيست احساس خستگي مي‌كنيد و حوصله هيچ‌كسي را هم نداريد. اين‌ها تنها بخشي از نشانه‌هاي بارداري است بايد منتظر بروز مشكلات بيشتر باشيد.

 

ممكن است بگوييد كه چقدر حرف‌هاي منفي مي‌زنيم. نه مي‌خواهيم براي اين شرايط آماده‌باشيد. ديده‌ايد كه گاهي بازيگرها مجبور مي‌شوند در شرايط سختي بازي كنند. خوب به نظر مي‌رسد كه شرايط سخت شما هم شروع‌شده و بازي كردن در نقش مادر باردار اصلاً كار راحتي نيست. اين هفته با مشكلاتي رو به رو مي‌شويد كه چندان براي شما خوشايند نيست.

 

ممكن است با يك سرفه ساده، خنده يا عطسه‌كردن احساس كنيد كه قدري ادرار از شما ترشح كرده، مسلماً اين وضعيت با روحيه حساس اين روزها، شما را كلافه مي‌كنداين طبيعي است رحم در حال بزرگ‌تر شدن است و به مثانه فشار وارد مي‌كند. بنابراين براي رفتن به توالت تنبلي نكنيد و به سرعت و در فاصله زماني كمتر به توالت برويد. در صورتي كه پزشك به شما استراحت مطلق داده مي‌توانيد از نوار بهداشتي استفاده كنيد. براي بهبود بي‌اختياري ادراري در اين دوران مي‌توانيد از ورزش‌هاي كف لگني يا تقويت‌كننده عضلات واژن استفاده كنيد.

 

دراين روش بايد ماهيچه‌هاي اطراف واژن و معقد خود را به حالت فشرده نگه داريد به گونه كه انگار نمي‌خواهيد به توالت برويد. سپس اين ماهيچه‌ها را منقبض كنيد و به تنفس خودتان ادامه دهيد. بعد آن‌ها را رها كنيد. ممكن است طي اين هفته بعد از ادرار لكه‌هايي را روي لباس خود ببينيد و ترس شما را بردارد كه نكند اتفاقي براي رويان افتاده، اين امر كاملاً طبيعي است با اينحال  با پزشك خود مشورت كنيد چرا ممكن است اين علائم مربوط به سقط‌جنين باشد. اين هفته ممكن است دچار يبوست شويد.

 

 

توصيه‌هاي پزشكي

در اين هفته سرتان شلوغ خواهد بود. اين هفته بايد آزمايش بدهيد. نمونه خون و ادرار براي چند علت مورد نياز است.

نمونه ادرار: اين آزمايش براي تعيين ميزان قند خون و عفونت‌هاي موجود در بدن آزمايش مي‌شود.

 

نمونه خون:نمونه خون شما نيز آزمايش مي‌شود تا سطح هورمون‌هاي بارداري و كم خوني بررسي شود. البته مواد ديگري مثل سرخجه، آبله‌مرغان و بيماري‌هاي مقاربتي مانند سفليس و هپاتيت B، سوزاك و كلاميديا مورد بررسي قرار مي‌گيرد. اين آزمايش‌ها قرار نيست هر بار تكرار شود اين فقط براي بررسي‌هاي اوليه است.

 

معاينه فيزيكي:تقريباً هر بار كه شما به پزشك متخصص مراجعه كنيد فشارخون را مي‌گيرد. براي اولين بار ممكن است كه پزشك پستان‌ها شما را معاينه بكند و حتي اگر تست پاپ اسمير نداده‌ايد اين كار را براي شما انجام دهد. سپس لگن شما را معاينه مي‌كند. پزشك يا ماما ممكنه فقط براي بررسي وضعيت رحم شكم شما را معاينه كند. برخي از پزشكان ترجيح مي‌دهند از روي شكم اين كار را انجام دهند و برخي ديگر از داخل رحم را بررسي كنند.   

 

رعايت بهداشت:در اين دوران بيشتر مراقب سلامتي خود باشيد. مدام دست‌هايتان را بشوييد تااز ورود آلودگي به بدنتان جلوگيري كند. از ديدار با افراد بيمار خودداري كنيد. ترجيحاً به زباله‌ها هم نزديك نشويد. مواد غذايي را خام مصرف نكنيد تا مي‌توانيد همه آن‌ها را بپزيد. از مصرف مواد غذايي باز جدا خودداري كنيدچرا كه آلودگي هوا بر روي اين مواد غذايي مي‌نشيند. لبنياتي كه پاستوريزه نيستند هم را نخوريد. همه اين توصيه هاي از ايجاد عفونت جلوگيري مي‌كند.

