درباره وبلاگ
با سلام خدمت شما دوستان گرامی ، در این وبلاگ قصد دارم تا در مورد مسائل دوران بارداری و نوزادی و کودکی بنویسم ، امیدوارم که بتوانم مطالب خوبی جمع آوری کنم و در اختیار قرار بدهم. با تشکر از شما
موضوعات
بارداري هفته به هفته (30) مخصوص مادران و پدران (10) عكس كودك (3) آموزش براي كودكان (0) شعر كودكانه (0) آموزش كاردستي (0) دوره كودكي (0) دوره نوزادي (0) نويسنده (0) مشكلات نوزادان و كودكان (0) غذاهاي مخصوص كودكان (0)
صفحه ها
آمار وبلاگ
تعداد بازديد :113082
تعداد نوشته ها : 43
تعداد نظرات : 1
فيدها
راهنمای بارداری هفته به هفته
آرشيو مطالب
خرداد 1393
سايت ها
تبيان
من يك ني ني ام
هفته چهارم بارداري
هفته چهارم بارداري



تبريكمي‌گوييم، شما رسما اين هفته در نقش يك مادر پذيرفته شده‌ايد. اين هفته بهترين هفته زندگي‌تان خواهد بود و البته وظيفه‌تان سنگين‌تر مي‌شود. از اين هفته بايد حسابي روي نقشي كه قرار است 9 بازي كنيد تمركز كنيد و اين كار آساني نيست. بهتر است براي اجراي بهتر نقش مطالب هفته پهارم را پيگيري كنيد.  

 

وضعيت جنين

مي‌خواهيدبدانيد اكنون اين مهمان كوچولو در چه شكلي است؟ دلتان را صابون نزنيد، حالا حالا بايد صبر كنيد تا بتوانيد او را ببنيد. حق هم داريد از همين حالامي‌خواهيد بدانيد كودكتان شبيه كيست؟ اما اكنون زود است، او تازه در مرحلهروياني است. در واقع از زمان بسته شدن نطفه تا هفته هشتم يا دهم بارداري فرزند كوچك شما «رويان» ناميده مي‌شود.

 

بگذاريدبگوييم كوچولوي شما الان چه شكلي است. او همچنان در حال استقرار در خانه جديد است. اين ريزه ميزه الان از دو لايه داخلي و خارجي تشكيل شده كه دو لايه داخلي را «اپي‌پلاست» مي‌نامند و لايه خارجي، غشايي است به نام «هايپوبلاست» كه بعدها اعضاي بدن جنين را در آينده تشكيل مي‌دهد.

 

ازاين هفته، دو باديگارد رويان شما را همراهي مي‌كنند. اين هفته زمان تشكيل وتوسعه كيسه آمنيوتيك و كيسه زرده است. كيسه آمنيوتيك با احاطه رويان علاوهبر اينكه او را از گزند حوادث داخل رحم محافظت مي‌كند مثل يك تخت گرم و نرم هم مي‌ماند كه جنين در آن مدام در حال چرت زدن است.

 

كيسهزرده هم كيسه‌اي چسبيده به رويان است كه رگ‌هاي خوني و گلبول‌هاي سرخ اوليه در آن تشكيل مي‌شود. نگران غذاي اين توده كوچك نباشيد. جفت همان وظيفه‌اي را ايفا مي‌كند كه شما در آينده بر عهده خواهيد داشت. جفت مثل دايه‌اي مي‌ماند كه به جاي شما غذاي كودكتان را در رحم توي دهانش مي‌گذارد.

 

اينتوده گوشتي كه مسئول تامين اكسيژن جنين شما هم هست به خوبي مي‌داند چه زماني بايد به فرزند شما غذا و اكسيژن برساند. او اكنون مشغول كندن تونل درداخل رحم براي اتصال محل دريافت غذا و جنين است تا بتواند به درستي ماموريت خود را به انجام برساند. اما تا زماني كه جفت در حال رشد است وظيفهتغذيه رويان با همين كيسه زرده است. پيشرفت‌هاي اين هفته به اينجا ختم نمي‌شود و پيشرفت‌هاي ديگري در راه است.


وضعيت مادر

درحالي كه رويان تلاش مي‌كند خودش را به ديواره رحم بچسباند، بسياري از زناندرد خفيفي را در ناحيه شكم خود تجريه مي‌كنند. اين دردها طبيعي است چرا كهبدن خودش را با هورمون‌هاي جديد بارداري هماهنگ مي‌كند و رحم شما تبديل بهخونه جديد رويان كوچولو مي‌شود.

 

برخي از زنان هم خونريزي را تجربه مي‌كنند، اما يادتان باشد به رنگ آن توجه كنيد. خوني كه از شما دفع مي‌شود نبايد قرمز پررنگ يا روشن مثل دوران قاعدگي باشد بلكه بايد به رنگ صورتي يا قهوه‌اي باشد. ناراحتي لانه گزيني يا خونريزي معمولاً پنج تا 12روز پس از تخمك‌گذاري اتفاق خواهد افتاد. درد شما نبايد شديد باشد و اگر درد شديد، تب، لرز يا خونريزي واژينال سنگين داريد حتما با پزشك تماس بگيريد.       

                

 ازآنجا كه از اين هفته علائم بارداري خودشان را نشان مي‌دهند، بايد منتظر حملات بارداري باشيد. البته هنوز هم احتمال اينكه تست‌هاي بارداري جواب منفي به شما بدهد وجود دارد چرا كه شايد هورمون گنادوتروپين به صورت كامل ترشح نشده و همين هم عاملي است كه شما با تست‌هاي بارداري متوجه حاملگي نشويد. اما با افزايش ميزان هورمون‌ها بالاخره نشانه‌هاي حاملگي بروز مي‌كند.

 

شما نمي‌خواهيد در نقش بازيگر، بازي كليشه‌اي بيشتر سريال‌ها را ارائه دهيد و حالت تهوع داشته باشيد، اما اين اجتناب ناپذيراست كه كارگردان اصلي اين ماجرا به هرحال به صورت طبيعي اين نشانه را در تغييرات بارداري قرار داده و شما هم نمي‌توانيد كاري كنيد.در مواقع استفراغ و تهوع به اين فكر كنيد كه شما تنها نيستند و اين اتفاق ممكن است هر روز صبح، ظهر و شب براي36 ميليون زن باردار مثل شما در جهان رخدهد. اين اولين نشانه حاملگي در شما است.          

 

 علائمديگري هم شما را تا مرز پشيماني پيش مي‌برد سفت و دردناك شدن پستان، حساس شدن شكم و نفخ، كمر درد و نرم شدن دهانه رحم از علائم اين دوره است. اما شايد بيشترين مسئله‌اي كه شما را آزار دهد تغييرات ناگهاني روحي باشد. يك روز، خوب و سرحال هستيد و روز بعد بداخلاق و بي‌حوصله.

 

نگراناين موضوع نباشيد. اين تغييرات كاملاً طبيعي هستند و جاي نگراني نيست. فقطبه خودتان فرصت دهيد تا با اين تغييرات كه ممكن است ماه‌ها با آن درگير باشيد، آرام كنار بياييد.

 

 

توصيه‌هاي پزشكي

  1. پزشكبايد كليه شرايط جسمي و روحي شما را بررسي كند. احتمالاً اگر بارداري اول را تجربه مي‌كنيد شايد رفتن پيش پزشك خلق شما را تنگ كند اما  اگر در تمام اين مدت به كودكتان فكر كنيد معاينه دقيق پزشك متخصص كه شايد براي شما خوشايند هم نباشد، آسان‌تر خواهد شد.
  2. براي بار سوم به مادران باردار مي‌گوئيم كه به محض اطمينان از بارداري از كشيدن سيگار خودداري كنيد. دود ناشي از آن رسيدن اكسيژن به رويان كوچك شما را دشوار مي‌كند، لذت بردن شما از كشيدن سيگار او را آزارده خاطر مي‌كند.
  3. خوردن ويتامين‌ها را شروع كنيد. خوردن ويتامين‌هاي A ,B , D در دوران بارداري ضروري است. ويتامين A يك ويتامين محلول در چربي است كه در كبد ذخيره مي‌شود. مقدار روزانه 200 واحد ويتامين در بارداري و قبل از آن توصيه مي‌شود
برچسب ها : هفته چهارم بارداری
(0) نظر
هفته سوم بارداري
هفته سوم بارداري