برچسب ها : هفته ششم بارداری
(0) نظر
هفته پنجم بارداري
هفته پنجم بارداري

ايندومين هفته از پذيرش رسمي نقش شما و پنجمين هفته بارداري است. به گمانم حسابي در تلاشيد تا نمايشنامه‌اي را كه خودتان نوشته‌ايد‌ حفظ كنيد. اين روزها احتمالاً درگير جا افتادن در نقشتان هستيد. مي‌خواهيد خوب خودتان را با اين شرايط وفق دهيد. هنوز زمان زيادي تا ورود مشكلات جدي‌تر در اجراي نقش باقي‌مانده،  بهتر است دست از نگراني از آينده برداريد و كارهاي هفته پنجم را بخوانيد.

 

وضعيت جنين

هرچندكه دوست داريد در اين هفته كودكتان را ببينيد اما پيشنهاد مي‌كنم فعلاً ازديدن عكس بازيگر رو به رويتان خودداري كنيد. او اين روزها در حال گريم است. به شما پيشنهاد مي‌كنم از ديدن او صرف‌نظر كنيد و بگذاريد تا كمي بيشتر رشد كند. او الان شبيه يك بچه قورباغه است. ناراحت شديد.

 

خوب ناراحتي ندارد حرف C  انگليسيرا در نظر بگيريد دقيقاً همين شكلي است با يك سر، دم و يك بدنه شبيه به اين حرف. مي‌خنديد؟  اما اگر نگاهي به نان بيندازيد بيشتر هم خنده‌يتان مي‌گيرد؛ او همين حالا به اندازه يك دانه كنجد است و اندازه‌اش حدود 2 ميلي‌متر است. ضربان قلب اين دانه كنجد را مي‌توانيد در اين هفته يا هفته بعد بشنويد.

 

بگذاريد ببينيم او تا چه اندازه رشد كرده است. رويان اكنون از سه لايه تشكيل شده كه لايه خارجي؛ مغز، نخاع،  پوست و مو را تشكيل ميدهد، لايه مياني؛ قلب، سيستم گردش خون، استخوان، عضله، كليه و سيستم تناسلي را تشكيل ميدهد و لايه داخلي روده‌ها، كبد، پانكراس و مثانه را مي‌سازد.

 

بنابرايندر اين هفته اين موجود كوچك در حال تغيير قيافه است و سلول‌هاي بدن او در حال ساخت اندام‌هاي مهم او مثل كبد، كليه و سيستم عصبي هستند. به تدريج با رشد اين سيستم قسمت‌هاي نخاع، مغز و ستون فقرات هم شكل مي‌گيرد. خوب به نظرمي‌رسد كه رويان در اين دو هفته اخير گريم زيادي داشته حالا اين توده سلولي داراي پوست، مو، ناخن و غده‌هاي سينه است.

 

قلباو همراه با دستگاه گردش هم به تدريج شكل مي‌گيرد. جنين شما سالم و سلامت است. غذا و اكسيژنش را دوست مهربانش، جفت به او مي‌رساند و جاي نگراني نيست. البته به شما بگوييم اين فرايندي است كه طي 2 يا 3 هفته به تدريج شكلمي‌گيرد و اين‌گونه نيست كه شما تصور كنيد رويان در آخر هفته لزوماً يك مرحله را به پايان رسانده و وارد مرحله بعد شده است. بلكه اين مراحل به هم پيوسته است و براي هر كدام نمي‌توان زمان دقيقي مطرح كرد.

 

وضعيت مادر

اگردر هفته گذشته نشاني از علائم بارداري در شما نبوده اين هفته حتماً منتظرشباشيد. اگر پستان شما درد مي‌كند، زود خسته مي‌شويد يا مدام مجبوريد به دست‌شويي برويد اين علائم را جدي بگيريد. بدن شما در اين هفته خون بيشتري توليد مي‌كند تا بتواند اكسيژن و غذا را به كودك برساند. ضربان قلب براي حفظ تعادل خود افزايش مي‌يابد و اين افزايش خستگي، گيجي و سردرد را به همراه دارد. 

 

در اين هفته درد پستان‌ها يا حسي شبيه به سوزن‌سوزن‌شدن شما را آزار مي‌دهد. احتمال بزرگ شدن پستان‌ها و تيره شدن هاله رنگي دور آن نيز وجود دارد.

 

ويارهم در اين زمان بروز مي‌كند و احتمالاً حسابي شما را حساس مي‌كند. هر مادهغذايي كه شما مي‌بينيد وسوسه مي‌شويد كه آن را بخوريد. ويار به دليل به همخوردن تعادل بين انتقال‌دهنده‌هاي عصبي بدن مادر، حالت روحي و رواني خاص وهمچنين نيازهاي تغذيه‌اي او به وجود مي‌آيد.