دراين هفته مي‌توانيد هر لحظه منتظر اعلام نتيجه براي انتخاب خود به عنوان بازيگر نقش مادر باشيد. اين هفته مشخص مي‌شود كه مي‌توان شما را ستاره آينده اين سريال دانست يا نه؟ هيجان‌ زده‌ايد و درعين‌ حال از اعماق قلبتاننگران و دلواپس هستيد. بالأخره هفته سرنوشت‌ساز سر رسيده است. بياييد به جاي فكر كردن به افكار منفي درباره اين موضوع، كارهاي هفته سوم را با هم بررسي كنيم.

 

 

وضعيت جنين

كودكشما با چشم مسلح قابل ديدن نيست. او در اين مرحله آن‌قدر ريز و كوچك است كه براي ديدنش بايد به يك ميكروسكوپ متوسل شويد. او هنوز در مرحله بلاستوسيست است مثل يك توپ گرد به اندازه 0.1 ميلي‌متر.

 

در اين مرحله جفت براي توسعه خود شروع به توليد هورمون HCG(گنادوتروپين جفت انسان) مي‌كند كه اين هورمون در ادرار يا خون شما قابل تشخيص است. مي‌دانيد وظيفه اين هورمون در بدن شما چيست؟ اين هورمون دستورهاي جديد به دستگاه رحم مي‌دهد.

 

ازاين به بعد به فرمان اين هورمون ديگر هيچ تخمكي از تخمدان‌ها آزاد نمي‌شودو پروژسترون و استروژن در بدن افزايش مي‌يابد تا جداره‌هاي ديواره رحم خونريزي نكند. اين زماني است كه به تدريج مايع آمنيوتيك(كيسه آب) در اطراف توده سلولي شكل مي‌گيرد تا ماه‌ها بعد كيسه آب از كودك شما محافظت ‌كند.

 

حالا سلول‌هاي بلاستوسيست با سرعتي بسيار زياد در حال تكثير هستند و در همين زمان جنسيت، رنگ چشم و جنس موي او هم مشخص مي‌شود.

 

 

وضعيت مادر

درهفته سوم توده سلولي در رحم شما ثابت شده است و شما رسماً به عنوان يك بانوي باردار شناخته مي‌شويد البته طبيعي است كه نمي‌توانيد وجود او را در بدن خودتان تشخيص بدهيد. به هر حال او هنوز توده‌اي كوچك است كه اندازه اش 1تا 3 ملي‌متر است.

 

شايد اولين تغييراتيكه مشاهده ‌كنيد ديدن لكه‌هاي‌خوني است كه يك يا دو روز بيشتر طول نمي‌كشدو سبك‌تر از دوره‌هاي عادي ماهانه است. به اين مرحله «لكه‌بيني لانه گزيني» گفته مي‌شود.

 

 

توصيه‌هاي پزشكي

  1. حتماًدر اين هفته با پزشك مشورت كنيد البته ممكن است هنوز هم خبر از بارداري خود نداشته باشيد. با اين حال نگران نباشيد خيلي از زنان باردار تا مدت‌ها متوجه بارداري نمي‌شوند و نرفتن پيش پزشك به معناي آسيب ديدن اين موجود كوچك نيست.
  2. چه بدانيد باردار هستيد يا نه، خوردن روزانه 400 ميكروگرم آهن خيال شما را از هر لحاظ راحت مي‌كند. اگر با خوردن قرص‌هاي آهن راحت نيستيد از موادغذايي شروع كنيد كه حاوي آهن هستند. جگر، گوشت قرمز، ماهي، زرده تخم‌مرغ، سبزيجات داراي برگ‌هاي سبز تيره و پهن مثل اسفناج، حبوبات و ميوه‌هاي خشك مخصوصاَ برگه زردآلو و دانه‌هاي روغني بهترين منابع خوراكي حاوي آهن هستند.
  3. تقريباًهمه زنان باردار مي‌دانند كه رنگ كردن موها در دوران بارداري توصيه نمي‌شود، اما در سه ماه اول اين دوره تاكيد بيشتري از سوي متخصصان مي‌شود كه در اين مدت اصلاً به رنگ موهاي خود دست نزنند چرا كه محققان معتقدند اثرات شيميايي رنگ كردن مو، موجب سقط جنين مي‌شود.

 

برچسب ها : هفته سوم بارداری
(0) نظر
هفته دوم بارداري
هفته دوم بارداري




شمادر هفته دوم قرار داريد و دلواپس هستيد. هنوز معلوم نيست در نهايت براي ايفاي نقش مادري انتخاب مي‌‌شويد يا نه؟ اين هيچ ربطي به استعداد شما ندارد. همه زن‌ها مي‌توانند اين نقش را بپذيرند، اما شرط اساسي براي انتخابشدن به عنوان يك مادر آرامش شما در هفته‌هاي اول بارداري است. از آنجايي كه هنوز نمي‌دانيد قرار است چه اتفاقي بيفتند بياييد با هم موضوع باروري رااز يك منظر ديگر نگاه كنيم.

 

وضعيت جنين

طيهفته اول مشخص مي‌شود كه نقش رو به روي شما را يك دختر خجالتي بازي مي‌كنديا يك پسر وروجك. هرچند كه شما حالا حالاها از آن بي‌خبر خواهيد بود. پيوند اسپرم و تخمك يك فرايند 10 تا 30 ساعته است. در همان هفته اول كه باروري تخمك انجام مي‌شود در حدود 250 ميليون اسپرم از سرويكس (دهانه رحم) وارد  واژن مي‌شود. از اين ميان تنها 400 اسپرم براي نفوذ به تخمك مي‌توانند وارد رحم شوند و تنها يك اسپرم مي‌تواند تخمك را بارور كند.

 

كروموزم‌هايوالدين حاوي مواد ژنتيكي هستند كه كودك خصوصيات پدر و مادر را از طريق آنها به ارث مي‌برد. هر انساني 64 كروموزم دارد كه 23 كروزموزم را از مادر و23 تاي ديگر را از پدر به امانت مي‌گيرد. هر تخمك داراي يك كروموزوم X و هر اسپرم داراي يك كروموزوم X  يا Y  است. تركيب كروموزوم‌هايX  و  y جنسيت كودك را مشخص مي‌كند. اگر اسپرمي كه تخمك را بارور مي‌كند حاوي X  باشد شما صاحب يك دختر مي‌شويد و اگر با خودش كروموزم Y را حمل كند طبعا نوزاد شما پسر خواهد.

 

وضعيت مادر

حتمابارها اسم «نطفه» را شنيده‌ايد، اما شايد ندانيد نطفه دقيقا چه زماني شكل مي‌گيرد. 2 روز بعد از آنكه تخمك بارور شد سفرش را از لوله‌هاي رحم يا همانفالوپ به سمت رحم آغاز مي‌كند. اين تخمك بارور شده همان نطفه‌ است. در حينسفر 5 تا 7 روزه از لوله‌ها به مقصد رحم، تخمك بارور شده خود را مداوم تقسيم مي‌كند تا توده سلولي به نام «بلاستوسيست» تشكيل ‌شود.