 

ممكناست وقتي دلتان پنير مي‌خواهد ناشي از كمبود سديم باشد يا هنگامي كه حساب هوس بستني بزرگ كرده‌ايد نشان از نياز بدن شما به كلسيم و چربي باشد.

 

 

توصيه‌هاي پزشكي

  1. اولينملاقات‌هاي شما با پزشك آغاز شده است. در اين زمان پزشك با استفاده از يك فرمول مي‌تواند زمان زايمان شما را حدس بزند. براي اين كار لازم است اولين روز از آخرين دوره قاعدگي خود را دقيق يادداشت كنيد.
  2. مصرفداروها را كنار بگذاريد. هر دارويي مي‌تواند بر روي رويان تأثير مستقيم بگذارد. اگر نمي‌دانستيد باردار هستيد و دارو مصرف كرده‌ايد حتماً اين مسئله را با پزشك متخصص در ميان بگذاريد. سرخود و بر اساس توصيه‌هاي بزرگترها داروهاي گياهي مصرف نكنيد.
برچسب ها : هفته پنجم بارداری
(0) نظر
هفته چهارم بارداري
هفته چهارم بارداري



تبريكمي‌گوييم، شما رسما اين هفته در نقش يك مادر پذيرفته شده‌ايد. اين هفته بهترين هفته زندگي‌تان خواهد بود و البته وظيفه‌تان سنگين‌تر مي‌شود. از اين هفته بايد حسابي روي نقشي كه قرار است 9 بازي كنيد تمركز كنيد و اين كار آساني نيست. بهتر است براي اجراي بهتر نقش مطالب هفته پهارم را پيگيري كنيد.  

 

وضعيت جنين

مي‌خواهيدبدانيد اكنون اين مهمان كوچولو در چه شكلي است؟ دلتان را صابون نزنيد، حالا حالا بايد صبر كنيد تا بتوانيد او را ببنيد. حق هم داريد از همين حالامي‌خواهيد بدانيد كودكتان شبيه كيست؟ اما اكنون زود است، او تازه در مرحلهروياني است. در واقع از زمان بسته شدن نطفه تا هفته هشتم يا دهم بارداري فرزند كوچك شما «رويان» ناميده مي‌شود.

 

بگذاريدبگوييم كوچولوي شما الان چه شكلي است. او همچنان در حال استقرار در خانه جديد است. اين ريزه ميزه الان از دو لايه داخلي و خارجي تشكيل شده كه دو لايه داخلي را «اپي‌پلاست» مي‌نامند و لايه خارجي، غشايي است به نام «هايپوبلاست» كه بعدها اعضاي بدن جنين را در آينده تشكيل مي‌دهد.

 

ازاين هفته، دو باديگارد رويان شما را همراهي مي‌كنند. اين هفته زمان تشكيل وتوسعه كيسه آمنيوتيك و كيسه زرده است. كيسه آمنيوتيك با احاطه رويان علاوهبر اينكه او را از گزند حوادث داخل رحم محافظت مي‌كند مثل يك تخت گرم و نرم هم مي‌ماند كه جنين در آن مدام در حال چرت زدن است.

 

كيسهزرده هم كيسه‌اي چسبيده به رويان است كه رگ‌هاي خوني و گلبول‌هاي سرخ اوليه در آن تشكيل مي‌شود. نگران غذاي اين توده كوچك نباشيد. جفت همان وظيفه‌اي را ايفا مي‌كند كه شما در آينده بر عهده خواهيد داشت. جفت مثل دايه‌اي مي‌ماند كه به جاي شما غذاي كودكتان را در رحم توي دهانش مي‌گذارد.

 

اينتوده گوشتي كه مسئول تامين اكسيژن جنين شما هم هست به خوبي مي‌داند چه زماني بايد به فرزند شما غذا و اكسيژن برساند. او اكنون مشغول كندن تونل درداخل رحم براي اتصال محل دريافت غذا و جنين است تا بتواند به درستي ماموريت خود را به انجام برساند. اما تا زماني كه جفت در حال رشد است وظيفهتغذيه رويان با همين كيسه زرده است. پيشرفت‌هاي اين هفته به اينجا ختم نمي‌شود و پيشرفت‌هاي ديگري در راه است.


وضعيت مادر

درحالي كه رويان تلاش مي‌كند خودش را به ديواره رحم بچسباند، بسياري از زناندرد خفيفي را در ناحيه شكم خود تجريه مي‌كنند. اين دردها طبيعي است چرا كهبدن خودش را با هورمون‌هاي جديد بارداري هماهنگ مي‌كند و رحم شما تبديل بهخونه جديد رويان كوچولو مي‌شود.

 

برخي از زنان هم خونريزي را تجربه مي‌كنند، اما يادتان باشد به رنگ آن توجه كنيد. خوني كه از شما دفع مي‌شود نبايد قرمز پررنگ يا روشن مثل دوران قاعدگي باشد بلكه بايد به رنگ صورتي يا قهوه‌اي باشد. ناراحتي لانه گزيني يا خونريزي معمولاً پنج تا 12روز پس از تخمك‌گذاري اتفاق خواهد افتاد. درد شما نبايد شديد باشد و اگر درد شديد، تب، لرز يا خونريزي واژينال سنگين داريد حتما با پزشك تماس بگيريد.       

                

 ازآنجا كه از اين هفته علائم بارداري خودشان را نشان مي‌دهند، بايد منتظر حملات بارداري باشيد. البته هنوز هم احتمال اينكه تست‌هاي بارداري جواب منفي به شما بدهد وجود دارد چرا كه شايد هورمون گنادوتروپين به صورت كامل ترشح نشده و همين هم عاملي است كه شما با تست‌هاي بارداري متوجه حاملگي نشويد. اما با افزايش ميزان هورمون‌ها بالاخره نشانه‌هاي حاملگي بروز مي‌كند.

 

شما نمي‌خواهيد در نقش بازيگر، بازي كليشه‌اي بيشتر سريال‌ها را ارائه دهيد و حالت تهوع داشته باشيد، اما اين اجتناب ناپذيراست كه كارگردان اصلي اين ماجرا به هرحال به صورت طبيعي اين نشانه را در تغييرات بارداري قرار داده و شما هم نمي‌توانيد كاري كنيد.در مواقع استفراغ و تهوع به اين فكر كنيد كه شما تنها نيستند و اين اتفاق ممكن است هر روز صبح، ظهر و شب براي36 ميليون زن باردار مثل شما در جهان رخدهد. اين اولين نشانه حاملگي در شما است.          

 

 علائمديگري هم شما را تا مرز پشيماني پيش مي‌برد سفت و دردناك شدن پستان، حساس شدن شكم و نفخ، كمر درد و نرم شدن دهانه رحم از علائم اين دوره است. اما شايد بيشترين مسئله‌اي كه شما را آزار دهد تغييرات ناگهاني روحي باشد. يك روز، خوب و سرحال هستيد و روز بعد بداخلاق و بي‌حوصله.

 

نگراناين موضوع نباشيد. اين تغييرات كاملاً طبيعي هستند و جاي نگراني نيست. فقطبه خودتان فرصت دهيد تا با اين تغييرات كه ممكن است ماه‌ها با آن درگير باشيد، آرام كنار بياييد.

 

 

توصيه‌هاي پزشكي

  1. پزشكبايد كليه شرايط جسمي و روحي شما را بررسي كند. احتمالاً اگر بارداري اول را تجربه مي‌كنيد شايد رفتن پيش پزشك خلق شما را تنگ كند اما  اگر در تمام اين مدت به كودكتان فكر كنيد معاينه دقيق پزشك متخصص كه شايد براي شما خوشايند هم نباشد، آسان‌تر خواهد شد.
  2. براي بار سوم به مادران باردار مي‌گوئيم كه به محض اطمينان از بارداري از كشيدن سيگار خودداري كنيد. دود ناشي از آن رسيدن اكسيژن به رويان كوچك شما را دشوار مي‌كند، لذت بردن شما از كشيدن سيگار او را آزارده خاطر مي‌كند.
  3. خوردن ويتامين‌ها را شروع كنيد. خوردن ويتامين‌هاي A ,B , D در دوران بارداري ضروري است. ويتامين A يك ويتامين محلول در چربي است كه در كبد ذخيره مي‌شود. مقدار روزانه 200 واحد ويتامين در بارداري و قبل از آن توصيه مي‌شود
برچسب ها : هفته چهارم بارداری
(0) نظر
هفته سوم بارداري
هفته سوم بارداري



دراين هفته مي‌توانيد هر لحظه منتظر اعلام نتيجه براي انتخاب خود به عنوان بازيگر نقش مادر باشيد. اين هفته مشخص مي‌شود كه مي‌توان شما را ستاره آينده اين سريال دانست يا نه؟ هيجان‌ زده‌ايد و درعين‌ حال از اعماق قلبتاننگران و دلواپس هستيد. بالأخره هفته سرنوشت‌ساز سر رسيده است. بياييد به جاي فكر كردن به افكار منفي درباره اين موضوع، كارهاي هفته سوم را با هم بررسي كنيم.