 

بلاستوسيستبه اندازه سر سوزن است و از 3 قسمت لايه دروني، لايه بيروني و بخش مايع تشكيل شده است. لايه دروني، جنين و لايه بيروني، جفت ناميده مي‌شود و بخش مايع مانند آن «كيسه‌آب» يا در اصطلاح پزشكي «كيسه‌آمنيوتيك» خوانده مي‌شود. بلاستوسيست خودش را به مخاط داخلي رحم به نام «آندومتر» مي‌رساند ودر اين زمان بارداري تثبيت مي‌شود.

 

از اين زمان به بعد هورمون‌ها كارشان را آغاز مي‌كنند. هورمون «استروژن» باعث ضخيم و پرخون شدن آندومتر مي‌شود. «پروژسترون» هورمون ديگري كه از تخمدان‌ها آزاد مي‌شود آندومتر را ضخيم و پرخون نگه مي‌دارد تا بلاستوسيست بتواند به رحم بچسبد و مواد مغذي را از آن جذب كند. اين روند «لانه گزيني» نام دارد. حتماً از تصور اينكه كودكتان در پايان هفته دوم شبيه يك تخم مرغ است مي‌خنديد، اما اين واقعيت است.

 

 

توصيه‌هاي پزشكي

  1. باپزشكتان درباره سوابق جسماني خود صحبت كنيد و سوالات مهمي را كه در ذهن داريد، بپرسيد. اگر بيماري ژنتيكي در خانواده داريد حتما اين مسئله را مطرحكنيد.
  2. حتما تاكنون عوامل خطرساز براي جنين از جمله الكل و سيگار را كنار گذاشته‌ايد.
  3. اگرداروهاي افسردگي استفاده مي‌كنيد ادامه مصرف آنها را با پزشك در ميان بگذاريد. برخي از زنان بدون اين داروها نمي‌توانند زندگي كنند. با اين حال شما بايد از مصرف اين داروها صرف نظر كنيد و به دنبال راهكار تازه‌اي براي مبارزه با بيماري خود در اين دوران باشيد. آنچه محققان مي‌گويند اين است كهمصرف داروهاي افسردگي در بارداري ممكن است كودك شما را در آينده با بيماري‌هاي مختلفي درگيركند.
  4. مصرف كافئين اگر به صورت معتدل باشد خطري براي شما و جنين ايجاد نمي‌كند، اما اگر در روز بيشتر از 200 ميلي‌گرم كافئين ( دركاپوچينو يا قهوه) مصرف كنيد خطر سقط جنين تا دو برابر افزايش مي‌يابد.

منبع تمام دوره هاي بارداري هفته به هفته : ني ني بان مي باشد .

برچسب ها : هفته دوم بارداری
(0) نظر
هفته اول بارداري
هفته اول بارداري 


بياييد به بارداريبه چشم يك فيلم بلند يا اصلاً يك سريال نگاه كنيم كه قرار است 9 ماه طول بكشد. انتظار داريد در اين 9 ماه چه چيزي ببينيد؟ اين سريال 40 قسمت طول مي‌كشد و شما مي‌توانيد به راحتي مراحل بارداري را يك به يك از نظر بگذرانيد. فرقي نمي‌كند كه از كدام هفته متوجه شده باشيد پخش چنين سريالي آغاز شده، نكته مهم آن است كه شما بازيگر نقش اول اين سريال هستيد و جنين داخل شكمتان هم بازيگر رو به روي شماست كه فعلا براي ديدن آن مجبوريد به چند عكس اكتفا كنيد. بازيگر اول اين نقش شماييد. قرار است كه در اين 9 ماه حسابي با بازي در اين سريال بدرخشيد. بهتر است كار را از همين حالا شروع كنيد. كمي مطالعه درباره نقشتان مي‌تواند شما را به هدفتان كه مادر شدن استنزديك كند. خب با هم بررسي مي‌كنيم كه قرار است در اولين هفته بارداري شماچه كارهايي انجام دهيد و از چه كارهايي پرهيز كنيد؟ فرزند كوچك شما قرار است 40 هفته مهمان شما باشد. بنابراين شما بايد ميزبان خوبي براي او باشيد.