 

 

وضعيت جنين

كودكشما با چشم مسلح قابل ديدن نيست. او در اين مرحله آن‌قدر ريز و كوچك است كه براي ديدنش بايد به يك ميكروسكوپ متوسل شويد. او هنوز در مرحله بلاستوسيست است مثل يك توپ گرد به اندازه 0.1 ميلي‌متر.

 

در اين مرحله جفت براي توسعه خود شروع به توليد هورمون HCG(گنادوتروپين جفت انسان) مي‌كند كه اين هورمون در ادرار يا خون شما قابل تشخيص است. مي‌دانيد وظيفه اين هورمون در بدن شما چيست؟ اين هورمون دستورهاي جديد به دستگاه رحم مي‌دهد.

 

ازاين به بعد به فرمان اين هورمون ديگر هيچ تخمكي از تخمدان‌ها آزاد نمي‌شودو پروژسترون و استروژن در بدن افزايش مي‌يابد تا جداره‌هاي ديواره رحم خونريزي نكند. اين زماني است كه به تدريج مايع آمنيوتيك(كيسه آب) در اطراف توده سلولي شكل مي‌گيرد تا ماه‌ها بعد كيسه آب از كودك شما محافظت ‌كند.

 

حالا سلول‌هاي بلاستوسيست با سرعتي بسيار زياد در حال تكثير هستند و در همين زمان جنسيت، رنگ چشم و جنس موي او هم مشخص مي‌شود.

 

 

وضعيت مادر

درهفته سوم توده سلولي در رحم شما ثابت شده است و شما رسماً به عنوان يك بانوي باردار شناخته مي‌شويد البته طبيعي است كه نمي‌توانيد وجود او را در بدن خودتان تشخيص بدهيد. به هر حال او هنوز توده‌اي كوچك است كه اندازه اش 1تا 3 ملي‌متر است.

 

شايد اولين تغييراتيكه مشاهده ‌كنيد ديدن لكه‌هاي‌خوني است كه يك يا دو روز بيشتر طول نمي‌كشدو سبك‌تر از دوره‌هاي عادي ماهانه است. به اين مرحله «لكه‌بيني لانه گزيني» گفته مي‌شود.

 

 

توصيه‌هاي پزشكي

  1. حتماًدر اين هفته با پزشك مشورت كنيد البته ممكن است هنوز هم خبر از بارداري خود نداشته باشيد. با اين حال نگران نباشيد خيلي از زنان باردار تا مدت‌ها متوجه بارداري نمي‌شوند و نرفتن پيش پزشك به معناي آسيب ديدن اين موجود كوچك نيست.
  2. چه بدانيد باردار هستيد يا نه، خوردن روزانه 400 ميكروگرم آهن خيال شما را از هر لحاظ راحت مي‌كند. اگر با خوردن قرص‌هاي آهن راحت نيستيد از موادغذايي شروع كنيد كه حاوي آهن هستند. جگر، گوشت قرمز، ماهي، زرده تخم‌مرغ، سبزيجات داراي برگ‌هاي سبز تيره و پهن مثل اسفناج، حبوبات و ميوه‌هاي خشك مخصوصاَ برگه زردآلو و دانه‌هاي روغني بهترين منابع خوراكي حاوي آهن هستند.
  3. تقريباًهمه زنان باردار مي‌دانند كه رنگ كردن موها در دوران بارداري توصيه نمي‌شود، اما در سه ماه اول اين دوره تاكيد بيشتري از سوي متخصصان مي‌شود كه در اين مدت اصلاً به رنگ موهاي خود دست نزنند چرا كه محققان معتقدند اثرات شيميايي رنگ كردن مو، موجب سقط جنين مي‌شود.

 

برچسب ها : هفته سوم بارداری
(0) نظر
هفته دوم بارداري
هفته دوم بارداري




شمادر هفته دوم قرار داريد و دلواپس هستيد. هنوز معلوم نيست در نهايت براي ايفاي نقش مادري انتخاب مي‌‌شويد يا نه؟ اين هيچ ربطي به استعداد شما ندارد. همه زن‌ها مي‌توانند اين نقش را بپذيرند، اما شرط اساسي براي انتخابشدن به عنوان يك مادر آرامش شما در هفته‌هاي اول بارداري است. از آنجايي كه هنوز نمي‌دانيد قرار است چه اتفاقي بيفتند بياييد با هم موضوع باروري رااز يك منظر ديگر نگاه كنيم.

 

وضعيت جنين

طيهفته اول مشخص مي‌شود كه نقش رو به روي شما را يك دختر خجالتي بازي مي‌كنديا يك پسر وروجك. هرچند كه شما حالا حالاها از آن بي‌خبر خواهيد بود. پيوند اسپرم و تخمك يك فرايند 10 تا 30 ساعته است. در همان هفته اول كه باروري تخمك انجام مي‌شود در حدود 250 ميليون اسپرم از سرويكس (دهانه رحم) وارد  واژن مي‌شود. از اين ميان تنها 400 اسپرم براي نفوذ به تخمك مي‌توانند وارد رحم شوند و تنها يك اسپرم مي‌تواند تخمك را بارور كند.

 

كروموزم‌هايوالدين حاوي مواد ژنتيكي هستند كه كودك خصوصيات پدر و مادر را از طريق آنها به ارث مي‌برد. هر انساني 64 كروموزم دارد كه 23 كروزموزم را از مادر و23 تاي ديگر را از پدر به امانت مي‌گيرد. هر تخمك داراي يك كروموزوم X و هر اسپرم داراي يك كروموزوم X  يا Y  است. تركيب كروموزوم‌هايX  و  y جنسيت كودك را مشخص مي‌كند. اگر اسپرمي كه تخمك را بارور مي‌كند حاوي X  باشد شما صاحب يك دختر مي‌شويد و اگر با خودش كروموزم Y را حمل كند طبعا نوزاد شما پسر خواهد.

 

وضعيت مادر

حتمابارها اسم «نطفه» را شنيده‌ايد، اما شايد ندانيد نطفه دقيقا چه زماني شكل مي‌گيرد. 2 روز بعد از آنكه تخمك بارور شد سفرش را از لوله‌هاي رحم يا همانفالوپ به سمت رحم آغاز مي‌كند. اين تخمك بارور شده همان نطفه‌ است. در حينسفر 5 تا 7 روزه از لوله‌ها به مقصد رحم، تخمك بارور شده خود را مداوم تقسيم مي‌كند تا توده سلولي به نام «بلاستوسيست» تشكيل ‌شود.

 

بلاستوسيستبه اندازه سر سوزن است و از 3 قسمت لايه دروني، لايه بيروني و بخش مايع تشكيل شده است. لايه دروني، جنين و لايه بيروني، جفت ناميده مي‌شود و بخش مايع مانند آن «كيسه‌آب» يا در اصطلاح پزشكي «كيسه‌آمنيوتيك» خوانده مي‌شود. بلاستوسيست خودش را به مخاط داخلي رحم به نام «آندومتر» مي‌رساند ودر اين زمان بارداري تثبيت مي‌شود.

 

از اين زمان به بعد هورمون‌ها كارشان را آغاز مي‌كنند. هورمون «استروژن» باعث ضخيم و پرخون شدن آندومتر مي‌شود. «پروژسترون» هورمون ديگري كه از تخمدان‌ها آزاد مي‌شود آندومتر را ضخيم و پرخون نگه مي‌دارد تا بلاستوسيست بتواند به رحم بچسبد و مواد مغذي را از آن جذب كند. اين روند «لانه گزيني» نام دارد. حتماً از تصور اينكه كودكتان در پايان هفته دوم شبيه يك تخم مرغ است مي‌خنديد، اما اين واقعيت است.

 

 

توصيه‌هاي پزشكي

  1. باپزشكتان درباره سوابق جسماني خود صحبت كنيد و سوالات مهمي را كه در ذهن داريد، بپرسيد. اگر بيماري ژنتيكي در خانواده داريد حتما اين مسئله را مطرحكنيد.
  2. حتما تاكنون عوامل خطرساز براي جنين از جمله الكل و سيگار را كنار گذاشته‌ايد.
  3. اگرداروهاي افسردگي استفاده مي‌كنيد ادامه مصرف آنها را با پزشك در ميان بگذاريد. برخي از زنان بدون اين داروها نمي‌توانند زندگي كنند. با اين حال شما بايد از مصرف اين داروها صرف نظر كنيد و به دنبال راهكار تازه‌اي براي مبارزه با بيماري خود در اين دوران باشيد. آنچه محققان مي‌گويند اين است كهمصرف داروهاي افسردگي در بارداري ممكن است كودك شما را در آينده با بيماري‌هاي مختلفي درگيركند.
  4. مصرف كافئين اگر به صورت معتدل باشد خطري براي شما و جنين ايجاد نمي‌كند، اما اگر در روز بيشتر از 200 ميلي‌گرم كافئين ( دركاپوچينو يا قهوه) مصرف كنيد خطر سقط جنين تا دو برابر افزايش مي‌يابد.

منبع تمام دوره هاي بارداري هفته به هفته : ني ني بان مي باشد .