 

وضعيت جنين

خبالان كمي گيج  شده‌ايد شايد از خودتان بپرسيد كه بالأخره اين ريزه ميزه شيطان قرار است 40 هفته بماند يا سرهفته سي و هشتم بيرون مي‌آيد؟ سؤال شما يك جواب كوتاه دارد 2 هفته زمان مي‌برد تا تخمك‌گذاري در رحم شما از آخرين دوره قاعدگي انجام شود. اين دوره مهم‌ترين زمان زندگي شماست چرا كه در نهايت در اين زمان شما به عنوان بازيگر نهايي اين سريال و در نقش مادر انتخاب مي‌شويد.

 

هفته اول شما دوره باروري را طي مي‌كنيد. در اين مرحله قرار است كه تخمك از تخمدان آزاد شده واز طريق لوله‌هايي به نام فالوپ به سمت رحم شما حركت كند. تخمك در درون لوله فالوپ توسط اسپرم بارور مي‌شود. بنابراين بعد از دوره قاعدگي و در زمان تخمك‌گذاري وقت داريد تا براي باردار شدن دست به كار شويد.

 

اسپرممي‌تواند به مدت 4 يا 5 روز زنده بماند در حالي كه تخمك بيش از 24 ساعت توانايي زنده ماندن ندارد. بنابراين چند روز پيش از زمان تخمك‌گذاري وقت مناسب براي عملي كردن تصميم خود است. خوب شايد بپرسيد كه زمان تخمك‌گذاري را چگونه حدس بزنيم؟ كار چندان سختي نيست با استفاده از اين روش مي‌توانيد حدود اين زمان را بيابيد؛ زمان دوره قاعدگي بعدي خود را از عدد  12 يا 16 كم كنيد. عدد به‌دست آمده زمان تخمك‌گذاري را مشخص مي‌كند.

 

وضعيت مادر

نشانه‌هاي تخمك‌گذاري

بااين حال اگر با استفاده از فرمول بالا به نتيجه نرسيديد بايد به شما بگوييم كه روش‌هاي تشخيصي ديگري براي زمان تخمك‌گذاري وجود دارد. نشانه‌هايي كه مي‌توانيد پيش از تصميم براي بارداري به آن توجه كنيد تا در زمان مورد نظر وقت را از دست ندهيد.

 

تغيير ترشح در دهانه رحم

تغييرترشحات در دهانه رحم از نشانه‌هاي زمان تخمك‌گذاري است. هرچقدر از روزهاي قاعدگي فاصله بگيريد ميزان اين ترشحات افزايش مي‌يابد. اين ترشحات نشان‌دهنده سطح هورمون استروژن در بدن است كه افزايش آن، احتمال حاملگي را افزايش مي‌دهد. دقت كنيد كه ترشحات شفاف، ليز و چسبنده افزايش احتمال بارداري را در پي دارد.

 

اين ترشحات در حالت طبيعي به عنوان يك سد محافظ عمل مي‌كنند، اما در زمان اوج توانايي باردار شدن در شما اين ترشحات به اسپرم اجازه مي‌دهند تا از مجراي رحم عبوركرده و به سمت رحم بروند. سپس به طرف لوله‌هاي فالوپ (لوله‌هاي رحمي) حركتمي‌كنند تا با تخمك برخورد كند.

 

افزايش دماي بدن

باردارشدن فرايندي است كه نيازمند به زمان است. بنابراين در اقدامات مربوط به بارداري صبر خود را بالا ببريد. يكي از نشانه‌هايي كه شما را به زمان تخمك‌گذاري هدايت مي‌كند افزايش دماي بدن است. شما مي‌توانيد در مقاطع زماني بعد از قاعدگي با استفاده از دماسنج‌ دماي بدن خود را هر روز صبح بعداز خواب اندازه بگيرد. در زمان تخمك‌گذاري دماي بدن حدود نيم درجه افزايش مي‌يابد چرا كه آزاد شدن تخمك منجر به افزايش هورمون پروژسترون در بدن مي‌شود.

 

پس از تخمك‌گذاري، يك تا دو روزطول مي‌كشد تا سطح هورمون پروژسترون به حدي برسد كه دماي بدن شما را افزايش بدهد. اما از آنجا كه تخمك تنها حداكثر ۲۴ ساعت مي‌تواند زنده بماند، هنگامي كه دماي بدن افزايش پيدا مي‌كند، ديگر براي باردار شدن بسياردير شده است به همين دليل متخصصان پيشنهاد مي‌كنند دماي بدن خود را براي چند ماه دقيقاً زير نظر گرفته و نموداري براي آن طراحي كنيد تا بتوانيد الگوي افزايش دما را تشخيص داده و زمان احتمالي تخمك‌گذاري خود را مشخص كنيد. در اين صورت مي‌توانيد به گونه‌اي برنامه‌ريزي كنيد كه دو تا سه روز پيش از موعد افزايش دماي بدن خود آميزش داشته باشيد.

 

دردها در ناحيه شكمي

حدوداً۲۰ درصد از خانم‌ها مي‌توانند تخمك‌گذاري و فعاليت مربوط به آن را احساس كنند كه نشانه‌هاي آن مي‌تواند از درد ملايم تا تير كشيدن‌هاي شديد و ناگهاني زير شكم باشد. اين حالت كه به آن «ميتل اشمرز» گفته مي‌شود، ممكن است از چند دقيقه تا چند ساعت طول بكشد.

 

 

توصيه‌هاي پزشكي

  1. قبلاز هر كاري پيش پزشك برويد تا از آمادگي بدنتان براي پذيرش اين نقش بزرگ مطمئن باشيد. تست‌هاي مختلف از جمله پاپ اسمير، معاينه پستان، معاينه لگني،معاينه شكم، تست‌هاي غربالگري و آزمايش خون (براي بررسي آنتي بادي‌هاي خاصمانند CMV يا توكسوپلاسموز) را انجام دهيد. اگر متوجه بيماري خاصي از قبيل پوليپ، كيست، كم‌كاري و زيادكاري تيروئيد و فيبروئيد شديد. بهترين زمان براي درمان قبل از بارداري خواهد بود. حتماً حواستان به داروهايي كه مصرف مي‌كنيد باشد. داروها روي جنين تأثير مي‌گذارد.
  2. سيگار و الكل را كنار بگذاريد. مصرف اين دو ماده ارزش آسيب رساندن به فرزندتان، نقض‌هاي مادرزادي، مشكلات كم‌وزني كودكو .... را نداريد.
  3. استرس را فراموش كنيد. نگراني و استرس مانع بزرگي براي مادرشدن شماست بنابراين با كنار گذاشتن آن مي‌توانيدباردار شدن خود را تضمين كنيد.
  4. وزنتان را تعديل كنيد. اگر اضافه وزن داريد يا با لاغري شديد رو به رو هستيد حتماً به فكر تنظيم وزن خود باشيد. چرا كه اضافه وزن زياد و لاغري شديد مي‌تواند دوران بارداريسختي را براي شما رقم بزند.
  5. از گرماي زياد دوري كند، گرماي زياد روي كيفيت عملكرد اسپرم ها تأثير مي‌گذارد و باعث كاهش ميزان آنها در بيضه‌ها مي‌شود.
  6. از اين به بعد بايد خواب كافي داشته باشيد. 8 ساعت در روز بخوابيد. اگر در خوابيدن مشكل داريد حتماً در اين باره با پزشك صحبت كنيد.
  7. فكرنكنيد فقط داروهاي شيميايي براي بارداري مضر است داروهاي گياهي هم مي‌تواند مشكلات جدي براي شما در دوران بارداري ايجاد كند. پس، از خوردن داروهاي گياهي بدون مشورت با متخصصان جداً خودداري كنيد.  
برچسب ها : هفته اول بارداری
(0) نظر
X