برچسب ها : هفته دوم بارداری
(0) نظر
هفته اول بارداري
هفته اول بارداري 


بياييد به بارداريبه چشم يك فيلم بلند يا اصلاً يك سريال نگاه كنيم كه قرار است 9 ماه طول بكشد. انتظار داريد در اين 9 ماه چه چيزي ببينيد؟ اين سريال 40 قسمت طول مي‌كشد و شما مي‌توانيد به راحتي مراحل بارداري را يك به يك از نظر بگذرانيد. فرقي نمي‌كند كه از كدام هفته متوجه شده باشيد پخش چنين سريالي آغاز شده، نكته مهم آن است كه شما بازيگر نقش اول اين سريال هستيد و جنين داخل شكمتان هم بازيگر رو به روي شماست كه فعلا براي ديدن آن مجبوريد به چند عكس اكتفا كنيد. بازيگر اول اين نقش شماييد. قرار است كه در اين 9 ماه حسابي با بازي در اين سريال بدرخشيد. بهتر است كار را از همين حالا شروع كنيد. كمي مطالعه درباره نقشتان مي‌تواند شما را به هدفتان كه مادر شدن استنزديك كند. خب با هم بررسي مي‌كنيم كه قرار است در اولين هفته بارداري شماچه كارهايي انجام دهيد و از چه كارهايي پرهيز كنيد؟ فرزند كوچك شما قرار است 40 هفته مهمان شما باشد. بنابراين شما بايد ميزبان خوبي براي او باشيد.

 

وضعيت جنين

خبالان كمي گيج  شده‌ايد شايد از خودتان بپرسيد كه بالأخره اين ريزه ميزه شيطان قرار است 40 هفته بماند يا سرهفته سي و هشتم بيرون مي‌آيد؟ سؤال شما يك جواب كوتاه دارد 2 هفته زمان مي‌برد تا تخمك‌گذاري در رحم شما از آخرين دوره قاعدگي انجام شود. اين دوره مهم‌ترين زمان زندگي شماست چرا كه در نهايت در اين زمان شما به عنوان بازيگر نهايي اين سريال و در نقش مادر انتخاب مي‌شويد.

 

هفته اول شما دوره باروري را طي مي‌كنيد. در اين مرحله قرار است كه تخمك از تخمدان آزاد شده واز طريق لوله‌هايي به نام فالوپ به سمت رحم شما حركت كند. تخمك در درون لوله فالوپ توسط اسپرم بارور مي‌شود. بنابراين بعد از دوره قاعدگي و در زمان تخمك‌گذاري وقت داريد تا براي باردار شدن دست به كار شويد.

 

اسپرممي‌تواند به مدت 4 يا 5 روز زنده بماند در حالي كه تخمك بيش از 24 ساعت توانايي زنده ماندن ندارد. بنابراين چند روز پيش از زمان تخمك‌گذاري وقت مناسب براي عملي كردن تصميم خود است. خوب شايد بپرسيد كه زمان تخمك‌گذاري را چگونه حدس بزنيم؟ كار چندان سختي نيست با استفاده از اين روش مي‌توانيد حدود اين زمان را بيابيد؛ زمان دوره قاعدگي بعدي خود را از عدد  12 يا 16 كم كنيد. عدد به‌دست آمده زمان تخمك‌گذاري را مشخص مي‌كند.

 

وضعيت مادر

نشانه‌هاي تخمك‌گذاري

بااين حال اگر با استفاده از فرمول بالا به نتيجه نرسيديد بايد به شما بگوييم كه روش‌هاي تشخيصي ديگري براي زمان تخمك‌گذاري وجود دارد. نشانه‌هايي كه مي‌توانيد پيش از تصميم براي بارداري به آن توجه كنيد تا در زمان مورد نظر وقت را از دست ندهيد.

 

تغيير ترشح در دهانه رحم

تغييرترشحات در دهانه رحم از نشانه‌هاي زمان تخمك‌گذاري است. هرچقدر از روزهاي قاعدگي فاصله بگيريد ميزان اين ترشحات افزايش مي‌يابد. اين ترشحات نشان‌دهنده سطح هورمون استروژن در بدن است كه افزايش آن، احتمال حاملگي را افزايش مي‌دهد. دقت كنيد كه ترشحات شفاف، ليز و چسبنده افزايش احتمال بارداري را در پي دارد.

 

اين ترشحات در حالت طبيعي به عنوان يك سد محافظ عمل مي‌كنند، اما در زمان اوج توانايي باردار شدن در شما اين ترشحات به اسپرم اجازه مي‌دهند تا از مجراي رحم عبوركرده و به سمت رحم بروند. سپس به طرف لوله‌هاي فالوپ (لوله‌هاي رحمي) حركتمي‌كنند تا با تخمك برخورد كند.

 

افزايش دماي بدن

باردارشدن فرايندي است كه نيازمند به زمان است. بنابراين در اقدامات مربوط به بارداري صبر خود را بالا ببريد. يكي از نشانه‌هايي كه شما را به زمان تخمك‌گذاري هدايت مي‌كند افزايش دماي بدن است. شما مي‌توانيد در مقاطع زماني بعد از قاعدگي با استفاده از دماسنج‌ دماي بدن خود را هر روز صبح بعداز خواب اندازه بگيرد. در زمان تخمك‌گذاري دماي بدن حدود نيم درجه افزايش مي‌يابد چرا كه آزاد شدن تخمك منجر به افزايش هورمون پروژسترون در بدن مي‌شود.

 

پس از تخمك‌گذاري، يك تا دو روزطول مي‌كشد تا سطح هورمون پروژسترون به حدي برسد كه دماي بدن شما را افزايش بدهد. اما از آنجا كه تخمك تنها حداكثر ۲۴ ساعت مي‌تواند زنده بماند، هنگامي كه دماي بدن افزايش پيدا مي‌كند، ديگر براي باردار شدن بسياردير شده است به همين دليل متخصصان پيشنهاد مي‌كنند دماي بدن خود را براي چند ماه دقيقاً زير نظر گرفته و نموداري براي آن طراحي كنيد تا بتوانيد الگوي افزايش دما را تشخيص داده و زمان احتمالي تخمك‌گذاري خود را مشخص كنيد. در اين صورت مي‌توانيد به گونه‌اي برنامه‌ريزي كنيد كه دو تا سه روز پيش از موعد افزايش دماي بدن خود آميزش داشته باشيد.

 

دردها در ناحيه شكمي

حدوداً۲۰ درصد از خانم‌ها مي‌توانند تخمك‌گذاري و فعاليت مربوط به آن را احساس كنند كه نشانه‌هاي آن مي‌تواند از درد ملايم تا تير كشيدن‌هاي شديد و ناگهاني زير شكم باشد. اين حالت كه به آن «ميتل اشمرز» گفته مي‌شود، ممكن است از چند دقيقه تا چند ساعت طول بكشد.

 

 

توصيه‌هاي پزشكي

  1. قبلاز هر كاري پيش پزشك برويد تا از آمادگي بدنتان براي پذيرش اين نقش بزرگ مطمئن باشيد. تست‌هاي مختلف از جمله پاپ اسمير، معاينه پستان، معاينه لگني،معاينه شكم، تست‌هاي غربالگري و آزمايش خون (براي بررسي آنتي بادي‌هاي خاصمانند CMV يا توكسوپلاسموز) را انجام دهيد. اگر متوجه بيماري خاصي از قبيل پوليپ، كيست، كم‌كاري و زيادكاري تيروئيد و فيبروئيد شديد. بهترين زمان براي درمان قبل از بارداري خواهد بود. حتماً حواستان به داروهايي كه مصرف مي‌كنيد باشد. داروها روي جنين تأثير مي‌گذارد.
  2. سيگار و الكل را كنار بگذاريد. مصرف اين دو ماده ارزش آسيب رساندن به فرزندتان، نقض‌هاي مادرزادي، مشكلات كم‌وزني كودكو .... را نداريد.
  3. استرس را فراموش كنيد. نگراني و استرس مانع بزرگي براي مادرشدن شماست بنابراين با كنار گذاشتن آن مي‌توانيدباردار شدن خود را تضمين كنيد.
  4. وزنتان را تعديل كنيد. اگر اضافه وزن داريد يا با لاغري شديد رو به رو هستيد حتماً به فكر تنظيم وزن خود باشيد. چرا كه اضافه وزن زياد و لاغري شديد مي‌تواند دوران بارداريسختي را براي شما رقم بزند.
  5. از گرماي زياد دوري كند، گرماي زياد روي كيفيت عملكرد اسپرم ها تأثير مي‌گذارد و باعث كاهش ميزان آنها در بيضه‌ها مي‌شود.
  6. از اين به بعد بايد خواب كافي داشته باشيد. 8 ساعت در روز بخوابيد. اگر در خوابيدن مشكل داريد حتماً در اين باره با پزشك صحبت كنيد.
  7. فكرنكنيد فقط داروهاي شيميايي براي بارداري مضر است داروهاي گياهي هم مي‌تواند مشكلات جدي براي شما در دوران بارداري ايجاد كند. پس، از خوردن داروهاي گياهي بدون مشورت با متخصصان جداً خودداري كنيد.  
برچسب ها : هفته اول بارداری
(0) نظر
X